AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #1 Skrevet 8. juni 2021 Jeg har vørt gift i 15 år og har 1 barn. Vi har hatt en del prøvelser opp igjennom men nå kjenner jeg at jeg er lei av å bli prioritert sist og sitte alene. Har prøvd terapi, men han er ikke interessert i å endre noe. Sa til og med at terapeuten skjønner ikke du kan være gift m meg.. også var terapauten den dumme.. Kjenner jeg må bort fra en mann jeg elsker men som elsker kun seg selv og sitt behov. Tar seg heller ikke av barnet og klarer ikke se barnets behov. Han er en egoistisk J*** så vet det blir krig på alle nivåer. Hvordan kan jeg best forberede meg på å gå? Hva har jeg rett til å ta med meg? Hva bør jeg gjøre? Noen foreberedelser jeg kan gjøre før jeg sier at jeg vil ut. Han synes vi har det så fint når han kan gjøre som han vil, selv om jeg prøver å si i fra at det ikke er greit. valget om å gå er tungt og vondt. Mange knuste drømmer, men når hans egen familie og venner rundt oss ber meg tenke på meg og barnet- at vi skal ha det greit, så kjenner jeg at de bekrefter det jeg har følt og tenkt på lenge. Han utnytter alle rundt seg. Og er en veldig flott mann på mange måter, men meget egoistisk. Stiller lite opp og er aldri med på noe for meg og ungen. Jeg vet at den dagen jeg sier jeg vil ut, da er det krig. Så prøver å forberede meg og stålsette meg. Anonymkode: 19868...f93
Violetta Skrevet 8. juni 2021 #2 Skrevet 8. juni 2021 Kontakt krisesenter hvis du er redd ham. De har kompetanse på dette og kan veilede deg. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2021 #3 Skrevet 8. juni 2021 Du sier ikke noe om dette så derfor må jeg spørre: er han eller kommer han til å bli voldelig? Dere er gift. Alt du tok med inn i ekteskapet har du krav på å ha med deg ut igjen også. I tillegg skal du ha halvparten av alle opparbeide verdier mens dere har vært gift. Bolig dere eier i fellesskap skal du ha din andel av - inkludert verdistigning. Dere må på familievernkontoret for å megle om samværsordning. Det jeg ville gjort var å notere meg hva jeg vil med livet mitt og hvordan jeg skal få det til. Hva slags samværsordning er best for barnet, og stå for det. Sørg for at bruddet blir endelig og rent: dvs. ikke tillat at dette tværer ut i evigheter fordi han skal bare ditt eller datt. Ikke flytt uten at du har med deg det som er ditt og bli enig om oppgjør av felles bolig før du flytter.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Spar penger, penger som han ikke vet om. Opprett en egen konto i en annen bank, eller spar i kontanter et sted han ikke vet om. Jeg sparte 150 000 før jeg brøt ut av et elendig ekteskap. Disse pengene kom godt med til nye møbler, flyttebil etc når jeg endelig flyttet ut og inn i en egen leilighet. Brukte ikke opp alle pengene, satte resten på bufferkonto, og fortsatte så å spare opp mer. Anonymkode: c9c8c...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Ts: Kan jeg spare penger på en konto uten at vi må dele de ved et evt brudd? Jeg er ikke redd han fysisk, men psykisk. Han er veldig sterk og manipulerende. Samt god til å overtale. Anonymkode: 19868...f93
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ts: Kan jeg spare penger på en konto uten at vi må dele de ved et evt brudd? Jeg er ikke redd han fysisk, men psykisk. Han er veldig sterk og manipulerende. Samt god til å overtale. Anonymkode: 19868...f93 Man må ikke legge frem noen dokumentasjon eller kontoutskrifter ved skilsmisse, så ja, du kan spare på kontoer han ikke har tilgang til eller ikke vet om. Hvis han har tilgang til din brukskonto, og faktisk går inn der og ser stadig vekk, vil han nok se at det forsvinner summer ut derfra. Da kan det hende han spør hva du har brukt f.eks 2000 kroner til den og den dagen. Ha en forklaring klar. For eksempel en skjønnhetsbehandling han ikke kan se, som hudpleie av noe slag. Eller si du har klippet deg og spill fornærmet fordi han ikke kan se det (typisk menn å ikke se at kvinner har forandret på håret, ikke sant?). Anonymkode: c9c8c...b0b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Slutt å invester tanker og følelser i ham og begynn å invester i deg selv og framtiden din. Anonymkode: 41b61...8d0 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Dersom dere har 100 % fellesøkonomi kan du dessverre ikke stikke unna penger til bruddet. Det ville jeg aldri funnet meg i selv da jeg ble skilt. Jeg tenker at det egentlig er å hoppe i det og bli ferdig med det. Han er sterk og manipulerende - da må du, siden du er klar over dette, stå på ditt. Dvs. at det er slutt, det skal deles etter reglene som finnes i ekteskapsloven og det er ikke mer å snakke om.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: Kan jeg spare penger på en konto uten at vi må dele de ved et evt brudd? Jeg er ikke redd han fysisk, men psykisk. Han er veldig sterk og manipulerende. Samt god til å overtale. Anonymkode: 19868...f93 Nei, alt skal deles, og når dere er gift har han rett til innsyn i din skattemelding, så han kan oppdage det. Jeg støtter rådet om å kontakte krisesenter for veiledning. Og kanskje også advokat. Det kan fort være verdt pengene. Anonymkode: 507a4...da4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Hva kan de hjelpe med på krisesenteret? Jeg er mest redd han vil nekte meg å dele tingene og økonomien. Han vært såpass fraværende i barnets liv at det ikke er snakk om 50/50. Det ville han aldri klart, og for annet enn økonomiske grunner vil han det ikke heller. Han sa for en mnd siden da jeg i en krangel sa jeg ønsker å gå, at jeg måtte bare gå og fikk ta med meg barnet. Trodde først han mente han ville ha samvær i helgene, men da sa han han ikke ville ha noe med barnet å gjøre. Men tror nok han ikke mente det. kan vel være greit å ha noen kontanter da. Sparte pante pengene og noen jeg nylig fikk til bursdagen. De kan jeg jo ha. Er ikke interessert i lure han/ være uærlig. Men mer interessert i om noen har forberedt seg på noe i forkant av bruddet. Anonymkode: 19868...f93
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 Krisesenteret kan hjelpe deg med å legge en plan for hvordan du går frem. Jeg ser du har mange spørsmål, de kan hjelpe deg med korrekte svar. Her vet du aldri hva vi som svarer deg vet, ta for eksempel det dårlige rådet om å spare på skjult konto. Anonymkode: 507a4...da4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Synes skjult konto ikke er så dumt. Etter et brudd kan ting skje fort, før dere får fordelt alt. I den fasen er det greit å ha tilgang til egne penger. Har hørt om folk som kjøpte dyre ting i fasen før brudd, med tanke på at det kunne selges etterpå. Vaser og vesker og sånt, som mannen uansett ikke så verdien av. Anonymkode: b8097...583
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #13 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 21.52): Vaser og vesker og sånt, som mannen uansett ikke så verdien av. Poenget er ikke verdien, men makten. Min eks insisterte på at han skulle ha alle sånne ting, bare for at jeg ikke skulle få ha det. Ts: Du kan føre over et månedlig beløp til noen du stoler på, og merke det som tilbakebetaling av lån. Eller du kan ta ut kontanter. Eller du kan satse på at han ikke sjekker verken selvangivelse eller kontoer, og bare sørge for en skifteavtale som sier at alle dine kontoer og innskudd er dine og alle hans kontoer og innskudd er hans. Anonymkode: 13baa...57b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #14 Skrevet 13. juni 2021 Ta ut kontanter når du handler på matvarebutikker. Det tror jeg ikke er mulig å spore. Anonymkode: aa630...52f 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #15 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 10.16): Ts: Kan jeg spare penger på en konto uten at vi må dele de ved et evt brudd? Anonymkode: 19868...f93 Egentlig ikke, med mindre dere har avtalt særeie. Anonymkode: dd5d7...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå