Gå til innhold

Noen kvinner (eller menn) her inne med motorsykkellappen som kan svare på noen (mange) spørsmål?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden fått lyst til å ta motorsykkellappen. Jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for motorsykkel, men jeg har alltid tenkt at det ser gøy ut. Jeg er glad i å kjøre bil og kjører ofte bilturer bare for moro. Er glad i fart og spenning der jeg har kontrollen. Tenker at motorsykkel hadde vært gøy. Min far er veldig interessert i motorsykkel og har kjørt i 40 år, men vi har ikke verdens beste forhold så jeg har ikke turt å spørre han om råd og tips. Nå den siste tiden ser jeg ofte på motorsykler på Finn, ser youtubevideoer og drømmer meg bort. 

Menn kan så klart svare men hadde vært kjekt å høre fra kvinner også. Er ikke så ofte jeg ser kvinner kjøre motorsykkel. 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 
2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 
3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere? 
4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger? 
5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 
6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 
7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen. 
8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 
9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Jeg setter enormt pris på svar. Hilsen tidenes newbie. :) 

Anonymkode: fae09...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det som er mest vanskelig med å kjøre er egentlig å holde balansen 😅 å gire er ikke noe problem dersom du kan kjøre manuell gir. 

2-3. Jeg hadde en cbr600, men den var rett og slett for tung for meg. Det viktigste ved valg av sykkel som nybegynner er at du får tærene nedi på begge sider og at sykkelen ikke er alt for tung.  Jeg ville ærlig talt valgt en mellomting sykkel i begynnelsen til du blir trygg. 

4. Det er ikke tungt å holde sykkelen i ro så lenge du når nedi med begge beina. Det er tungt å kjøre racingsykkel som er litt for stor. Du får stor vekt på ermene og må dermed holde kroppen oppe. For meg ble det slitsomt for håndleddene. 

5. Å høre på musikk går fint, men du bør være såpass viderekommende at du fremdeles får overblikk over trafikken og hører lyder. Du er mye mer utsatt som motorsykkelist 

6. Miststripen og veien kan være glatt når det regner ja, du lærer om det på trafikkkurs og under opplæring.

7. Jeg brukte 40 000 for 5 år siden😅 selv med mye privat kjøring. 

8. Forhandlere av motorsykler har stort sett verksted

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (3 minutter siden):

1. Det som er mest vanskelig med å kjøre er egentlig å holde balansen 😅 å gire er ikke noe problem dersom du kan kjøre manuell gir. 

2-3. Jeg hadde en cbr600, men den var rett og slett for tung for meg. Det viktigste ved valg av sykkel som nybegynner er at du får tærene nedi på begge sider og at sykkelen ikke er alt for tung.  Jeg ville ærlig talt valgt en mellomting sykkel i begynnelsen til du blir trygg. 

4. Det er ikke tungt å holde sykkelen i ro så lenge du når nedi med begge beina. Det er tungt å kjøre racingsykkel som er litt for stor. Du får stor vekt på ermene og må dermed holde kroppen oppe. For meg ble det slitsomt for håndleddene. 

5. Å høre på musikk går fint, men du bør være såpass viderekommende at du fremdeles får overblikk over trafikken og hører lyder. Du er mye mer utsatt som motorsykkelist 

6. Miststripen og veien kan være glatt når det regner ja, du lærer om det på trafikkkurs og under opplæring.

7. Jeg brukte 40 000 for 5 år siden😅 selv med mye privat kjøring. 

8. Forhandlere av motorsykler har stort sett verksted

Tusen takk for svar! ❤️ Jeg kan å kjøre manuellbil. Har automat nå men er null stress å plutselig kjøre en manuell. Det sitter godt innøvd, hadde manuellbil de 5 første årene etter jeg tok lappen. 

Innser at det kanskje er en fordel å være litt høy når man kjører sykkel? Jeg er ca. 172 cm. Ikke kjempe høy men litt over snittet, hehe. Jeg har ikke så lyst på racingmotorsykkel, jeg har for det meste sett på classic og chopper på Finn (ikke de med fremhjulet to meter fremme, haha), men om det er bedre med en racing som nybegynner så kan jeg jo gå for det! Når du sier for tung, mener du at det ble tungt i svinger og når du måtte stå i ro i kryss og lignende? Har du noen gang vært utfor en ulykke? :) 

Anonymkode: fae09...4c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har den siste tiden fått lyst til å ta motorsykkellappen. Jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for motorsykkel, men jeg har alltid tenkt at det ser gøy ut. Jeg er glad i å kjøre bil og kjører ofte bilturer bare for moro. Er glad i fart og spenning der jeg har kontrollen. Tenker at motorsykkel hadde vært gøy. Min far er veldig interessert i motorsykkel og har kjørt i 40 år, men vi har ikke verdens beste forhold så jeg har ikke turt å spørre han om råd og tips. Nå den siste tiden ser jeg ofte på motorsykler på Finn, ser youtubevideoer og drømmer meg bort. 

Menn kan så klart svare men hadde vært kjekt å høre fra kvinner også. Er ikke så ofte jeg ser kvinner kjøre motorsykkel. 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 
2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 
3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere? 
4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger? 
5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 
6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 
7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen. 
8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 
9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Jeg setter enormt pris på svar. Hilsen tidenes newbie. :) 

Anonymkode: fae09...4c5

1. En motorsykkel er et krevende kjøretøy og konsekvensen er stor om man ikke behersker det eller blir redd/stivner.

2. Jeg har kjørt mest R.

3. Ja en offroad eller en vanlig rett opp ned sykkel med en medium motor er det beste. Da innebærer det abs osv.

4. Nei det er ikke vanskelig om du holder den loddrett.

5. Ja, men ikke å anbefale.

6. Det er ikke farlig å kjøre forbi, men unngå de hvite og gule flekkene på veien. De kan være glatte.

7. Jeg betalte noen tusen. 

8. For en person som ikke kan mekke så skal det heller ikke mekkes. Det kan få fatale konsekvenser om du ikke får ting på riktig plass igjen.

9. Er du i tvil så la vær. Det går veldig raskt å bli kvestet eller det som værre er.

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (10 minutter siden):

1. En motorsykkel er et krevende kjøretøy og konsekvensen er stor om man ikke behersker det eller blir redd/stivner.

2. Jeg har kjørt mest R.

3. Ja en offroad eller en vanlig rett opp ned sykkel med en medium motor er det beste. Da innebærer det abs osv.

4. Nei det er ikke vanskelig om du holder den loddrett.

5. Ja, men ikke å anbefale.

6. Det er ikke farlig å kjøre forbi, men unngå de hvite og gule flekkene på veien. De kan være glatte.

7. Jeg betalte noen tusen. 

8. For en person som ikke kan mekke så skal det heller ikke mekkes. Det kan få fatale konsekvenser om du ikke får ting på riktig plass igjen.

9. Er du i tvil så la vær. Det går veldig raskt å bli kvestet eller det som værre er.

Leser mellom linjene her at du mener at jeg ikke skal bry meg noe med motorsykkellappen, men jeg ser forbi det. Takk for svar ellers. :) Håper andre menn her ikke har samme holdning, du hadde ikke svart på denne måten om jeg f.eks skrev jeg er mann. 

Anonymkode: fae09...4c5

  • Liker 5
Skrevet

Jeg ville valgt en touring som første sykkel. Kanskje en cb500 eller NC 750 fra Honda? 

Chopper er lett å kjøre, men finnes sjelden som skolesykkel.  Det kan være fornuftig å øvekjøre og kjøpe noe som er relativt likt i kjørestil den første tiden 😊

AnonymBruker
Skrevet
Skogkløver skrev (3 minutter siden):

Jeg ville valgt en touring som første sykkel. Kanskje en cb500 eller NC 750 fra Honda? 

Chopper er lett å kjøre, men finnes sjelden som skolesykkel.  Det kan være fornuftig å øvekjøre og kjøpe noe som er relativt likt i kjørestil den første tiden 😊

Det skal jeg gjøre. Kommer til å gå for en sykkel som er enkel og basic å kjøre i begynnelsen, og som du skriver er lik den jeg lærer med på kurs/skole. Kan teste chopper og classic med pappa, han har flere sykler. Skal sjekke ut de du foreslo. :) Kjenner jeg er litt gira! 

Anonymkode: fae09...4c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Leser mellom linjene her at du mener at jeg ikke skal bry meg noe med motorsykkellappen, men jeg ser forbi det. Takk for svar ellers. :) Håper andre menn her ikke har samme holdning, du hadde ikke svart på denne måten om jeg f.eks skrev jeg er mann. 

Anonymkode: fae09...4c5

Svaret hadde blitt det samme til en mann med disse spørsmålene. Så det er ingen forskjell der. 

Har sett mange stygge ulykker av folk som skal realisere ønsket om en motorsykkel i voksen alder. 

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden):

Svaret hadde blitt det samme til en mann med disse spørsmålene. Så det er ingen forskjell der. 

Har sett mange stygge ulykker av folk som skal realisere ønsket om en motorsykkel i voksen alder. 

Jeg vet så klart at det å kjøre motorsykkel kan være farlig og at de som kjører motorsykkel er svært utsatt i trafikken. Men skulle man bekymret seg for farer ved alt man gjør, hadde man ikke kunne leve. :) Jeg er ikke så veldig bekymret akkurat. 

Anonymkode: fae09...4c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet så klart at det å kjøre motorsykkel kan være farlig og at de som kjører motorsykkel er svært utsatt i trafikken. Men skulle man bekymret seg for farer ved alt man gjør, hadde man ikke kunne leve. :) Jeg er ikke så veldig bekymret akkurat. 

Anonymkode: fae09...4c5

Naboen kjørte seg ihjel i en 40 sone. Motorsyklisten her var en eldre førstegangs motorsyklist med trang til HD. Der kom en bil fra venstre og kjørte regelrett over motorsyklisten. Bare ved å bremse hadde ulykken vært unngått. 

Jeg tenker at man kan prøve, men vær voksen nok å innse at dette kan bli utfordrende hvis man føler seg utrygg. 

Dette har bare med sunt vett å gjøre og ingenting med at man er voksen og bestemmer selv. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Naboen kjørte seg ihjel i en 40 sone. Motorsyklisten her var en eldre førstegangs motorsyklist med trang til HD. Der kom en bil fra venstre og kjørte regelrett over motorsyklisten. Bare ved å bremse hadde ulykken vært unngått. 

Jeg tenker at man kan prøve, men vær voksen nok å innse at dette kan bli utfordrende hvis man føler seg utrygg. 

Dette har bare med sunt vett å gjøre og ingenting med at man er voksen og bestemmer selv. 

Om jeg føler meg utrygg kommer jeg ikke til å kjøre. 

Anonymkode: fae09...4c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har den siste tiden fått lyst til å ta motorsykkellappen. Jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for motorsykkel, men jeg har alltid tenkt at det ser gøy ut. Jeg er glad i å kjøre bil og kjører ofte bilturer bare for moro. Er glad i fart og spenning der jeg har kontrollen. Tenker at motorsykkel hadde vært gøy. Min far er veldig interessert i motorsykkel og har kjørt i 40 år, men vi har ikke verdens beste forhold så jeg har ikke turt å spørre han om råd og tips. Nå den siste tiden ser jeg ofte på motorsykler på Finn, ser youtubevideoer og drømmer meg bort. 

Menn kan så klart svare men hadde vært kjekt å høre fra kvinner også. Er ikke så ofte jeg ser kvinner kjøre motorsykkel. 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 
2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 
3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere? 
4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger? 
5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 
6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 
7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen. 
8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 
9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Jeg setter enormt pris på svar. Hilsen tidenes newbie. :) 

Anonymkode: fae09...4c5

1. Jeg tok lappen på mc først, og kjørte i 10+ år før jeg tok billappen, og jeg synes fortsatt mc er lettere å kjøre enn bil. Så regner med det er en vanesak, siden alle som gjør det motsatt er uenig. Det jeg synes er lettere med mc er at du har alt der du trenger det, og det er lite flytting av armer og bein. 

2. Startet med lett mc som 16 åring, kjørte så en mellomklasse i mange år. Har desverre ikke sykkel nå, men driver og sparer, vil gjerne ha noe større neste gang. 

3/4. Trikset er vel å finne en sykkel som passer for deg. Jeg er bare 160 cm høy, og den sykkelen jeg hadde var egentlig for høy for meg, siden jeg ikke kunne ha begge beina i bakken. Litt ekstra knotete, men en vanesak det også. Kjørte mest på landeveien, hadde jeg hatt mye bykjøring og lyskryss hadde jeg nok byttet til en litt lavere. Langkjøring kan være slitsomt fordi det blir veldig statisk, så det er viktig å kjenne etter når man trenger pauser, så man får strukket litt på beina. 

5. Vet at andre gjør det, men har aldri gjort det. Man er veldig utsatt på sykkel dersom det smeller, så jeg foretrekker å ha alle sansene med meg. 

6. Ja. Man må være forsiktig med alt fra våt asfalt til høstløv og oljesøl. Nylagt asfalt+regn kan være livsfarlig. Trikkeskinner kan også være et problem. Dette er tema når man tar lappen også. 

7. Tok den for over tjue år siden, så husker ikke, og det er neppe relevant heller. 

8. Jeg er heldig og har en mekaniker i nær familie og som lærte meg de enkleste tingene, og jeg har bytta både clutch og tennplugger. Mange sykler er lagd for at man skal kunne ta lettere ting selv, i større grad en biler. Også vet jeg at det er noen forhandlere som har tilknyttet verksted, det finnes egne mc-verksteder. 

Å kjøre motorsykkel er helt topp, anbefaler det til alle som har lyst. Gir en helt annen kjøreglede enn bil, som bare er et praktisk fremkostmiddel om vinteren. Jeg savner å ha sykkel så mye at jeg blir helt grønn inni meg hver vår, når motorsyklistene popper frem. Det er også mange gode miljøer, og de som kjører sykkel tar vare på hverandre og hjelper hverandre. Jeg var ei bittelita sjenert jente da jeg begynte å kjøre, og jeg har alltid blitt møtt på en god måte, samme hvor hårete og erfarne mannfolka er. Det er ingen som ler dersom du driter deg ut, og alle jeg har møtt er ydmyke og husker at de også har vært ttituden til Hr.Aktiv har jeg heldigvis aldri sett noe til. 

Jeg har heller aldri opplevd det som utrygt å kjøre. De fleste som kjører seg ihjel er unge, overmodige menn, og har man god risikovurdering er det mye man kan gjøre selv for å være trygg. Ble meiet ned av en bil da jeg var ganske fersk, og lærte at selv om jeg gjør alt riktig kan dritt skje fordi andre er idioter, så etter det har jeg lagt inn litt større idiotmargin, og vært defensiv når det har vært noe, og da har det gått fint. Utover det har det bare vært småvelter i lav hastighet, hovedsaklig da jeg øvelseskjørte, og da har det bare blitt noen riper eller et knust blinklys. Selv har jeg kommet fra det med noen blåmerker, men det kunne vært værre uten ordentlig sikkerhetsutstyr. Hjelm er det eneste som er påbudt, men det lønner seg å kjøpe kvalitet, spesielt støvler og hansker, da det er mye finmotorikk du vil ta vare på der. Og ikke dropp kjøredressen fordi du "skal bare"... 

Lykke til, håper du finner kjøregleden du også. Og husk at det er lang ventetid på både kjøreskoler og biltilsynet i dette corona-året, så ikke vent for lenge. 

 

Anonymkode: 11482...5f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har den siste tiden fått lyst til å ta motorsykkellappen. Jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for motorsykkel, men jeg har alltid tenkt at det ser gøy ut. Jeg er glad i å kjøre bil og kjører ofte bilturer bare for moro. Er glad i fart og spenning der jeg har kontrollen. Tenker at motorsykkel hadde vært gøy. Min far er veldig interessert i motorsykkel og har kjørt i 40 år, men vi har ikke verdens beste forhold så jeg har ikke turt å spørre han om råd og tips. Nå den siste tiden ser jeg ofte på motorsykler på Finn, ser youtubevideoer og drømmer meg bort. 

Menn kan så klart svare men hadde vært kjekt å høre fra kvinner også. Er ikke så ofte jeg ser kvinner kjøre motorsykkel. 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 
2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 
3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere? 
4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger? 
5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 
6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 
7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen. 
8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 
9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Jeg setter enormt pris på svar. Hilsen tidenes newbie. :) 

Anonymkode: fae09...4c5

1. Det er IKKE vanskelig å kjøre motorsykkel. Men, det må trenes for å kunne beherske den.

2. Første min var en offroad, nå har jeg en i street segmentet.

3. Velg en sykkel med lavt tyngdepunkt. Det vises ikke på den bare med å se på, men å sette seg på den og vippe den opp fra sidestøtta.

4. Det er ikke tungt å kjøre motorsykkel. Ikke før du har med en passasjer som ikke henger med i svingene, da vil vekt dra utover og det blir tungt å styre. Ikke kjøp en sykkel som er for høy for deg, sørg for å ha begge føttene godt plantet i bakken når du står stille.

5. Ja du kan høre på musikk. Gjør det selv gjennom intercom i hjelmen.

6. Nei er ikke farlig å foreta en forbikjøring om midtlinje er våt, om du ikke har fullt pådrag på gassen.

7.Husker ikke, er lenge siden. Du må ha en teoriprøve hos SVV.

8. Du skal vite hva du gjør, før du begynner å skru på en motorsykkel. Konsekvensen av en feil du kanskje gjør, er store.

9. Blikket opp og langt fram! Det er et must for å kunne holde deg stødig i alle situasjoner. Viktig med blikket i sving, noe du lærer på kjøreskolen.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha begynt i en jobb hvor jeg blant annet deltar i traumeteamet på sykehuset, er det én ting som er blitt gjort klinkende klart for de jeg bryr meg om rundt meg. De skal IKKE sette seg på noen motorsykkel. 

Anonymkode: 52f34...926

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (5 timer siden):

Svaret hadde blitt det samme til en mann med disse spørsmålene. Så det er ingen forskjell der. 

Har sett mange stygge ulykker av folk som skal realisere ønsket om en motorsykkel i voksen alder. 

De som kjører uansvarlig er jo gjerne unge gutter med for mye testosteron. Selv tok jeg lappen da jeg var 37, og kjenner flere som tok lappen i voksen alder som kjører bra. 

Anonymkode: 85294...e39

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil følge ei tøff dame som kjører sykkel, anbefaler jeg deg å sjekke ut brittefje på Instagram!😎

Anonymkode: 347b9...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

1. Jeg tok lappen på mc først, og kjørte i 10+ år før jeg tok billappen, og jeg synes fortsatt mc er lettere å kjøre enn bil. Så regner med det er en vanesak, siden alle som gjør det motsatt er uenig. Det jeg synes er lettere med mc er at du har alt der du trenger det, og det er lite flytting av armer og bein. 

2. Startet med lett mc som 16 åring, kjørte så en mellomklasse i mange år. Har desverre ikke sykkel nå, men driver og sparer, vil gjerne ha noe større neste gang. 

3/4. Trikset er vel å finne en sykkel som passer for deg. Jeg er bare 160 cm høy, og den sykkelen jeg hadde var egentlig for høy for meg, siden jeg ikke kunne ha begge beina i bakken. Litt ekstra knotete, men en vanesak det også. Kjørte mest på landeveien, hadde jeg hatt mye bykjøring og lyskryss hadde jeg nok byttet til en litt lavere. Langkjøring kan være slitsomt fordi det blir veldig statisk, så det er viktig å kjenne etter når man trenger pauser, så man får strukket litt på beina. 

5. Vet at andre gjør det, men har aldri gjort det. Man er veldig utsatt på sykkel dersom det smeller, så jeg foretrekker å ha alle sansene med meg. 

6. Ja. Man må være forsiktig med alt fra våt asfalt til høstløv og oljesøl. Nylagt asfalt+regn kan være livsfarlig. Trikkeskinner kan også være et problem. Dette er tema når man tar lappen også. 

7. Tok den for over tjue år siden, så husker ikke, og det er neppe relevant heller. 

8. Jeg er heldig og har en mekaniker i nær familie og som lærte meg de enkleste tingene, og jeg har bytta både clutch og tennplugger. Mange sykler er lagd for at man skal kunne ta lettere ting selv, i større grad en biler. Også vet jeg at det er noen forhandlere som har tilknyttet verksted, det finnes egne mc-verksteder. 

Å kjøre motorsykkel er helt topp, anbefaler det til alle som har lyst. Gir en helt annen kjøreglede enn bil, som bare er et praktisk fremkostmiddel om vinteren. Jeg savner å ha sykkel så mye at jeg blir helt grønn inni meg hver vår, når motorsyklistene popper frem. Det er også mange gode miljøer, og de som kjører sykkel tar vare på hverandre og hjelper hverandre. Jeg var ei bittelita sjenert jente da jeg begynte å kjøre, og jeg har alltid blitt møtt på en god måte, samme hvor hårete og erfarne mannfolka er. Det er ingen som ler dersom du driter deg ut, og alle jeg har møtt er ydmyke og husker at de også har vært ttituden til Hr.Aktiv har jeg heldigvis aldri sett noe til. 

Jeg har heller aldri opplevd det som utrygt å kjøre. De fleste som kjører seg ihjel er unge, overmodige menn, og har man god risikovurdering er det mye man kan gjøre selv for å være trygg. Ble meiet ned av en bil da jeg var ganske fersk, og lærte at selv om jeg gjør alt riktig kan dritt skje fordi andre er idioter, så etter det har jeg lagt inn litt større idiotmargin, og vært defensiv når det har vært noe, og da har det gått fint. Utover det har det bare vært småvelter i lav hastighet, hovedsaklig da jeg øvelseskjørte, og da har det bare blitt noen riper eller et knust blinklys. Selv har jeg kommet fra det med noen blåmerker, men det kunne vært værre uten ordentlig sikkerhetsutstyr. Hjelm er det eneste som er påbudt, men det lønner seg å kjøpe kvalitet, spesielt støvler og hansker, da det er mye finmotorikk du vil ta vare på der. Og ikke dropp kjøredressen fordi du "skal bare"... 

Lykke til, håper du finner kjøregleden du også. Og husk at det er lang ventetid på både kjøreskoler og biltilsynet i dette corona-året, så ikke vent for lenge. 

 

Anonymkode: 11482...5f9

Tusen takk for utfyllende og gode svar. Kjenner jeg blir skikkelig gira. Det blir nok en stund til jeg får tatt lappen, tenker at jeg skal melde interesse hos kjøreskole til neste vår. Har litt for mye planer dette året så rekker ikke å ta lappen nå uansett. Som sagt har jeg en far som er veldig motorsykkelinteressert og har mye peiling, så han kan sikkert lære meg å mekke litt (nå tenker jeg laaangt frem i tid også). Jeg har ikke et ønske om å kjøre meg i hjel så jeg vil så klart ta mine forholdsregler og opptre så trygt som mulig i trafikken. Igjen tusen takk for svar. :) 

tdm900 skrev (3 timer siden):

1. Det er IKKE vanskelig å kjøre motorsykkel. Men, det må trenes for å kunne beherske den.

2. Første min var en offroad, nå har jeg en i street segmentet.

3. Velg en sykkel med lavt tyngdepunkt. Det vises ikke på den bare med å se på, men å sette seg på den og vippe den opp fra sidestøtta.

4. Det er ikke tungt å kjøre motorsykkel. Ikke før du har med en passasjer som ikke henger med i svingene, da vil vekt dra utover og det blir tungt å styre. Ikke kjøp en sykkel som er for høy for deg, sørg for å ha begge føttene godt plantet i bakken når du står stille.

5. Ja du kan høre på musikk. Gjør det selv gjennom intercom i hjelmen.

6. Nei er ikke farlig å foreta en forbikjøring om midtlinje er våt, om du ikke har fullt pådrag på gassen.

7.Husker ikke, er lenge siden. Du må ha en teoriprøve hos SVV.

8. Du skal vite hva du gjør, før du begynner å skru på en motorsykkel. Konsekvensen av en feil du kanskje gjør, er store.

9. Blikket opp og langt fram! Det er et must for å kunne holde deg stødig i alle situasjoner. Viktig med blikket i sving, noe du lærer på kjøreskolen.

Tusen takk for svar! :) 

Anonymkode: fae09...4c5

Skrevet

Sjekk ut WIMA på Facebook, det er en organisasjon for kvinner som kjører mc. Det er veldig hyggelig og trollfritt der inne! 

  • Liker 1
Skrevet

For å svare etter beste evne.... 

 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 

De fleste kan lære seg å kjøre MC på et par kvelder, det som er utfordrende er å handle rett i krevende situasjoner. En MC styres gjennom nedlegg (kontrasving og i noen grad vektoverføring) jeg har sett "voksne" som prøver å svinge sykkelen i den rettningen de vil når det blir krevende og dermed ender opp med å kjøre av veien.


2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 

Det er leenge siden, nå har jeg fire.


3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere?

En sykkel som er passe høy, noen nevnte Honda 500 (CBF500). Det er en flott sykkel å starte med 


4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger? 

Balansering er ikke tungt, men krypkjøring kan være krevende. Bykjøring med for stor MC er ikke gøy.


5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 

Man kan, jeg gjør det ikke. Det tar for mye oppmerksomhet, og jeg kjører for fort


6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 

Er du obs på det så er det ikke et problem. Kommer du ut på midtstripa i en sving er det verre


7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen.

Det koster ca25-35000

 
8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 

Både lett og vanskelig, skaff deg venner som vet hva de gjør. MC folk liker ofte å hjelpe til.


9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Bruk alltid godt kjøreutstyr!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 0.21):

Jeg har den siste tiden fått lyst til å ta motorsykkellappen. Jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for motorsykkel, men jeg har alltid tenkt at det ser gøy ut. Jeg er glad i å kjøre bil og kjører ofte bilturer bare for moro. Er glad i fart og spenning der jeg har kontrollen. Tenker at motorsykkel hadde vært gøy. Min far er veldig interessert i motorsykkel og har kjørt i 40 år, men vi har ikke verdens beste forhold så jeg har ikke turt å spørre han om råd og tips. Nå den siste tiden ser jeg ofte på motorsykler på Finn, ser youtubevideoer og drømmer meg bort. 

Menn kan så klart svare men hadde vært kjekt å høre fra kvinner også. Er ikke så ofte jeg ser kvinner kjøre motorsykkel. 

1. Er det vanskelig å kjøre? Er det som å kjøre en bil med manuell, eller er det vanskeligere å lære? 

Litt uvant med plassering av clutch og gir, men prinsippene er det samme som med bil. Når muskelminnet sitter, er det lett. For meg tok det 3 - 4 timer å få det godt nok i fingrene til å ikke kvele motoren. Selve kjøringen er enkel.


2. Hvilken sykkel eide du først? Hvilken har du nå? 

En yamaha Xj6. 600 kubikk som er mer enn sprek nok for meg. Lettkjørt, billig å vedlikeholde og bra for nybegynnere siden den har et "lineært pådrag". Dvs, man får ikke 20 ekstra hestekrefter når man når et visst turtall. Det kan være litt ekkelt om man ikke har kjørt mye

 


3. Er det noen sykler som er bedre enn andre for nybegynnere og er det slik at noen sykler er ment for viderekomne, mens andre er ment for nybegynnere? 

Om du skal kjøre sykkel i mange år fremover, er det ingen hast med å kjøre 1000 - kubikker med 150 hestekrefter. Så kikk gjerne på noen 600 / 750 sykler. Helst en der man kan nå ned med føttene.


4. Er det "tungt" å kjøre motorsykkel, det vil si vanskelig å "balansere" den når du står i ro i lyskryss og å kjøre lengre strekninger?

Absolutt ikke. Men er sykkelen tung og man sliter med å nå ned med føttene, kan det bli litt vanskelig å vente på grøn t lys frem til man får inn teknikken.


5. Kan man høre på musikk mens man kjører? 

Mange gjør det. Men så en kommentar hvor en hadde skrevet "hvorfor skal man bruke penger på å gjøre noe som er risikofylt enda mer farlig?".


6. Jeg har hørt at midtstripen på veien blir glatt når det regner og er vått, kan det da være farlig å ta en forbikjøring? 

Litt avhengig av når man gir gass. Man kan alltids få litt sleng på bakhjulet når bakken er fuktig, men det føles farligere enn det er.


7. Hvor mye betalte du for motorsykkellappen? Hvor lang tid tar det og hvor mange timer trenger man? Er det egen teoriprøve? Forklar gjerne prosessen. 

Jeg brukte en sommer, kostet ca 25.000 totalt. Du kan øvelseskjøre så mye du vil, men ikke ta oppkjøring før teoriprøven er bestått. Oppkjøringen er todelt, men på samme dag. Først noen kjøregårdsøvelser med kjegler. Består man den, kan man kjøre opp på vei med sensor på egen sykkel bak.


8. Er det lett å mekke på sykkelen selv om problemer skulle oppstå? Jeg kom på nå at jeg har aldri sett et motorsykkelverksted her jeg bor, hvor drar jeg om jeg trenger å få fikset ting? 

Avhengig av sykkel, men stort sett er det lettere å fikse en sykkel enn en bil. Jeg bytter olje hvert år og er ca 1% flink med slike ting ellers. 


9. Er det noe annet jeg ellers burde vite og noen råd dere vil komme med? 

Kjør som om du er usynlig og alle andre i trafikken forsøker å kjøre på deg.

Jeg setter enormt pris på svar. Hilsen tidenes newbie. :) 

Anonymkode: fae09...4c5

 

Anonymkode: 2563b...2a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...