Drizzt Skrevet 8. juni 2021 #21 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Hele Oslo. Noen steder er det for mye kriminalitet. Andre steder er det for få norske barn og skolen gir et dårligere tilbud. Og så har du områdene i den andre enden hvor alt handler om penger, dyre klær, alkohol, dop og elendige holdninger fordi ''min pappas advokat skal ringe din pappas advokat''. Finn deg et godt sted å oppdra dine barn utenfor Oslo. Endret 8. juni 2021 av Drizzt 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #22 Skrevet 8. juni 2021 5 minutter siden, newman01 said: Det er sikkert en korrekt påstand. Oslo har tross alt 700'000 innbyggere, 733 barnehager og nesten 37'000 barn i barnehage. Så det kan tenkes at noen ansatte opp gjennom årene muligens har opplevd noe slikt. Men tror ikke det skjer så altfor ofte. Husker det ble stadig funnet sprøytespisser på barneskolen min, pent strøk i by på vestlandet. Det er ihvertfall ikke noe Oslo-fenomen Anonymkode: ed377...bd2 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. juni 2021 #23 Skrevet 8. juni 2021 newman01 skrev (36 minutter siden): Det er sikkert en korrekt påstand. Oslo har tross alt 700'000 innbyggere, 733 barnehager og nesten 37'000 barn i barnehage. Så det kan tenkes at noen ansatte opp gjennom årene muligens har opplevd noe slikt. Men tror ikke det skjer så altfor ofte. Mmmmja. Det ER mer problemer i noen av de sentrale barnehagene fra tid til annen. Det man blant annet sliter med er dopsalg/pillesalg, avføring fra enkelte av rombefolkningen. Man sliter med enkelte narkomane som oppholder seg utenfor barnehagen, sloss og truer - slenger fra seg brukerutstyr og gjemmer narkotika i sandkasser/dyrkekasser. Dette har også vært omtalt i media. En episode jeg vet om så skulle forelder vaske klærne til barn i bhg, sjekket lommene for sand - og fant en pose med narkotika. Type ikke hasj, men tunge stoffer. Ungen var såpass liten at det bare var flaks h*n ikke puttet det i seg.
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. juni 2021 #24 Skrevet 8. juni 2021 Drizzt skrev (39 minutter siden): Hele Oslo. Noen steder er det for mye kriminalitet. Andre steder er det for få norske barn og skolen gir et dårligere tilbud. Og så har du områdene i den andre enden hvor alt handler om penger, dyre klær, alkohol, dop og elendige holdninger fordi ''min pappas advokat skal ringe din pappas advokat''. Finn deg et godt sted å oppdra dine barn utenfor Oslo. Neida. Barn og ungdom har høy trivsel i Oslo. Særlig i mer sentrale strøk ifølge undersøkelser. Det er MASSE parker, fritidstilbud+++. Vi har stor kino i umiddelbar nærhet, kort buss/trikk/tbanetur til reptilpark/museumer/badesteder/svømmehall/teknisk museum/skog osv. Og vi har hatt egen parsell i skolehage. Ungene her tasser bort for å bade i Akerselva (flere steder er det bademuligheter og anlagt badeplass), og vil man til sjøen drar man til en av øyene med kollektivtransport via båt. Jeg bor innenfor Ring 3 med barn og vi stortrives. Har selv vokst opp i mindre by i en typisk ordinær bydel, og det VAR så dørgende kjedelig. Kan godt bo der med barn igjen, men spesielt underholdende er det ikke. Men det er ett minus her: boligprisene.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #25 Skrevet 8. juni 2021 Nydalen, ifølge noen som har erfart: https://vartoslo.no/bydel-nordre-aker-bydel-sagene-byutvikling/en-barndom-i-nydalen--en-historie-om-darlig-byplanlegging-og-brutte-lofter/288958 Men hva er indikatorene dine på verre og verst? Her er i hvert fall en rapport, den oppsummererer greit noen forskjeller.https://www.unicef.no/sites/default/files/2020-11/Bydelsanalysen 2020_Høyoppløst.pdf Anonymkode: 88675...b49
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #26 Skrevet 8. juni 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Nydalen, ifølge noen som har erfart: https://vartoslo.no/bydel-nordre-aker-bydel-sagene-byutvikling/en-barndom-i-nydalen--en-historie-om-darlig-byplanlegging-og-brutte-lofter/288958 Anonymkode: 88675...b49 Dette var dessverre vår erfaring også, at mange familier flytter når de får barn nr 2 eller 3. Mitt barn måtte også oppleve å miste venner stadig vekk, men også barnehagepersonell byttet veldig ofte, av og til midt i året til og med, og av samme grunn. De skulle flytte for å få råd til et hus. Vi er dessverre ikke noe bedre selv, da vi selv valgte å flytte hele familien før skolestart. Anonymkode: e6342...6af 1
Gjest Vintermorgen Skrevet 8. juni 2021 #27 Skrevet 8. juni 2021 Ryddet for avsporinger og rasistisk innlegg. Vintermorgen, mod
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 8. juni 2021 #28 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det må være de områdene som sogner til barneskole på Grønland, som har 96% innvandrerbarn, og det er ikke de veletablerte innvandre med hus men helt nye asylsøkere. Det er i praksis ikke på grunn av nasjonalitet til de elevene, men helt andre utfordringer. Anonymkode: e6342...6af Unnskyld spørsmålet, jeg har ingen erfaring med det. Har lurt på hvordan det fungerer når en klasse starter på skolen, med kun 1 barn som er norsk og snakker norsk, mens 20 andre er innvandrere som ikke snakker norsk, og har f.eks muslimske foreldre. Hvordan går det an?
Gjest Pleneier Skrevet 8. juni 2021 #29 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det må være de områdene som sogner til barneskole på Grønland, som har 96% innvandrerbarn, og det er ikke de veletablerte innvandre med hus men helt nye asylsøkere. Det er i praksis ikke på grunn av nasjonalitet til de elevene, men helt andre utfordringer. Anonymkode: e6342...6af Hvem er de 4% norske barna, det lurer jeg på. Er de del av et vitenskapelig forskningsprosjekt mon tro.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #30 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette var dessverre vår erfaring også, at mange familier flytter når de får barn nr 2 eller 3. Mitt barn måtte også oppleve å miste venner stadig vekk, men også barnehagepersonell byttet veldig ofte, av og til midt i året til og med, og av samme grunn. De skulle flytte for å få råd til et hus. Vi er dessverre ikke noe bedre selv, da vi selv valgte å flytte hele familien før skolestart. Anonymkode: e6342...6af Sånn er det innenfor ring 3 i hele byen, barna flytter før eldstemann begynner på skolen. Anonymkode: 3c476...ae9 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #31 Skrevet 8. juni 2021 Har bodd tre steder med mine barn. Stovner, Fornebu og Grefsen. Fornebu og Grefsen var en drøm, Stovner var et mareritt. Måtte flytte og bytte skole fordi min sønn på 14 ble fysisk truet av en gjeng over lengre tid, pga. noe som ble delt på Snapchat. Så vi byttet til mye mindre leilighet, men det har vært verdt det. Anonymkode: 3c476...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #32 Skrevet 8. juni 2021 Nordstrand, og alle riking områdene på Oslo Vest. Det eneste som betyr noe der er penger og appearance. Anonymkode: 7ca6c...43a 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. juni 2021 #33 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dette var dessverre vår erfaring også, at mange familier flytter når de får barn nr 2 eller 3. Mitt barn måtte også oppleve å miste venner stadig vekk, men også barnehagepersonell byttet veldig ofte, av og til midt i året til og med, og av samme grunn. De skulle flytte for å få råd til et hus. Vi er dessverre ikke noe bedre selv, da vi selv valgte å flytte hele familien før skolestart. Anonymkode: e6342...6af Dette er også min erfaring, men slik er det innenfor hele Ring 3 og Oslo generelt. Men særlig i de sentrale bydelene type Grunerløkka/Sagene/Gamle Oslo osv. Det handler om boligpriser og plass ifølge undersøkelsene. Men de flytter altså helt ut av fylket, og er jo ofte to personer som ikke heller har familien sin i Oslo. Vi er litt i samme situasjon selv.
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. juni 2021 #34 Skrevet 8. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (39 minutter siden): Unnskyld spørsmålet, jeg har ingen erfaring med det. Har lurt på hvordan det fungerer når en klasse starter på skolen, med kun 1 barn som er norsk og snakker norsk, mens 20 andre er innvandrere som ikke snakker norsk, og har f.eks muslimske foreldre. Hvordan går det an? Barna snakker norsk? De aller færreste er nyankomne flyktninger. En god porsjon er barn av annengenerasjons innvandrere.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #35 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig, Romsås er kjempefint for barn, det er jo midt oppi skogen Anonymkode: ed377...bd2 Signerer denne!😍 Anonymkode: af7cf...8af 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #36 Skrevet 8. juni 2021 34 minutter siden, Hvemsomhelst said: Unnskyld spørsmålet, jeg har ingen erfaring med det. Har lurt på hvordan det fungerer når en klasse starter på skolen, med kun 1 barn som er norsk og snakker norsk, mens 20 andre er innvandrere som ikke snakker norsk, og har f.eks muslimske foreldre. Hvordan går det an? De aller fleste med ikke-norske foreldre har gått i barnehage og snakker kjempebra norsk når de begynner på skole. Jeg hadde mitt barn i barnehage med mange innvandrerbarn og alle foreldrene var veldig opptatt av at barna skulle lære best mulig norsk. Innvandrerforeldre er, som del norske forelsre, som regel meget oppegående mennesker. Det er veldig fordomsfullt å anta at innvandrere er ressurssvake. Jeg bodde også i utlandet som barn og da hadde jeg undervisning i språket i landet jeg bodde i. Språk lærer man uavhengig av hvilken religion foreldrene har.... 32 minutter siden, Pleneier said: Hvem er de 4% norske barna, det lurer jeg på. Er de del av et vitenskapelig forskningsprosjekt mon tro. I barnehagen mitt barn gikk i var hun en av tre helnorske. Vi trivdes veldig godt, kun positivt med internasjonalt miljø. Det er dumt å annta at høy innvandrer andel må være noe negativt, vi opplevde det ikke sånn. Foreldre mes utenlandsk bakgrunn opplevde vi som veldig engasjerte, positive og ressurssterke. Anonymkode: ed377...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #37 Skrevet 8. juni 2021 Jeg vil si hele Oslo. Kunne aldri i mitt liv tenkt meg å bo der med små barn. Ikke barn i det hele tatt. Oslo er ett sted jeg drar til, slår ihjel noen timer og drar hjem til bygda(light) igjen. Om jeg skulle anbefalt ett sted må det være der det er minst innvandrere. Aner ikke hvor det er i Oslo. Anonymkode: 457fb...a8e 1
Million Skrevet 8. juni 2021 #38 Skrevet 8. juni 2021 (endret) Drizzt skrev (2 timer siden): Hele Oslo. Noen steder er det for mye kriminalitet. Andre steder er det for få norske barn og skolen gir et dårligere tilbud. Og så har du områdene i den andre enden hvor alt handler om penger, dyre klær, alkohol, dop og elendige holdninger fordi ''min pappas advokat skal ringe din pappas advokat''. Finn deg et godt sted å oppdra dine barn utenfor Oslo. Minner meg om den gulostreklamen fra Norvegia; "Noen forhold varer livet ut". Hun skolelæreren (ungdomsskole ser det ut til) som sitter ved kateteret og snakker med elevene, en og en. En elev har problemer med kjærligheten, en har problemer med en kvise. Og så har du han gutten som sitter godt tilbakelent i stolen og selvsikkert sier han skal ringe faren sin (?) og sier til læreren at "Én telefon, og du er FERDIG her!" For å svare på spørsmålet i overskriften, vil jeg si Romsås og Stovner, med mindre man liker at ens eget norske barn er en minoritet på skolen, og i mindretall overalt. Endret 8. juni 2021 av Million 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. juni 2021 #39 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nydalen, ifølge noen som har erfart: https://vartoslo.no/bydel-nordre-aker-bydel-sagene-byutvikling/en-barndom-i-nydalen--en-historie-om-darlig-byplanlegging-og-brutte-lofter/288958 Men hva er indikatorene dine på verre og verst? Her er i hvert fall en rapport, den oppsummererer greit noen forskjeller.https://www.unicef.no/sites/default/files/2020-11/Bydelsanalysen 2020_Høyoppløst.pdf Anonymkode: 88675...b49 Ifølge en som har erfart. Men ja, spesifikt Nydalen - særlig i oppveksttiden til den som skrev dette har jo vært preget av en helt åndssvak tett bebyggelse uten et kvekk av grøntområder. Men, andre siden (som omtales som Nydalen) - type Fernanda Nissens gt og bortover mot Sagene er nokså populært blant barnefamilier. Særlig Lillo gård. Men ja, får inntrykk av at endel flytter i samme grad som de andre sentrale bydelene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå