Gå til innhold

Verste stedet å bo i Oslo med barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Pleneier
Skrevet (endret)

Hva synes dere?

Jeg nominerer Furuset. På 2. plass: Mortensrud.

Endret av Pleneier
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, TS, hva er egentlig målet ditt med tråden? Og hva baserer du meningen din på? 

Mitt barn gikk i barnehage på Furuset, vi bodde på Grorud, og tror absolutt ikke det er det verste stedet å være som barn. Kjempefine barnehager, med supre voksne, massevis av tilbud til barn på fritiden, nære marka og besøksgårder, mye parker og lekeplasser, gangstier, bibliotek, osv. :)

Jeg tror de "verste" stedene å vokse opp som barn er steder som er lite tilpasset barn, uten parker, lekeplasser, gangveier osv. Slik at barna må bli kjørt til alt mulig eller ikke kan være ute å leke. Heldigvis ikke så mange steder av det tror jeg. Jeg personlig ville absolutt ikke likt å ha barn i sentrum av Oslo, men noen trives jo med det også. 

Anonymkode: ed377...bd2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jeg ikke uttale meg om, for jeg har ikke bodd i alle bydeler i Oslo.  

Anonymkode: b694e...dce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Grunerløkka!

Anonymkode: 4d367...d56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Romsås

Anonymkode: cebe7...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønland. Det er mye kaos der. Altfor mye biltrafikk. Ingenting med innvandrere å gjøre. Var ille før også.

Anonymkode: 26bdc...220

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Romsås

Slutt å tull. Masse fin natur, rett ved skolen. Frisk luft. Skoler med ekstra ressurser.

Anonymkode: a07a6...0d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å tull. Masse fin natur, rett ved skolen. Frisk luft. Skoler med ekstra ressurser.

Enig, Romsås er kjempefint for barn, det er jo midt oppi skogen :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si sentrum. Mye trafikk, få lekeplasser og arealer tilpasset barn, farlige skoleveier, vanskelig å leke med venner ute der man bor, skoler som er presset inn mellom bilveier, med minimale utearealer. 

Men alt er sikkert hva man gjør det til. Man skal jo ikke så langt ut fra selve oslogryta før det begynner å bli bedre boområder. 

Jeg tror egentlig Oslo er et ganske bra sted å være barn, uansett hvor man bor. Så lenge foreldrene legger til rette for en god barndom. 

Anonymkode: 11f47...be4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Beste stedet er oslo øst: masse inkludering og mangfold for hverandre uavhengi etnisitet og livssyn.

Verste stedet er: oslo vest: masse arroganse og ignorante mennesker som tar den selv så høytydelige tenker bare på seg selv og tenker bare på material og penger Rotter seg sammen og baksnakker invandrere og religiøse og folk som ikke er som dem.

Anonymkode: 74ab5...10c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det må være de områdene som sogner til barneskole på Grønland, som har 96% innvandrerbarn, og det er ikke de veletablerte innvandre med hus men helt nye asylsøkere. Det er i praksis ikke på grunn av nasjonalitet til de elevene, men helt andre utfordringer. 

Anonymkode: e6342...6af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et belastet boområde med mye sosiale problemer. Det har det alltid vært.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Grunerløkka!

Anonymkode: 4d367...d56

Ikke enig. Mange parker og grøntområder, kort vei til bibliotek, forskjellige kule lekeplasser, Akerselva osv. osv. 

Anonymkode: 27315...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et godt eksempel på en håpløs diskusjon her på kvinneguiden, fordi det ikke er avklart hva som ligger i «verste sted». Dermed legger alle ulikt i dette, og alle diskuterer forskjellige ting. Hva er «verst» for deg? Dårlig luft, lite natur og plass? Sosiale problemer? Sjans for å bli mobbet? Sjans for å begynne med alkohol/stoff? Sjans for å ta høyere utdanning? 

• Liker 4
Skrevet

Under broa på Sinsen er ikke et optimalt sted å bo med barn. Heller ikke i teltcamp på Sognsvann. 

Man kan ha en super tilværelse og barndom både på Romsås, Morellbakken, Rommen, Grønland, Holmenkollen og Frogner. Man kan antagelig også ha en brukbar oppvekst i Bergen og Mo i Rana også. Men det er også de som har det miserabelt på de samme stedene. Tror det kommer litt an på familie og tilfeldige omstendigheter

• Liker 10
Gjest Fnuggolina
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Under broa på Sinsen er ikke et optimalt sted å bo med barn. Heller ikke i teltcamp på Sognsvann. 

Man kan ha en super tilværelse og barndom både på Romsås, Morellbakken, Rommen, Grønland, Holmenkollen og Frogner. Man kan antagelig også ha en brukbar oppvekst i Bergen og Mo i Rana også. Men det er også de som har det miserabelt på de samme stedene. Tror det kommer litt an på familie og tilfeldige omstendigheter

Ah, under Sinsenlokket ja.

Livets plass 😅

Menne......tja. Det er nok enkelte steder jeg tenkeren egner seg dårlig med barn.

Langs hele Hausmannsgate og Møllergata. Men man skal igrunnen bare et lite kvartal opp/ned før det igrunnen er greit. 

Blokkene inntil t-banen på Majorstua - de man ser om man kikker mot Fornerpsrken/går mot XXL. Akkurat der er det døvt. Men igjen; et par kvartal innafor er det greit igjen.

Og så er jeg ikke fan av de aller mest belasta gatene som Nordkappgata - alt for utrygt og tettpakka med kommunale boliger. Særlig det jeg bare kaller «drapsblokka» fordi det har vært flere drap der. Nabogårdene er idyllen selv. 

Furuset? Asså, ja - noen steder er jo kjent for å ha dårlig miljø. Men alle de nevnte østkantsstedene har jo høy andel barn, nært natur osv. Så jeg tror mange trives 🤷‍♀️Og tipper det er endel ildsjeler i alle de områdene som er med på å gjøre nærmiljøet ekstra bra. 

I tillegg får man gjerne områdeløftsmidler (ikke alle da), men på sikt kan det og føre til mye bra.

Har de ikke superfint bibliotek på Furuset, eller tar jeg feil? Er det Stovner som har det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er på Ensjø nå, men faren min bodde der på 90-tallet, og kjedeligere sted skal du lete lenge etter. Ingen lekeplasser hvor man kunne møte jevnaldrende. Kun en dagligvarebutikk. Nærmeste idrettsanlegg var nede på Jordal, men dit tok det i hvertfall en halvtime å gå, langs en trafikkert vei. Mulig det var bedre for de som bodde der fast(vi hadde bare helgesamvær), eller at det er totalt annerledes i dag. Jeg kan kun huske en gang vi var ute alene der, rett og slett fordi det var såpass mye biltrafikk rett ved

Anonymkode: 06281...6a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det i sentrum det har blitt funnet diverse sprøytespisser ol inne i barnehage og skoleområde? Det er ikke bra

Anonymkode: 472a1...417

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Fnuggolina said:

Har de ikke superfint bibliotek på Furuset, eller tar jeg feil? Er det Stovner som har det? 

Kjempefine bibliotek begge steder! https://m.facebook.com/fubiak/?locale2=nb_NO

Furuset har masse fine tilbud,parker og idrettsanlegg til barn. Er mye barnefamilier der og bydel Alna har mye ekstratiltak i området som alle kan nyte godt av. Det er absolutt et internasjonal område, men ikke lenger noe ghetto, det er folk fra alle deler av verden, i tillegg til flere unge nordmenn.  Et familiemedlem som jobber i barnehage der merker at det blir fler og fler nordmenn med små barn også. Gamle Furuset er et fint område med rekkehus og villaer. 

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke hvordan det er på Ensjø nå, men faren min bodde der på 90-tallet, og kjedeligere sted skal du lete lenge etter. Ingen lekeplasser hvor man kunne møte jevnaldrende. Kun en dagligvarebutikk. Nærmeste idrettsanlegg var nede på Jordal, men dit tok det i hvertfall en halvtime å gå, langs en trafikkert vei. Mulig det var bedre for de som bodde der fast(vi hadde bare helgesamvær), eller at det er totalt annerledes i dag. Jeg kan kun huske en gang vi var ute alene der, rett og slett fordi det var såpass mye biltrafikk rett ved

Anonymkode: 06281...6a7

Ensjø har blitt ekstremt mye utviklet de siste ti årene. Jeg bodde der i 2009-2010 og området er totaltforandretnå, mye nybygg og trendy hippe og kule steder. Er nok mest for unge voksne og etablerere, ikke helt rekkehustemning. Til gjengjeld er det fine barnevennlige områder i Hasle og gamle Tøyen i nærheten

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det i sentrum det har blitt funnet diverse sprøytespisser ol inne i barnehage og skoleområde? Det er ikke bra

Anonymkode: 472a1...417

Det er sikkert en korrekt påstand. Oslo har tross alt 700'000 innbyggere, 733 barnehager og nesten 37'000 barn i barnehage. Så det kan tenkes at noen ansatte opp gjennom årene muligens har opplevd noe slikt.  Men tror ikke det skjer så altfor ofte. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...