Gå til innhold

Jeg har ett barn som ikke snakker, er ekstremt bekymret, men blir ikke hørt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsmor, barnet mitt er nå 15 måneder og kan ingen ord. Han viser ingen interesse for å prate og blir irritert hvis vi oppmuntrer han til å si noe. Vi tok kontakt med helsesøster og hun avfeide det hele. Sa at det gjør ingenting, og at det "kommer etterhvert ". Men jeg er fremdeles bekymret, ser og hører stadig om jevnaldrende barn som prater mer.

Hva bør jeg gjøre? Vi prater og peker, synger og leker med barnet. Men føler ikke at vi når frem. Hvordan tar jeg det videre? 

Anonymkode: bd33d...0a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer etter hvert så prøv å slapp av…

Anonymkode: ab684...3b8

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Ja 15 mnd er tidlig. Skjønner han ord da, når du snakker? Mange begynner ikke å snakke noe særlig selv før etter to år, jeg ville drøyet til det med å vurdere å bekymre meg 

Anonymkode: 279e8...093

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner du er bekymret! Og at han er frustrert selv. Som andre sier, det kan fort løsne, men er nok viktig at dere ikke pusher for mye.  Har dere prøvd babytegn? Da kan han få litt hjelp til å uttrykke seg, hvertfall. 

Anonymkode: 37256...a14

• Liker 2
Skrevet

Forstår han hva DU sier? Feks om du sier:'kom, så går vi på kjøkkenet og finner kjeks', så går barnet før deg inn på kjøkkenet dit han vet kjeksen er? Noen barn er mest opptatt av å mestre mye motorisk og bruker 'all kapasitet' på det, så språket kommer senere. Men de lagrer ord og forstår mye likevel, de bare sier ikke ordene selv. Er han tydelig med tegn/lyder? Feks en bydende pekefinger eller ivrig kroppsspråk. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er førstegangsmor, barnet mitt er nå 15 måneder og kan ingen ord. Han viser ingen interesse for å prate og blir irritert hvis vi oppmuntrer han til å si noe. Vi tok kontakt med helsesøster og hun avfeide det hele. Sa at det gjør ingenting, og at det "kommer etterhvert ". Men jeg er fremdeles bekymret, ser og hører stadig om jevnaldrende barn som prater mer.

Hva bør jeg gjøre? Vi prater og peker, synger og leker med barnet. Men føler ikke at vi når frem. Hvordan tar jeg det videre? 

Det kommer nok. 

Førstemann her fortalte eventyr da hun var såvidt to, hun kunne hele bukkene Bruse utenatt.. Andre mann hadde få ord da han var to, hadde såvidt begynt å sette sammen to ord.. Vi var sikre på at han måtte feile noe stort.. 

Vent til toårs kontrollen og evalueringen fra den. 

Anonymkode: 497ee...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babler og pludrer han? Forstår han noe av dere sier? Enkelte barn er stille til de er 3 år uten at det er noe galt, de er bare ordsamlere. Men hvis de ikke viser tegn til forståelse i det hele tatt, er det et litt dårlig tegn..

Anonymkode: 37ff5...ca6

AnonymBruker
Skrevet

Vår bablet helt til rundt to år. Så kom det sakte men sikkert noen ord. Fortsatt slakt tempo, og ikke helt tydelige, men flere og flere ord nå som treåring. Har sjekket opp hos audiolog for sikkerhetsskyld. Men ettersom hun alltid forsto oss og var svært god på kroppsspråk, så har vi egentlig ikke vært bekymret. 

Anonymkode: af456...b29

AnonymBruker
Skrevet

Språkforståelsen er det viktigste å følge med på når han er under 2.  Min sønn bablet lite og hadde få ord før han fylte 2. Den måneden han fylte to løsnet det, og nå babler han som en foss. Tar igjen for det tapte, for å si det sånn 😅 #gnagsåriørene 

hilsen mamma og førskolelærer

Anonymkode: 9fcc9...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Babler og pludrer han? Forstår han noe av dere sier? Enkelte barn er stille til de er 3 år uten at det er noe galt, de er bare ordsamlere. Men hvis de ikke viser tegn til forståelse i det hele tatt, er det et litt dårlig tegn..

Anonymkode: 37ff5...ca6

Ja, han babler mye og forstår mye av det vi sier. Han kan klappe,  peke på oss når vi sier "hvor er pappa" , og forstår enkle instrukser som "kom" "sovetid ".  Men sier ingenting :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (31 minutter siden):

Forstår han hva DU sier? Feks om du sier:'kom, så går vi på kjøkkenet og finner kjeks', så går barnet før deg inn på kjøkkenet dit han vet kjeksen er? Noen barn er mest opptatt av å mestre mye motorisk og bruker 'all kapasitet' på det, så språket kommer senere. Men de lagrer ord og forstår mye likevel, de bare sier ikke ordene selv. Er han tydelig med tegn/lyder? Feks en bydende pekefinger eller ivrig kroppsspråk. 

Ja, han forstår mye av det vi sier og har tydelig kroppspråk,  sier "nei" ved å riste på hodet, peker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og har gjort det i flere år. 

15 mnd er altfor tidlig å bli bekymret! De færreste sier mye da! Han er gutt i tillegg, og de er ofte litt senere. 

Hvis han fortsatt ikke sier noe som helst om et halvt år kan du ta opp bekymringen din igjen. Han forstår hva dere sier, da er det ingen grunn til bekymring enda. Tvert i mot. Tror ingen av guttene jeg har på avdelingen som er ca 18 mnd sier noe særlig når jeg tenker etter. 

Og ikke mas på ham. Selv så små kan få en sperre og det virker mot sin hensikt. 

Anonymkode: 7b687...ba7

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, han babler mye og forstår mye av det vi sier. Han kan klappe,  peke på oss når vi sier "hvor er pappa" , og forstår enkle instrukser som "kom" "sovetid ".  Men sier ingenting :(

Dette er jo helt innenfor normalen. Ingen av mine har snakket ved 15 mnd, det kom senere. Språkforståelsen er viktigst før ordene kommer. Du må prøve å ikke sammenlikne ditt barn med andre, for de utvikler seg forskjellig. Noen går feks ved 9 mnd, andre ved 18 mnd eller til og med senere. Noen har prater som en foss ved ettårsalder, andre har få ord ved to års alder. 

Anonymkode: 05b4d...e71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet ditt forstår det som blir sagt, hadde jeg ikke bekymret meg. Han kommuniserer jo i form av risting på hodet, peking og slike ting. Noen barn trenger bare litt tid før de begynner å snakke, men han er jo fortsatt liten som 15 måneder, bare så vidt det er over ett :) bare forstått å prate med han, forklar hva dere ser, les bøker og slike ting, så løsner det av seg selv en dag. Og ikke sammenlign barnet ditt med andre på hans alder, for barn er i likhet med voksne, ulike. Vi får til ulike ting og vi utvikler oss forskjellig. 

Anonymkode: 85429...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg hadde samme bekymring for mitt andre barn. Da han var 22 måneder sendte jeg henvendelse til HS fordi jeg var så bekymret. Han kunne seks ord, som han da hadde lært seg de siste to månedene. Ikke engang mamma sa han 😞 Så begynte han i barnehagen måneden etter, og etter noen uker der pratet han som en foss! Ikke rent selvsagt, men nå er han tre år, og driver med laaaange setninger :) 

Anonymkode: 40a89...a6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da behøver du ikke være bekymret riktig ennå.

Min sønn snakket ikke før han var over 3 år, og da snakket han plutselig i ett, med fulle setninger, og med mange ord.  Det kom bokstavelig talt over natten.

Han har vært slik med alt, og er det fremdeles i voksen alder. 
Han er ikke av den typen som prøver seg frem, han bruker tid til å prosessere ny informasjon.
Han lytter, observerer, bearbeider for seg selv, og plutselig kommer det.

Anonymkode: 299c6...f37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Albert Einstein lærte ikke å snakke før han var 4 år. Han var riktignok ikke helt normal da.

Så lenge barnet forstår hva du mener og peker for å gjøre seg forstått så er du på god vei.

Anonymkode: 8923d...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente som nettopp fylte 15 mnd. Hun snakker ikke, og jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt. Storebror var helt lik. 
Han var nok litt under snittet språklig mellom ett og to, men tok igjen alle jevnaldrende rett etter fylte to. I tillegg snakket han tilnærmet uten talefeil i motsetning til andre barn på samme alder som snakket masse rundt ettårsalderen. 
15 måneder er alt for tidlig å tenke speåkproblemer.

Anonymkode: 8a062...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må du ikke stresse med altså. Min gutt snakket ingenting da han var 15 måneder. Det er først da han ble to at ordene begynte å komme. Og nå kommer det noe nytt hver dag, og han skjønner nesten alt jeg sier. 

Ikke stress, det er ikke noe å ta videre. Det er en grunn til at helsesøster avfeide dere, barn er så sykt forskjellige. Da barnet til et vennepar av meg var ca. 1,5 kunne hennes barn snakke litt på to språk (!) mens min bare bablet. 

Men jeg forstår deg altså, jeg har også hatt perioder der jeg har vært bekymret. Det er jo barnet ditt! Men helsesøster og evt. barnehage kommer til å varsle dersom de mener det er grunn til bekymring. Ikke sammenlign barnet ditt med andre barn, det må du prøve å slutte med. 

Anonymkode: 62b47...739

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...