AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Jeg mater barnet mitt etter det han har lyst på. Når vel dagsbehovet sitt helt greit, men i blant drikker han kanskje litt mindre enn andre. Jeg kan presse det i han, men føler det er så unaturlig. Han er mett liksom Fikk da beskjed på helsestasjonen om at jeg måtte bare presse ned, for nå lå han i nedre del av vekstkurve. Vel og bra der, nå presser jeg i så mye melk at han blir omtrent helt sløv. Så tittet jeg rundt meg på helsestasjonen etter siste besøk. Og observerte at alle babyene var ekstremt tjukke. Og jeg må si jeg har egentlig ikke minne om at babyer så sånn ut for noen år siden. Hva er greia med at de skal bli så ekstremt tjukke i disse dager? Min har nå lagt på seg noe veldig pga jeg måtte øke, ser at han går mot direkte tjukk selv. Noen som vet hvorfor? Tør ikke spør på helsestasjonen. Anonymkode: 799a4...35c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Kan ikke si jeg har sett spesielt mange tykke babyer. Tviler sterkt på at din baby begynner å bli tykk også, tror nok den bare blir normal vektig, og siden den har vært undervektig så synes du der ser tykt ut, noe det ikke er. Anonymkode: a508e...42c 44
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 7. juni 2021 Å bruke "tjukk" når det kommer til babyer 😮 Har to gode og runde bebiser som begge er tynne og atletiske som tenåringer. Anonymkode: 712ee...4fb 66
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Altså, så lenge de følger sin kurve og virker tilfreds, er frisk og har det bra, trenger du ikke gjøre noe mer. Er barnet mett, så er det mett. Å være "tykk baby" forteller kanskje at de har litt mer å gå på om de skulle bli syke og gå ned i vekt. Anonymkode: d707e...8d7 14
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, så lenge de følger sin kurve og virker tilfreds, er frisk og har det bra, trenger du ikke gjøre noe mer. Er barnet mett, så er det mett. Å være "tykk baby" forteller kanskje at de har litt mer å gå på om de skulle bli syke og gå ned i vekt. Anonymkode: d707e...8d7 Btw, gjør ingenting når det er morsmelk. De går det av seg. Fireåringen min er helt gjennomsnittlig nå, og hun var god og rund da hun var baby 😊 Anonymkode: d707e...8d7 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Herlighet, dette er jo helt horribelt. Tenk, tjukke babyer, nei frem med lettmelka. Anonymkode: bfac4...557 39
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Det høres ut som du har et forvridd syn på kropp og vekt hos babyer. Du kan jo lese deg opp på Bergenstudien om du vil vite hva vekstkurven er basert på: https://www.vekststudien.no/ Anonymkode: f47a2...a57 32
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 De kurvene på helsestasjonen forandrer seg ikke fra år til år. Det betyr at et barn som er i nedre kurve er ganske tynn. Det er viktig å ha litt å gå på dersom barnet skulle bli syk. I tillegg trenger de fett og energi for å vokse og utvikle hjernen. Føler egentlig motsatt. Ser på bilder fra 1950-tallet, da var babyene skikkelig tykke. Tror de ble fetet opp for å ha noe å gå på om de skulle bli syke. Anonymkode: 61c63...833 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 Herregud. Fatshaming av babyer? Seriøst? Anonymkode: 3a9b4...758 38
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Det høres ut som du har et forvrengt syn på babyvekten, og jeg synes det er godt at helsestasjonen følger med. Anonymkode: 8a9d1...111 33
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 Det er ikke det at alle babyer er så «ekstremt tjukke», du er bare vant med en spinkel en og da ser naturlig nok andre babyer større ut. Anonymkode: 09983...52e 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Norske babyer har en annen «normal-percentil» enn de fleste andre land, de er større ganske enkelt. Tror endel kan være genetisk, men også endel som går på kostvaner, foreldrene livstilsvaner etc. Min er også slank. Passer perfekt klær fra mango, Zara og ligger på den normal-percentilen til who internasjonalt (følger sin kurve fint så alt er ok..) Norske barn er ganske store - helt objektivt sett. Anonymkode: ceea7...51f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 Hvis foreldrene er store er som regel babyene store og. Det ser jeg også i barnehagen. Ikke alle vokser av seg det lubne babyutseendet. Det er lett å spotte hvem sine foreldre de feiteste ungene har. Ellers så er det jo endel babyer som sikkert ammes alt for mye , eller får alt for mye mme og bare spiser og spiser helt til du stopper de. Anonymkode: 971af...a96
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis foreldrene er store er som regel babyene store og. Det ser jeg også i barnehagen. Ikke alle vokser av seg det lubne babyutseendet. Det er lett å spotte hvem sine foreldre de feiteste ungene har. Ellers så er det jo endel babyer som sikkert ammes alt for mye , eller får alt for mye mme og bare spiser og spiser helt til du stopper de. Anonymkode: 971af...a96 Du kan ikke amme en baby for mye. Anonymkode: 3fcd4...f9c 44
Lafamiglia Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 Det er absolutt ikke noe nytt. Jeg hadde babyer som jeg fullammet for 20-25 år siden, og der ble det også sett positivt på om de hadde en viss vekt. All vekt som kommer av amming er bare sunt. Og de kommer til å gå ned i vekt når de blir litt større. Banna bein. 11
AnonymBruker 42 Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 Kan vel ikke uttale meg, mtp. at jeg ikke har barn, og i tillegg er relativt gÆmmel, men bebiser nå ser jo mye "slanker ut", har jeg inntrykk av (i forhold til "gamledager" jaffal) Jeg var i alle fall SMELLFEIT, og det er nesten alle andre småtassene i vårt familiealbum også. Skikkelige fleskerumper!!!😅 Må jo bare spørre på stasjonen om ting du lurer på, og er bekymret. Det er jo det de er der for 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Jeg skjønner litt hva du mener. Første barnet vårt var undervektig og lå under nederste kurve lenge. Vi stappet i henne så mye som vi kunne. Det hjalp lite. For oss var alle andre babyer SVÆRE. Men det var jo bare fordi vi hadde et helt forvrengt syn på hvordan en babykropp skal være. Det er ikke normalt med synlige ribbein liksom. Jeg tok meg i å lure på hva andre stappet i sine unger😅 Så kom nr2. Han følger 50% kurven perfekt. Men han bruker altså klærene som storesøster brukte ved 1.5år allerede. Han er 6 mnd🤣 vi kaller han bare lille sumobryteren vår, han har jo valker som må vaskes🤷♀️🤭 nå skjønner jeg jo at nr 2 er normal. Men det var jammen ikke lett å se utenfor bobblen vår da storesøster var liten😅 Anonymkode: d70f3...703 19
Hannah80 Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 Ingenting er herligere enn en liten trillrund baby😍 24
Sigyn Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 Tviler sterkt på alle babyene var veldig tykke, det er nok bare fordi du er mest vant til å se din egen, slanke baby selv. Babyer er alt fra for tynne til trillrunde og valkete (uten at det gjør noe som helst, er ikke det samme som eldre barn som er lubne) - det har de alltid vært. Kanskje litt annerledes før i tiden, lenge før det du ser for deg, da amming hadde restriksjoner på både tid og hyppighet.. Men det er veldig lenge siden, og bare spekulasjoner. Det har nok ikke så mye med foreldrene å gjøre heller, nå for tiden er normen å mate babyen når den ønsker og så lenge den ønsker. Samme mor - som min søster for eksempel, med fem barn - kan ha barn i begge ytterpunkter av skalaen uten å ha gjort forskjell på dem. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det høres ut som du har et forvrengt syn på babyvekten, og jeg synes det er godt at helsestasjonen følger med. Anonymkode: 8a9d1...111 Babyen er slank, men innenfor kurven sin. Før den siste kontrollen hvor de sa han må spise mer hadde jeg en kontroll hvor han hadde lagt på seg mer enn de forventet. Jeg ble da veldig avslappet og matet baby etter det han selv ønsket. Da ble vektøkningen noen gram for lite, tror det var snakk om 30 gram. Nå er jeg oppe to ganger om natten og forer babyen til han til slutt gulper. Noe jeg fikk beskjed om å gjøre, sjekke hvor gulpegrensen gikk. Så den ene matøkten på natten resulterer alltid i gull, sengetøyet fullt av gulp, nytt tøy, nytt sengetøy. Og jeg er forundret over at man skal tvangsfore babyen slik Jeg ønsker ikke en spesielt slank baby.. ønsker at han ligger på kurven og det har han gjort godt over hele tiden, gikk bare ned mot nedre på siste kontroll Flott at de følger med. Jeg synes bare at min baby ser sunn ut. God og rund i kinnene og ikke tynn, helt normal liksom. Men jeg syntes mange av barna jeg så rundt meg der var utrolig fyldige. Var bare en observasjon. Det ser søtt ut og min kan gjerne bli slik. Jeg rett og slett bare lurte på hvorfor de må være såpass fyldige og hvorfor det er så vanvittig hysteri rundt det de første ukene. Babyen spiser helt normalt liksom, føler ikke det er noe å stresse for. Må alle ha akkurat samme vekt? Er ikke vi voksne forskjellige også? Noen spiser mye, andre litt mindre og vekta varierer. Nei jeg mente ikke fatshame babyer. De er kjempesøte når de er veldig fyldige, jeg bare syntes det var så ekstremt på noen av de babyene. Lurte bare på hvorfor. Jeg forer opp ungen min jeg også og følger alle råd fra helsestasjonen, naturligvis!! Anonymkode: 799a4...35c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå