AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Nå er det slik, at min unge går i 10 klasse. Og nå har elevrådet på skolen bestemt at alle ellever i, 8, 9, og 10 skal jobbe gratis i 1 dag, og alle penga skal gå til en eller annen NGO, la oss si, 250 kroner per elev. Det er bestemt. Av skolen. Hvis vi, som foreldre ikke kan skaffe ardrbeidsgiver, må vi bli selveste arbeidsgiveren, og betale ungen 250 kroner MINST, for at ungen skal ta ut av oppvaskmaskinen. Er det greit at skolen skal presse oss, foreldre, til å betale MINST 250 kroner for en NGO som vi ikke vil støtte i utgansgtspunktett? Skal vi ikke betsemme selv hvem vi skal støtte? Skal ikke ungene gå på skolen for å lære og ikke bli slaver for noen? Anonymkode: 00307...2db 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Ungene skal gå på skolen og lære seg sosiale ferdigheter. En av dem er veldedig arbeide. Har du noe imot at barnet lærer å være raus får du nesten ta det ut av skolen og drive hjemmeundervisning av typen «alle er ute etter å ta oss» «vaksiner gjør folk til autister» og «jorda er egentlig flat». Anonymkode: d3ae4...53a 27
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Det vanlige er at de elevene som ikke jobber, har et opplegg på skolen. Anonymkode: 5929d...325 23
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Ja gud forby at ditt rike, priviligerte, bortskjemte barn må jobbe en dag for å hjelpe noen andre 🙄 Fysjom Anonymkode: 90b41...ad1 12
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja gud forby at ditt rike, priviligerte, bortskjemte barn må jobbe en dag for å hjelpe noen andre 🙄 Fysjom Anonymkode: 90b41...ad1 Hvem er andre? Den rike eieren av den lokale Extra butikken? Eller administrasjonen i en eller annen gud hvet ikke hvilken organisasjon? Ellers, takk :)) Anonymkode: 00307...2db
Festlig Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 I min tid hadde vi noe som het Operasjon Dagsverk. Da skaffet vi oss en jobb på et eller annet vis som vi fikk lønn for og som gikk til et veldedig formål som Operasjon Dagsverk er. Det er akkurat det samme som skolene driver på med nå . Vil det si at du lurte deg unna alt det når du gikk på Uskolen ?? 18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja gud forby at ditt rike, priviligerte, bortskjemte barn må jobbe en dag for å hjelpe noen andre 🙄 Fysjom Anonymkode: 90b41...ad1 Mitt barn har aldri reist på ferie. Vi har ikke hatt råd. På barnet mitt sin skole, skal pengene gå til etter eller annet rase-prosjekt. Blir helt kvalm. Anonymkode: c1f49...846 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 Poenget her er vel ikke at barna er bortskjemte men at man som regel alltid betaler det ut selv for det er vanskelig å får jobb. - Man støtter en sak man kanskje ikke har lyst til å støtte. - De som allerede har lite og må ut med disse pengene sliter enda mer hvis de ikke får jobb til ungdommen for da går det av budsjettet. Dette er en ordning som har vært siden jeg var ung, var ingen av oss som noen gang fikk jobb for når alle på trinnet i hele byen har den dagen samme dag så er det ikke lett å få jobb, sånn er det ennå 20 år senere. Og igjen, jeg er en av de som ikke liker opplegget med FN dagen heller, liker ikke å bli påtvunget å støtte saker jeg aldri hadde donert penger til utenom. Anonymkode: 81f80...3fc 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Tror vi skal være mer bekymret for hvem som blir igjen i den offentlige fellesskolen, slik våre politikere velger å behandle lærerne. Jeg er bekymret. Anonymkode: 11164...f4e 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 Festlig skrev (3 minutter siden): I min tid hadde vi noe som het Operasjon Dagsverk. Da skaffet vi oss en jobb på et eller annet vis som vi fikk lønn for og som gikk til et veldedig formål som Operasjon Dagsverk er. Det er akkurat det samme som skolene driver på med nå . Vil det si at du lurte deg unna alt det når du gikk på Uskolen ?? Vi hadde ikke Operasjon Dagsverk på ungdomsskolen. På videregående var det bare allmenn, handel og kontor og musikklinja som deltok. For de som ikke ønsket å delta var det mulig å sitte på skolen og jobbe med skolearbeid. Anonymkode: 18e0c...d52
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Agatha skrev (5 minutter siden): Hva er NGO? Non-goverment organization. Anonymkode: c1f49...846 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 Festlig skrev (1 minutt siden): I min tid hadde vi noe som het Operasjon Dagsverk. Da skaffet vi oss en jobb på et eller annet vis som vi fikk lønn for og som gikk til et veldedig formål som Operasjon Dagsverk er. Det er akkurat det samme som skolene driver på med nå . Vil det si at du lurte deg unna alt det når du gikk på Uskolen ?? Vell, ungen min jobbet 4 dager gratis på den lokale butikken, det var et krav fra skolen. Jeg hadde ingenting imot, heller det motsate, gledet meg for at ungen skulle kjenne litt på arbeidslivet. Men...når den stakkar ungen fikk en jævla grandiosa reklame genser som takk for innsatsen, da fikk jeg nokk. Kunne fått en liten sjokolade heller. Da går mine 400 000 stakkarslige kroner til en annen butikk heller. DE skal lære seg å sette pris på tvungent gratis arbeid. Makan... Anonymkode: 00307...2db 2
starken Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 Er det ikke et alternativt opplegg på skolen? Det burde det være. Da jeg gikk på ungdomsskole og videregående så hadde vi operasjon dagsverk, og de av oss som ikke greide å få jobb kunne sitte på skolen og høre på foredrag om prosjektet og jobbe med oppgaver. Hvis det ikke er et alternativt opplegg, så burde skolen hjelpe til med å skaffe jobb. 3
Festlig Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde ikke Operasjon Dagsverk på ungdomsskolen. På videregående var det bare allmenn, handel og kontor og musikklinja som deltok. For de som ikke ønsket å delta var det mulig å sitte på skolen og jobbe med skolearbeid. Anonymkode: 18e0c...d52 Det hadde vi, og sønnen min har også hatt det . Han jobbet hjemme og fikk lønn for det. Er det et stort problem å gjøre en innsats for en god sak og et godt formål ? 1
Gjest Jaconandersen Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 Da jeg gikk på skolen var det ikke uvanlig at elevene skulle jobbe hjemme, men arbeidet ble ikke godt nok gjennomført. Så da ble det ingen betaling heller. Da ble ingen rike NGO direktører enda rikere, på stakkars barns arbeid.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Festlig skrev (13 minutter siden): I min tid hadde vi noe som het Operasjon Dagsverk. Da skaffet vi oss en jobb på et eller annet vis som vi fikk lønn for og som gikk til et veldedig formål som Operasjon Dagsverk er. Det er akkurat det samme som skolene driver på med nå . Vil det si at du lurte deg unna alt det når du gikk på Uskolen ?? Det er OD for meg også. Jeg går på videregående studiespesialisering. Det er helt tullete at skolen skal måtte forvente at vi kan skaffe oss jobb innen en uke etter beskjed. Jeg har deltidsjobb og sommerjobb, men kan ikke bare spør en uke i forveien om jeg kan få jobbe der. Det er ikke sånn ting fungerer, alt har et system. Skolen kan ikke tvinge deg til å betale de pengene. De må ha alternativt opplegg på skolen. Hvis ikke er det bare å ta fri. Det skal jeg, tenker jeg, hvis jeg ikke kommer på noe Anonymkode: 75067...f05 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 starken skrev (2 minutter siden): Er det ikke et alternativt opplegg på skolen? Det burde det være. Da jeg gikk på ungdomsskole og videregående så hadde vi operasjon dagsverk, og de av oss som ikke greide å få jobb kunne sitte på skolen og høre på foredrag om prosjektet og jobbe med oppgaver. Hvis det ikke er et alternativt opplegg, så burde skolen hjelpe til med å skaffe jobb. Nei, jeg sendte mail til skolen, det var ikke noe de kunne hjelpe med, jeg har tenkt å sende 3 kroner til kontoen som vi fikk opplyst, så for vi se hva som skjer. Mest sannsynlig ingenting, men jeg ble provosert at JEG må skaffe arbeidsgiver for ungen, hvis ikke JEG må betale MINST 250 kroner. Skjer ikke. Anonymkode: 00307...2db 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 Ungen din kommer til å vokse opp til å bli en sånn drittunge som ikke forstår verdien av penger, går heller på NAV enn å jobbe i kassen på Rema, og føler at samfunnet skylder de noe. Som ved motgang griner til mamma, for at hun skal ordne opp. Se dette for det det er verdt - å OPPDRA norske, bortskjemte og late unger. Få de til å bidra til samfunnet, lære arbeidsmoral og slutte å SYTE (slik som du gjør nå). Tipper du bor i byen. Byfolk er sånn. På bygda lærer ungdom å jobbe og ta ansvar, og syter ikke. Hilsen ei som bor i byen. Anonymkode: a71da...372 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er OD for meg også. Jeg går på videregående studiespesialisering. Det er helt tullete at skolen skal måtte forvente at vi kan skaffe oss jobb innen en uke etter beskjed. Jeg har deltidsjobb og sommerjobb, men kan ikke bare spør en uke i forveien om jeg kan få jobbe der. Det er ikke sånn ting fungerer, alt har et system. OD-dagen er samme dato hvert år, er en årviss tradisjon hos de feste skolene som deltar og står i skolens årsplan. At du ikke får det med deg før en uke før er ikke skolens feil... Anonymkode: 092e7...0e1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå