Bummelong Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Fordi er som de har et forbudt tre. Eller regel, avhengig av religiøs kultur. For jøder og muslimer kan de ikke ete svin "Blant annet andre ting" For hinduer kan de ikke spise kyr. Synes det er litt komiskt bare Dyr i seg selv spiser hva de kan, skittent eller rent. Ikke så sofistikerte som mennesker med annen hjerne. Men naturen er morsom. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Synes man skal respektere religioner for hva de ikke velger å spise Anonymkode: dda56...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Tror mange av de reglene kom av hygieniske årsaker. F.eks svinekjøtt ofte hadde parasitter e.l så har regelen bare blitt med i moderne tid. Det er en del dyr vi helst ikke spiser heller. Det har kanskje ikke med religion å gjøre, men det kan virke merkelig i andre kulturer. Anonymkode: d7203...743 6
Lafamiglia Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes man skal respektere religioner for hva de ikke velger å spise Anonymkode: dda56...6bd Det er fint mulig å respektere det, samtidig som man synes det er litt komisk og uforståelig. Det samme gjelder også absolutt alle andre selvpålagte kostholdsrestriksjoner som ikke handler om allergi/intoleranse, som veganisme (riktignok litt sånn religiøst det også), carnivore (ditto), lavkarbo, osv.
Kniv & gaffel Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Slike regler har trolig en praktisk grunn og sammenheng med hygiene. Forøvrig har de fleste kulturer tabuer og uskrevne regler for hva man kan spise. Hos oss i Norge vil de fleste synes det er rart eller ekkelt å spise innsekter. I andre kulturer er det helt normalt.
Antiviruset Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Bummelong skrev (9 minutter siden): Fordi er som de har et forbudt tre. Eller regel, avhengig av religiøs kultur. For jøder og muslimer kan de ikke ete svin "Blant annet andre ting" For hinduer kan de ikke spise kyr. Synes det er litt komiskt bare Dyr i seg selv spiser hva de kan, skittent eller rent. Ikke så sofistikerte som mennesker med annen hjerne. Men naturen er morsom. Komisk og ha regler mot å spise svin? Dette er et urent dyr! og i alle samfunn med manglende matkontroll er det å spise svin farlig! Det kan finnes trikiner i kjøttet, og får du dette i deg som menneske har du et alvorlig problem. I de samme samfunnene vi snakker om har/ hadde dårlig helsevesen. Du skal ikke mange år tilbake i tid der legevitenskapen var total fraværende. At du ikke kan noe om dette er komisk. 5
Lafamiglia Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Kniv & gaffel skrev (6 minutter siden): Slike regler har trolig en praktisk grunn og sammenheng med hygiene. Forøvrig har de fleste kulturer tabuer og uskrevne regler for hva man kan spise. Hos oss i Norge vil de fleste synes det er rart eller ekkelt å spise innsekter. I andre kulturer er det helt normalt. Forskjellen er allikevel at vi ikke har FORBUD mot å spise det. Og det er hele poenget.
Bummelong Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes man skal respektere religioner for hva de ikke velger å spise Anonymkode: dda56...6bd Muslimer respekterer ikke hinduer det er helt sikkert. Mye mobbing på at de ikke kan spise kyr og så blir de litt sure om du mobber dem tilbake med svinekjøtt. Men til og med argumentene fra muslimer er sykt dårlige. Fordi ifølge sunni islamske hadither så ble muhammad spørt, når en kylling spiste noe skittent "Som bæsj antar jeg" og han brydde seg ikke om det. Men alikevel er svin et skittent dyr Mye motsigelser for å si det slikt. Men det er mye hat for polyteister i sunni islamske kilder. Så mangel for respekt for Hinduer er vel knapt noe sjokk. Uansett. Respekt meg her og respekt meg der. Kan ikke si at devoteringskulturer i regjering har ført til noe bra. Hvis du ser på Katolikker i regjering før i tiden. Sunni Islam er enda en ting. Men det fører til kaos. Er derfor Tyrkia er bedre i moderne tid, fordi sekularismen eller protestantismen i regjeringen er eneste praktiske som fungerer. Mens devoteringskulturer er fokusert på å være devotert... altså himmelen. Istedet for å komme opp med ideer av å jobbe, altså arbeidskultur som sekulære eller protestanter har. Endret 7. juni 2021 av Bummelong 1
Antiviruset Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 De jødiske renhetslovene kan virke rare for oss som bare kan ringe fastlegen vår så ordner det seg, historisk sett har disse lovene sikret det jødiske folk fra pest og sykdom. Det kan fort komme tilbake der helsevesenet bryter sammen eller legetilgangen blir veldig begrenset som i store deler av verden. Ja det er virkelig komisk at alle ikke har samme standard som i Norge, dekadente tullinger! 3
Bummelong Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #10 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Antiviruset skrev (2 minutter siden): De jødiske renhetslovene kan virke rare for oss som bare kan ringe fastlegen vår så ordner det seg, historisk sett har disse lovene sikret det jødiske folk fra pest og sykdom. Det kan fort komme tilbake der helsevesenet bryter sammen eller legetilgangen blir veldig begrenset som i store deler av verden. Ja det er virkelig komisk at alle ikke har samme standard som i Norge, dekadente tullinger! Moderne vitenskap er det mer snakk om her. Der overtro ikke skal tas i bruk. Om vitenskapsfolk sier noe som fakta er det en ting. Om tullerusker gjør det, er det ikke vits i å ta det alvorlig Man kan være uenig i vitenskapsfolk om du mener fakta ikke går opp. Men jeg stoler mer på folk som har fakta på sin side enn tradisjoner utifra overtro Endret 7. juni 2021 av Bummelong
stan Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 Bummelong skrev (25 minutter siden): Fordi er som de har et forbudt tre. Eller regel, avhengig av religiøs kultur. For jøder og muslimer kan de ikke ete svin "Blant annet andre ting" For hinduer kan de ikke spise kyr. Synes det er litt komiskt bare Dyr i seg selv spiser hva de kan, skittent eller rent. Ikke så sofistikerte som mennesker med annen hjerne. Men naturen er morsom. Så hvorfor ikke spise hund? 2
Gjest Robin666 Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Maren er det du reagerer på ved enkelte religioner? 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Synes man skal respektere religioner for hva de ikke velger å spise Anonymkode: dda56...6bd Hadde de ennå valgt det... Anonymkode: b666a...dea
Bummelong Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #14 Skrevet 7. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Så hvorfor ikke spise hund? Jeg har ikke laget religion på det. Litt forskjell her . Men hvis jeg skulle argumentert. Hunder er ikke mat materiale. Mens kyr, sauer og slikt er avlet opp for det. Jeg kan ikke engang spise hest fordi ser på dem for mye som kjæledyr
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror mange av de reglene kom av hygieniske årsaker. F.eks svinekjøtt ofte hadde parasitter e.l så har regelen bare blitt med i moderne tid. Det er en del dyr vi helst ikke spiser heller. Det har kanskje ikke med religion å gjøre, men det kan virke merkelig i andre kulturer. Anonymkode: d7203...743 Tror også det har med hygieniske årsaker å gjøre, men Mary Douglas hadde en interessant teori rundt dette med rent/urent og at grovt forenklet handler om vårt behov for å kategorisere ting. Hun var vel spesielt interessert i religiøse matregler om jeg ikke husker feil. Kanskje jeg er rar, men jeg synes dette er spennende 😅 Anonymkode: 97626...c64 3
Bummelong Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 7. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror også det har med hygieniske årsaker å gjøre, men Mary Douglas hadde en interessant teori rundt dette med rent/urent og at grovt forenklet handler om vårt behov for å kategorisere ting. Hun var vel spesielt interessert i religiøse matregler om jeg ikke husker feil. Kanskje jeg er rar, men jeg synes dette er spennende 😅 Anonymkode: 97626...c64 Jeg har hørt teorier at grunnen at svinekjøtt ble sett på som urent var fordi den skrek og såg for menneskeaktig ut. Så det ble tabulagt. Men jødedommen har litt sånn spesiell regel at du kan ikke spise dyr, om den ikke spiser gress. Og om den har kløvde hover er det greit å spise. Men ikke om det er en kanin eller noe, nei kan ikke spise det. Men jaggu lenge siden jeg leste bibelen uansett Endret 7. juni 2021 av Bummelong
stan Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Bummelong skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke laget religion på det. Litt forskjell her . Men hvis jeg skulle argumentert. Hunder er ikke mat materiale. Mens kyr, sauer og slikt er avlet opp for det. Jeg kan ikke engang spise hest fordi ser på dem for mye som kjæledyr Her er du i ferd med å lage matregler basert på egne følelser. Ikke så ulikt religionene. Hunder består av kjøtt som absolutt er egnet for mat. Hest spises av mange her til lands. Det er feks tradisjon for hestepølse på Levanger, skikkelige gode er de. 7
Lafamiglia Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror også det har med hygieniske årsaker å gjøre, men Mary Douglas hadde en interessant teori rundt dette med rent/urent og at grovt forenklet handler om vårt behov for å kategorisere ting. Hun var vel spesielt interessert i religiøse matregler om jeg ikke husker feil. Kanskje jeg er rar, men jeg synes dette er spennende 😅 Anonymkode: 97626...c64 Men de strenge jødiske matreglene har absolutt ikke bare med hygiene å gjøre. For de har jo forbud mot å spise meieriprodukter og kjøtt i samme måltid, samt mot vilt. Pluss veldig mye annet absurd. 1
Bummelong Skrevet 7. juni 2021 Forfatter #19 Skrevet 7. juni 2021 (endret) stan skrev (2 minutter siden): Her er du i ferd med å lage matregler basert på egne følelser. Ikke så ulikt religionene. Hunder består av kjøtt som absolutt er egnet for mat. Hest spises av mange her til lands. Det er feks tradisjon for hestepølse på Levanger, skikkelige gode er de. Altså jeg bare synes ikke noe om det. Jeg skal ikke diktere religion på det. Er mer sunn fornuft. Hvis jeg skriver en hellig bok så kan du kritisere meg derimot Uansett dette er min religion. Hvis det gir mening. ikke noe snakk om eting her. Endret 7. juni 2021 av Bummelong
stan Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Bummelong skrev (Akkurat nå): Altså jeg bare synes ikke noe om det. Jeg skal ikke diktere religion på det. Er mer sunn fornuft. Hvis jeg skriver en hellig bok så kan du kritisere meg derimot Hva tenker du om å spise bever? I gammel tid, når folk tok fasten seriøst, var bever populært å spise. I fasten skal man ikke spise kjøtt, men fisk er greit. Bever var av kirkens menn kategorisert som fisk og derfor greit å spise. Det er vanskelig å få tak i beverkjøtt nå, men jeg er nysgjerrig på hvordan det smaker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå