Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er mulig at min samboer bruker psykisk vold mot meg ikke med vilje? At han har dårlig selvfølelse feks og at han da bare reagerer med å manipulere og bruke hersketeknikker når han føler noe går i mot han? Forstår han ikke at han gjør dette? Burde jeg være litt mer forsiktig med hva jeg sier for å ikke såre han? Det er veldig vondt når han stikker i min psyke, men det kan hende det er jeg som gjør noe galt. 

Anonymkode: bc1c1...c0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes sikkert mange nivåer av bevissthet rundt sånt. Men det innebærer vel endel skjødesløshet/likegyldighet hvis man ubevisst er skikkelig kjip. 

Anonymkode: 32056...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i dagens samfunn er dette vanlig, og det er derfor jeg kun omgås mennesker med nogenlunde bevissthet.

Det du kan gjøre, er å si ifra, og sette grenser. Om det ikke virker må du bestemme om dette er en person du orker å ha i livet ditt.

Anonymkode: e26b5...47f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg lurer på om det er mulig at min samboer bruker psykisk vold mot meg ikke med vilje? At han har dårlig selvfølelse feks og at han da bare reagerer med å manipulere og bruke hersketeknikker når han føler noe går i mot han? Forstår han ikke at han gjør dette? Burde jeg være litt mer forsiktig med hva jeg sier for å ikke såre han? Det er veldig vondt når han stikker i min psyke, men det kan hende det er jeg som gjør noe galt. 

Jeg ubevisst manipulerte både familie og venner. Var vokst opp med det på meg selv, og det ble min måte og handle på. Man kan derimot forandre på det, bare gjør han bevisst på det. 

Anonymkode: ca22c...574

AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive problemet litt nærmere? Det er ikke meningen at du ikke skal ha det bra. Dere skal selvsagt ta vare på hverandre, men ikke uten å ta vare på deg selv!

Psykisk vold er ikke akseptabelt selv om det ikke er med vilje. Da må han oppsøke hjelp. Og du må beskytte deg selv, ikke gå på nåler og være urimelig redd for å trå feil. Du må sette grenser. Vil han ikke oppsøke hjelp, så må du gjerne flytte ut.

Anonymkode: eb958...890

Skrevet

Tror ikke det er ubevist, jeg tror han gjør det så lett at det virker naturlig bare. Om han har dårlig selvtillit betyr jo ikke at han derfor gjør det ubevisst eller at det er en grunn. Ikke lag unnskyldninger for sånt. Du lurer nesten på om du gjør noe galt ved å ikke gå på tå rundt han. Å jo, dette er bevist. Du er allerede der han vil ha deg. Du fortjener jo ikke dette :) Bli litt mer bevist på når han driver på med dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 22.30):

Det spiller ingen rolle om han forstår dette. Det spiller en rolle hvordan du har det, og det er bekymringsverdig at han allerede har klart å få deg til å lure på om det er du som gjør noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...