AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Vi bor i tomannsbolig med felles inngang, vi nede og naboen oppe. Vi har egne dører inne selvsagt, med felles "hoveddør". Saken er at vi har katter, de bruker døren på hagesiden og ikke hovedøren, men det hender at de sniker seg ut inngangsdøren vår og kommer da ut i fellesgangen, og da stikker de opp trappen til naboen. Han liker å ha sin inngangsdør på gløtt av en eller annen grunn, så da kommer kattene inn til han. Dette har skjedd to ganger. Vi klarer som regel å holde de inne, men kommer vi hjem med poser og annet, så klarer de noen ganger å snike seg ut, og to ganger har de kommet seg opp og inn til naboen. Han er en hyggelig fyr, men ikke særlig sosial, men dette med kattene liker han ikke! Og det kan jeg forstå, og vi gjør så godt vi kan, men som sagt hender det uhell.. Vi kan jo ikke akkurat be han ha døren igjen, men samtidig, er det rimelig at han bli så sint da? Anonymkode: 3ebf1...2ac
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Altså, her er det ikke dere som gjør noe galt, det er jo veldig spesielt å ha inngangsdøren sin åpent på gløtt! Hvis naboen velger å ha døren til boligen sin åpen så må han tåle at kattene kommer inn. Om inngangsdøren hans hadde vært en felles oppgang i blokk eller ut i friluft så hadde han også måttet tåle at nysgjerrige husdyr, barn og innbruddstyver vandret inn. Hvis dere har lyst å være veldig hensynsfulle får dere sette opp en ekstradør/type tett trappegrind i trappa eller noe, men jeg syntes ikke dere burde trenge å gjøre noe. Anonymkode: 98cc4...73f 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Alle som har døra og vinduer oppe risikerer å få dyr inn. Anonymkode: 49617...03c 12
newman01 Skrevet 8. juni 2021 #4 Skrevet 8. juni 2021 Brannteknisk sett skal den døra til naboen være lukket, siden dere har felles rømningsvei. En brann i din boenhet kan da lett spre seg til gangen om din dør skulle forbli åpen etter at du løper ut, og da vil naboens del bli røykskadet og ta fyr også... 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #5 Skrevet 8. juni 2021 Om jeg forstår riktig, så kan ikke kattene komme seg inn i boligen hans, med mindre de løper ut når dere åpner døren deres i korridoren? Dette er altså et problem dere kan unngå ved å være ekstra påpasselig når dere åpner egen dør? Siden kattene ikke trenger gå der? Her ville jeg gjort det ekstra for å passe på kattene. Sett fra dere ting og gå inn i boligen og steng kattene inne på soverom eller lignende mens dere bærer inn varer. Om naboen ellers er grei, rolig og fredelig så vil dere heller ha han boende der enn noen som ikke er psykisk i vater. Å være ekstra rause her, kan også gi litt velvilje senere om det skulle bli noe dere ønsker endre på ute e.l Anonymkode: e03b7...eca 7
nomore82 Skrevet 8. juni 2021 #6 Skrevet 8. juni 2021 Hva er grunnen til at han har døren på gløtt? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #7 Skrevet 8. juni 2021 Kattene bør uansett ikke være i oppgangen. At de sniker seg inn til ham, gjør det enda verre. Jeg er veldig allergisk mot katter, så forstår godt at han reagerer på at kattene løper rundt slik. Vær mer påpasselige når dere bærer inn varer, kjøp slik kattespray og spray slik at kattene ikke får lyst til å gå opp om de skulle komme seg ut. Dere katteeiere er ansvarlige for dyra deres. Anonymkode: 7bc33...c27 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Her tror jeg du bare vil få svar utfra om folk liker katter eller ikke. Er ikke noe kattemenneske selv og kjenner at jeg hadde blitt irritert hvis jeg var naboen din. Er allergisk og skeptisk til katter. Anonymkode: 8b0d9...734 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Her tror jeg du bare vil få svar utfra om folk liker katter eller ikke. Er ikke noe kattemenneske selv og kjenner at jeg hadde blitt irritert hvis jeg var naboen din. Er allergisk og skeptisk til katter. Anonymkode: 8b0d9...734 Men ville du hatt inngangsdøren din stående åpen på gløtt alltid? Det er jo en veldig merkelig ting å gjøre i utgangspunktet. Anonymkode: 98cc4...73f 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #10 Skrevet 8. juni 2021 Anmeld han for trakasering Ikke la han sliple unna!!! Fight to the bitter end Anonymkode: 0195f...551
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #11 Skrevet 8. juni 2021 Av brannvernshensyn ville jeg definitivt bedt han ha den ytterdøren sin lukket! Om han får komfyrbrann vil jo røyken spre seg med en gang ned til dere også, og felles rømningsvei ut vil bli røykfylt. Dette hadde jeg ikke godtatt, og ville kontaktet brannvesenet om nødvendig, for å få han til og forstå beskjeden! At kattene da ikke klarer å gå inn til han mer er jo en bonus, men ikke det viktigste. Anonymkode: e8c9f...d58 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #12 Skrevet 8. juni 2021 Tenker at du bare må være ydmyk overfor naboen din. Bare si beklager og at du forstår at han ikke liker det, og hent kattene hjem igjen. Anonymkode: 6b61d...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #13 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi bor i tomannsbolig med felles inngang, vi nede og naboen oppe. Vi har egne dører inne selvsagt, med felles "hoveddør". Saken er at vi har katter, de bruker døren på hagesiden og ikke hovedøren, men det hender at de sniker seg ut inngangsdøren vår og kommer da ut i fellesgangen, og da stikker de opp trappen til naboen. Han liker å ha sin inngangsdør på gløtt av en eller annen grunn, så da kommer kattene inn til han. Dette har skjedd to ganger. Vi klarer som regel å holde de inne, men kommer vi hjem med poser og annet, så klarer de noen ganger å snike seg ut, og to ganger har de kommet seg opp og inn til naboen. Han er en hyggelig fyr, men ikke særlig sosial, men dette med kattene liker han ikke! Og det kan jeg forstå, og vi gjør så godt vi kan, men som sagt hender det uhell.. Vi kan jo ikke akkurat be han ha døren igjen, men samtidig, er det rimelig at han bli så sint da? Anonymkode: 3ebf1...2ac Jeg forstår at folk må få ha de dyrene de ønsker. Men det jeg ikke forstår at er at man må tåle å få andres dyr inn i eget hus/leilighet, i tillegg til at jeg ikke kan gå barbeint i egen hage pga kattebæsj på plenen. Jeg kan ikke sove med soveromsvinduet mitt åpent uten at nabokatten klatrer inn midt på natten. Jeg er kjempeallergisk, dessuten ble jeg skikkelig redd da den kom dumpende ned på meg mens jeg sov. Selvfølgelig kan man ikke dressere en katt, den går hvor den vil. Men hva skal jeg gjøre som er allergisk? Og 30% av befolkningen med meg. Hvorfor skal naboen din måtte tåle å få dine dyr inn til seg når han ønsker det? Jeg syns det er urimelig, og det er urimelig å ikke selv kunne få velge å ha vinduer eller dører på gløtt hjemme hos seg selv pga DINE dyr. Anonymkode: feb4a...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #14 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men ville du hatt inngangsdøren din stående åpen på gløtt alltid? Det er jo en veldig merkelig ting å gjøre i utgangspunktet. Anonymkode: 98cc4...73f Aner ikke hvorfor han gjør det, selv om det er snodig synes jeg ikke det rettferdiggjør at han skal få kattebesøk. Hadde ikke likt katter i oppgangen heller..jeg bor heldigvis i enebolig😅 Anonymkode: 8b0d9...734 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #15 Skrevet 8. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men ville du hatt inngangsdøren din stående åpen på gløtt alltid? Det er jo en veldig merkelig ting å gjøre i utgangspunktet. Anonymkode: 98cc4...73f Kan være det hjelper på varmen eller noe. Spiller ingen rolle om det er rart eller ikke om dette er et probelm som realtivt enkelt kan løses ved at ts er mer forsiktig Anonymkode: e03b7...eca 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Har to innekatter, som aldri har kommet seg ut. Selv ikke når vi bærer handleposer, har barn på besøk, eller lufter om sommeren. Så vanskelig er det virkelig ikke å holde styr på en dør + en katt. Anonymkode: 6abc1...a3c 1
nomore82 Skrevet 8. juni 2021 #17 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kan være det hjelper på varmen eller noe. Spiller ingen rolle om det er rart eller ikke om dette er et probelm som realtivt enkelt kan løses ved at ts er mer forsiktig Anonymkode: e03b7...eca Men det løser ikke de andre problemene som skapes med å ha døren åpen. For eks kan det skape ujevn ventilasjon om en har et ventilasjonsanlegg som er utformet med bakgrunn i at døren skal være igjen. Og dette er noe som kan gå ut over ventilasjonen hos TS igjen. I tillegg er det sannsynligvis ei branndør for at det skal være ulike brannceller. Og det kan definitivt gå ut over TS. 2
silkestrå Skrevet 8. juni 2021 #18 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Har to innekatter, som aldri har kommet seg ut. Selv ikke når vi bærer handleposer, har barn på besøk, eller lufter om sommeren. Så vanskelig er det virkelig ikke å holde styr på en dør + en katt. Anonymkode: 6abc1...a3c Jo, så vanskelig kan det virkelig være hvis katten vil ut. Den ene av våre katter elsker å være ute. Men vi har ingen katteluke, og derfor liker jeg best å holde henne inne når vi skal bort fra huset slik at hun ikke blir gående ute i lang tid uten mulighet til å komme seg inn. Når vi kommer hjem igjen står hun klar på innsiden av døren, og selv om jeg er aldri så forberedt på at hun står der er hun så rask at det er umulig å stoppe henne. Til TS: Har du snakket med naboen om det? Det er jo egentlig hans ansvar å sikre at det ikke kommer dyr inn i leiligheten hans, men her høres det ut som dere må ta en prat for å finne en felles løsning.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #19 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alle som har døra og vinduer oppe risikerer å få dyr inn. Anonymkode: 49617...03c Om det bare så greit... man risikerer å få MYE verre ting inn. Blant annet TYVER og VOLDTEKTSMENN!!! Anonymkode: 317c6...6ba 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #20 Skrevet 8. juni 2021 Her er det jo faktisk en felles ytterdør som du kan lukke før du åpner døren inn til dere, da får du tak i kattene om de forsøker å snike seg ut. Dine dyr, ditt ansvar. Jeg hadde vært forståelsesfull første og andre gang, tredje gang hadde kattene blitt kjørt bort såpass langt at de aldri kom seg hjem igjen. Anonymkode: 70b70...646
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå