AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Har et barn med adhd som stikker av fra skolen når h*n blir overstimulert, og med flere anledninger har ødelagt ting som tilhører medelever. Gjør selvfølgelig det vi kan for å forhindre dette, men opplever til stadighet at vi har nødt til å reise fra jobb for å lete etter barnet. Vi mener også at skolen ikke gjør nok for å forhindre at slike ting skjer. Det er som oftest en reaksjon på for mye støy og kaos i klasserommet, og barnet vårt opplever at h*n ikke har noen steder å gå for å få roet seg ned. Har vi virkelig ingen rettigheter? Begynner å bli lei av å måtte kjøpe nye ting til medelever og måtte dra fra jobb for å lete i skoletiden når skolen liksom skal ha ansvaret for elevene? 😕 Unnskylder på ingen måte atferden til barnet, men det er ikke sånn at vi bare kan knipse med fingrene og forhindre ting når vi ikke er der.. Anonymkode: 20a01...367 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Dette må skolen få orden på. Både ditt og de andre ungene har rett på et godt læringsmiljø, og ingen får det i støy. Min stakk også en del av, dvs hun gikk hjem, med lærer/assistent et stykke bak. Etter hvert kom vi frem til en avtale om at hun fikk lov å gå noen meter utenfor skoleplassen, til et fast sted der de hele tiden kunne se henne, og at de ikke skulle følge etter henne så lenge hun gikk dit. Der fikk hun ro, og kom tilbake når hun hadde fått roet hodekaoset. Anonymkode: 6a7ae...b6a 33
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Kanskje dere kan bruke paragraf 9a? Mulig det bare er ved mobbing, men du kan jo sjekke? Anonymkode: 56ad8...43e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Her må vel både helsesykepleier og BUP på banen?? Er dere med i noen fagforeninger? Hørt med tillitsvalgt på jobbene deres hva vedkommende tenker? Anonymkode: b4823...99b 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Her bør jo barnet få ekstra støtte, skjerming etc. Ingen spesialpedagog i bildet?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Dette må skolen få orden på. Jeg har også et barn med AHDH, her er både PPT og BUP inne i bildet. Hun får gå ut på et annet rom når det blir for mye for henne, er også mye i mindre gruppe så det ikke skal bli for mye. Bare så det er sagt, vårt barn er ikke medisinert. Alt annet skal være prøvd først. Anonymkode: 851df...e55 12
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 Har dere ansvarsgruppe? Ta det opp der. Sjekk om tipsene her er fulgt: https://universellutforming.no/oppdrag/universell-utforming-av-skoler Anonymkode: 4d712...e6f 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 Barnet er ikke medisinert, nei. Vi ønsker at alt annet skal være utprøvd først, og opplever vel ikke akkurat at det er tilfellet nå, men vet ikke helt hva vi kan kreve. Skolen skylder bare på manglende ressurser, og de sier de gjør det de kan. H*n er ferdig enn så lenge hos BUP, vurderer å kontakte PPT for å høre mer om hva man kan kreve. Dette er jo helt uholdbart både for oss, barnet vårt og medelever.. Lærer virker til å tenke det handler om å gi barnet nok konsekvenser, som om det skal hjelpe på impulsivitet. Anonymkode: 20a01...367 4
mjauritz Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Barn har krav på tilpasset undervisning (eller, spesialundervisning og tilrettelegging). Jeg husker ikke paragrafen, men vi har mye å gjøre med dette i barnevernet. Jeg ville ha bedt om møte med skolen, lest over lovverket som gjelder, tatt kontakt med ADHD organisasjonen i Norge (husker ikke hva den heter på tampen) for der er det garantert mange som har vært borti lignende og kan gi gode svar på rettigheter 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet er ikke medisinert, nei. Vi ønsker at alt annet skal være utprøvd først, og opplever vel ikke akkurat at det er tilfellet nå, men vet ikke helt hva vi kan kreve. Skolen skylder bare på manglende ressurser, og de sier de gjør det de kan. H*n er ferdig enn så lenge hos BUP, vurderer å kontakte PPT for å høre mer om hva man kan kreve. Dette er jo helt uholdbart både for oss, barnet vårt og medelever.. Lærer virker til å tenke det handler om å gi barnet nok konsekvenser, som om det skal hjelpe på impulsivitet. Anonymkode: 20a01...367 Men herregud, skolen har ikke mulighet til å gi 1-1, som barnet ditt tydeligvis trenger. Få nå barnet ditt medisinert. Helt uholdbart for ANDRE ELEVER som har 0 kontroll over situasjonen. Her har dere som foreldre ansvar, ikke skolen Anonymkode: b4505...1a3 87
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men herregud, skolen har ikke mulighet til å gi 1-1, som barnet ditt tydeligvis trenger. Få nå barnet ditt medisinert. Helt uholdbart for ANDRE ELEVER som har 0 kontroll over situasjonen. Her har dere som foreldre ansvar, ikke skolen Anonymkode: b4505...1a3 Dette! hilsen forelder med adhd barn. Anonymkode: 4a26b...e6e 34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 Populært innlegg #13 Skrevet 7. juni 2021 Dere har ikke anledning til å lete etter barnet når det stikker av. Og er lei? Men lærer skal ha anledning til å springe etter den ene eleven og la de andre 26 sitte alene imens? Tipper at læreren ikke er lei? Nei, få barnet diagnostisert og medisinert eller søk om assistent! Barnet må ha en diagnose for å få en til en-hjelp. Det er dere som foreldre som må søke om hjelp (i samarbeid med kontaktlærer). Anonymkode: 9224c...7c5 56
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere har ikke anledning til å lete etter barnet når det stikker av. Og er lei? Men lærer skal ha anledning til å springe etter den ene eleven og la de andre 26 sitte alene imens? Tipper at læreren ikke er lei? Nei, få barnet diagnostisert og medisinert eller søk om assistent! Barnet må ha en diagnose for å få en til en-hjelp. Det er dere som foreldre som må søke om hjelp (i samarbeid med kontaktlærer). Anonymkode: 9224c...7c5 Det er fullt mulig å forhindre at barnet stikker av dersom h*n får lov til å gå til et eget sted og være alene når det koker over. Læreren sier selv at h*n ber om å få gå ut, men likevel tillater ikke læreren at h*n gjør det. Anonymkode: 20a01...367 4
Suss80 Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Har PPT vært inne i bildet fra før? Hvis ikke kan de kontaktes. De kan skrive sakkyndig vurdering og tildele ekstra ressurser i form av spes.ped og timer med hjelp fra assistent. Merk at i følge loven så er det kun timer med spes.ped som PPT tilråder som eleven har krav på i følge loven, feks spesialundervisning i norsk, engelsk og matte (spes.pes innebærer eksempelvis andre/mindre mål enn normert løp). Timer PPT eventuelt tilråder med assistent(der elev følger klassens mål, men med enkelte tilpasninger) trenger ikke rektor følge. Et slikt vedtak kan og bør imidlertid klages på av foreldre. Dersom skole ikke henviser eller PPT ikke tar i mot henvisning fra skolen, kan foreldre selv gjøre dette. Da skal PPT undersøke saken. Det er ekstremt mangel ressurser i skole for tiden, og vi som jobber gjør vårt beste innenfor krevende rammer. Men foreldre må ikke være redd for å stå på kravene. Forsøk imidlertid å ha en god dialog, samarbeid og åpenhet med skole og andre etater, det er bra for alle parter. Ps. Å få hjelp av PPT er tidkrevende, ofte mellom 1 og 2 år før saken er ferdigstilt. Tenk over om det kan være lurt å prøve medisinering. Kanskje kan dette gjøre til at situasjonen utvikles til det bedre ganske raskt. Endret 7. juni 2021 av Suss80 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 Og vi er lei av å måtte gå fra jobb for å ordne situasjoner skolen selv setter seg i.. De mener selv de gjør alt de kan, men de har jo ikke engang søkt om midler, eller skrevet noe IOP. Anonymkode: 20a01...367 5
Gneis Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 Det er ikke ressurser i skolen til 1-1 oppfølging, det hjelper ikke å rope på rettigheter. Ressursene i skolen må økes sånn at skolen har en mulighet til å følge skikkelig opp elever med spesielle behov. Sånn det er nå kan ikke lærer stikke av fra 25 andre som sitter alene i klasserommet. Et barns behov kan ikke trumfe 25 andre sine behov. Det er nok ikke bare dere som er leie av situasjonen, det er det helt sikkert både ansatte og andre elever som er "skikkelig leie" av situasjonen. 27
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 Suss80 skrev (1 minutt siden): Har PPT vært inne i bildet fra før? Hvis ikke kan de kontaktes. De kan skrive sakkyndig vurdering og tildele ekstra ressurser i form av spes.ped og timer med hjelp fra assistent. Merk at i følge loven så er det kun timer med spes.ped som PPT tilråder som eleven har krav på i følge loven, feks spesialundervisning i norsk, engelsk og matte (spes.pes innebærer eksempelvis andre/mindre mål enn normert løp). Timer PPT eventuelt tilråder med assistent(der elev følger klassens mål, men med enkelte tilpasninger) trenger ikke rektor følge. Et slikt vedtak kan og bør imidlertid klages på av foreldre. Dersom skole ikke henviser eller PPT ikke tar i mot henvisning fra skolen, kan foreldre selv gjøre dette. Da skal PPT undersøke saken. Det er ekstremt mangel ressurser i skole for tiden, så foreldre må ikke være redd for å stå på kravene. Men forsøk å ha en god dialog og åpenhet med skole og andre etater, det er bra for alle parter. PPT har vært inn i bildet, men avventet BUPA ifht diagnose. Nå når diagnose er på plass, mener skolen at det ikke er noe poeng å snakke mer med PPT for de "gjør allerede alt det kan". Det er det jeg reagerer på. Jeg forstår at det er knapphet om ressursene og at medisinering kan bli et alternativ, men jeg synes ikke det er riktig å starte der før de en gang gjør et forsøk. Sånn som det er nå er det helt tilfeldig om barnet får assistent, og det er helt tilfeldig hvem det er.. Spørs litt om noen er ledig akkurat der og da, liksom. Anonymkode: 20a01...367 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og vi er lei av å måtte gå fra jobb for å ordne situasjoner skolen selv setter seg i.. De mener selv de gjør alt de kan, men de har jo ikke engang søkt om midler, eller skrevet noe IOP. Anonymkode: 20a01...367 Er det deres barn, eller skolen sitt? Anonymkode: 4a26b...e6e 39
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Gneis skrev (1 minutt siden): Det er ikke ressurser i skolen til 1-1 oppfølging, det hjelper ikke å rope på rettigheter. Ressursene i skolen må økes sånn at skolen har en mulighet til å følge skikkelig opp elever med spesielle behov. Sånn det er nå kan ikke lærer stikke av fra 25 andre som sitter alene i klasserommet. Et barns behov kan ikke trumfe 25 andre sine behov. Det er nok ikke bare dere som er leie av situasjonen, det er det helt sikkert både ansatte og andre elever som er "skikkelig leie" av situasjonen. Som sagt er det lett å unngå om man er i forkant. Men det er jo avhengig av at man ikke bare skyver ansvaret bort da. Anonymkode: 20a01...367 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå