AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Jeg vurderer å flyte til Karmøy for de jeg har tilbud om drømmejobben der. Men jeg har aldri møt noen fra Karmøy som har skryt av hjemplassen sin. Alle har flyttet så fort de fikk muligheten og de sier de aldri skal tilbake. Inntrykket mitt er at det er mye bygdedyr og bedehus mentalitet, men jeg kan jo ta (håper) feil? Er det noen som har erfaring med å flyte dit? Var det vanskelig å få innpass i lokalsamfunnet? Er det mye mobbing og utestengning? Er det noen nabolag på øya du vil anbefale? Jeg er ny utdannet så det sitter langt inne og si nei til en så bra jobb. Samtidig er Karmøy langt fra alt jeg har av venner og familie så jeg er avhengig av og finne en ny omgangskrets der, som er litt skummelt da jeg studerte i hjembyen og ikke har bod andre steder før. Jeg har forsøkt å google men får ikke så mange positive treff om Karmøy. Er det noen her som kan fortelle meg at jeg tar feil? Anonymkode: 721de...c93
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Hei. Jeg er fra Karmøy og er enig i at det er mye bedehus og bygdedyr mentalitet. Men absolutt fine steder å bo som Åkra og feks Torvastad. Du kan jo også bo i nabobyen Haugesund, der bor jeg nå og trives. Men verdens navle er det jo ikke 😬 Anonymkode: 4950c...a65
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Karmøy er stort, så for å si noe om miljøet må du nesten si hvor på Karmøy du kommer til å bo. Det er store forskjeller. Jeg bor i Haugesund men er sammen med en fra Skudeneshavn (helt sør på karmøy), så jeg er der veldig mye. Det er bra folk der, men ja - litt bygdedyr. Men folk er også mer sosiale og hjelper hverandre. Hvor gammel er du? Anonymkode: 72671...389
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Det er ofte annerledes når du er vokst opp der enn når du er innflytter. Vi som er vokst opp der har jo allerede den negative hodningen fra vi er unge, og den går ikke bort selv om vi er voksne. Nå er Karmøy ganske nær Haugesund så det er ikke så bygdete enn andre mindre steder i Norge. Beste måten å treffe nye mennesker på er å ha sosiale hobbier som gjør at du kan treffe likesinnede, dette gjelder uansett hvor du flytter til. Jeg tenker at siden du er nyutdannet så er det den første jobben, og selv om det er din "drømmejobb" nå så kan du sikkert finne liknende jobb et annet sted i landet, om du ikke trives på stedet. Jeg har selv flyttet til et lite sted, og flyttet igjen etter at jeg fikk mer erfaring og det er helt legitimt det. Så det skal nok gå bra for deg også Anonymkode: 65faf...310
OlsenHansen Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Med mindre det er langt ute på øya kan du bo i Haugesund som er en helt vanlig by. De plassene ligger litt som Skien og Porsgrunn.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Anbefaler Skudeneshavn. Kjenner ikke sykt mange, men de jeg kjenner er gode folk. Anonymkode: 5b195...ae3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Eg kom til karmøy i 1998 og vart tatt ekstremt dårlig imot. Grov mobbing på barne og ungdomsskule fram til eg bestemte meg for å flytte eller ta livet mitt. Flytta i stedet og livet har vore betre sidan. Kjem aldri til å utsette meg sjølv for den plassen igjen. Må besøke familie av og til og blir dårlig av sentrum. Ein gong vart eg stengt inne i Jans kiosken og banka opp, det er ein av mange hendelser. Husker ungdommen dreiv med alkohol og enkelte vart gravide i 14 årsalderen. Drittsamfunn på den tida. Stangeland ungdomsskule gjorde svært lite effektfulle tiltak i mobbesaker. Kompetansen problem, trur dei til ein viss grad prøvde. Fordi eg var einsam trakk eg mot bedehus, der var det pervoar. Fekk høyre at eg ikkje måtte dansa til musikk fordi eg «frista» han. Var 12 år og kom aldri tilbake! Synest eigentlig alle karmøy åra var prega av galskap som hadde ingenting med meg å gjera. Berre omringa av kristne tullinger, bøller og narkomane. Eg tipper det har blitt litt betre eigentlig. Den kan ikkje væra verre enn det var. Haugesund er koselig, du kan jo pendla. Eller bu ved Oasen Storsenter, litt i utkanten holder. Du må jo ikkje bo med karmøybu for å arbeida der. Skulle legge til at det var jo noen koselige folk der, men det var det faktisk ikkje. Anonymkode: f531e...84c 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 Karmøy er preget av grupperinger knyttet til bedehus, ja. Men det er samtidig mange slags folk der som ikke tilhører slike grupperinger. Umulig å forutsi hva slags kollegaer du får. Og venner får du via hobbyer. Fordelen med Karmøy er at det er kort vei mellom de større stedene, og kort vei til Haugesund med et større miljø, med mindre du skal jobbe helt sør i Skudeneshavn. Du kan fint på i Haugesund eller på fastlandssiden av Karmøy og likevel ha kort vei til jobb. Du er ikke stuck på Åkra om du skal jobbe der, for eksempel. Anonymkode: 67095...cda
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 Bor på Karmøy selv (Åkra/Åkrehamn). Jeg har bodd på Karmøy hele livet, så har ikke så mye å sammenligne med. Men min erfaring er at det er greit å bo her. På Åkra er man litt mer "anonym" enn feks Vedavågen/Ves eller Skudeneshavn. Der er det litt mer fellesskap og de fleste vet hvem hverandre er (er oppvokst på Vea). Er også mer kristent fellesskap på de tettstedene, men det gjelder absolutt ikke alle. Jeg har aldri vært i noe kristent fellesskap, og lite av vennene mine også. Vi har det meste av butikker etc, og det ikke langt å kjøre til Haugesund om man vil på større senterer/ut å spise etc. Er noen spisesteder på Karmøy også. Alt i alt greie folk, har aldri opplevd mobbing etc, og sett lite av det mens jeg gikk på både barneskole, ungdomsskole og vgs. Anonymkode: 1c286...488 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Tusen takk for svar 😊 Jeg har brukt lit tid på utdanning så det er min første relevante jobb og jeg er 28 år. Det høres jo ikke så gale ut på de fleste svara her. Jeg skal jobbe på nord siden av øya så pendling fra Haugesund er jo et godt forslag! Tanken på å flyte er skummel, men det hadde jo vært spenene og prøve og bo på Vestlandet også. Hvordan er det i Kopervik? Det er det største stede på øya? Er det lit by følelse og anonymitet der? Anonymkode: 721de...c93
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Eg kom til karmøy i 1998 og vart tatt ekstremt dårlig imot. Grov mobbing på barne og ungdomsskule fram til eg bestemte meg for å flytte eller ta livet mitt. Flytta i stedet og livet har vore betre sidan. Kjem aldri til å utsette meg sjølv for den plassen igjen. Må besøke familie av og til og blir dårlig av sentrum. Ein gong vart eg stengt inne i Jans kiosken og banka opp, det er ein av mange hendelser. Husker ungdommen dreiv med alkohol og enkelte vart gravide i 14 årsalderen. Drittsamfunn på den tida. Stangeland ungdomsskule gjorde svært lite effektfulle tiltak i mobbesaker. Kompetansen problem, trur dei til ein viss grad prøvde. Fordi eg var einsam trakk eg mot bedehus, der var det pervoar. Fekk høyre at eg ikkje måtte dansa til musikk fordi eg «frista» han. Var 12 år og kom aldri tilbake! Synest eigentlig alle karmøy åra var prega av galskap som hadde ingenting med meg å gjera. Berre omringa av kristne tullinger, bøller og narkomane. Eg tipper det har blitt litt betre eigentlig. Den kan ikkje væra verre enn det var. Haugesund er koselig, du kan jo pendla. Eller bu ved Oasen Storsenter, litt i utkanten holder. Du må jo ikkje bo med karmøybu for å arbeida der. Skulle legge til at det var jo noen koselige folk der, men det var det faktisk ikkje. Anonymkode: f531e...84c Of, det høres felt ut! Bra u kom deg unna❤️ Håper ting har blitt bedre nå, men kan jeg spør hvor på øya du bodde? Anonymkode: 721de...c93
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar 😊 Jeg har brukt lit tid på utdanning så det er min første relevante jobb og jeg er 28 år. Det høres jo ikke så gale ut på de fleste svara her. Jeg skal jobbe på nord siden av øya så pendling fra Haugesund er jo et godt forslag! Tanken på å flyte er skummel, men det hadde jo vært spenene og prøve og bo på Vestlandet også. Hvordan er det i Kopervik? Det er det største stede på øya? Er det lit by følelse og anonymitet der? Anonymkode: 721de...c93 Kopervik er "den største byen", men det er veldig lite butikker igjen i gågata. Men ganske greit at det er "midt på øya". Oftere finere vær og mindre vind enn sørover. Er litt kjent i Kopervik, men har ikke bodd der selv. Tror det er nokså likt som Åkra med tanke på anonymytet, men har inntrykk fra kollegaer (de som bor på bygdefelt) at de har grei kontakt med naboer etc. Anonymkode: 1c286...488
Moi123 Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 Jeg er tilflytter på Karmøy og hadde nok slitt med å finne fellesskap om jeg ikke hadde hatt barn. Var lettere å finne venner i Haugesund, bodde der noen år før vi flytta til Karmøy. Anbefaler å flytte til Haugesund først jeg🙂 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kopervik er "den største byen", men det er veldig lite butikker igjen i gågata. Men ganske greit at det er "midt på øya". Oftere finere vær og mindre vind enn sørover. Er litt kjent i Kopervik, men har ikke bodd der selv. Tror det er nokså likt som Åkra med tanke på anonymytet, men har inntrykk fra kollegaer (de som bor på bygdefelt) at de har grei kontakt med naboer etc. Anonymkode: 1c286...488 Kopervik har btw rykte på seg for å være den "verste" plassen med tanke på rusmisbrukere og lignende. Tror nok dette stemmer, veldig sjeldent jeg ser det på Åkra, mens hver gang jeg er i Kopervik sentrum er det noen som er synlig narkomane. Det plager ikke meg, men tror ikke jeg hadde valgt å bo MIDT i gågata liksom. Men steder som Stangeland, Eide og Kalvatre er rolige og familievennlige steder. Anonymkode: 1c286...488
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 Kom til Haugesund 🥰 Jeg er tilflytter selv og har fått et veldig fint nettverk, folk på jobben er imøtekommende og finner på mye sosialt. Lykke til med valget! ☺️ Anonymkode: 5cbdb...aba
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #16 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tusen takk for svar 😊 Jeg har brukt lit tid på utdanning så det er min første relevante jobb og jeg er 28 år. Det høres jo ikke så gale ut på de fleste svara her. Jeg skal jobbe på nord siden av øya så pendling fra Haugesund er jo et godt forslag! Tanken på å flyte er skummel, men det hadde jo vært spenene og prøve og bo på Vestlandet også. Hvordan er det i Kopervik? Det er det største stede på øya? Er det lit by følelse og anonymitet der? Anonymkode: 721de...c93 Kopervik sentum er preget av butikkdød, eldre med rullator, ungdomsgjenger, og narkomane. Åkra har nesten mer byfølelse, og er vel stedet hvor nytilflyttede og barnefamilier etablerer seg. Stort pluss i all denne elenedigheten: Google Åkrasanden Anonymkode: 3f7ae...e73 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 On 6/7/2021 at 9:57 PM, AnonymBruker said: Of, det høres felt ut! Bra u kom deg unna❤️ Håper ting har blitt bedre nå, men kan jeg spør hvor på øya du bodde? Anonymkode: 721de...c93 Eg budde i Kopervik. For å være fair så trivdest mine søsken heilt greitt. Anonymkode: f531e...84c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 20.41): Jeg vurderer å flyte til Karmøy for de jeg har tilbud om drømmejobben der. Men jeg har aldri møt noen fra Karmøy som har skryt av hjemplassen sin. Alle har flyttet så fort de fikk muligheten og de sier de aldri skal tilbake. Inntrykket mitt er at det er mye bygdedyr og bedehus mentalitet, men jeg kan jo ta (håper) feil? Er det noen som har erfaring med å flyte dit? Var det vanskelig å få innpass i lokalsamfunnet? Er det mye mobbing og utestengning? Er det noen nabolag på øya du vil anbefale? Jeg er ny utdannet så det sitter langt inne og si nei til en så bra jobb. Samtidig er Karmøy langt fra alt jeg har av venner og familie så jeg er avhengig av og finne en ny omgangskrets der, som er litt skummelt da jeg studerte i hjembyen og ikke har bod andre steder før. Jeg har forsøkt å google men får ikke så mange positive treff om Karmøy. Er det noen her som kan fortelle meg at jeg tar feil? Anonymkode: 721de...c93 Bodde der før, vil aldri flytte tilbake. Bygdedyret regjerer. Anonymkode: 1fa30...378 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå