Gå til innhold

Kan moren min bare gi bort huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er fire søsken. Bestemor ligger på dødsleie, og etterlater seg en større eiendom med stor hage, hus, strandlinje, naust osv. 

Eldste søsken har ikke noe sted å bo fordi han har rotet det til økonomisk, og nå er det snakk om at han "bare kan ta" huset til bestemor når hun faller fra. Dette er jo arven til moren vår, og det er hun som sier dette.

Jeg vil jo helst ikke virke grådig og ekkel, spesielt siden bestemor fortsatt lever og dette uansett ikke er min arv, så jeg har ikke spurt noe mer om dette eller lagt meg opp i det. Bror har også samboer og barn, så jeg skjønner at det virker naturlig at de får disponere boligen, resten av oss studerer på en annen kant av landet. Men jeg er bare så utrolig lei av at ett søsken får så mye mer enn oss andre, dette er langt ifra første gang... Kan hun gjøre dette? Altså bare gi bort et hus og en eiendom verdt flere millioner til bare den ene ungen sin? 

Anonymkode: ab2be...cbd

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bestefaren din? Moren din har krav på farsarven sin.

Anonymkode: fabce...e76

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan hun. 

Men er du sikker på at det er snakk om å gi det bort eller bare at de skal bo der? 

Anonymkode: 58fde...fe7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med bestefaren din? Moren din har krav på farsarven sin.

Anonymkode: fabce...e76

Han er ikke relevant for saken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan snakke med bestemor om dette og f.eks. foreslå at det opprettes et sameie der alle søsken pluss moren deres eier like mye (evt. at mor eier en litt større andel enn dere barna). Og så kan storebroren din få "leie" eiendommen mot at han tar vare på eiendommen. Altså en sånn ordning som er relativt vanlig å ha på familiehytter. 
Men det hele kommer jo an på hva bestemor ønsker. Hvis hun ønsker at kun moren din skal arve eiendommen er det lite dere andre får gjort. 

Anonymkode: f9949...3fd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Din mor kan gi fra seg det hun arver fra din bestemor til hvem hun vil så lenge hun er i live.

Anonymkode: 6aca9...c9e

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det kan hun. 

Men er du sikker på at det er snakk om å gi det bort eller bare at de skal bo der? 

Anonymkode: 58fde...fe7

Nei, helt sikker kan jeg jo ikke være, men av erfaring er jeg stygt redd for at det er det som kommer til å skje.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke moren din noen søsken? I så fall kan hun ikke gi bort huset. Hun kan selvfølgelig heller ikke gi bort huset mens bestemor lever.

Men hvis hun har tenkt at broren din skal stå som juridisk eier av huset så må hun foreta seg mer enn å slenge ut "Bare ta huset, du"

Anonymkode: 9b5ce...351

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din mor kan gi fra seg det hun arver fra din bestemor til hvem hun vil så lenge hun er i live.

Mja, kan hun det når hun ligger på dødsleie? 

Trodde det var noe regler der? 

Anonymkode: 0f854...ecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Din bestemor kan ikke gi huset til ditt søsken nå (fordi hun ligger på dødsleie og fordi mor har krav på arv). Men moren din kan velge å gi huset til ditt søsken hun har fått arven. (Men da hadde jeg også reagert kraftig om jeg var deg).

Anonymkode: 4aed0...853

• Liker 4
Skrevet

Detsom din mor er enearving, vil hun stå som ene-eier av huset. Og ja, hun kan gi bort huset sitt til den hun vil.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener så lenge moren er i live, ikke bestemoren. Før bestemoren er død er det ingen arv moren kan gi bort.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg dette riktig? Broren din skal FÅ huset mens dere andre ikke får noe? Dette er jo ikke rettferdig en plass og det må moren din også skjønne! 

Anonymkode: 3e6d3...7b3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som jeg må ta opp dette mer moren min. Det økonomiske her er jo en ting, men det er også sårende for oss andre når det blir sånn. 

Tusen takk for svar!

TS

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mor ligger da ikke på dødsleie. Det er bestemor som ligger på dødsleie. Spørsmålet gjelder hva mor kan gjøre med huset etter at bestemor har gått bort.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du leser HI så er det altså snakk om ETTER at bestemor er død. Det er dessverre liten tvil om at det kommer til å skje rimelig snart, og derfor har de begynt å diskutere hva de skal gjøre med huset.

TS

• Liker 2
Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår jeg dette riktig? Broren din skal FÅ huset mens dere andre ikke får noe? Dette er jo ikke rettferdig en plass og det må moren din også skjønne! 

Arv er en kilde til uendelig med konflikter når det ikke blir rettferdig. Arv inkluderer både følelser og penger, det blir fort en giftig miks

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 minutter siden):

Mor ligger da ikke på dødsleie. Det er bestemor som ligger på dødsleie. Spørsmålet gjelder hva mor kan gjøre med huset etter at bestemor har gått bort.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser HI så er det altså snakk om ETTER at bestemor er død. Det er dessverre liten tvil om at det kommer til å skje rimelig snart, og derfor har de begynt å diskutere hva de skal gjøre med huset.

TS

Nei, jeg misforstod HI, trodde den som ville gi bort huset var den som lå på dødsleiet. Beklager! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg håper jo at det ikke er helt sånn, at de bare skal låne huset, men jeg vet ikke. Det ville ikke vært første gang noe sånt skjer. Han fikk betalt førerkort, vi andre måtte betale selv, foreldrene våre stilte som sikkerhet på både billån og huslån, men siden han rotet det sånn til var det helt uaktuelt å hjelpe oss andre, da besteforeldrene på farssiden døde dro han hjem til dem og forsynte seg med alt han ville ha uten å snakke med noen andre om det, og det var tilsynelatende helt greit. Selv har jeg gitt opp å krangle med han, jeg tåler såvidt å se på han.. Men jeg synes det er oppriktig trist at dette også ødelegger forholdet mitt til min mor.

TS

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi er fire søsken. Bestemor ligger på dødsleie, og etterlater seg en større eiendom med stor hage, hus, strandlinje, naust osv. 

Eldste søsken har ikke noe sted å bo fordi han har rotet det til økonomisk, og nå er det snakk om at han "bare kan ta" huset til bestemor når hun faller fra. Dette er jo arven til moren vår, og det er hun som sier dette.

Jeg vil jo helst ikke virke grådig og ekkel, spesielt siden bestemor fortsatt lever og dette uansett ikke er min arv, så jeg har ikke spurt noe mer om dette eller lagt meg opp i det. Bror har også samboer og barn, så jeg skjønner at det virker naturlig at de får disponere boligen, resten av oss studerer på en annen kant av landet. Men jeg er bare så utrolig lei av at ett søsken får så mye mer enn oss andre, dette er langt ifra første gang... Kan hun gjøre dette? Altså bare gi bort et hus og en eiendom verdt flere millioner til bare den ene ungen sin? 

Tenker at hun gir forskudd på arv til broren din da. Og at når dere en dag skal arve henne så er det naturlig at det broren din allerede har fått i forskudd på arv blir tatt med i fordelingen. Og at dere bør få takst når broren din overtar.

Om moren din ikke tenker på dere andre og bare tenker gi dette uten videre, synes jeg hun er ganske hensynsløs.

Anonymkode: 5c84b...deb

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...