Gå til innhold

Hvordan IKKE få lyst på sjokolade og potetgull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 3dacf...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha det i hus. Gjøre det utilgjengelig helt til man ikke liker det lengre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spis jordbær eller frisk frukt i stedet :)

Anonymkode: 57823...437

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spise råvarebasert. Spis variert og sunt. Da får kroppen det den trenger og du blir mindre trigget til å spise junk. Jeg la om kosten for 5 uker siden, spiste før smågodt hver dag. Nå har jeg ikke lyst på i det hele tatt.

Anonymkode: a47c3...cd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis det på to uker, så går suget over av seg selv. Jeg lover. 

Anonymkode: f56ed...1e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig godt, da. Jeg vet ikke hva som er favorittene dine? Salt potetgull, det er helt utrolig godt i varmen. Eller kanskje med paprika, det er digg til noe godt å drikke. Sourcream & onion er jo magisk. 

Også sjokolade. Så mange forskjellige gode! Helt vanlig melkesjokolade er aldri feil, men du kan jo få de gode med nøtter, eller puffet ris (risbrød!!!) eller kanskje en sånn "Premium" med appelsinbiter. Mmm ... skjønner at det er vanskelig å kutte ut det der, bare tenk så godt det er!

Anonymkode: 9bebb...cb0

Gjest Maxwell
Skrevet

Unngå over lengre tid å spise det. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Tja.

For min del har ikke avhold eller andre valg stagnert lyst på sjokolade. 

Har null problemer med å ha smågodt liggende uten å bli spist, samme med chips (som i; jeg spiser det ikke). 

Men selv med omtrent 2 års totalt avhold fra melkeprodukter og dermed sjokolade hadde jeg OFTE lyst på. Hver dag, som alltid :P Ingenting fremstod like godt 🤷‍♀️

Så mitt svar er: det går ikke, om man ikke kan ha det må en bare si konsekvent nei alltid. 

Skrevet

Tror det er veldig individuelt, og at man må kjenne seg selv og sine triggere for å få det til. 

Jeg hadde en periode i vinter der dette med godis og snacks skled helt ut. Plutselig spiste jeg det flere ganger i uka, helt uten at det var helg eller spesielle anledninger, ofte "bare" en liten pose ditt eller datt og så en stor utskeielse i helgen i tillegg. 

Det som hjalp meg var å kutte ut alt, utenom en dag i uka. Det var noen jævlige dager i starten (der jeg f.eks. kunne finne på å kjedespise knekkebrød på kveldstid fordi kroppen var så vant til å "få noe"), men det som hjalp for min del var at jeg hadde lørdagen å se frem til slik at jeg fikk følelsen av at det bare var en utsettelse.

En annen ting som hjalp meg veldig var at jeg begynte å trene på kveldene i stedet for å sette meg ned for å slappe av. Det var en fin distraksjon, og dessuten virket det på meg litt apetittdempende. Ble på en måte mindre spisetid.

Nå, etter rundt 8 uker føler jeg at jeg har fått et helt annet forhold til godteri og snacks. Tenker så og si aldri på det lengre, og har til og med sluttet å kjøpe inn ekstra til helgene fordi jeg ikke har spesielt lyst på. Har fått mer lyst på frukt og bær, for eksempel. 

Lever dog ikke helt fritt for drittmat. Spiser det når jeg er med andre (f.eks. tar et kakestykke i bursdagsselskap eller spiser en is med datteren min hvis vi er ute på lekeplassen en lørdag), men da er det fokus på maten og andre aktiviteter, så mengdene blir mindre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre faste måltider om dagen (eller fire).

Ingen snacking eller snoping. Aldri mat foran TVen, mulig med unntak av fredags-middagen. 

Det blir veldig raskt en vane. Har aldri lyst til å spise på noe utenom til måltidene. 

Når man har holdt det slik en stund kan man igjen ta litt utenom her og der, i sosiale settinger. Men det fantastiske er at det egentlig aldri frister, så nå gjør jeg det kun for å være høflig. 

Anonymkode: 8a2fe...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spis det. Stå i «abstinensene» i noen dager og vipps - behovet er borte. Jeg må gjøre dette regelmessig, det går helt fint med litt viljestyrke.

Anonymkode: 253d9...bb8

• Liker 3
Skrevet

Tenk på det du ikke liker ved sjokolade og potetgull. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sumar. Et frukt, grønnsaker, drikk te utan søtning, osv. No er særleg meloner gode. .)

Anonymkode: 9cd5a...a72

• Liker 1
Gjest Nimbi
Skrevet

Kanskje du kan prøve å pusse tennene når du kjenner du får lyst på søtsaker. Da frister det ikke så mye etterpå med sjokolade eller potetgull. Du klarer det 😊💪

AnonymBruker
Skrevet

Tilfredsstill den orale fetisjen din på andre måter. Snus, røyk, kuk...

Anonymkode: 21261...34e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har perioder hvor jeg ikke kan motstå sjokolade og snacks. Typisk høst/vinter. Og plutselig spiser jeg det hver dag. Oooog fyker opp i vekt. Men så får jeg lyst å være litt finere i kroppen til sommeren og skjønner at jeg må slutte med disse kaloririke tingene. Ikke er de gode for meg heller. Så da går jeg over til ren, sunn mat. Tre ganger om dagen ca 11-15 og 19 og spiser ingenting utenom. Frukt/bær og grønnsaker til alle måltidene. Også bruker jeg periodisk fasting. Dermed vet jeg at jeg ikke har godt av spise uten måltidene og etter Kl 19, og på den måten går jeg ned i vekt. Dette i tillegg til at jeg mister lysten på kunstig og søte og fete ting som godteri og sjokolade gjør at jeg virkelig bare vil spise sunn mat. Først handler det om å komme bort fra den fysiske cravingen også blir det bare helt greit. Og mentalt føles det bedre. 
Slipper søtsug, hodepine, uro, svette og det som hører med. Er så mye deilig god mat som er bra for kroppen man heller kan spise. 

Anonymkode: 03043...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha det i hus, ikke gjør det aktuelt å en gang tenke på sjokolade og chips før det blir helg. Ikke gjør det til et valg en gang. Når lysten kommer så aksepterer du det, men du trenger ikke å være slave av alle cravings. Ri dem ut og tenk på noe annet. 

Anonymkode: 24b3b...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd, alle sammen:kghjerte:, utenom det ene 🙄

Anonymkode: 3dacf...920

AnonymBruker
Skrevet

Spis nok råvarer, og mye av det planter. Husk også å få i deg nok vann, for kroppen har lett for å forveksle sult og tørste. 

Anonymkode: 1a6d4...d72

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilfredsstill den orale fetisjen din på andre måter. Snus, røyk, kuk...

Anonymkode: 21261...34e

Snus og røyk er ikke så veldig gode erstatninger for sjokolade og potetgull. Sistnevnte kan vel ikke skade, men gir sannsynligvis ikke samme tilfredsstillelse som sjokolade. 

For meg fungerer det å ikke handle mens jeg er sulten eller har lyst på noe godt, og å ikke ha slikt liggende i skapene. Det hjelper også å få tankene over på andre ting når man har slike "kick" og sug etter godteri og usunn mat. Plutselig er det glemt. 

Endret av Almando

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...