Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever dere også at lederne ønsker at alle skal tilbake på kontoret etter sommeren? Jeg jobber i et stort konsern, flere tusen ansatt på landsbasis. I hvert eneste teammøte, hvert eneste allmøte så er det et fokus på at nå er vi endelig snart klar for at alle skal tilbake på kontoret. Jippi! Det er liksom opplest og vedtatt at alle klær i fingrene etter å komme tilbake, selv om produktivitet og resultater har gått over all forventning i denne perioden.

Jeg har også sett på det som en selvfølge at hjemmekontor er over snart, og selv om jeg har hatt det ok hjemme så er det greit å komme tilbake også. Har spart mye tid og reisekost, men savner kollegaer. 

Men det ble nylig publisert en brukerundersøkelse internt hvor hele 95% (!) meldte om bare positive erfaringer med hjemmekontor, og ønsket at selskapet skulle prioritere denne muligheten, i hvert fall i redusert grad, post-pandemi. 

Det var overraskende at det var så høye prosenter, det stemmer jo ikke med det ledelsen stadig formidler. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: faf03...906

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Opplever dere også at lederne ønsker at alle skal tilbake på kontoret etter sommeren? Jeg jobber i et stort konsern, flere tusen ansatt på landsbasis. I hvert eneste teammøte, hvert eneste allmøte så er det et fokus på at nå er vi endelig snart klar for at alle skal tilbake på kontoret. Jippi! Det er liksom opplest og vedtatt at alle klær i fingrene etter å komme tilbake, selv om produktivitet og resultater har gått over all forventning i denne perioden.

Anonymkode: faf03...906

Ja, ledelsen gleder seg veldig til å komme tilbake på kontoret og later som de ansatte ønsker det samme. Selv om deres egne undersøkelser tyder på at svært mange ønsker å fortsette helt eller delvis hjemme. Og produktiviteten har gått opp her også. Mantraet er likevel "det har gått bra, men nå gleder vi oss til å få alle tilbake på kontoret".

Anonymkode: ef066...47d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tvert imot, vi kommer til å få lov å fortsette hvis vi ønsker det. Og det gjør jeg. Kanskje en dag eller to i uken på kontoret bare.

Anonymkode: 79fd5...2de

• Liker 5
Gjest Pleneier
Skrevet (endret)

Tror de aller fleste ikke vil tilbake til å være på kontoret fem dager i uka, men tør ikke å utrykke dette overfor ledere.

Har hørt flere si at de sier opp jobben hvis de tvinges til å være på jobb fem dager i uken igjen.

Endret av Pleneier
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt interessekonflikt: lederne vil ha ansatte på jobb da de har bedre kontroll. Ansatte vil ha mer hjemmekontor fordi det gir mer fleksibilitet.

Vi hadde samme situasjon på vår jobb: vår leder vil ha alle tilbake på kontoret ASAP. De utførte så en undersøkelse, og omtrent 80-90% ønsket delvis hjemmekontor. Noen ønsket 2-3 dager hjemme, og en del ønsket 1 dag hjemme. 

Vår øverste ledelse har tatt dette til etterretning, og planlegger en hybridløsning der folk har mer fleksibilitet. Jeg tror de også ser de positive sidene ved det; færre folk på kontoret (vi er blitt ganske mange og det er trangt), og mindre sykefravær. 

Jeg har en jobb som jeg fint kan utføre hjemmefra. Mannen og jeg planlegger etterhvert barn, og når jeg blir gravid og etterhvert får barn vil jeg veldig gjerne kunne være fleksibel, utifra dagsform. Men det er selvsagt viktig å ha det sosiale miljøet på jobben også. Jeg ser for meg 60/40 som ideelt. 

Anonymkode: e9b3c...52d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel litt interessekonflikt: lederne vil ha ansatte på jobb da de har bedre kontroll. Ansatte vil ha mer hjemmekontor fordi det gir mer fleksibilitet.

Anonymkode: e9b3c...52d

Det merkelige er at selv på en arbeidsplass som min, der de helt målbart har fått bedre resultater, fortsatt ikke ønsker å gi slipp på kontrollen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt fast hjemmekontor i 5 år, kunne aldri tenkt meg å jobbe på kontor igjen. Hos oss kan du velge hjemmekontor eller sitte fysisk på kontoret (utenom pandemi tiden hvor stort sett alle sitter hjemme)

Anonymkode: c92da...15a

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid hatt mulighet for hjemmekontor. Så det kommer til å fortsette etter pandemien. Absolutt alle, inkludert sjefen, kommer til å veksle mellom kontor-kontor og hjemmekontor i varierende grad. Fredag er det kake, så da kommer alle😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette året har fått meg til å lengte etter større bolig med eget kontor. Jeg har elsket å jobbe hjemmefra, men det er ikke holdbart å jobbe på stuebordet særlig lenger. Flere av kollegaene mine blir værende på hjemmekontor selv om vi åpner igjen, de har egnede rom hjemme i boligen og får tilkjørt pult, skjerm og det hele. 

Nesten så jeg får lyst til å kreve solid lønnspålegg så jeg får råd til større bolig og kan jobbe hjemme! 😆

Anonymkode: 18e63...321

• Liker 1
Skrevet

Ja, dessverre. Heldigvis har jeg kun noen uker igjen i nåværende jobb. Jippi!

Jeg elsker hjemmekontor og skulle gjerne hatt det videre. Ledelsen (amerikansk) vil helst ikke fortsette med hjemmekontoret, men har nå strukket seg til at man kan få to dager i uken med hjemmekontor når pandemien er over. Over 90% ønsker hjemmekontor i en eller annen form.

Det handler først og fremst om kontroll fra ledelsens side. Amerikanerne er ikke akkurat kjent for å stole på sine ansatte, i hvert fall ikke vår ledelse, det er ikke mye frihet under ansvar. De synes nok det også er kjipt, siden det blir vanskeligere å sette karakterer på oss (yes, her blir man karaktersatt to ganger per år). Dette til tross for at det vises til bedre resultater fra hjemmekontoret, primært fordi vi alle er stuet sammen i åpne kontorfellesskap, og svært få trives med dette. Det er vel kun de høylytte selgerne som trives med dette (som til gjengjeld forstyrrer alle oss andre som prøver å konsentrere oss). Selv har jeg fått ny hverdag på hjemmekontoret og elsker det.

Uansett. Spennende å se utviklingen, men heldigvis skal jeg snart bort fra her jeg jobber, så da blir det ikke mer hjemmekontor på meg siden jeg fysisk må være til stede på jobb (som lærer).

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Ja, dessverre. Heldigvis har jeg kun noen uker igjen i nåværende jobb. Jippi!

Jeg elsker hjemmekontor og skulle gjerne hatt det videre. Ledelsen (amerikansk) vil helst ikke fortsette med hjemmekontoret, men har nå strukket seg til at man kan få to dager i uken med hjemmekontor når pandemien er over. Over 90% ønsker hjemmekontor i en eller annen form.

Det handler først og fremst om kontroll fra ledelsens side. Amerikanerne er ikke akkurat kjent for å stole på sine ansatte, i hvert fall ikke vår ledelse, det er ikke mye frihet under ansvar. De synes nok det også er kjipt, siden det blir vanskeligere å sette karakterer på oss (yes, her blir man karaktersatt to ganger per år). Dette til tross for at det vises til bedre resultater fra hjemmekontoret, primært fordi vi alle er stuet sammen i åpne kontorfellesskap, og svært få trives med dette. Det er vel kun de høylytte selgerne som trives med dette (som til gjengjeld forstyrrer alle oss andre som prøver å konsentrere oss). Selv har jeg fått ny hverdag på hjemmekontoret og elsker det.

Uansett. Spennende å se utviklingen, men heldigvis skal jeg snart bort fra her jeg jobber, så da blir det ikke mer hjemmekontor på meg siden jeg fysisk må være til stede på jobb (som lærer).

Så rart de har den innstillingen til hjemmekontor. Vi har også amerikanske eiere. Her har vi hatt muligheten til hjemmekontor i mange år allerede. Med fullt utstyr, hev/senk pult, kontorstol, og alt av teknisk utstyr, dekke av internett og en fast sum i måneden som skal dekke for ekstra bruk av strøm-. Både i Usa og Canada er det veldig vanlig med hjemmekontor, lenge før pandemien kom. Ihvertfall i vår bransje/kollegaer av oss

Anonymkode: c92da...15a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker hjemmekontor hver dag over tid, det er jo så kjedelig. Jeg er glad det er mer åpent for hjemmekontor nå, og jeg kommer nok til å benytte meg av det en til to ganger i uken. Men ut over det, nei. Fy søren så kjedelig det er å være hjemme hver arbeidsdag. Ja, jeg er vesentlig mer produktiv, men jeg savner de lange lunsjene og alle kaffepausene og samtalene med kollegaene mine.

Anonymkode: 444e5...8fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å fortsette med fleksibiliteten etter at vi er tilbake til normalen. Enkelte møter blir fysiske, men ellers kan vi jobbe fra hvor vi vil. Erfaringen viser at produksjonen er på topp nå som vi jobber kun digitalt. Jeg kommer til å fortsette med hjemmekontor 3-4 dager i uken og 1-2 dager på kontoret. I love it!! ❤️

Anonymkode: 84939...a9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor noen ønsker hjemmekontor hver dag over tid, det er jo så kjedelig. Jeg er glad det er mer åpent for hjemmekontor nå, og jeg kommer nok til å benytte meg av det en til to ganger i uken. Men ut over det, nei. Fy søren så kjedelig det er å være hjemme hver arbeidsdag. Ja, jeg er vesentlig mer produktiv, men jeg savner de lange lunsjene og alle kaffepausene og samtalene med kollegaene mine.

Anonymkode: 444e5...8fd

Så det du savner er alle pausene? Da lønner det seg for sin arbeidsgiver at du jobber digitalt 😉

Anonymkode: 84939...a9f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette året har fått meg til å lengte etter større bolig med eget kontor. Jeg har elsket å jobbe hjemmefra, men det er ikke holdbart å jobbe på stuebordet særlig lenger. Flere av kollegaene mine blir værende på hjemmekontor selv om vi åpner igjen, de har egnede rom hjemme i boligen og får tilkjørt pult, skjerm og det hele. 

Nesten så jeg får lyst til å kreve solid lønnspålegg så jeg får råd til større bolig og kan jobbe hjemme! 😆

Anonymkode: 18e63...321

Haha, jeg har kjøpt meg større bolig for å ha plass til eget kontor jeg. Håper på lønnsøkning for å si det sånn ;)

Anonymkode: c5dc3...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i staten og vet at de har en diskusjon gående nå om hvordan det blir framover. Så vidt jeg forstår var det en utfordring ift. forsikring, ettersom vi er forsikret når vi er på jobb og når vi er pålagt hjemmekontor. Det blir noe annet når vi velger hjemmekontor. Det er jo noe å tenke på for arbeidsgiver.

Anonymkode: 96f87...d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i staten og vet at de har en diskusjon gående nå om hvordan det blir framover. Så vidt jeg forstår var det en utfordring ift. forsikring, ettersom vi er forsikret når vi er på jobb og når vi er pålagt hjemmekontor. Det blir noe annet når vi velger hjemmekontor. Det er jo noe å tenke på for arbeidsgiver.

Anonymkode: 96f87...d64

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det skulle være et problem, egentlig? Jeg er ikke forsikret når jeg er hjemme på fritiden, så det blir ikke noe annerledes i arbeidstiden. Hvis de hadde gitt meg hjemmekontor og jeg da ikke var forsikret hjemme, hadde jeg takket ja uten å nøle. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi får heldigvis lov å være på kontoret nå.

Anonymkode: 502b2...0d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er glad for muligheten til å komme tilbake til kontoret, men håper at vi kan beholde en kombinasjon dersom noen ønsker det. 

Anonymkode: 86ebd...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så har de innført permanent løsning for hjemmekontor og flex med kontortid for de som ønsker. De satser stort på dette med at hver enkelt skal få bestemme selv og tilrettelegge hjemme vs kontoret, men det kan godt hende at vi innimellom må på kontoret pga feks møter og andre ting. De har gitt oss tilskudd til hjemmekontoret slik at vi kan kjøpe stoler, pulter ect for å sitte godt hjemme samt kjøpt inn dobbelt utstyr og laptoper til alle (hadde før stasjonære, vi har aldri hatt hjemmekontor som et alternativ før korona) slik at det er enkelt å flexe mellom hjemme og kontoret. De skal endre kontorlokalene til det bedre med mindre faste sitteplasser og mer fleksibilitet og mer rom for avslapning og moro. 

Alt i alt så har korona virkelig utviklet tidenes arbeidsplass for oss. Jeg gleder meg mest til å kunne jobbe på kontoret igjen. 

Anonymkode: 55c5a...be3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...