Gå til innhold

Hva tjener dere som er forfattere/kunstnere/musikere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å satse på hobbyen min: å skrive dikt. Jeg har vært i arbeidslivet i over femten år og får aldri virkelig tid til å skrive. Jeg har nedbetalt bolig og lavt forbruk. Jeg har også en buffer med et års forbruk. Tror dere dette kan gå? Hva er noen tips? Er det noen som lever av kreative yrker her? Hva tjener dere? 

Anonymkode: 342b6...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Kan legge til at jeg har vunnet en skrivekonkurranse tidligere og gått på forfatterstudiet i Bø, så er ikke sånn at jeg starter helt på bar bakke. Jeg vet at det er mange som ikke greier å leve av noe kreativt i det hele tatt. Men lurte på at OM jeg greier å slå gjennom, kan jeg da leve av det?

Anonymkode: 342b6...868

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever av skriving, men jeg kan si med hånden på hjertet at det aldri hatt vært mulig om dikt var sjangeren min. Det er det man tjener definitivt minst på og det som selger minst. Kjenner mange som skriver dikt, men ingen som lever av det alene. Det tar også tid før man opparbeider seg erfaring og navn nok til å få stipender for å hjelpe på. Hvis du kan leve på tilsvarende et studielån i året, så kanskje det går? 

Anonymkode: ca9d6...52e

AnonymBruker
Skrevet

Har du allerede fått noe utgitt? Hvis ikke, ville jeg ikke tatt sjansen på å slutte å arbeide helt. Dersom du føler du har for lite skrivetid, så gå ned i stillingsprosent og se. Faren er jo at ingen forlag er interesserte, og å gi ut på eget forlag, er i alle fall risikosport om du ønsker å tjene penger nok til å leve av det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lever av skriving, men jeg kan si med hånden på hjertet at det aldri hatt vært mulig om dikt var sjangeren min. Det er det man tjener definitivt minst på og det som selger minst. Kjenner mange som skriver dikt, men ingen som lever av det alene. Det tar også tid før man opparbeider seg erfaring og navn nok til å få stipender for å hjelpe på. Hvis du kan leve på tilsvarende et studielån i året, så kanskje det går? 

Har selv over 300 dikt liggende i skuffen, og mange ganger blitt spurt om jeg ikke burde prøve å utgi dem, men dikt er - som du sier - ikke det som akkurat selger, for å si det pent; med unntak av spesielle diktere som Yahya Hassan samler diktsamlinger støv i biblioteket etter å ha blitt innkjøpt som en del av innkjøpsordningen.

Noveller, derimot, kan være et mye bedre utgangspunkt dersom man ønsker å debutere som forfatter. Men å skrive på heltid er en økonomisk risikosport når man ikke vet hvordan dette går, så det er kanskje bedre å skrive i fritiden til man faktisk får utgitt noe?

Dessuten har man idag utmerkede muligheter til å gi ut ting på sitt eget forlag - og er utgivelsen så god at folk viser interesse, vil muligens også større forlag være interessert ...?

Anonymkode: e4bd1...57e

AnonymBruker
Skrevet

Tjener fint lite, og må ta et par ekstravakter i måneden, men jeg satte lykke foran penger.

Merker at inntekten gradvis øker år for år, og jeg var ulykkelig i A4-livet, spesielt da jeg hadde 9-17 jobb. Kjenner folk som gruer seg til mandag og arbeidsuke, mens jeg gler meg, og jobber når jeg vil! Det er uslåelig!

Anonymkode: 0b12f...b7c

• Liker 1
Skrevet

Gå ned til 50% jobb en periode (si 2 år, siden bufferen din er ett år i en 100%-jobb) og bruk all den ledige tiden din på skriving og aktiviteter rundt (oppsøke forlag, konkurranser, stipend, signeringer, høytlesing, etc etc). Skriv ned hvert åre du får inn relatert til denne ekstrajobben din. Om du ikke har disiplin til å skrive mens du jobber 50%, eller du ikke klarer å få noen inntekter, så kan du heller ikke leve av å skrive.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et større marked for dikt på sosiale medier, eller instapoesi som det så fint heter. 

Det er selvfølgelig ikke for alle, men om du skal leve av det så bør du vurdere det.

Anonymkode: 01dae...287

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 1,5 og 2,5 millioner som anerkjent forfatter.  Royalties kommer på topp av det.

Anonymkode: 6e4a4...f17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mellom 1,5 og 2,5 millioner som anerkjent forfatter.  Royalties kommer på topp av det.

Anonymkode: 6e4a4...f17

Ehhhh .... hva da? I året? Det holder ikke å være anerkjent for det. Man må selge en god del bøker også. Royalties på toppen? Hva er det da man har tjent millionene på, liksom? 

Nuith skrev (2 timer siden):

Gå ned til 50% jobb en periode (si 2 år, siden bufferen din er ett år i en 100%-jobb) og bruk all den ledige tiden din på skriving og aktiviteter rundt (oppsøke forlag, konkurranser, stipend, signeringer, høytlesing, etc etc). Skriv ned hvert åre du får inn relatert til denne ekstrajobben din. Om du ikke har disiplin til å skrive mens du jobber 50%, eller du ikke klarer å få noen inntekter, så kan du heller ikke leve av å skrive.

Sånne på Norli i julestria? Neppe særlig fruktbart for å få gitt ut poesien sin. Men uansett må ts være god nok til å få seriøse forlag interessert, så det kan være lurt å sende inn et manus så snart du har noe klart. Det finnes andre kanaler også. Noen nevnte Instagram, men også der er det jo bare de mest kjente navnene som kommer noen vei. Dessuten kan det diskuteres om noe av det i det hele tatt er poesi, og ikke bare inspirational quotes på norsk med linjedeling. 

AnonymBruker
Skrevet

En i min familie har slått igjennom som forfatter (og virkelig da slått igjennom) og hadde godt over millionen i lønn i fjor. Det øker og øker for hvert år og hver bok hn gir ut. Hn får både lønn fra forlaget direkte, forskudd på bøkene og royalties. Bøkene har blitt solgt til mange forskjellige land den siste tiden og selv om royalies er mye lavere på bøkene hn selger i utlandet så baller det på seg. I tillegg har mange andre bransjer oppdaget bøkene, så jeg blir ikke overrasket om hn tipper 2 mill i år slik som utviklingen går. 

Jeg tviler ekstremt mye på at man kan leve av å skrive dikt alene. 

Anonymkode: 0f654...2c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...