Gå til innhold

Hvordan er det mulig å ikke vite at man er gravid før man skal føde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ei i min familie var 7 mnd på vei før hun begynte å lure på om hun kunne være gravid....  (Forklaringen hun fikk var overvekt, uregelmessig mens og bakoverbøyd livmor).

Anonymkode: f4085...172

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt overvektig. Vant til å ete så mye at tarmene jobber konstant, så merker ikke babyens bevegelser. Kropp som er så stor at vektoppgang på 7-10 kg ikke merkes

Anonymkode: 4fa54...969

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir like forundret hver gang jeg hører om sånne historier. Vil de ikke oppleve at babyen sparker? At magen endrer vesentlig fasong?

https://www.google.no/amp/s/www.seher.no/sterke-historier/mageknip-var-baby/73797675/amp

kan noen forklare fenomenet?

Anonymkode: e0cbc...253

Ikke alle fostre sparker (og om de sparker litt, hvordan automatisk skille det fra andre typer smerter eller rarmbevegelser?). 

Ikke alle gravidmager endrer vesentlig fasong (og om den endrer seg litt, hvordan automatisk skille det fra annen vektoppgang eller andre mageplager?). 

Anonymkode: fef1c...94e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mama dr Jones forklarer ofte litt mens hun reagerer på «i didnt know i was pregnant»

Anonymkode: 2483c...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Når det ikke synes og man ikke blir kvalm og har uregelmessig mens til vanlig og/eller har blødninger i svangerskapet, så er det jo ikke så lett å vite. 

Anonymkode: d7a03...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leste om en i Drammen som fødte akutt og hun visste ingenting til aktiv fødsel. Helt utrolig. Mener å huske at hun overrasket samboeren når hun sendte bilde av den plutselige sønnen.

Anonymkode: 62000...112

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres helt utrolig ut. Men jeg har både fått stor mage, kastet opp mye, og hele magen har hoppet av babyens bevegelser. 

Jeg har venninner med svangerskap ikke har vært så synlige før de nærmet seg termin, og venninner som nesten ikke har hatt symptomer og har kjent lite bevegelse. Jeg merker også nå etter svangerskapene at jeg til tider har "fantomspark" som virkelig kjennes ekte ut, men jeg har hormonspiral så jeg vet det er tarmbevegelser og ikke et lillesøsken. Man kan sikkert på samme måte kjenne babyspark og være overbevist om at det er luft og tarmene som jobber.

Altså det hadde ikke vært mulig å forveksle hos meg på slutten, magen hoppet og bulet, men det varierer nok. Hvis man blander inn at graviditet fremstår som helt usannsynlig, eller en dose fortrengning fordi det passer fryktelig dårlig, kan jeg nesten skjønne at det går an. For enkelte kvinner. Men ikke for for eksempel meg. 

Anonymkode: 95c62...99b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har opplevd seksuelt overgrep kan det kanskje være fortrengning.

Anonymkode: 46a35...fdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo lagt merke til at det er relativt enkelt å ikke gjøre at magen BULER UT. 

Jeg får mye mer mage når jeg har en holdning som: akk, jeg er bare SÅ gravid ... og dytter magen ut og da blir den jo sprengstor, i forhold til hvis jeg bare bruker litt magemuskler for å holde magen på plass. 

Kanskje det har noe å si? Det er jo ingen som har lyst til å BULE UT med magen, selv ikke når man har spist ... Utenom når man sitter i egen sofa og åpner smekken for å lette på trykket. Har jo observert andre gravide? Tafser på magen, ser på magen, stryker på magen, presser magen ut, tar stooooor plass, gjør et stort nummer ut av gravid-magen og går som en elefant. 

Jeg er høygravid nå og klarer begge deler ... Gå som en diger, gravid elefant, men også den andre varianten, hvor ting ikke blir så overdrevet ...

Anonymkode: 637bd...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror mange av de kvinnene som opplever dette har bakoverbøyd livmor, slik at magen ikke vokser like mye fremover. I tillegg er kanskje morkaken plassert fremover slik at man ikke kjenner sparkene like tydelig. 

Ei jeg bor i samme bygd som opplevde å dra på sykehuset med akutte magesmerter, som viste seg å være fødsel. Det kom helt uventet. Jeg så henne faktisk noen dager før hun fødte i bunaden, man kunne absolutt ikke se at hun var gravid. 

Må være helt sykt å oppleve dette... 

Anonymkode: 86a9c...94a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde absolutt ingen symptomer på svangerskap. Null, niks, nada. Jeg har alltid hatt ustabil syklus og det er ikke unormalt at jeg går mange mnd uten menstruasjon. Hadde også forliggende morkake og en litt rar livmor - så jeg kjente aldri skikkelige spark. Det lille jeg kjente kunne like gjerne vært luft hvis jeg ikke hadde visst bedre. Hadde jeg da i tillegg ikke fått mage/lagt på meg - kunne jeg også fint gått et svangerskap uten å vite at jeg var gravid. For jeg hadde ikke ét eneste symptom. 

Nå var jeg aktiv prøver da, så tok jo regelmessige tester hvorav de siste var positive! Men hadde de vært falskt negative og jeg ikke hadde fått mage kunne dette lett vært meg. 

Anonymkode: 2fa34...452

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 20. Jeg hadde uregelmessig menstruasjon, og året før gikk jeg også flere måneder uten blødninger, så jeg tenkte at det bare var det samme. 

I uke 20 kunne man ikke se på magen min at jeg var gravid da jeg ikke får mage tidlig. 

Jeg var ikke kvalm en eneste dag eller hadde noen andre plager. 

Grunnen til at jeg fant det ut i uke 20 var at det begynte å komme væske fra brystvortene mine, noe jeg syntes var veldig rart og gjorde meg så mistenksom at jeg tok en graviditetstest. 

Når jeg først fant ut at jeg var gravid, kjente jeg spark ganske med en gang. Men før jeg fant det ut hadde jeg vel bare tenkt at det var luft i magen eller noe slik. 

Nå ble jeg riktignok såpass stor de siste mnd, at jeg hadde nok ikke kunnet gå til uke 40 uten å finne det ut. Men ei jeg gikk i klasse med på barneskolen gjorde akkurat det. Og hun er ei ganske slank dame. 

Anonymkode: 1059c...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte uten å ane at jeg var gravid. Magen min ble ikke større (den var gigantisk fra før pga ødemer, og attpåtil gikk jeg ned over 16 kg gjennom svangerskapet), jeg kjente ingen spark (umulig å kjenne gjennom mine konstante, sterke magesmerter), hadde ingen andre symptomer, hadde minst like regelmessig mens som før, hadde fått påvist at jeg var steril, gikk attpåtil på p-piller (mot menssmerter), lå på sykehus i månedsvis av svangerskapet hvor det ble tatt x antall innvendige ultralyder og tatt enda flere graviditetstester "bare i tilfelle" uten at de oppdaget noen graviditet... Folk flest skjønner ikke hvordan man kan unngå å forstå at man er gravid. Det jeg ikke skjønner, er hvordan jeg skulle kunnet forstå det. 

Anonymkode: fef1c...94e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er alle forskjellige, så det er ikke så rart. Noen syns det ikke så mye på at de er gravid og de merker det ikke selv engang. 

Har lest noen historier om unge damer som fikk akutte magesmerter og trodde de måtte veldig på do, og plutselig kom det en baby ut på 1-2-3! Og noen av disse damene var veldig unge og slanke. 

Det er ganske fascinerende. Skulle gjerne opplevd å være gravid og føde  på den måten. 

Anonymkode: 275cb...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som fant det ut i 6 mnd. Hun var ikke tykk. Hun hadde bakoverlent livmor og hun fikk ikke mye mage i 9 mnd heller :) Hun trodde ikke hun kunne få barn og hun hadde lite ubehag under graviditeten, om ikke legen oppdaget det hadde hun kanskje gått til termin uten å vite at hun var gravid, tenkte bare at hun hadde lagt på seg. Noen babyer er rolige åså, de sparker ikke så mye. Er jo overaskende, men jeg tror det er mulig at man kan bli overasket over en fødsel. Jeg har 4 søsken, moren min hadde svært lette svangerskap, hun ble veldig stor da 😄 Men hun hadde ikke mye ubehag ellers. 

Anonymkode: 5c7ef...bca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...