AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Jeg er i 30 årene og har heldigvis (bank i bordet) god helse. Ingen planer om å dø i nærmeste fremtid, men man vet jo aldri. Kan bli kjørt ned av en buss i morgen. Jeg lurer på hva som skjer med arv da? Jeg er gift og har ett barn som er 1 år. Vil min mann arve alt? Jeg ønsker naturlig nok at min sønn arver mesteparten. Mannen vil selvsagt finne seg en ny, og jeg har ikke lyst til at min mann og hans kjæreste lever godt på mine penger. (Fælt å tenke sånn 😬, I know). Må legge til at det er betydelige summer å arve etter meg, har snart nedbetalt leilighet i Oslo, og godt over en halv million på bok. Nedbetalt bil til 450 000 kr, også en del dyre smykker, i gull. Smykkene er estimert til å koste ca 300 000 kr... Jeg satt og tenkte på det nå... Er det noen som har greie på dette? Jeg er forresten ikke norsk, hvis det er av betydning. Anonymkode: 01a10...55d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Du må ordne deg med testamente. For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn et beløp som tilsvarer 15G, dvs. femten ganger Folketrygdens grunnbeløp. Anonymkode: 1cb78...bed 1
Illuminatum Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i 30 årene og har heldigvis (bank i bordet) god helse. Ingen planer om å dø i nærmeste fremtid, men man vet jo aldri. Kan bli kjørt ned av en buss i morgen. Jeg lurer på hva som skjer med arv da? Jeg er gift og har ett barn som er 1 år. Vil min mann arve alt? Jeg ønsker naturlig nok at min sønn arver mesteparten. Mannen vil selvsagt finne seg en ny, og jeg har ikke lyst til at min mann og hans kjæreste lever godt på mine penger. (Fælt å tenke sånn 😬, I know). Må legge til at det er betydelige summer å arve etter meg, har snart nedbetalt leilighet i Oslo, og godt over en halv million på bok. Nedbetalt bil til 450 000 kr, også en del dyre smykker, i gull. Smykkene er estimert til å koste ca 300 000 kr... Jeg satt og tenkte på det nå... Er det noen som har greie på dette? Jeg er forresten ikke norsk, hvis det er av betydning. Anonymkode: 01a10...55d Mannen din arver 1/4 del og sønnen din resten 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Så lenge du har barn arver barnet ditt deg, men det gjør mannen din også. Ønsker du at bare barnet ditt skal arve deg så må du skrive testamente. Jeg mistet den ene foreldren min som barn, gjenlevende satt i uskiftet bo og trodde visst at alt var til å bruke opp, og det ble det. Ingen arv igjen å få der. Når noen med barn dør før barnet er myndig blir det utnevnt en verge som skal se til at arven blir ivaretatt, anbefaler på det sterkeste å ha noen i bakhånden som ikke har tilknytning til familie. Helst en offentlig hvis det er mulig, hvis ikke blir det som hos oss, Alt ble brukt opp av gjenlevende. Anonymkode: f3aa6...85b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Din mann vil sitte i uskiftet bo, altså morsarven blir ikke fordelt før han dør eller barnet krever å få morsarven (når han er blitt voksen). Anonymkode: f679c...971
Hedda-78 Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din mann vil sitte i uskiftet bo, altså morsarven blir ikke fordelt før han dør eller barnet krever å få morsarven (når han er blitt voksen). Anonymkode: f679c...971 Eller han gifter seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå