Gå til innhold

Usynlig kroppspress i omgangskretsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en allsidig omgangskrets. Tilfelles er høy inntekt, noen med svært høy utdannelse og ellers er alle med god utdannelse generelt. 

Men kroppspresset blir bare værre jo eldre vi bli føler jeg. Etter vi fikk barn for ca 10-15 år tok det av, men nå i midten av 40 årene er det nesten slik at alle damene skal være tynnere enn de noen sinne har vært. Og tynn er ikke nok, man må være godt trent, svært godt trent, mye muskler.

Jeg har aldri ønsket å ta del av dette, men samtalene når vi treffes går alltid inn mot karbohydrater, dietter, hvor mye en trener og løfter osv. Jeg blir helt matt. Det er så kjedelig at dette alltid er emne. Og når vi går fra hverandre, sitter jeg alltid igjen med følelsen av å ikke være bra nok, se godt nok ut. Greit at bmi mellom 18,5-20 er normalen, men ingen er over. Og er jeg 20 i stedet 18,5 så er jeg en av få.

Vet ikke hva jeg vil med dette. Lufte ut for andre som kanskje forstår fortvilelsen? 

Anonymkode: 18231...990

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som omgangskretsen din er så allsidig. Har du prøvd å finne venner med andre interesser enn slanking?

Anonymkode: 655e5...402

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ikke ut som omgangskretsen din er så allsidig. Har du prøvd å finne venner med andre interesser enn slanking?

Dette er svært ressurssterke folk med mange hobbyer. Men likevel om vi har hobbyer, hytte, hjem, ulike aktiviteter sommer og vinter, barn, og mange andre ting som krever tid og energi, så er det dit samtalen ofte går, minst en gang hver gang vi møtes. 

Også er det slik at en føler seg dårligere om en ikke er like tynn og sterk som de andre. 
ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at til og med tilfeldige kjente gjennom barna eller naboer også blir inndratt i dette. Og plutselig er alle like.

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av velociraptor
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er svært ressurssterke folk med mange hobbyer. Men likevel om vi har hobbyer, hytte, hjem, ulike aktiviteter sommer og vinter, barn, og mange andre ting som krever tid og energi, så er det dit samtalen ofte går, minst en gang hver gang vi møtes. 

Også er det slik at en føler seg dårligere om en ikke er like tynn og sterk som de andre. 
ts

Svært ressurssterke folk er gjerne de som bryr seg mest om utseendet og det å være tynn og fit. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Tja, er vi ikke som 40-åringer mer modne enn at andre damers slanke kropper og treningsregime skal gjøre at vi "ikke føler oss bra nok"? Må sies at jeg ikke har noen venninner som er opptatt av å være så skinny som det, det høres rart ut. Men flere av venninnene mine liker å trene, og det er bare inspirerende. Endelig er vi over småbarnsperioden, og kan ta oss mer tid til trening.

Anonymkode: 348d5...797

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Greit å ta vare på helsa og utseendet, men alt med måte. Dette høres ut som en typisk midtlivskrise-/panikkaldergreie, så jeg skjønner godt du blir lei.

Anonymkode: ff0f8...109

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og opplever det samme som TS. Svært mye snakk om trening og «jeg må kjøpe helt nye klær i xs» og flere av vennene mine blir tynnere og tynnere for hver gang jeg ser dem. Det samme skjer til en viss grad på jobb, i hvert fall før pandemien. Må innrømme at jeg er med på det selv, og har gått ned 17 kg fra BMI 25 til 19 i løpet av et par år.  

Anonymkode: 9ffdd...948

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som de har en liten midtlivskrise, og så hauser de hverandre opp. Det er jo typisk en alder der man merker at det begynner å butte litt imot fysisk, og så skal man til kamp mot det. 

Når man er ung opplever man jo også at man "slipper unna" med mer, ting holder seg mer oppe av seg selv, man trenger mindre sminke osv. Så kan det bli litt panikkartet når man merker at ting ikke er slik lenger.

Jeg regner med at det vil gi seg litt med tiden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 48 og har opplevd det samme som TS de siste 10 årene, omtrent. I deler av min omgangskrets handler det veldig mye om trening, særlig kondisjonskrevende trening. Det er et konkurransepreget miljø der det er om å gjøre å finne et skjæringspunkt mellom lav vekt, nok styrke og høyt O2-opptak. Man vil jo ikke drasse rundt på dau-vekt, må vite. 

Blant mine venner er det ikke bare kvinnene, men også en del menn som bevisst slanker seg for å prestere best mulig i konkurranse mot kompisene og seg selv. 

Jeg har mistet kontakt med enkelte av de som tidligere var blant mine nærmeste venner, for jeg er ikke så interessert i dette kjøret. Dermed er jeg heller ikke blant de som gir dem den bekreftelsen de åpenbart hungrer etter. Ikke eier jeg konkurranseinstinkt, og ikke har jeg interesse for hard kondisjonstrening. Jeg har en normalvektig kropp, helt grei styrke og helt normal hverdagskondis. 

Anonymkode: 3d371...def

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at samtalene kommer inn på dette hver gang dere møtes, ikke at de handler kun eller engang mest om dette, så her synes jeg det er du som trenger å jobbe med deg selv. Det at du føler deg mindreverdig av andres interesser, er faktisk ditt problem. Deres forhold til egen kropp handler ikke om din kropp. Og hadde de bare snakket om trening, vel, da hadde du måttet skaffe deg noen andre venner som du faktisk var på bølgelengde med.

Anonymkode: afe09...e0a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en kjedelig gjeng med liksom-anorektikere. Blæh. 

Anonymkode: d65ba...15c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud for en kjedelig gjeng med liksom-anorektikere. Blæh. 

Tja, hver sin smak. Jeg synes det er mye kjedeligere med inaktive folk som snakker om hva de ser på at serier og reality på TV, og som ukritisk slafser i seg McDonals og pølser.

Jeg er over 40 og opptatt av trening, og diskuterer kampsport, styrketrening, fettprosent og vannvekt, mobilitetstrening, restitusjon, behandlere, kosthold, ernæring, gode oppskrifter, periodisk faste etc, med vennene mine som deler disse interessene. Det betyr ikke at vi ikke også snakker om politikk, nyheter, filosofi, bøker, naturvitenskap, adferdspsykologi, og av og til lott god gammeldags sladder.

Anonymkode: b581a...52b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja, hver sin smak. Jeg synes det er mye kjedeligere med inaktive folk som snakker om hva de ser på at serier og reality på TV, og som ukritisk slafser i seg McDonals og pølser.

Jeg er over 40 og opptatt av trening, og diskuterer kampsport, styrketrening, fettprosent og vannvekt, mobilitetstrening, restitusjon, behandlere, kosthold, ernæring, gode oppskrifter, periodisk faste etc, med vennene mine som deler disse interessene. Det betyr ikke at vi ikke også snakker om politikk, nyheter, filosofi, bøker, naturvitenskap, adferdspsykologi, og av og til lott god gammeldags sladder.

De er like kjedelige om de snakker om hva de spiser på Mcdonalds osv. Det gjør de vel neppe. Og hvem snakker ikke om hva de ser på tv eller filmer innimellom? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at de virker sykt selvopptatte og forfengelige og inni sin egen navle, og det synes jeg er kjedelig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg 40 og kjenner også på dette, men da helst fra mine kollegaer som er 5-10 år yngre enn meg. Der har nesten alle skaffet seg PT og følger strenge dietter. I tilleg snakker de om injeksjoner og plastiske operasjoner de har tatt eller vil ta. Og alle er de slankere enn meg. Gir ikke akkurat selvtillitsboost... 😳 Har heldigvis noen kollegaer som ikke er med på det kjøret også, og det har vært godt med hjemmekontor i perioder nå for å få en pause fra alt utseendefokuset.

Anonymkode: 03f17...3b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslos beste vestkant, ts? Jeg tror mange damer der er overfiffige. 

Anonymkode: 579e7...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det TS illustrerer er vel at tingene du nevner først omtales veldig mye mer enn tingene du nevner til sist. Over et måltid på 3 timer så er det noen ting som går igjen, og det er tydelig at det ikke er filosofi og naturvitenskap.

Ingen kan bruke all sin tid på alt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på denne tråden. Tydeligvis er det "press" den ene eller andre veien i vennegjenger. Vær deg selv, ikke bli så påvirket av gruppementalitet. 

Anonymkode: 348d5...797

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...