Gå til innhold

Mulig med fortsatt hjemmekontor på dette grunnlaget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 18, og har hittil hatt hjemmekontor i over 1 år pga koronasituasjonen. Nå har sjefen meldt ut at det fra juli av vil bli slutt på dette, med mindre man har en god grunn for å fortsatt ha hjemmekontor.

Jeg er sykmeldt nå, fordi jeg sliter med tungpustethet, hodepine, tretthet og blir fort svimmel. I tillegg har jeg plager med bekkenløsning, særlig når jeg går langt.

Er redd jeg ikke vil klare å fungere i jobb dersom jeg må på kontoret. Det er bare ca 1 times reisevei, men inkluderer endel gåing. 

Noen andre her som har fått tilrettelegging i form av hjemmekontor på slike plager? Hadde dere legeerklæring eller bare søkte dere direkte til sjefen? 

Anonymkode: 0e061...f81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dårlig at det skal gå tilbake "som før" når det er åpenbart bedre for ansatte å ha fleksibilitet. Det høyner livskvaliteten å slippe å pendle fram og tilbake og betale mye ekstra for transport. Har dere ikke en fagforeningskontakt dere kunne tatt det opp med på jobben?

Anonymkode: 966a9...0d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men jeg synes det høres ut som du har gode argumenter for å fortsette med hjemmekontor så lenge du er gravid. Jeg ville tatt en uformell prat med sjefen, forklart hvorfor du ønsker deg dette, og sagt at du kan skaffe legemelding dersom hen ønsker det. 

Anonymkode: 56c68...35e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk at det på mange arbeidsplasser i større grad vil aksept for hjemmekontor, for dem som ønsker det. Jeg håper iallfall jeg kan fortsette med det noen dager i uka. Men det ER faktisk noen ulemper ved det også. Arbiedsdagen kan fort strekke seg lenger utover de timene man vanligvis er på jobb, og man er i større grad tilgjengelig utover de vanlige arbeidstimene. Man bør nok være litt bevisst på sette noen grenser for seg selv også. Merker at det har sklidd ut for min egen del. 

Anonymkode: d62e9...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke vært i situasjonen selv, men jeg synes det høres ut som du har gode argumenter for å fortsette med hjemmekontor så lenge du er gravid. Jeg ville tatt en uformell prat med sjefen, forklart hvorfor du ønsker deg dette, og sagt at du kan skaffe legemelding dersom hen ønsker det. 

Anonymkode: 56c68...35e

Enig, det kan føre til at du ikke blir sykmeldt, men faktisk kan jobbe dersom du får ha hjemmekontor. Det må jo være mer positivt for sjefen at du faktisk kan jobbe, enn at du blir sykmeldt. 

Tenker du kan ta en prat med sjefen din om det.

Anonymkode: c9d18...12f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gravid i uke 18, og har hittil hatt hjemmekontor i over 1 år pga koronasituasjonen. Nå har sjefen meldt ut at det fra juli av vil bli slutt på dette, med mindre man har en god grunn for å fortsatt ha hjemmekontor.

Jeg er sykmeldt nå, fordi jeg sliter med tungpustethet, hodepine, tretthet og blir fort svimmel. I tillegg har jeg plager med bekkenløsning, særlig når jeg går langt.

Er redd jeg ikke vil klare å fungere i jobb dersom jeg må på kontoret. Det er bare ca 1 times reisevei, men inkluderer endel gåing. 

Noen andre her som har fått tilrettelegging i form av hjemmekontor på slike plager? Hadde dere legeerklæring eller bare søkte dere direkte til sjefen? 

Det er en helt vanlig tilrettelegging å få ja.  Om arbeidsgiver er vanskelig, snakk med jordmor/fastlege om å søke svangerskapspenger, da blir liksom dine behov mer formalisert og arbeidsgiver må krysse av på om det er mulig å tilrettelegge eller ei. :)

Anonymkode: b285b...c44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Sverige regnes du som risikogruppe fra uke 20. henvis til det. 

Anonymkode: b80de...870

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Sverige regnes du som risikogruppe fra uke 20. henvis til det. 

Så hvis sjefen/arbeidsgiver kan vise til at gravide ikke regnes som risikogruppe overhodet i et annet land, så er det et superbra argument?

Anonymkode: 7dc5c...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å dra tilbake på kontoret som gravid når vårt åpner igjen, da får heller legen sykemelde meg, for vi sitter så tett i åpent landskap og det finnes ikke ventilasjonsanlegg til å holde området trygt. Helt fullstendig uaktuelt! (Og de kan ikke akkurat si at jobben ikke kan gjøres på hjemmekontor, ble ansatt to mnd før hjemmekontor ble innført, har jobbet herfra de siste 15 mnd 🤷‍♀️)

Anonymkode: 0b643...4b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 20.47):

Så hvis sjefen/arbeidsgiver kan vise til at gravide ikke regnes som risikogruppe overhodet i et annet land, så er det et superbra argument?

Anonymkode: 7dc5c...b2b

Sverige har forskning på gravide og Covid. Det har ikke Norge.

Økt risiko for blodpropp, svangerskapsforgiftning, tidlig fødsel og skader i morkaken. 

Ingen forskjell på svenske og norske kvinner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sverige har forskning på gravide og Covid. Det har ikke Norge.

Økt risiko for blodpropp, svangerskapsforgiftning, tidlig fødsel og skader i morkaken. 

Ingen forskjell på svenske og norske kvinner.

Kilde?

Svært lite logisk at covid kan gi svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: a4944...a82

AnonymBruker
Skrevet

svigersøster fikk hjemmekontor ut graviditeten på tilsvarende grunn. legeerklæring og da var det være tiltak for å bli værende i jobb framfor sykemelding. 

Anonymkode: 0eafa...53d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kilde?

Svært lite logisk at covid kan gi svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: a4944...a82

Haha! Du er SÅ påståelig, men vil ikke løfte en finger og google selv?

Sitat

Socialstyrelsen har gjort en uppdatering av riskgrupper och bedömer att allvarlig covid-19 under senare delen av graviditeten ökar risken för att föda för tidigt. Därför bedömer Socialstyrelsen att graviditet efter vecka 20 bör räknas in bland de riskgrupper som har möjlighet till att få ersättning om de inte kan arbeta hemifrån.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/

Sitat

Nya studier visar att gravida har en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19, vilket kan innebära en förhöjd risk för att barnet föds för tidigt. Flera svenska studier är på gång och Folkhälsomyndigheten har fått ta del av ännu så länge opublicerade uppgifter som visar på en viss förhöjd risk för mamman för bland annat trombos, det vill säga blodproppar, och för preeklampsi, så kallad havandeskapsförgiftning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/december/gravida-uppmanas-till-extra-forsiktighet-for-att-inte-bli-sjuka-i-covid-19/

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville begynt med en prat med sjefen, og forklart situasjonen din og sagt rett ut at du vil slite med å komme til kontoret pga formen. Du kan kanskje prøve i starten med en eller to dager i uka på kontoret, og resten hjemme? Hvis det blir for mye, tar du en ny prat og ber om bare hjemmekontor. 

Dersom sjefen nekter, og sier at du skal på kontoret hver dag, ville jeg tatt en prat med legen. Forklar formen din for legen. Hør med legen hvordan du kan løse dette videre - feks med en legeerklæring som støtter bruk av hjemmekontor helt eller delvis. 

Hvor mye tilrettelegging du får uten legeerklæring eller annen form for "press" kommer helt an på arbeidsplassen egentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Splittbinders skrev (1 time siden):

Jeg ville begynt med en prat med sjefen, og forklart situasjonen din og sagt rett ut at du vil slite med å komme til kontoret pga formen. Du kan kanskje prøve i starten med en eller to dager i uka på kontoret, og resten hjemme? Hvis det blir for mye, tar du en ny prat og ber om bare hjemmekontor. 

Dersom sjefen nekter, og sier at du skal på kontoret hver dag, ville jeg tatt en prat med legen. Forklar formen din for legen. Hør med legen hvordan du kan løse dette videre - feks med en legeerklæring som støtter bruk av hjemmekontor helt eller delvis. 

Hvor mye tilrettelegging du får uten legeerklæring eller annen form for "press" kommer helt an på arbeidsplassen egentlig.

Sjefen min er i utgangspunktet veldig forståelsesfull. I starten av graviditeten da jeg var mye kvalm, fikk jeg f.eks lov å ta pauser innimellom og være uten kamera på møter. Men han er samtidig veeeeldig opptatt av det sosiale på kontoret. Jeg er derfor litt usikker på hvordan dette ønsket om fortsatt hjemmekontor vil bli mottatt. Jeg tror ikke jeg makter å ha noen dager på kontoret engang. Mest pga at jeg nesten daglig har hodepine som blir verre hvis jeg styrer mye på, må gå mye osv.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...