Gå til innhold

Er så lei av at folk sier hunden min ikke er en ordentlig hund, eller rotte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor blir det av folkeskikken? Folk himler med øynene og sier «åja du har en slik en, en rotte... «

Hunden min er like mye hund som alle andre hunder, og blir behandlet for det hun er, en hund. Ikke en veskehund, hun går kun på bakken. Bruker ikke klær. Jeg snakker ikke baby språk til hunden. Lydig, følger høyre side av føttene mine selv uten bånd. Bjeffer kun om det ringer på døren, kommuniserer ellers med kroppsspråk. 

Frister å si tilbake neste gang «ja du ser ut som en rotte på håret». 

Men jeg hadde aldri uten noe provokasjon sagt at noen så ut som en rotte på håret, for det er bare frekt. Mener man noe, så holder man meningen sin for seg selv. 

Jeg har også egne preferanser når det kommer til hunderaser, men det vil ikke si at jeg snakker stygt om andre sine hunder rett foran dem! 

Anonymkode: 647c4...31a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du chihuahua eller noe?

Det er ikke rasen i seg selv som har skapt fordommene, men folka som skaffer seg den dype hund. 

Anonymkode: 9dbd7...2de

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Type*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig at man ikke skal si hva man tenker sånn, jeg synes godt du kan svare litt frekt tilbake. Da kanskje de ikke kommenterer igjen.

Anonymkode: 644bd...19d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har jo rotte-dna.

Men unødvendig, ja. Men folk er glad i rottene  sine også.

Anonymkode: 3d128...797

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

At chihuahua kalles en rottehund skyldes jo at det faktisk er det den er. Rasen ble avlet frem for å ta rotter i land der man ikke hadde katter. Begrepet festet seg, og nå tenker vel mange at den heter det fordi den ligner litt på en.

Anonymkode: ee892...deb

• Liker 7
Skrevet (endret)

Som hund, som eier ;) 

Endret av Rosatoast
  • Liker 5
Skrevet

Chihuahua ble ikke avlet for å ta rotter. 

De er avlet frem i Mexico som "varslere" dvs den som skulle gjø og varsle den resten av flokken om uvedkommende, dette gjør at de kan gjø mye og ofte. Med trening er det dog ikke noe stort problem da det er en relativt lett trent rase. 

Det er en mindre rase som heter tsjekkisk rottehund, fryktelig teit navn, men da har jeg noe forståelse for at den kan få kallenavn "rotte". 

Små hunder er utsatt for utrolig mye fordommer desverre. Det er liksom greit og "tøft" blandt noen lavpannede idioter å synes små hunder er grusomt. Beklager du blir ikke tøffere av å ha en dårlig trent og understimulert rottwiler/staff/osv.. det er kun synd på bikkja di. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes de fleste lap-dogs er patetiske. Det er ingenting igjen av det som en gang var et dyr som greide seg selv. Ingen instinkter igjen utenom å spise og sove.

Anonymkode: 0c9b9...74f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er verre med de som skaffer seg en "skikkelig" hund, men uten å greie å aktivisere og trimme den nok. 

Anonymkode: a1c7f...750

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en Tsjekkisk rottehund i fjor da jeg gikk tur med min egen hund. Hun var kjempeflott. Overvåken og like mye hund som alle andre hunder. Flott liten hund, men har aldri sett så små godbiter før 😅

Har ikke liten hund selv, men synes ikke noe om at små hunder blir kalt for rottehund i negativt forstand. Chihuauhua kan være flotte, lydige familiedyr. Dessverre har de en tendens til å være usikre av seg. Et godt gemytt og en eier som fokuserer på å bygge opp og vedlikeholde selvtilliten til hunden vil få en kjempefin familiehund. Dessverre tar ikke folk så små hunder seriøse, og plager og tuller med de fordi "det er gøy". Da får man nervøse hunder som gneldrer og knurrer og glefser og biter. Også filmer folk det og ler godt. Nei, det er så trist å se

Anonymkode: 78c84...a29

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg møtte en Tsjekkisk rottehund i fjor da jeg gikk tur med min egen hund. Hun var kjempeflott. Overvåken og like mye hund som alle andre hunder. Flott liten hund, men har aldri sett så små godbiter før 😅

Har ikke liten hund selv, men synes ikke noe om at små hunder blir kalt for rottehund i negativt forstand. Chihuauhua kan være flotte, lydige familiedyr. Dessverre har de en tendens til å være usikre av seg. Et godt gemytt og en eier som fokuserer på å bygge opp og vedlikeholde selvtilliten til hunden vil få en kjempefin familiehund. Dessverre tar ikke folk så små hunder seriøse, og plager og tuller med de fordi "det er gøy". Da får man nervøse hunder som gneldrer og knurrer og glefser og biter. Også filmer folk det og ler godt. Nei, det er så trist å se

Kan jeg spørre hvordan man bygger selvtilliten på en hund? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkenkoz skrev (13 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan man bygger selvtilliten på en hund? 

Fra valp: god sosialisering og miljøtrening så valpen kan bli trygg på hundespråk og alt man møter på i verdenen.

Når det kommer til selvtillit, så kan man hjelpe hunden til en bedre selvtillit gjennom belønningstrening. Hunder kjenner også på mestringsfølelsen, så å gi de oppgaver man vet de klarer, og sakte øker vanskelighetsgraden, gir god mestringsføleøse. Det kan man gjøre ved å lære de nye triks eller utfordre kroppen i balansetrening, agility osv. Hele veien skal man passe på at kravene ikke er for høye så hunden feiler. Man skal også oppfordre hunden til å klare ting selv (som å hente ballen som rullet under en hylle istedenfor å se på deg for at du skal hente den. Er det for vanskelig, så dytter man ballen litt frem så hunden klarer å ta den selv, også skryte masse), og guide hunden til å ta valg (velge mellom to typer tyggebein, eller velge om den vil bli løftet eller ikke). 

Trygg Hund klubben fokuserer på å bygge selvtillit for å hjelpe å ta knekken på mange adferdsvansker som bjeffing, utagering på tur osv. Det ligger noen gratis webinarer på siden man kan sjekke ut, og liker man det man ser kan man melde seg inn

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fra valp: god sosialisering og miljøtrening så valpen kan bli trygg på hundespråk og alt man møter på i verdenen.

Når det kommer til selvtillit, så kan man hjelpe hunden til en bedre selvtillit gjennom belønningstrening. Hunder kjenner også på mestringsfølelsen, så å gi de oppgaver man vet de klarer, og sakte øker vanskelighetsgraden, gir god mestringsføleøse. Det kan man gjøre ved å lære de nye triks eller utfordre kroppen i balansetrening, agility osv. Hele veien skal man passe på at kravene ikke er for høye så hunden feiler. Man skal også oppfordre hunden til å klare ting selv (som å hente ballen som rullet under en hylle istedenfor å se på deg for at du skal hente den. Er det for vanskelig, så dytter man ballen litt frem så hunden klarer å ta den selv, også skryte masse), og guide hunden til å ta valg (velge mellom to typer tyggebein, eller velge om den vil bli løftet eller ikke). 

Trygg Hund klubben fokuserer på å bygge selvtillit for å hjelpe å ta knekken på mange adferdsvansker som bjeffing, utagering på tur osv. Det ligger noen gratis webinarer på siden man kan sjekke ut, og liker man det man ser kan man melde seg inn

Tuuuuusen takk for et utfyllende svar 😘 ha en fin kveld 😘😘

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 15.24):

Har du chihuahua eller noe?

Det er ikke rasen i seg selv som har skapt fordommene, men folka som skaffer seg den dype hund. 

Har pomeranian

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 15.36):

At chihuahua kalles en rottehund skyldes jo at det faktisk er det den er. Rasen ble avlet frem for å ta rotter i land der man ikke hadde katter. Begrepet festet seg, og nå tenker vel mange at den heter det fordi den ligner litt på en.

Anonymkode: ee892...deb

Nei.... chihuahua har faktisk mexicansk rev i seg, Den er ikke avlet frem til å ta rotter. De er varslere 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 20.57):

Synes de fleste lap-dogs er patetiske. Det er ingenting igjen av det som en gang var et dyr som greide seg selv. Ingen instinkter igjen utenom å spise og sove.

Anonymkode: 0c9b9...74f

Ingen instinkter igjen? 😂 ikke la størrelsen deres blinde deg, de er akkurat like mye hund som alle andre raser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 21.04):

Synes det er verre med de som skaffer seg en "skikkelig" hund, men uten å greie å aktivisere og trimme den nok. 

Anonymkode: a1c7f...750

Helt enig!! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.... chihuahua har faktisk mexicansk rev i seg,

Det tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 15e81...97f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Utrolig uhøvla og unødvendig.

:balltre:

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...