Gå til innhold

Bære babyen på tur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor gammel må babyen være før vi kan gå skikkelig tur med den i bæresele/-meis? Hva slags sele/meis bør det være?

Hva gjør man med sol- og insektsbeskyttelse?

Anonymkode: 0cc52...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gikk fjelltur med min baby i meitai da hun var 4 uker. Jeg vet ikke hva du legger i skikkelig tur... 

Bæremeis må ungen være en god del større enn bæresjal, meitai eller en god bæresele.

Går ikke tur med babyer steder med mye insekt. Solhatt og solkrem som solbeskyttelse, og meitaien har hette.

Anonymkode: 5cf1a...e55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bæremeis kan ikke brukes før barnet setter seg opp på gulvet selv, ca 6 mnd om jeg ikke husker helt skakt. Bæresele eller sjal kan du bruke fra dag en, så da er det egentlig din helse som setter mest begrensninger så lenge barnet er komfortabelt 🙂

Anonymkode: bdead...7df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel må babyen være før vi kan gå skikkelig tur med den i bæresele/-meis? Hva slags sele/meis bør det være?

Hva gjør man med sol- og insektsbeskyttelse?

I meis må babyen kunne sitte selv. Meiser har gjerne innebygd solskjerming som kan slåes opp.

Anonymkode: 00163...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bæremeis skal ikke brukes når barnet sover, og kan bare brukes like lenge som ditt barn sitter stødig selv. De færreste barn kan sitte oppreist i en times tid før de er nærmere 1 år, så man bør være ganske stor og sterk for å kunne bruke bæremeis på lengre turer. 

En ergonomisk bæresele eller et bæresjal kan brukes fra nyfødt av og så lenge barnet er tilfreds og har frie luftveier er det ingen tidsbegrensning for hvor lenge den kan bæres. Det finnes ulike seler, ikke alle passer like godt helt fra nyfødt av. 

Vi har brukt bæretøy mye, og gått lange turer siden barnet var lite. I starten brukte jeg bæresjal og bærte barnet på magen. Etter 6 mnd brukte vi mest bæresele på ryggen. Da er det litt som å ha på seg en ryggsekk med vekten til barnet egentlig.

Anonymkode: b1001...e55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bæremeis kan ikke brukes før barnet setter seg opp på gulvet selv, ca 6 mnd om jeg ikke husker helt skakt. Bæresele eller sjal kan du bruke fra dag en, så da er det egentlig din helse som setter mest begrensninger så lenge barnet er komfortabelt 🙂

Det er vel gjerne de som er tidlig ute som sitter ved 6 mnd. Tror man vanligvis sier at de setter seg opp selv rundt 8 mnd.

Anonymkode: 00f67...1b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I ergonomisk bæresele/sjal, kan du vel nærmest gå på langtur fra dag 1, så lenge du har med deg alt du trenger til alle amminger og bleieskift på veien. Så der er det vel mer mors kropp som setter begrensninger mer enn babys kropp.

Fordelen med å bære i sjal/sele fra start, er at du blir gradvis sterkere ettersom baby vokser, og merker lite til den "ekstra vekten" når du er ute og går. (Blir en slags videreføring av graviditeten.) 

Vi brukte sjal/sele og solhatt som solbeskyttelse på tur. Steder med mye innsekter og mygg holdt vi oss unna. 

Bæremeis begynte vi vel å bruke sånn rundt ett års alder. Men det var mest fordi vi ikke hadde behov før. 
Og i forhold til en bæresele med samme unge i, var den blytung å gå og bære på. (Men den kom med "soltak" og kunne dekke for sola om sola kom rett ovenfra.)

Anonymkode: da4d9...73b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel gjerne de som er tidlig ute som sitter ved 6 mnd. Tror man vanligvis sier at de setter seg opp selv rundt 8 mnd.

Anonymkode: 00f67...1b3

Takk! Da huska jeg skakt - rart hvor fort alle milepæler forsvinner 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar!😊

Med "skikkelig tur" mener jeg typ ulendt terreng, fjelltur, i skogen, gjerne av litt lenger varighet enn 1t. Så lei av å trille vogn, alle de fineste turmålene er litt uframkommelige med vogn 🙈 På flere av disse er det kanskje litt insekter å finne da. Kan vel ikke bruke myggmiddel på baby. 

Så med godt bæretøy så gjør det ikke noe at babyen fortsatt er litt geléklump? Hvordan vet jeg om bæretøyet sitter riktig/er bra nok? Babyen er 3mnd så et godt stykke unna å sitte selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke nok å kunne sitte oppreist på gulvet en liten stund. For å holde balansen i en bæremeis på tur så kreves det sterk kjernemuskulatur. Denne kan trenes opp i lek som for eksempel å la barnet "fly" på føttene dine mens du ligger på rygg, og leke "ro ro til fiskesjær" osv. :)  Når barnet sitter fint på gulvet, kan du begynne å utfordre med denne type lek der barnet må stabilisere kroppen.

Frem til dette er det andre bæreprodukter som er mye bedre.

Anonymkode: b5275...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi startet med sjal/sele fra start og gikk mye turer i nærområdet. Liker også best å gå tur i skogen der man ikke kommer til med vogn. Vi kjøpte bæremeis men brukte den bare en gang,dele var mye mer behagelig! 

Sjekk ut Norsk Bæregruppe for tips og råd, og bruk ergonomisk bæretøy, så kan man fint bære fra nyfødt på magen. :) Ryggbæring må man vente med til 6 mnd

Norsk bæregruppe: https://norskbaeregruppe.no/

Anonymkode: c3757...132

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Vi startet med sjal/sele fra start og gikk mye turer i nærområdet. Liker også best å gå tur i skogen der man ikke kommer til med vogn. Vi kjøpte bæremeis men brukte den bare en gang,dele var mye mer behagelig! 

Sjekk ut Norsk Bæregruppe for tips og råd, og bruk ergonomisk bæretøy, så kan man fint bære fra nyfødt på magen. :) Ryggbæring må man vente med til 6 mnd

Norsk bæregruppe: https://norskbaeregruppe.no/

Sele! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle svar!😊

Med "skikkelig tur" mener jeg typ ulendt terreng, fjelltur, i skogen, gjerne av litt lenger varighet enn 1t. Så lei av å trille vogn, alle de fineste turmålene er litt uframkommelige med vogn 🙈 På flere av disse er det kanskje litt insekter å finne da. Kan vel ikke bruke myggmiddel på baby. 

Så med godt bæretøy så gjør det ikke noe at babyen fortsatt er litt geléklump? Hvordan vet jeg om bæretøyet sitter riktig/er bra nok? Babyen er 3mnd så et godt stykke unna å sitte selv..

Det finnes masse videoer av hvordan bæretøy skal brukes, der du kan se om babyen sitter rett eller ikke. Og det finnes også bærehjelper å kontakte om du trenger hjelp de første gangene. 
Men det er absolutt ikke så vanskelig som mange tror. 

Ved  3-mnd alder er du litt i grensesnittet mellom elastisk sjal og bæresele, tenker jeg. 
Elastisk sjal er nok det aller letteste å få til, spesielt med liten baby. (Lurt å øve med en bamse eller pute eller noe først, så du får teken på knytingen før baby puttes i. )Men i prinsippet knyter du på deg sjalet først, og sjekker at det sitter godt, før du løfter baby opp på brystet ditt og "pakker inn" i de elastiske sjaldelene. (Søk på Moby wrap eller noe sånt på internett, så finner du nok en bruksanvisningsvideo eller ti.) 

Bæreseler går helt fint an å bruke fra 3mnd alder. Nå er min kunnskap litt utdatert, men Manduca og Ergobaby finnes antagelig ennå. Og har fått selskap av flere. (Styr unna babybjørn og andre som er mer rettet mot foreldre som bare skal bære korte perioder.) 
Noen av selene har "spedbarnsinnlegg" som skal brukes til ungen er stor nok til å få knærne utenfor selebredden uten.  (Igjen, her finnes mange gode beskrivelser ute på nettet.) 

Det fine med mange av disse selene, er at de kan brukes både til magebæring når baby er liten, og du vil ha god kontroll hele tiden, OG til ryggbæring når baby blir større og vil følge med hvor dere går. 
Ved ryggbæring sitter barnet med hodet på høyde med ditt hode, og det er kjempelett å snakke sammen mens man går. (Superkos!) 
I tillegg er de altså laget så de er gode både for barnets kropp og kroppen til den som bærer. Mange av dem har veldig god vektfordeling, og det er lett å bære lenge. 

Jeg hatet å bruke vogn også i byen, enkelt og greit fordi det er så mange steder du må gå omveier fordi det er en trapp, eller en smal sti eller noe annet som gjør det ufremkommelig med barnevogn. Da var bæresele/sjal genialt. Dessuten hadde jeg to frie hender, og ingenting å passe på utenom det jeg hadde på meg. (Som inkluderte baby og "stellesekk".)

Har også gått mye turer i skog og mark. 

Generelt var det jo få begrensninger på hvor vi kunne bevege oss med en bærebaby. 

Anonymkode: da4d9...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Av gode, behagelige, ergonomiske seler er det mye å velge i nå - Ergobaby Adapt, Tula, Angelpack, Didymos, Lennylamb, Kahubaby, osv - masse fine farger og design er det også :) unngå stive seler og seler man kan bære baby forovervendt (det er bare kjempeubehagelig og lite ergonomisk 😇)

anbefaler nettbutikkene bæreglede (de har også fysisk butikk i Oslo, instinktsmor, og mimmis, jollyroom har også en del,samt at det legges ut mye brukt for salg på Facebook og finn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet skal kunne sitte uten støtte, og ikke sovne underveis. 

Anonymkode: 8132c...7f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle svar!😊

Jeg ville nok godt for en vanlig bæresele om jeg var deg! Det finnes de med mye polstring (som ergobaby omni 360) og de med lite polstring (som KahuBaby). Her må du finne ut hva du foretrekker. Prøv gjerne på flere om du har mulighet.

Med å stramme bæreselen riktig klarer du å støtte opp en liten geleklump av en baby. Barnet skal ha krummet rygg og ha knærne høyere oppe enn rumpa. Dette finner du videoer av hvordan man får til.

Hva gjelder skjerming av mygg og sol så tenker jeg man kan ha på barnet langermede klær og bukse og sokker (selv på sommeren går jo dette stort sett bra) pluss solhatt. Det er ikke mye hud som vises i en sele. Har du barnet på magen har du nok god kontroll til å veive bort myggen. Eventuelt tror jeg jeg ville prøvd å feste på et slags myggnett rundt deg selv, utenpå selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville nok godt for en vanlig bæresele om jeg var deg! Det finnes de med mye polstring (som ergobaby omni 360) og de med lite polstring (som KahuBaby). Her må du finne ut hva du foretrekker. Prøv gjerne på flere om du har mulighet.

Med å stramme bæreselen riktig klarer du å støtte opp en liten geleklump av en baby. Barnet skal ha krummet rygg og ha knærne høyere oppe enn rumpa. Dette finner du videoer av hvordan man får til.

Hva gjelder skjerming av mygg og sol så tenker jeg man kan ha på barnet langermede klær og bukse og sokker (selv på sommeren går jo dette stort sett bra) pluss solhatt. Det er ikke mye hud som vises i en sele. Har du barnet på magen har du nok god kontroll til å veive bort myggen. Eventuelt tror jeg jeg ville prøvd å feste på et slags myggnett rundt deg selv, utenpå selen.

Anbefaler original Ergobaby 360 fremfor Omni, men egentlig er Adapt en bedre sele all together - om man absolutt skal gå for Ergobaby.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler original Ergobaby 360 fremfor Omni, men egentlig er Adapt en bedre sele all together - om man absolutt skal gå for Ergobaby.. 

Enig i at Adapt er bedre, syntes både omni og 360 er unødvendig klumpete. Ser heller ikke poenget med å ha funksjonen å bære baby fremovervendt hvis man vil ha en sele man kan gå tur med. Å bære fremovervendt er kun aktuelt i korte intervaller for det er slitsomt for bæreren, lite ergonomisk og gir baby mye inntrykk uten å kunne se på ansiktet til mor/far

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vær obs på at å bære i sele på magen kan være tungt for kroppen din, jeg ødela meg helt på det. Og ja, prøvde mange ulike bæreseler. Mulig sjal er bedre. 

Anonymkode: 518ca...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...