Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Juss eller ingeniør/siving? Begrunn hvorfor.

Anonymkode: 67a9d...515

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smart med tanke på hva?

Jeg hadde valgt ingeniør, for det ville vært smart for meg, jeg mestrer realfag best.

Anonymkode: e1316...cc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde realfag vært døden, så jeg valgte juss. 

Tenker du på jobbmuligheter? 

Anonymkode: e3409...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

For meg hadde realfag vært døden, så jeg valgte juss. 

Tenker du på jobbmuligheter? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på hva du liker, du skal jobbe med det i mange år, da er det greit å være interessert. 

Anonymkode: b9d4b...900

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du vil og hva du liker

Anonymkode: 15049...b68

AnonymBruker
Skrevet

Juss har et endeløst antall emner, så dersom du blir jurist kan du i teorien jobbe hos Forbrukerrådet, med plan- og byggesak hos en kommune, Pasient- og brukerombudet, i en domstol, hos Statsforvalteren, hos et advokatkontor, i et departement, Skatteetaten, osv. Altså ganske mange muligheter.

Nå er jo jeg jurist og ikke ingeniør, men en ingeniør blir vel spesialisert på ett tema? Sånn sett er det kanskje flere muligheter til å bytte litt mer mellom hva man jobber med som jurist. Jeg jobber med plan- og bygningsloven, og hun jeg erstattet begynte hos Skatteetaten, f.eks. Har samme grunnutdanning, er bare interessert i å jobbe med helt forskjellige ting 😊

AnonymBruker
Skrevet

På den ene siden er det nok generelt sett et laaaangt større behov for flere ingeniører. Men på den annen side, så har jo ofte bransjene som rekrutterer ingeniører, f.eks oljebransjen vært preget av mye ledighet i senere år. Juss er vel ganske safe hvis man er flink, men ender man opp som D-student kan det blir vanskeligere. Karakterpress osv er nok langt mindre på ingeniørstudier. Generelt bør du nok vektlegge interesser mest.

Anonymkode: 78e50...419

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer Juss, men om jeg kunne velge om igjen hadde jeg kanskje tatt noe realfaglig. Dette er forankret i at gresset alltid er grønnere på andre siden, tenker jeg 🙈

Uansett, det her er snakk om to helt forskjellige retninger. Jussen er lesing, skriving, lesing, skriving, lesing og skriving. 1+1=2 eksisterer ikke i jussen. Noe logikk er det, men det er i hovedsak snakk om politikk, ideologi, filosofi osv. Altså ting man kan diskutere, og som det rett og slett ikke finnes et fasitsvar på. Reglene du studerer er et utslag av den rådende politikken og ideologien atm, og ikke noe universelt sant. Dersom du er glad i konkrete svar og løsninger, og du liker å jobbe med tall, så ikke velg juss 🙈

Nå vet ikke jeg hvordan studiemengden er som ingeniør, men hvis ikke du leser 6-7t om dagen på jusstudiet kan du også glemme toppkarakterene. Folk er så motiverte på dette studiet og sitter som regel mye lenger enn dette også. Folk på studiet mitt har fått tak i pensumbøker for høstsemesteret nå, liksom. Hvis du ikke er overbevist om at juss er det du vil, så ville jeg sagt at det kanskje ikke er noe for deg, i og med at oss C-studenter ofte ender opp i det offentlige 🙈

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette, men håper erfaringene mine er til noe hjelp.

Anonymkode: 2656c...179

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg studerer Juss, men om jeg kunne velge om igjen hadde jeg kanskje tatt noe realfaglig. Dette er forankret i at gresset alltid er grønnere på andre siden, tenker jeg 🙈

Uansett, det her er snakk om to helt forskjellige retninger. Jussen er lesing, skriving, lesing, skriving, lesing og skriving. 1+1=2 eksisterer ikke i jussen. Noe logikk er det, men det er i hovedsak snakk om politikk, ideologi, filosofi osv. Altså ting man kan diskutere, og som det rett og slett ikke finnes et fasitsvar på. Reglene du studerer er et utslag av den rådende politikken og ideologien atm, og ikke noe universelt sant. Dersom du er glad i konkrete svar og løsninger, og du liker å jobbe med tall, så ikke velg juss 🙈

Nå vet ikke jeg hvordan studiemengden er som ingeniør, men hvis ikke du leser 6-7t om dagen på jusstudiet kan du også glemme toppkarakterene. Folk er så motiverte på dette studiet og sitter som regel mye lenger enn dette også. Folk på studiet mitt har fått tak i pensumbøker for høstsemesteret nå, liksom. Hvis du ikke er overbevist om at juss er det du vil, så ville jeg sagt at det kanskje ikke er noe for deg, i og med at oss C-studenter ofte ender opp i det offentlige 🙈

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette, men håper erfaringene mine er til noe hjelp.

Anonymkode: 2656c...179

Enig i det med C-studenter og offentlig forvaltning. Jeg hadde stort sett C og under, og jobber hos staten. Men jeg tjener betydelig mer enn broren min som er sivilingeniør med doktorgrad 😄 Uten at lønn bør være en del av ligningen da 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sivilingeniør og kunnet jeg velge igjen hadde jeg garantert blitt jusrist og advokat. Gikk ut av siv ing studiet med topp karakterer og leste også ekstremt my de siste årene. 

Desverre så er det slik at jobber man som en "fag" ingeniør er det ikke så veldig bra betalt og man blir fort litt for spesialisert. Hvis man tar en mer generell retning, f eks prosjektledelse, innkjøp, osv., så er det etter noen år veldig vanskelig å vende tilbake til faget. 

Som jurist kan man bli advokat og få mulighet til mye bedre betalte og interessante arbeidsoppgaver.

Anonymkode: da5fc...624

AnonymBruker
Skrevet

Ingeniør, ikke juss. Tørre lover og tolkninger, 'krangling' osv. Nei takk

Ingeniør fordi jeg liker realfag.

Anonymkode: ba000...7e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Juss eller ingeniør/siving? Begrunn hvorfor.

Kan jeg spørre om du skal søke i år? Eventuelt om du skal søke med førstegangsvitnemål eller ordinær kvote? Har også søkt juss.

Anonymkode: 45f6e...185

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...