AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #21 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det var da litt brutalt. Er ikke Norge et av de beste landene da der man kan i stor grad bevege seg i sosial mobilitet Det er sant at andelen innvandrere i disse bransjene er lave, men det er det for så vidt i alt når det kommer til høyere utdanning. Det er selvsagt en trend at de flere ikke klarer å bevege seg opp i den sosiale rangstigen, og de som klarer det er svært få. Nettopp derfor er en av grunnene til at jeg vil velge indøk. Fordi at det er bombesikkert med jobbtilbud. Det er en attraktiv utdanning, som i tillegg det er svært høy etterspørsel etter fra arbeidsgivere. Hadde jeg studert økonomi på BI, kunne de valgt flere hundre kandidater over meg. Det finnes ikke så mange indøkere de kan velge mellom. Anonymkode: 95142...09c Blant de beste for etnisk-norske når det gjelder sosial mobilitet, ja. Når man måler hvilket land er "best" på dette, så betyr det ikke at tallene er fordelt likt. Er du minoritet, så har du betydelig dårligere sjanser. Ikke umulig, men betydelig dårligere med tanke på privat sektor. Nei, det stemmer ikke at andelen innvandrere er "lav i alle bransjer". Allerede for 10 år siden - i 2011 - hadde 20% av alle fastleger innvandrerbakgrunn. Og dette var i 2011. Det er blitt enda høyere andel nå: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/en-av-fem-fastleger-er-innvandrer Så innvandrere har vært i lang tid, godt representert blant leger. Og så i stor grad blant tannleger. Her er enda en fin artikkel til deg, fra 2017, som påpeker hvor innvandrere diskrimineres MINST. Veldig aktuell artikkel i forhold til denne debatten: Jeg siterer: Ny studie viser at leger, tannleger, lærere og sykepleiere med innvandringsbakgrunn har betydelig mindre risiko for å bli diskriminert enn innvandrere i andre yrker. https://www.nrk.no/norge/her-diskrimineres-innvandrere-minst-1.13738626 Lege / tannlege / sykepleier / lærer har minst diskriminering når det gjelder innvandrere. Hva har disse til felles, som jeg også har påpekt i den andre tråden? Dette er yrker som enten er statlige eller kommunale eller som må forholde seg i tett samarbeid med staten eller kommunene, i den forstand at man kan være "egen sjef", og statlig autorisert som blant annet fastlege og tannlege. Du velger selvfølgelig selv, men du får ikke noe overtak ved å studere Ind-Øk, for du har et "handicap" som de mannlige sjefene (som stemmer enten Høyre eller Frp) du skal søke jobb hos, er som regel ikke fan av folk fra Midt-Østen, dessverre. Anonymkode: 91fad...7c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #22 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blant de beste for etnisk-norske når det gjelder sosial mobilitet, ja. Når man måler hvilket land er "best" på dette, så betyr det ikke at tallene er fordelt likt. Er du minoritet, så har du betydelig dårligere sjanser. Ikke umulig, men betydelig dårligere med tanke på privat sektor. Sosial mobilitet for innvandrere kan man trygt si er bedre i Norge enn i nesten alle andre land i verden. Det er små forskjeller her i forhold til f.eks. USA. Se Harald Eias Ted talk om dette. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lege / tannlege / sykepleier / lærer har minst diskriminering når det gjelder innvandrere. Hva har disse til felles, som jeg også har påpekt i den andre tråden? Dette er yrker som enten er statlige eller kommunale eller som må forholde seg i tett samarbeid med staten eller kommunene, i den forstand at man kan være "egen sjef", og statlig autorisert som blant annet fastlege og tannlege. Du velger selvfølgelig selv, men du får ikke noe overtak ved å studere Ind-Øk, for du har et "handicap" som de mannlige sjefene (som stemmer enten Høyre eller Frp) du skal søke jobb hos, er som regel ikke fan av folk fra Midt-Østen, dessverre. Anonymkode: 91fad...7c6 Skjønner selvsagt at offentlig sektor diskriminerer mindre. Er ikke fra Midtøsten, hvor skrev jeg det? Har innvandrerbakgrunn fra Øst-Asia. Jeg forøvrig stemmer Høyre eller FrP selv. Hvis du mener det er å skyte seg selv i leggen, så kan du få mene det. Men jeg er lei av at man skal dra innvandrerkortet for alt, og har stor tro på at man kan klare det man vil så lenge man jobber hardt. Jeg liker ikke høye skatter, og er for individuell frihet. Men jeg trives bedre med sosialister i sosiale sammenhenger. Anonymkode: 95142...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #23 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sosial mobilitet for innvandrere kan man trygt si er bedre i Norge enn i nesten alle andre land i verden. Det er små forskjeller her i forhold til f.eks. USA. Se Harald Eias Ted talk om dette. Skjønner selvsagt at offentlig sektor diskriminerer mindre. Er ikke fra Midtøsten, hvor skrev jeg det? Har innvandrerbakgrunn fra Øst-Asia. Jeg forøvrig stemmer Høyre eller FrP selv. Hvis du mener det er å skyte seg selv i leggen, så kan du få mene det. Men jeg er lei av at man skal dra innvandrerkortet for alt, og har stor tro på at man kan klare det man vil så lenge man jobber hardt. Jeg liker ikke høye skatter, og er for individuell frihet. Men jeg trives bedre med sosialister i sosiale sammenhenger. Anonymkode: 95142...09c Du må stemme det du vil, men det blir ikke mer jobb på deg i privat sektor for det om. Hos de mannlige sjefene er Stål-Erna med Kong Carl og Dronningen Sylvi som er forbildene. For øvrig, Sylvi sitt danske motstykke, som heter Inger, ble puttet nå nylig i fengsel. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KzlOG7/danmarks-listhaug-maa-i-fengsel Du må gjerne vær lei av hva du vil, men fakta er fakta. Og du kommer til å få deg litt av en overraskelse hvis du går for Ind-Øk og satser etterpå på privat sektor. For der venter hvite menn som pusher 50, og som synes at Kong Carl og Queen Sylvi med Stål-Erna er det gjelder. Interessant å se hvordan folk som tilsynelatende er intelligente, ignorerer link etter link og undersøkelse etter undersøkelse. Anonymkode: 91fad...7c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #24 Del Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må stemme det du vil, men det blir ikke mer jobb på deg i privat sektor for det om. Hos de mannlige sjefene er Stål-Erna med Kong Carl og Dronningen Sylvi som er forbildene. For øvrig, Sylvi sitt danske motstykke, som heter Inger, ble puttet nå nylig i fengsel. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KzlOG7/danmarks-listhaug-maa-i-fengsel Du må gjerne vær lei av hva du vil, men fakta er fakta. Og du kommer til å få deg litt av en overraskelse hvis du går for Ind-Øk og satser etterpå på privat sektor. For der venter hvite menn som pusher 50, og som synes at Kong Carl og Queen Sylvi med Stål-Erna er det gjelder. Interessant å se hvordan folk som tilsynelatende er intelligente, ignorerer link etter link og undersøkelse etter undersøkelse. Anonymkode: 91fad...7c6 Hva slags bakgrunn har du, om jeg kan spørre? Hvilken utdannelse har du? Anonymkode: 95142...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå