Gå til innhold

Er typen min utålmodig med kort lunte? Er det pga meg eller forholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med en mann i over 2 år nå. Vi er rundt 40. 
Jeg har ikke vært i langvarig forhold før, så jeg har ingenting å sammenligne med. Men først og fremst er han veldig avslappet, kjempe snill, generøs, kosete og veldig respektfull. Han hører alltid på meg. Men så er det noe jeg ikke forstår.

Ofte når vi skal for eksempel lage mat sammen blir han ofte irritert. Eller jeg vet ikke om han er irritert eller bare prøver å være mer tydelig. Eller en blanding. Vi kan holde på med hver vår ting og plutselig trenger han et redskap og spør meg om å hente. Jeg gjør det jo med en gang, men kanskje henter jeg feil ting, eller feil type av riktig ting fordi han ikke spesifiserte akkurat hva. Og da snakker han tydelig, hever stemmen litt og virker irritert. 
for eksempel holdt han en pizza deig og trengte mel. Jeg holdt frem en skje med mel men visste ikke akkurat hvor han ville ha det. Samme reaksjon. 
Det hender jo jeg gjør noe feil også, men jeg hadde aldri reagert sånn. 
Han er like blid rett etterpå. 
Men det er som et stikk hver gang.

han kan bruke samme stemme når det er noe kritisk som må gjøres umiddelbart og da forstår jeg det jo bedre at han vil være tydelig. Andre ganger er det helt tydelig at han er irritert. Jeg så ikke denne siden de første 10 mnd av forholdet.. 

Hva er det som egentlig skjer her? Er det meg, er han stressa.  Jeg må vel snakke med han om det. Har bare sagt noe vagt hittil. 
For å legge til så er han ekstremt smart og veldig praktisk anlagt. Han ser ting veldig lett, mer enn de fleste og iallefall meg. Han blir fort irritert eller rett ut forbanna på kollegaer når han svarer på en email for eksempel. Han kan alltid forklare hvorfor, teams som ikke gjør jobben sin slik de skal, men lurer jo på om han er litt for kritisk og utålmodig. 

Anonymkode: 3d174...563

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Han har kort lunte. Eksen min er slik. Jeg gikk på nåler. Jeg kunne ikke forutse når han ble sint. Noe kunne ha skjedd på jobb som gjorde at begeret var fullt den dagen. Og gjorde jeg noe "feil" da, så ble han sint. jeg måtte ikke ta det personlig. Men jeg synes ikke det er noe kjekt å bli kjefta på i tide og utide. Nå slipper jeg det. Det er faktisk ikke bra for helsen.

Anonymkode: 570d9...bc0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja. Han har kort lunte. Eksen min er slik. Jeg gikk på nåler. Jeg kunne ikke forutse når han ble sint. Noe kunne ha skjedd på jobb som gjorde at begeret var fullt den dagen. Og gjorde jeg noe "feil" da, så ble han sint. jeg måtte ikke ta det personlig. Men jeg synes ikke det er noe kjekt å bli kjefta på i tide og utide. Nå slipper jeg det. Det er faktisk ikke bra for helsen.

Det er så rart også siden han kan være så tålmodig på andre områder. Han er definitivt verre de gangene jeg vet han er stressa for noe annet og lunta hans er kort som fy. Men om jeg snakker med han om det så kanskje han tar seg sammen? Hvis noe har plaget meg så hører han jo alltid på meg. Jeg kan bare ikke forsikre meg selv om at det ikke er st han egentlig er utilfreds med forholdet og/eller at han synes jeg er litt treig/dum..

AnonymBruker
Skrevet

Man har helt klart kortere lunte og er mer stressa når begeret er fullt. Alltid lurt å snakke om ting. Han bør stresse ned mer. Sørge for at han ikke tar ut dette på deg. Du synes dette er ufortjent og ubehagelig, og det er jeg sikker på at han ikke ønsker. Forhåpentligvis vil han gjøre noe med det. Han synes helt sikkert ikke at du er treg/dum. Jeg er helt sikker på at han innser at utbruddene kommer av at han var stresset. Ikke av at du gjorde en pitteliten feil. Du ser jo selv at en liten detalj ikke fortjener et slikt utbrudd!

• Liker 2
Skrevet

For meg virker det som han irriterer seg over deg fordi han synes du ikke »henger» med og skjønner hva som skal til for å samarbeide om «prosjekt». 
Han er sikkert en mann som veldig raskt ser løsninger i jobbsammenheng og hjemme. 
Den greia med pizzaen skjønte jeg ikke helt . 
Du kom med en spiseskje med mel ??? 
Hvorfor ikke si « Åja, er det mel du trenger ? « Og så gir du ham hele melposen. 
Jeg tror du er litt tafatt i en del situasjoner som gjør at han blir irritert .

Så kan en jo vurdere om han trenger å hisse seg opp for sånne ting og heller bli flinkere til å åpne munnen og kommunisere.

Er du litt redd han eller ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Festlig skrev (16 minutter siden):

For meg virker det som han irriterer seg over deg fordi han synes du ikke »henger» med og skjønner hva som skal til for å samarbeide om «prosjekt». 
Han er sikkert en mann som veldig raskt ser løsninger i jobbsammenheng og hjemme. 
Den greia med pizzaen skjønte jeg ikke helt . 
Du kom med en spiseskje med mel ??? 
Hvorfor ikke si « Åja, er det mel du trenger ? « Og så gir du ham hele melposen. 
Jeg tror du er litt tafatt i en del situasjoner som gjør at han blir irritert .

Så kan en jo vurdere om han trenger å hisse seg opp for sånne ting og heller bli flinkere til å åpne munnen og kommunisere.

Er du litt redd han eller ? 

jeg brukte det konkrete eksempelet for å illustrere bedre hva jeg mener. Noen ganger kan det nok være som du sier.

Men i det tilfellet med melet så holdt han deigen i hendene og jeg trengte å strø mel på benken. Han bruker skje selv. Gjorde det umiddelbart, men jeg kan jo ikke vite akkurat hvilken liten del av benken han ville ha melet på, så det sekundet jeg ventet for å se så reagerte han slik.
Og ofte når han blir slik har vi holdt på med hver vår ting. Hvordan skal jeg da vite at han ville ha en plastbolle istedenfor glassbolle til å legge noe i? I slike tilfeller gir ikke reaksjonen hans mening. 
 I andre tilfeller forstår jeg han. Men jeg lurer jo litt på hvor mye dette plager han. 
Han er dårlig til å snakke om følelser og jeg tror han kan bli litt unnvikende om jeg spør rett ut. Jeg spurte hvordan han synes det var og være sammen 24/7 i 4 uker og han sa det var for det meste bra. Han «snappet» til meg også i den perioden, unnskyldte seg etterpå, men mente senere at det ikke var noe veldig galt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville lagt så mye i det. Mannen min gjennom 30 år er helt lik. Først ble jeg lei meg, men nå flirer vi bare av det. 
Mannen min er også en sånn type som er ekstremt praktisk anlagt, i motsetning til meg 😅

Anonymkode: 9f52b...99e

AnonymBruker
Skrevet

Altså ja på det første spørsmålet ditt, nei på det andre.

Anonymkode: 9f52b...99e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

jeg brukte det konkrete eksempelet for å illustrere bedre hva jeg mener. Noen ganger kan det nok være som du sier.

Men i det tilfellet med melet så holdt han deigen i hendene og jeg trengte å strø mel på benken. Han bruker skje selv. Gjorde det umiddelbart, men jeg kan jo ikke vite akkurat hvilken liten del av benken han ville ha melet på, så det sekundet jeg ventet for å se så reagerte han slik.
Og ofte når han blir slik har vi holdt på med hver vår ting. Hvordan skal jeg da vite at han ville ha en plastbolle istedenfor glassbolle til å legge noe i? I slike tilfeller gir ikke reaksjonen hans mening. 
 I andre tilfeller forstår jeg han. Men jeg lurer jo litt på hvor mye dette plager han. 
Han er dårlig til å snakke om følelser og jeg tror han kan bli litt unnvikende om jeg spør rett ut. Jeg spurte hvordan han synes det var og være sammen 24/7 i 4 uker og han sa det var for det meste bra. Han «snappet» til meg også i den perioden, unnskyldte seg etterpå, men mente senere at det ikke var noe veldig galt. 

Hva tenker du om å slå i bordet og be han kommunisere bedre? 
Du er ikke tankeleser og du er lei av å må gjette deg frem til eksakt hva han vil der og da? 
Sett deg sjøl i respekt.  eller vær passiv og la han holde på til du klapper sammen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...