AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har en OK jobb 2 km fra der jeg bor, og har nå fått jobbtilbud fra "drømmejobben", men den ligger nesten 5 mil unna, dvs 50 min kjøring hver vei. Ville dere pendlet 2 * 50 km hver dag for "drømmejobben" eller latt bekvemmeligheten styre og blitt på en OK jobb, men kort avstand Anonymkode: 82d54...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Hei! Jeg hadde en ca lik problemstilling som deg nylig, bare jeg mistrivdes i min eksisterende (veldig nære) jobb. Jeg fikk drømmejobben og valgte, etter myyye frem og tilbake, å bytte jobb til tross for at jeg trodde jeg ikke kunne fordra pendling. Pendlingen går over all forventning! Jeg bruker ca 40-45 min per vei, og er heldig å slippe unna all kø på vei bort, og har noe, men relativt lite kø på vei hjem. Jeg hører på podcasts, drikker morgenkaffen min og koser meg med kjøringen. Det her blitt et slags fristed for meg. Ironisk nok er jeg tidligere på jobb og tidligere hjemme igjen i denne jobben, til tross for reiseveien. Jeg står opp en halvtime tidligere enn før, men har blitt supereffektiv om morgenen. Er på jobb 06.45 og er hjemme igjen rett over 15. Jeg skal få benytte hjemmekontor på fast basis et par dager i uka når jeg har kommet mer inn i arbeidsoppgavene. Dette kommer til å komme godt med bår det blir vinter og kanskje ikke like koselig å pendle lenger… Har du mulighet for å bruke hjemmekontor fast noen ganger i uka? Anonymkode: 85572...e0d 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har en OK jobb 2 km fra der jeg bor, og har nå fått jobbtilbud fra "drømmejobben", men den ligger nesten 5 mil unna, dvs 50 min kjøring hver vei. Ville dere pendlet 2 * 50 km hver dag for "drømmejobben" eller latt bekvemmeligheten styre og blitt på en OK jobb, men kort avstand Anonymkode: 82d54...7a5 Det kommer an på. Om du har dame og små barn så er det en vurdering du må ta med. Det betyr jo at du kanskje ser dem nesten to timer mindre hver dag. På den annen side kan den turen være en kjærkommen pause og kvalitetstid for deg selv med musikk, podcaster, etc. Anonymkode: 378ca...4f0
Pappi Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Hvis jeg ikke hadde barn så ville jeg glatt gjort det. Med små barn antakeligvis ikke men godt mulig med litt større barn(10+).
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Det kommer an på hvor slitsomme de 50 km er. Rask kollektivtransport sånn ca fra dør til dør og uten bytte/venting underveis teller positivt. Samme med motorvei uten verken bommer eller rushtrafikk omtrent fra dør til dør. Hvis det er kronglete kollektivtransport eller tett og slitsom rushtrafikk ville jeg betakket meg. Husk at du må ta både tidsbruk og reiseutgifter med i beregningene når du skal vurdere. 100 km bilkjøring i egen bil hver dag utgjør 23 000 kjørte km på bilen i året, noe som gjør noe både med vedlikeholdsutgifter og forsikringer. Jeg har 35 km til jobb selv, og det kjører jeg på ca 1/2 time. Mye av veien går i 80 km/t, og det er ingen rushtrafikk. En kollega med som har to småbarn og skiftarbeidende ektefelle har ca 50 km hver vei, på samme type vei som meg. Kollegaen bruker nesten 50 min til jobb. Det går helt fint, men det krever litt planlegging for å få det til å gå opp med henting/bringing i barnehage, koordinering med ektefellens skiftarbeid og fleksitiden på vår arbeidsplass. Anonymkode: 6f242...dfd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Reisevei på mellom 3.5 og 4 timer hver dag, ikke drømmejobben. I en pandemi kunne jeg ikke vrake og velge. Har små barn. Anonymkode: f6917...a60
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Det kommer veldig an på resten av livssituasjonen din, men jeg ville lett valgt drømmejobben. 50 min pendling er jo ikke så mye. Anonymkode: 82cf5...c71
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #8 Skrevet 8. juni 2021 Jeg pendlet fra Lier til Oslo Lufthavn i et par år, er vel drøyt 80 km en vei. Det gikk overraskende greit. Kjørte til Asker og tok Flytoget videre derfra, total reisetid landet ca 1 time og 15 minutter. Om jeg kjørte hele veien (og det ikke var rushtrafikk, veiarbeid, ulykker eller andre hindringer) tok det ca 1 time. Jeg foretrakk toget, selv om det tok litt lenger tid. Var deilig å slappe av i 45 minutter på vei til jobb, gjerne lydbok eller podcast og morgenkaffen, og togturen hjemover var en måte å roe ned etter en hektisk arbeidsdag. Hadde kanskje ikke vært forenlig med familieliv, men som singel og barnløs syntes jeg det fungerte fint. Anonymkode: db8c1...37b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #9 Skrevet 8. juni 2021 Jeg har ca 45 minutter hver vei, har små barn. Det går helt greit, har til vanlig hjemmekontor en gang i uka, og det hjelper. Jeg er enig i at hvordan pendlingen foregår er viktig - jeg må aldri sitte i uforutsigbar kø eller noe slikt, og det synes jeg er viktig. For meg som har småbarn er tiden i bilen med radio den roligste tiden på døgnet, nesten som «egentid». 🤣 Anonymkode: 4e6d6...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå