Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen russebusser i trondheim eller sørpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor finnes det ingen tradisjon for russebuss i trondheim og på sørlandet? Mens vi har mange av dem i Oslo området?

Anonymkode: aa92a...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener å huske at det ikke er lov å kjøre med de i toget i Trondheim.

Anonymkode: 72b1b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russebuss er jo fullstendig unødvendig. Hva med å heller spare pengene enn å brenne opp millioner på et par uker?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange plasser er det ikke lov med busser inn i sentrum og da blir eventuelle russebusser litt "utenfor". Her i dalen var det noen som hadde russebuss for et par-tre år siden, men siden de kun fikk kjøre på riksvegen så ble det litt tungvint, da alle arrangementene var i sentrum. 
Russebuss er generelt et Oslo og Bærum-fenomen og det er veldig få andre plasser der dette er vanlig. 
Her går det mer i Caraveller, Transiter eller lignende. I nabobygda er det noen med en Limousin i år, den er kjempekul.

Endret av Angelheart2
Rettet skriveleifer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er tåpelig å bruke så mange penger på noe slikt, og man har ikke foreldre som betaler. Man er hakket mer økonomisk fornuftig. Russebuss er noe tull, bruk heller pengene på noe annet ;) Vi klarte oss fint med russeBIL!

Anonymkode: 77906...c7d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Glad for at det ikke er tradisjon for det de fleste stedene i landet. Enkelte svir jo av flere hundretusen for 3 uker. 

Anonymkode: 6ed73...b8a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Trondheim så har det litt med kultur å gjøre.

Byen er veldig «rød» ideologisk (ap, mdg, sv), og det ses på som usmaklig å drive å sløse penger, vise hvor «rik» man er, og å lage støy og bråk. Har man masse penger bør man heller gi mer til dem som har lite, liksom. Det er (var i hvert fall) rett og slett ukult å «ha» for mye. 

Da jeg gikk på VGS i Trondheim så var russetid noe vi tok med knusende ro. Dette var i 2010. Mange var kritiske til kapitalisme og overforbruk, så noen tok bare på seg noen røde plagg de hadde hjemme/fant på loppemarked i stedet for å støtte «Russedress» osv. Å bry seg for mye om russetid ble sett på som lavpannet og «harry». Det var ingen inn- og utgrupper. Alle i klassen fikk være med. Vi kjøpe oss litt øl og koste oss i parken etter skolen hele russeperioden. Det var liksom det. Det var stort fokus på at alle skulle bli inkludert og feire bestått skolegang sammen. Til og med han litt irriterende autisten på skolen fikk være med.  

Den østlandske ukulturen med busser, grupperinger, skryting, overforbruk, støy og utestenging vil jeg helst ikke at skal spre seg. Men på grunn av sosiale medier er ting i endring her også nå. Det startet ironisk nok med SKAM, som liksom skulle være kritisk mot nettopp dette. Her var det et «ukjent» fenomen frem til folk så det i SKAM og på nettet. Huff.

Anonymkode: 5392c...801

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også legge til at begolkningen i Trondheim har høyest utdanning i gjennomsnitt i landet. Vi har flest akademikere og doktorgrader per innbygger. Dette kan også påvirke kulturen her litt. Det er noe småborgerlig og anti-intellektuelt over hele den østnorske russefeiringen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg mener å huske at det ikke er lov å kjøre med de i toget i Trondheim.

Anonymkode: 72b1b...f2b

Det stemmer. De som kom fra tettstedene utenfor trondheim hadde ofte vans og biler før i tiden (noen kom også i «pimpede» traktorer med tilhenger). Dette hadde de for å komme på «treff» i byen, og for å kjøre i russetoget med. Så ble det forbud, og da døde den tradisjonen. Men det var altså mest de utenbys fra som hadde det. 

Det var mye humor i russens 17. mai-tog synes jeg å huske, og jeg hadde følelsen av at alle hadde mye ironisk distanse til det. Det var også veldig tilpasset barn, for de synes jo at russ og russekort er så gøy. Folk hadde «morsomme», hjemmesnekrede tema (ikke «kule», profesjonelle). Det ble kastet ut mengder med russekort til barnas store glede. 
Da det var SARS-frykt husker jeg at noen f.eks. laget en tilhenger som forestilte en «lab», og de hadde på seg lab-frakker og sprayet vann på folk og ropte ut at de skulle smitte oss med SARS til et eksperiment. Bare tull og fjas så klart. Noen hadde også en tilhenger med badestamp der de satt og drakk og koste seg. Jo mer absurd jo bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjenferdet skrev (3 timer siden):

Russebuss er jo fullstendig unødvendig. Hva med å heller spare pengene enn å brenne opp millioner på et par uker?

Når jeg var russ var det ingen som holdt på med russebuss hvor jeg bor, er fremdeles ingen som gjør det. Men ehh bussen blir jo ikke brent ned som avslutning på feiringa. Eier en gjeng på 20 en buss +alt av høytalere osv som er i bussen kan de jo selge det videre etter russetiden.

Anonymkode: 245c0...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Sørlandet er det UT med russebuss.  

Anonymkode: f4210...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Da jeg var russ for 7-8 år siden hadde jeg ikke hørt om russebuss engang. Første gang jeg fikk vite at det i hele tatt er en greie var gjennom Skam-serien, og jeg har inntrykk av at mye Oslorussen driver med har spredt seg ut til resten av landet siden den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...