Gå til innhold

Min vektnedgang fra 71 kg til målet som er 60 kg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nå bestemt meg for å starte ordentlig med min første diett etter mange mange mislykkede forsøk. 

Jeg er en ung kvinne og har for litt siden vært gjennom to tette graviditeter. Jeg er ca. 162 cm og veier idag 71 kg. Målet er å gå ned til 60 kg. Dvs 11 kg nedgang. Jeg har sittestillende jobb og får dessverre ikke mye trening i hverdagen pga to småbarn. Jeg trenger all mulig tips, heiarop og mulighet til å dokumentere vektnedgangen min her så kanskje det motiverer meg. 

Jeg har bestemt meg for å prøve å legge bort alle uvaner som alle småsnacksing, godteri i hverdager, spise fet mat hver dag, kutte ut brus osv. Tenker å bruke denne tråden til å skrive litt om mine erfaringer og mål underveis. Jeg kommer til å trenge litt spark underveis og mange gode råd og innspill. Skal veie meg 1 gang i uken og håper dere kan hjelpe meg hvis dere ser hvor jeg trår feil. 

Jeg spiser ikke frokost. Har aldri spist frokost i mitt voksne liv. 

Drikker et glass varmt vann med te når jeg starter ca kl. 9 på jobb. 

Spiser 1 pakke med meksikansk salat fra Bama til lunsj og vann. Ca 386 kcal. 

Til middag skal jeg prøve å ha litt sunne middager og skal holde dere oppdatert underveis hva jeg spiser. Skal være oppmerksom på å spise med måte. Har altfor god matlyst så spiser ofte mye mat. 

Drikker en del milkshakes og is om sommeren også som jeg skal kutte ut nå eller redusere kraftig. 

Skal kjøpe fitbit idag og målet er å klare å gå 10.000 skritt iløpet av dagen. 

Noen andre innspill? :)

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta mål av kroppen! 

Når vekta står stille men massen forandrer seg så er det målene som er med å booster selvtilliten og følelsen av at der er fremgang. 

Ikke vær for streng med deg selv hvis du skeier ut, det er bare til å hente seg inn igjen. En skal ikke gi opp pga en utskeielse. 

Anonymkode: a2da1...77a

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Lolita6370
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til😊 Jeg er nesten i mål med cirka samme utgangspunkt som deg, er litt høyere så målet er 62 kg og jeg er nå på 64,5. Fikk en liten kickstart da jeg fikk korona i april 2020 og mistet smakssans i et par uker da, men var allerede i gang på den tiden. Har ikke fulgt noen spesiell diett og ikke telt kalorier, det har ikke gått spesielt fort heller og ikke føler jeg at jeg har kuttet ut noe. Sluttet med iskaffe, boller og saft om det ikke er helt spesielle anledning som bursdag da tar jeg en bit. Spiser en neve chips og en liten sjokolade (god kvalitet) til lørdagsgodt, ellers normal middag med potet, kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Kuttet ned porsjonene og spiser saktere enn før: har vi pizza til middag tar jeg 2 stykker i stedet for 4 som før, pluss salat. Alt i alt er det nok snacks og sjokolade som har holdt vekten min oppe, pluss litt for store middagsporsjoner. 

Anonymkode: f98d5...454

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Heier på deg!

Jeg mangler selv 10 kg på vei ned, så gleder meg til å følge deg. 
Synes du har fin start på det hele. Dette greier du! Riktig lykke til!:)

Anonymkode: b1c00...4cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du bare spiser lunsj og middag, så kan du egentlig spise det du har lyst på til måltidene, innen rimelighetens grenser. Da kommer du langt ved å bare kutte ut all småspising mellom måltidene, og spare is og godteri til helgen.

Et fast mål om 10.000 skritt per dag vil også hjelpe. 

Masse lykke til. Sommeren er beste årstiden til å starte en plan, lett å komme seg ut på tur, og man har gjerne ikke lyst på så mye mat når det er varmt og godt.

Anonymkode: 09d6d...a53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! :) 

Mitt beste tips er å ikke stresse med livsstilsendringen. Synes selv at jeg har kommet langt med relativt få grep - det som teller mest for fremgangen er jo om man klarer å være konsekvent og holde ut i et lengre løp. Så kan man heller justere seg hvis man ikke får noen resultater etter en viss tid. 

Anonymkode: 73d5e...3f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan lønne seg å lage noe litt mer mettende til lunsj enn en bama-salat. Og så er det masse muligheter for trening med små barn, hvis du ønsker det. Jeg trener enten sykling eller løping hver eneste dag, og har med ett eller begge barna på dette🤩 Vi tar det gjerne som en tur til butikken, tur til en lekeplass lengre unna, eller som transportetappe istedet for bil. 

Anonymkode: e5bc4...b79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Kan lønne seg å lage noe litt mer mettende til lunsj enn en bama-salat. Og så er det masse muligheter for trening med små barn, hvis du ønsker det. Jeg trener enten sykling eller løping hver eneste dag, og har med ett eller begge barna på dette🤩 Vi tar det gjerne som en tur til butikken, tur til en lekeplass lengre unna, eller som transportetappe istedet for bil. 

Anonymkode: e5bc4...b79

Signerer dette med lunsj! 
tenker vi på samme bama salat, den med ost nachos chips og masse dressing ?  
tipper posen er 400kcal + om ikke nærmer 500. Det er så mye mer mettende måltider du kan spise for de kcal isteden.

Jeg skulle ha den som tilbehør til middag, men klarte ikke å spise den for den smakte kun dressing. Hvis jeg skal ha den igjen kommer jeg til å bruke mye mindre av dressing pakken :) 

Anonymkode: e6cfe...e45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hobbyfotograf skrev (På 7.6.2021 den 11.02):

Drikker en del milkshakes og is om sommeren

Er endel is med lite kalorier, min favoritt er snurris fra coop, 38 kalorier per is, og den er god! Er også noen nesten uten kalorier feks fun, de er greie men ikke noe mer....

Er også kommet is på boks med lite kalorier, står stort på lokket. Kjøpte en boks som totalt inneholdt 320 kalorier for hele boksen, men har ikke smakt enda.

Anonymkode: 4a92a...34d

Skrevet

Lykke til! 😄 Jeg begynte på 69.9 for halvannen måned siden og har ca. samme mål som deg (muligens litt høyere). 

Jeg har som deg slitt med mye snacking i hverdagen - og i tillegg spiste jeg vel omtrent et måltid med godis etter middag i helgene 🥴 Har ikke gått ned så veldig mye ennå, men kjenner en stor mestringsfølelse ved at jeg har klart å kutte drastisk i de verste kostholdsuvanene. Var heller ikke så ille som jeg først forestilte meg etter hvert som jeg kom inn i rytmen.

Dette klarer du 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er barna dine oppe om kvelden da, siden du ikke har tid til å bevege deg?

Anonymkode: e24f4...9c4

Skrevet

Heier på deg! Har selv polar ignite og den har hjulpet masse🙌🏽

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale å starte å innføre nye vaner gradvis. Ikke kutte ut alt samtidig og samtidig øke aktivitetsnivået betraktelig. Det er fort gjort å falle av da. I tillegg vil du trolig få resultater av å bare kutte ut noe og øke aktivitetsnivået litt. 

Anonymkode: b4a89...977

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med deg?

Anonymkode: b1c00...4cb

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal ned fra 58 til 52 er et sant strev jeg teller kalorier men de hjelper lite går opp i vekt av ingenting 

• Liker 1
Skrevet

Mine tips:

Drikk et glass vann før hvert måltid, det øker metthetsfølelsen. 
Prøv å få nok søvn. 
Spis grønnsaker til alle måltider. 
Husk å få deg nok proteiner. 

Lyjke til 😊

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Heisann, 

Beklager at en oppdatering kommer veldig sent. Har hatt litt travelt i det siste på privaten. 

Min vektnedgang fikk ikke en god start og jeg veier nå 70 kg / 69,5 kg siden jeg startet. Har dager hvor jeg er veldig flink og holder meg til kaloriinntaket på 1400 cirka; men så har jeg noen dager hvor jeg skeier ut kraftig. Har skjønt at jeg må være bevisst på dette og skjerpe meg her. Jeg er også nødt til å lage flere sunne middager hjemme og unngå en del usunne alternativer. Jeg har igjen nå tenkt å skjerpe meg kraftig og prøve igjen. Blir så kvalm når jeg spiser opp godteriposen og skal nå prøve å huske på den kvalmende følelsen når jeg neste gang får lyst til å spise godteri igjen. 

Takk for mange gode tips! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut. Du må sette deg realistiske mål. Du kan unne deg smågodt, men lag deg din egen skål med dine 10 favorittbiter (på f.eks lørdag) og en halv pose chips f.eks. det utgjør ganske mye i seg selv (700 kalorier, rundt regnet), men det er mye bedre enn å gå bananas. Kanskje du trenger det å se frem til hvis du er flink de andre 6 dagene i uken?

Anonymkode: f3aef...0de

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Status: 

Veier 68,4 kg. Målet er å veie 65 kg til 1. september. Veldig spent om jeg klarer det. Er veldig bevisst på hva jeg får i meg. Blir iblant noen utskeielser; men veier meg daglig for å se hvor ille det går når jeg skeier meg ut kraftig. Så i det siste har jeg blitt skjerpet på grunn av det da jeg gruer meg til å veie dagen etter. 

Har også mye mer enn før blitt flinkere til å ta fatt beina istedet for bilen. Prøver å få gått ca 10.000 skritt daglig. Får ikke trent bortsett fra de skrittene, men gjør en del husarbeid og sitter ikke så mye lenger foran sofaen. Med små barn er det nok å gjøre i huset og har omstilt meg til å tenke at husarbeid også er en form for trening. 

Gleder meg til å oppdatere dere nærmere. 

Til lunsj spiser jeg som regel to knekkebrød med lettost. Så er det middag hvor jeg veksler mellom laks med grønnsaker eller stekt kyllingfilet med grønnsaker. Prøver å kutte helt ut av sauser og ris og poteter osv. Om ikke det er en spesiell anledning som fest/selskap/middagsbesøk så lager jeg mindre av det nå. Ser også at jeg må slutte å ha en "cheatday" i uken da jeg skeier ut unødvendig mye på slike dager. Vil gjerne være disiplinert til jeg når målet og heller kose med måte. Prøver samtidig med vektnedgang også å slutte å være sukkeravhengig. Alt med små skritt. Vil heller ha en varig kostholdsendring enn kraftig slanking da jeg ikke orker en yoyo-kropp. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...