Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fått barn i januar, eller skal ha barn med termin i januar, hvordan ordnet det seg med barnehage? Eller mer spesifikt; når odnet det seg med barnehage?

Har termin i januar, og er veldig bekymret for hvordan det blir om barnet ikke får plass i barnehage før august 2023, vil da vært over halvannet år.

Er det realitisk å håpe på at jeg får plass i barnehage til barnet i januar, februar eller mars? Eller må jeg belage meg på dagmamma? Går det an å jobbe 100% mens man har dagmamma? Hvordan går det rundt økonomisk?

Anonymkode: 2161a...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvor du bor. Jeg bor i en kommune i Nordland og her er det ingen problem å få barnehageplass når som helst på året, i grunn. Vet det var større problemer før, men ikke de siste årene. 

Anonymkode: 0fe33...ada

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spørs jo hvor du bor. Jeg bor i en kommune i Nordland og her er det ingen problem å få barnehageplass når som helst på året, i grunn. Vet det var større problemer før, men ikke de siste årene. 

Jeg bor i Tønsberg, og vet det kan være vanskeligere her. Dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dere som har fått barn i januar, eller skal ha barn med termin i januar, hvordan ordnet det seg med barnehage? Eller mer spesifikt; når odnet det seg med barnehage?

Har termin i januar, og er veldig bekymret for hvordan det blir om barnet ikke får plass i barnehage før august 2023, vil da vært over halvannet år.

Er det realitisk å håpe på at jeg får plass i barnehage til barnet i januar, februar eller mars? Eller må jeg belage meg på dagmamma? Går det an å jobbe 100% mens man har dagmamma? Hvordan går det rundt økonomisk?

Du betaler dagmamma kontantstøtten

Anonymkode: 0a354...9cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vet det kan være en løsning. Men kontantstøtten har vel regjeringen bestemt at skal fjernes? Og, om vi får en rød regjering så blir den vel garantert fjernet, de har aldri ønsket den i det hele tatt.

Kan det komme noen annen støtte istedet for kontantstøtte?

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo er det krise (Østensjø) i de mest populære barnehagene, men man kan ha flaks å komme inn i en familiebarnehage vil jeg tro. 

Her fikk vi novemberbarn, og fikk så klart plass så langt unna det går an å komme i bydelen. Det var ikke plass i storebrors barnehage som ligger 100 meter unna (for mange søsken og barn med spesielle behov) 😬 Så vi har hatt henne hjemme siden vi fikk det til å gå opp med gradert permisjon, litt redusert stilling og besteforeldre.

Må si at det har vært veldig fint å ikke sende hende av gårde som ettåring, slik som jeg gjorde med de andre barna mine - dette er en tid du aldri får igjen. 

Anonymkode: e1150...559

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vet det kan være en løsning. Men kontantstøtten har vel regjeringen bestemt at skal fjernes? Og, om vi får en rød regjering så blir den vel garantert fjernet, de har aldri ønsket den i det hele tatt.

Kan det komme noen annen støtte istedet for kontantstøtte?

Det er ikke snakk om å fjerne kontantstøtten, men å gjøre den om til en ventestønad bare for de som ikke har barnehageplass - så det ville jeg ikke bekymret meg for ❤️

Anonymkode: e1150...559

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pluss det du ville betalt for en barnehageplass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet til august året etter. Da fikk vi19 mndr. hjemme med henne ♡

Anonymkode: 4e9f0...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke bhg-plass før ordinært opptak i august. Det ble 3-4 måneder ulønnet før jeg fant en dagmamma hvor hun var 3 dager i uka.

Anonymkode: e526b...f23

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et februarbarn og et aprilbarn. Ingen av dem fikk plass før august året etter (Oslo). Vi var jo klar over dette før vi fikk barn, så vi sparte opp slik at vi kunne være hjemme med barna til barnehagestart. Jeg tok 13 måneder permisjon (4 måneder ulønnet) med første og mannen tok 4 måneder permisjon. Fikk kontantstøtte fra de var 13 måneder (mener jeg å huske) og hadde satt av penger slik at vi hadde råd til å gå hjemme i ulønnet permisjon. 

Hvis jeg ikke har skjønt det helt feil, så er vel tanken at man fortsatt skal få kontantstøtte mens man venter på barnehageplass, men ikke dersom du selv velger å holde barnet hjemme? 

Anonymkode: b0e5f...895

AnonymBruker
Skrevet

Våre januar barn har begynt i august , da de var 19 mnd 😅

Anonymkode: 5ba55...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk plass i august. Jobbet natt, hadde 3-4 vakter i uka. Min mamma passet barnet så jeg fikk sovet etter vaktene. Fikk kontantstøtte.

Anonymkode: 641e8...89d

AnonymBruker
Skrevet

Har fått barn i januar og februar. Fikk ikke barnehageplass før august året etter med begge, så løste det ved å ta ulønnet permisjon. 

Anonymkode: e6414...0c9

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Skien, og vi har ikke fått barnehage plass til baby. Så jeg skal være hjemme frem til januar, kombo av ferie og ulønnet perm, så tar pappaen sin perm pluss ulønnet. 

Anonymkode: 9fc61...39e

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bor i Tønsberg, og vet det kan være vanskeligere her. Dessverre.

Alt er helt stappa i Tønsberg, det var heeelt uaktuelt å få noe til vårt januarbarn. Vi endte med å få plass i en nabokommune. 

Dagmamma må du betale kontantstøtten + prisen av barnehageplass, altså godt over ti tusen i måneden. Du må for all del ikke få noen som kommer hjem til dere, da regnes du plutselig som arbeidsgiver og må trekke skatt på forskudd og sende inn oppgave og masse styr. 

Anonymkode: 2d556...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Grenland og har januar barn fra før og februar barn denne gangen. Gikk ulønnet frem til sommern og gjør det samme denne gangen.

Anonymkode: ac95c...044

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg TS med termin i januar. Har forstått det slik at i min hjemkommune er det kun ett hovedopptak i året og ikke løpende opptak som noen kommuner har. Det betyr at jeg ikke kommer til å få tilbud om barnehageplass før august 2023... Vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre med dette. Vi klarer oss sikkert med ulønnet permisjon, men det er jo virkelig ikke en ønskesituasjon! Det kan hende svigermor kan hjelpe noe, men hun har passert 70, så jeg ville aldri forventet eller spurt om hun kunne være dagmamma for fullt. 

Spent på hva andre gjør i en slik situasjon når ulønnet permisjon ikke er mulig?

AnonymBruker
Skrevet
Fhuzzy skrev (2 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som deg TS med termin i januar. Har forstått det slik at i min hjemkommune er det kun ett hovedopptak i året og ikke løpende opptak som noen kommuner har. Det betyr at jeg ikke kommer til å få tilbud om barnehageplass før august 2023... Vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre med dette. Vi klarer oss sikkert med ulønnet permisjon, men det er jo virkelig ikke en ønskesituasjon! Det kan hende svigermor kan hjelpe noe, men hun har passert 70, så jeg ville aldri forventet eller spurt om hun kunne være dagmamma for fullt. 

Spent på hva andre gjør i en slik situasjon når ulønnet permisjon ikke er mulig?

Da hadde jeg nok valgt 80% perm og hatt dagmamma der det mangles. 

Anonymkode: 9fc61...39e

• Liker 3
Skrevet

Med vår førstefødte bodde vi i Oslo sentrum da han ble født, og fikk plass blant de barnehagene vi hadde ønsket oss fra januar. Før han skulle begynne flyttet vi til Asker, og også der fikk han plass fra januar. Vi tok ut noe ekstra ubetalt perm så han begynte ikke før mars, men vi betalt plass fra januar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...