AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Kan man fjerne hormonspiral hos gynekolog uten at det blir journalført ? Om man drar til en privat en i en annen kommune ? Eller at man kan legge lokk på det. Skriver at det aldri skal nevnes ved en eventuell svangerskap kontroll eller lignende ? Kan jeg fjerne den selv uten å skade meg ? Anonymkode: 0cd9a...9be
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Hvorfor vil du skjule det? Leger har journalplikt, men de har også taushetsplikt, så de kan ikke fortelle til Gud og hvermann at du har fjernet spiral. Har du tenkt å bli gravid uten å avtale med den du har tiltenkt å være far? Anonymkode: 1ac69...d59 12
MiaHI Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Skal du late som den har ramla ut uten at du merket det da eller?😂 7
CorvusCorax Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Hvorfor skal det være hemmelig? Skal du bedra partneren din? 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Om du feks fjerner den hos aleris så tror jeg ikke det offentlige har tilgang på journalføringer som gjøres der. Hvorfor ikke heller kommunisere med partner angående barn? Å få barn med en som ikke vil ha barn er en fin inngangsbillett til tilværelsen som alenemor. Anonymkode: e59a1...0b9 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan man fjerne hormonspiral hos gynekolog uten at det blir journalført ? Om man drar til en privat en i en annen kommune ? Eller at man kan legge lokk på det. Skriver at det aldri skal nevnes ved en eventuell svangerskap kontroll eller lignende ? Kan jeg fjerne den selv uten å skade meg ? Anonymkode: 0cd9a...9be Jeg er til gynekolog privat i en annen kommune enn der jeg bor. Det blir ikke logg ført i journalen min her i kommunen. Det eneste fastlegen min kan se er resepter gynekologen min har skrevet ut på prevensjon. For det ligger på helsenorge.no Nå går jeg aldri til fastlegen. Så om jeg holder meg unna til resepten er gått ut. og det har gått 3 år. Så finnes det ingen bevis. Har ikke vært til lege siden 2016. Å det var for føflekk. Aldri syk. Anonymkode: b733d...9ab
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Hvis du går til en privatpraktiserende gynekolog så vil det vel være hemmelig, ja. Men en offentlig lege har jo også taushetsplikt og hvem som helst kan ikke få tak i opplysningene. Hvis det er sånn at du mistenker noen for å snoke i dine helseopplysninger så tror jeg egentlig ikke at det hjelper å gjøre dette i hemmelighet. Ut i fra det jeg leser på nett så skal spiralen enten fjernes etter at du har blitt gravid (hvis graviditeten er et uhell), eller så blir den med ut underveis i fødselen. Hvis det er far du tror kommer til å sjekke din journal av mistenksomhet så hjelper det jo ikke å fjerne spiralen i hemmelighet, da kan han jo bare se at det ikke står noe om at spiralen er fjernet i journalen din etter at du ble gravid og hvis han er så nysgjerrig som du skal ha det til kan han jo spørre jordmor hva som skjedde med spiralen under fødsel. Anonymkode: 3a7a1...224 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du går til en privatpraktiserende gynekolog så vil det vel være hemmelig, ja. Men en offentlig lege har jo også taushetsplikt og hvem som helst kan ikke få tak i opplysningene. Hvis det er sånn at du mistenker noen for å snoke i dine helseopplysninger så tror jeg egentlig ikke at det hjelper å gjøre dette i hemmelighet. Ut i fra det jeg leser på nett så skal spiralen enten fjernes etter at du har blitt gravid (hvis graviditeten er et uhell), eller så blir den med ut underveis i fødselen. Hvis det er far du tror kommer til å sjekke din journal av mistenksomhet så hjelper det jo ikke å fjerne spiralen i hemmelighet, da kan han jo bare se at det ikke står noe om at spiralen er fjernet i journalen din etter at du ble gravid og hvis han er så nysgjerrig som du skal ha det til kan han jo spørre jordmor hva som skjedde med spiralen under fødsel. Anonymkode: 3a7a1...224 Det går faktisk an å miste den også da. Det eneste jeg merket bar at jeg plutselig fikk en blødning. Anonymkode: 8f9cc...b1b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det går faktisk an å miste den også da. Det eneste jeg merket bar at jeg plutselig fikk en blødning. Anonymkode: 8f9cc...b1b Jeg mistet også min (hormonspiral) men hadde hatt småblødninger her og der med spiral uansett, så tenkte ikke over det. Gikk til legen for å fjerne spiralen da jeg og min mann ønsket å få barn, men den var ingensteder å finne. "Flaks" (eller uflaks, siden vi faktisk ønsket oss barn) at jeg ikke hadde blitt gravid fordi jeg ikke merket at den falt ut. Ikke bruker jeg tampong noen gang heller, og drikker ikke engang alkohol eller går på smertestillende eller sløvende tabletter, så det skulle egentlig vært helt umulig å ikke merke at den falt ut. Anonymkode: 8b18c...696
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Mannen din vil kunne merke forskjell når den ikke lengre er der.. Anonymkode: 539af...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 MiaHI skrev (2 timer siden): Skal du late som den har ramla ut uten at du merket det da eller?😂 Det er faktisk relevant, skjedde med ei venninne av meg😅 Anonymkode: b3cb4...961
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har også mistet spiralen uten å vite om det... merket det da jeg plutselig fikk mensen og det hadde jeg ikke hatt på 2,5 år.. Anonymkode: 03aae...38b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mannen din vil kunne merke forskjell når den ikke lengre er der.. Anonymkode: 539af...ffb Hvordan vil han merke det? Anonymkode: 8f9cc...b1b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 Ts her takk for svar. Jeg har en mann som sier han nekter å ha sex om jeg ikke har spiral. Han har lav sexlyst (hatt i de 10 årene vi har hatt sammen, så gammelt nytt) så vil ikke miste den lille sexen jeg får. Men jeg liker ikke spiralen. Fått mye mer hodepine i ubehag , i tillegg til uregelmessig menstiasjon som gjør at jeg føler meg mindre kvinne og gammel. Det er ikke bra for psyken. Så vil ha den ut. Men tenkte da å gjøre det i det skjul så han ikke får vite noe. Jeg tenkte såklart å ta minipiller, eneste av prevansjon for dame som ikke gir meg plager . Tenker er han lykkelig uvitende er det det beste . Jeg får sex samtidig som han tror spiralen er der ennå. Hvorfor er han paranoid? Jo fordi vi har en p pille unge fra før og ble gravid med kondom som endre med spontanabort. Så eneste han sier han stoler på er «propp i livmora» som han tuller med eller sterilisering. men ønsker ikke at han skal sterlisere seg, da jeg vil ha et barn til på sikt. Anonymkode: 0cd9a...9be 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #15 Skrevet 7. juni 2021 Jeg hadde fjerna den privat. Den infoen vil han aldri få😊 Fjerna spiral selv for noen måneder siden pga. plager du beskriver. Det ble mye bedre med en gang. Anonymkode: d2729...921
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #16 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her takk for svar. Jeg har en mann som sier han nekter å ha sex om jeg ikke har spiral. Han har lav sexlyst (hatt i de 10 årene vi har hatt sammen, så gammelt nytt) så vil ikke miste den lille sexen jeg får. Men jeg liker ikke spiralen. Fått mye mer hodepine i ubehag , i tillegg til uregelmessig menstiasjon som gjør at jeg føler meg mindre kvinne og gammel. Det er ikke bra for psyken. Så vil ha den ut. Men tenkte da å gjøre det i det skjul så han ikke får vite noe. Jeg tenkte såklart å ta minipiller, eneste av prevansjon for dame som ikke gir meg plager . Tenker er han lykkelig uvitende er det det beste . Jeg får sex samtidig som han tror spiralen er der ennå. Hvorfor er han paranoid? Jo fordi vi har en p pille unge fra før og ble gravid med kondom som endre med spontanabort. Så eneste han sier han stoler på er «propp i livmora» som han tuller med eller sterilisering. men ønsker ikke at han skal sterlisere seg, da jeg vil ha et barn til på sikt. Anonymkode: 0cd9a...9be For et forhold dere har, unnskyld meg. Han nekter deg sex hvis du ikke bruker den prevensjonen han vil, når den prevensjonen gjør deg dårlig? Han får sterilisere seg da. Anonymkode: a7001...56d 15
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #17 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For et forhold dere har, unnskyld meg. Han nekter deg sex hvis du ikke bruker den prevensjonen han vil, når den prevensjonen gjør deg dårlig? Han får sterilisere seg da. Anonymkode: a7001...56d Etter vi fikk p pille ungen vår gikk jeg på minipiller i 7 mnd før jeg fikk spiral . Han nektet å ha sex før spiralen var inne. Så gikk 7 mnd uten at han følte noe behov for sex. Det var grusomt. Og selv nå er jeg heldig om det blir 1-2 gang per måned . Om vi ser bort fra de 2 første månedene av forholdet vårt har hans sex lyst vært lav. Men jeg klarer ikke gå fra han fordi jeg elsker han uansett. Kan ikke skru av en bryter å slutte å elske han. Jeg er hekta . Så har levd med dette i 10 år så. Jeg er 33 år, han 30 år. Så er ikke det at vi er gamle. Men håper det en dag blir mer sex men spiralen får meg til å føle meg dårlig med meg selv. Dessuten føles det bortkastet med en så omfattende prevansjon når der er så lite sex uansett. Plagene mine er ikke verd den gjenstanden inni livmora mi. Men vil ikke miste det lille jeg får av intimitet. Så skal fjerne den privat, starte på p piller og aldri fortelle mannen om det Ønsker ikke at han skal sterilisere seg fordi jeg ønsker et barn til etterhvert Anonymkode: 0cd9a...9be
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #18 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Etter vi fikk p pille ungen vår gikk jeg på minipiller i 7 mnd før jeg fikk spiral . Han nektet å ha sex før spiralen var inne. Så gikk 7 mnd uten at han følte noe behov for sex. Det var grusomt. Og selv nå er jeg heldig om det blir 1-2 gang per måned . Om vi ser bort fra de 2 første månedene av forholdet vårt har hans sex lyst vært lav. Men jeg klarer ikke gå fra han fordi jeg elsker han uansett. Kan ikke skru av en bryter å slutte å elske han. Jeg er hekta . Så har levd med dette i 10 år så. Jeg er 33 år, han 30 år. Så er ikke det at vi er gamle. Men håper det en dag blir mer sex men spiralen får meg til å føle meg dårlig med meg selv. Dessuten føles det bortkastet med en så omfattende prevansjon når der er så lite sex uansett. Plagene mine er ikke verd den gjenstanden inni livmora mi. Men vil ikke miste det lille jeg får av intimitet. Så skal fjerne den privat, starte på p piller og aldri fortelle mannen om det Ønsker ikke at han skal sterilisere seg fordi jeg ønsker et barn til etterhvert Anonymkode: 0cd9a...9be Det høres så trist ut, men jeg forstår jo at det ikke bare er å dra. Men det er ikke sånn det skal være i et forhold. Og han kommer ikke til å forandre seg, folk gjør ikke det. Håper du finner ut av ting ❤ Anonymkode: a7001...56d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har mistet min spiral, merket det pga jeg ble gravid pga det fikk jeg satt inn neste spiral på sykehus men den ville også ut så jeg måtte gi opp å ha spiral. Min livmor vil ikke ha fremmedlegemer der tydeligvis. Men å lyve på seg en spiral som ikke er der...det er to tråder som kjennes inni der og en mann som vet litt vil lett kjenne dersom de ikke er der lengre. Anonymkode: 6a793...037
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Jeg må bara spør fordi jeg er nysgjerrig: hvordan kan en ikke merke at spiralen faller ut? Den må jo ha forsvunnet ut et sted? I trusa? Doen? Anonymkode: 63d5e...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå