Gå til innhold

Blodprøver hos fastlegen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter og venter på time til utredning hos gynekolog, og har i mellomtiden fått time hos fastlegen. Skal ta noen blodprøver for å se om jeg har noen mangler eller om vi kan avdekke noe annet. Har prøvd å bli gravid siden oktober.. Har vært hos fastlegen et par ganger før med dette, men det virker ikke som at hun kan så mye om ufrivillig barnløshet. Så, hva burde jeg be henne om å ta blodprøver av? Stoffskifte, AMH, østrogen, progesteron? 

Anonymkode: a0033...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vært hos fastlegen et par ganger allerede i forbindelse med barnløsheten så skal du jo henvises til gynekolog. Det er neste skritt. Der tar man de første blodprøvene, og får hjelp ut fra det. Har du ikke fått time ennå? Du kan be om å bli henvist privat, da tar det nok ikke mer enn et par uker før du får time. Er ikke meningen at du som pasient skal fortelle legen hvilke blodprøver som skal tas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg venter og venter på time til utredning hos gynekolog, og har i mellomtiden fått time hos fastlegen. Skal ta noen blodprøver for å se om jeg har noen mangler eller om vi kan avdekke noe annet. Har prøvd å bli gravid siden oktober.. Har vært hos fastlegen et par ganger før med dette, men det virker ikke som at hun kan så mye om ufrivillig barnløshet. Så, hva burde jeg be henne om å ta blodprøver av? Stoffskifte, AMH, østrogen, progesteron? 

Jeg har en meget dyktig fastlege, hun bestilte blodprøver selv og sendte resultater direkte til gynekolog for å spare litt tid. Stoffskifte, FSH, LH, østradiol, prolaktin (syklusdag 3), i tillegg testosteron og SHBG (for å utelukke PCOS, fordi en privat gynekolog mistenkte dette før). Sjekket også progesteron ca en uke før mens (obs: det blir syklusdag 21 bare hvis du har 28-dagers syklus! Noen leger vet ikke det...).

Anonymkode: 478d5...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Hvis du har vært hos fastlegen et par ganger allerede i forbindelse med barnløsheten så skal du jo henvises til gynekolog. Det er neste skritt. Der tar man de første blodprøvene, og får hjelp ut fra det. Har du ikke fått time ennå? Du kan be om å bli henvist privat, da tar det nok ikke mer enn et par uker før du får time. Er ikke meningen at du som pasient skal fortelle legen hvilke blodprøver som skal tas...

Ja, har blitt henvist, og det er til privat gynekolog, men timen er ikke før i slutten av juni. Ble henvist i april. Er visst ekstra lang ventetid på grunn av korona.🤷🏼‍♀️ Tenkte det var lurt å ta blodprøver hos fastlegen først, sånn at jeg kan ha med de resultatene til gu-timen. Nei, det er ikke meningen, men som sagt så har hun ikke helt peiling på dette, tror jwg da. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en meget dyktig fastlege, hun bestilte blodprøver selv og sendte resultater direkte til gynekolog for å spare litt tid. Stoffskifte, FSH, LH, østradiol, prolaktin (syklusdag 3), i tillegg testosteron og SHBG (for å utelukke PCOS, fordi en privat gynekolog mistenkte dette før). Sjekket også progesteron ca en uke før mens (obs: det blir syklusdag 21 bare hvis du har 28-dagers syklus! Noen leger vet ikke det...).

Lurt! Det er det jeg tenkte her også. Så har jeg gjort det FØR jeg kommer til gynekologen. Har time i morgen, så blir spennende å se hvilke prøver hun tar. Er på CD 19 i morgen, så kan kanskje ikke ta de du nevner her da? Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Lurt! Det er det jeg tenkte her også. Så har jeg gjort det FØR jeg kommer til gynekologen. Har time i morgen, så blir spennende å se hvilke prøver hun tar. Er på CD 19 i morgen, så kan kanskje ikke ta de du nevner her da? Ts.

Nei, de tas på syklusdag 2-3... Men du rekker å ta de før gynekologtimen da)
I morgen kan du be fastlegen om å sjekke progesteronnivå (viser om du hadde hatt eggløsning), blodprøve tas ca en uke før mens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Dere som kan dette med blodprøver. Disse er tatt 2 syklus dag.

hverken gyn eller legen sa noe om prøvene. Dette er prøver jeg tok før jeg fikk provera og letrozol riktig nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsa87 skrev (Akkurat nå):

Dere som kan dette med blodprøver. Disse er tatt 2 syklus dag.

hverken gyn eller legen sa noe om prøvene. Dette er prøver jeg tok før jeg fikk provera og letrozol riktig nok

DAB48F37-4E32-4F67-AAE9-9581A999E6D6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...