AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #1 Skrevet 7. juni 2021 Hei Ganske frustrert for tiden. Gutten min er under utredning for autisme. Flere av hans timer har blitt utsatt pga sykdom hos behandlerne. Flere av hans timer i april ble utsatt til juni. Nå fikk jeg telefon om at timene hans i juni blir utsatt også. Vi har fått frist fra de at utredningen skulle ha vært avklart innen juni. Spurte de når vi kunne forvente en ny time og da svarte de at de ikke visste🤔 Barnehagen er ganske frustrert de også siden de må sette opp timer for assistenten hans og tilrettelegge for han i barnehagen. Vi vil gjerne få det avklart innen nytt barnehageår. Har jeg rett på å klage på dette? Isåfall hvor skal jeg klage ? Anonymkode: dba02...107
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei Ganske frustrert for tiden. Gutten min er under utredning for autisme. Flere av hans timer har blitt utsatt pga sykdom hos behandlerne. Flere av hans timer i april ble utsatt til juni. Nå fikk jeg telefon om at timene hans i juni blir utsatt også. Vi har fått frist fra de at utredningen skulle ha vært avklart innen juni. Spurte de når vi kunne forvente en ny time og da svarte de at de ikke visste🤔 Barnehagen er ganske frustrert de også siden de må sette opp timer for assistenten hans og tilrettelegge for han i barnehagen. Vi vil gjerne få det avklart innen nytt barnehageår. Har jeg rett på å klage på dette? Isåfall hvor skal jeg klage ? Anonymkode: dba02...107 Du kan ihvertfall kontakte fastlegen som henviste han, og be om hjelp til å få fortgang. Hadde samme problemstilling , men det er over 15 år siden. Da ringte jeg dem og maste helt til vi fikk komme til. Fikk beskjed i etterkant at dessverre er det også her slik at dem som roper høyest blir hørt. Det kan også være at fastlegen ikke har beskrevet alvorlighetsgraden, slik at BUP har mulighet til å prioritere riktig. Du kan eventuelt forsøke å få styrer/pedleder/ppt (om de er involvert) til å ringe dem. Det høres ikke riktig ut at barnehagen skal mase på deg her, i utgangspunktet veldig lite du kan gjøre. De har bedre muligheter som fagpersoner sundt sønnen din til å få BUP på banen. En formell klage er noe annet, det vet jeg dessverre lite om. Anonymkode: 1875e...7ea 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ihvertfall kontakte fastlegen som henviste han, og be om hjelp til å få fortgang. Hadde samme problemstilling , men det er over 15 år siden. Da ringte jeg dem og maste helt til vi fikk komme til. Fikk beskjed i etterkant at dessverre er det også her slik at dem som roper høyest blir hørt. Det kan også være at fastlegen ikke har beskrevet alvorlighetsgraden, slik at BUP har mulighet til å prioritere riktig. Du kan eventuelt forsøke å få styrer/pedleder/ppt (om de er involvert) til å ringe dem. Det høres ikke riktig ut at barnehagen skal mase på deg her, i utgangspunktet veldig lite du kan gjøre. De har bedre muligheter som fagpersoner sundt sønnen din til å få BUP på banen. En formell klage er noe annet, det vet jeg dessverre lite om. Anonymkode: 1875e...7ea Vi har hatt flere timer til bup tidligere i år. Februar/mars, men når de siste timene han skal ha blir utsatt så blir han aldri ferdig med utredningen sin. Når behandlerne hans er syke hele tiden så blir vi litt lei.. de burde hatt noen i reserve tilfelle de blir mye borte. Hadde prioritert å fått flyttet barnet til en behandler som ikke er mye borte. Jeg selv var mye plaget med en behandler som var mye syk, sykemeldt etc. de løser ikke problemet, bare beklager og sier at de er syke. Kan ta flere mnd før man får time igjen og risikerer at den blir utsatt pga sykdom også. Jeg ble sint og forlangte ny behandler. Det fikk jeg tilslutt heldigvis. Synes pasienter skal få hjelp innen rimelig tid selv om behandlerne er syke. En gang er greit, men ikke flere utsatte timer. ts Anonymkode: dba02...107
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Husk at BUP har veldig stor pågang om dagen, de står i ekstra strekk pga mange flere barn og unge er henvist etter vansker under korona. I tillegg er de ansatte der også utsatt for karantener. De får ikke jobbe hjemmefra, journalene er sterkt taushetsbelagt. Anonymkode: 9d990...358 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Så uheldig! Dette høres dessverre kjent ut, både før korona og under pandemien. Det er lite fastlege og barnehage/skole kan gjøre med dette. Man er veldig prisgitt behandleren. Jeg er også usikker på hvor man skal klage på sen behandlingstid, og det er kanskje ikke verdt all jobben heller. Mitt beste råd er å ringe dem for å følge opp. Be om å snakke med noen med større ansvar enn de som sitter i resepsjonen. Det er mulig man kan be om å bytte behandler, men ikke sikkert det er det beste for barnet. Når dette er sagt: barnehagen er pliktig å tilrettelegge. Man kan gjøre mange av de samme tiltakene med eller uten diagnose. Dersom barnet ikke har autisme, men mange trekk vil barnet allikevel ha godt utbytte av de samme tiltakene man ville satt i verk. ønsker dere lykke til! Håper dere får riktig hjelp snart😊 Anonymkode: 1502e...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Dette er veldig frustrerende. Vi er midt i en utredningsprosess, som nå har stagnert pga at helsesøster på skolen er tatt ut i streik, og før det var det sykemelding hos ungdomspsykolog som vi hadde fått ordnet samtale med, slik at vi ikke kunne få time der heller. Fastlegen som skal sende over henvisningen til BUP etter at vi har gått gjennom mølla med helsesøster, går ut i lang sommerferie om 2 uker. Vi har virkelig jobbet for å ligge i forkant, få gjort unna det praktiske før nytt skoleår, men må bare innse at det blir en frustrerende sommer med utagerende barn som vi ikke helt vet hvordan vi skal hanskes med, eller hva som er galt, egentlig. 😞 Anonymkode: 72831...dc6
Snart7 Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 De er under sterkt press. Men man kan gjennom fastlegen klage på mangel på hjelp. Tenker det kan være lurt å ta den runden, både for å få hjelp men også for å synliggjøre at det trengs mer resurser👍
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 Barnehagen har meldt inn at det er behov for mer støtte i barnehagen, men hun som er ansvarlig hos ppt har sluttet. Så kommunen har ikke funnet noen erstatter. Det er ppt som avgjør om vi får mer spesial pedagog og assistent timer i barnehagen. Hadde han fått diagnosen sin før sommeren hadde det selvsagt hjulpet på.. blir frustrert at det stopper seg opp på alle hold. Holdt på nå i 2 år i systemet. ts Anonymkode: dba02...107 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 BUP er ekstremt overbelastet dessverre. Er en grunn til at mange som jobber der blir syke. Etter at pakkeforløpet kom har det blitt enda mer å gjøre. Har ikke noen vikar som kan ta over. Med mindre det er noe mer alvorlig enn utreding av autisme så tviler jeg på at dere blir prioritert. Anonymkode: d60c5...a96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå