Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en periode der jeg driver å vurderer å jobbe med noe litt annet.. eller utdanne meg til noe nytt, så kom jeg over obduksjonstekniker... det de gjør er jo å gjøre klar de avdøde til syning, hjelpe til med å finne sår og andre skader til de som skal finne ut av dødsårsak, skjærer ut organger og syr igjen og ellers jobber man mye med journal og henvisninger fra politi osv osv. 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg syns dette høres ut som en spennende jobb, men samtidig ekstremt sært... jeg tror kanskje noen ville tenkt at man må være ganske spesiell for å kunne jobbe med noe sånt. Men jeg tror jeg ville passet godt til det siden jeg ikke er så hårsår og blir ikke dårlig av veldig sterke syn. Jeg har sett en del ting "man ikke burde se" uten å egentlig få noe etterreaksjoner av det. Og jeg er en helt vanlig person med helt vanlige interesser. 

Jeg syns det høres spennende ut å kunne være en del av etterforsking, uten at jeg trenger noe høyere utdannelse for det. Kan faktisk bruke utdannelsen jeg har nå til det. 

Jeg er bare nysgjerrig på tankene deres rundt det ? Hva ville dere tenkt om kjæresten eller venninnen din plutselig ville jobbe med å "skjære opp lik" for å sette det på spissen. 

Anonymkode: 63a07...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres spennende ut. En slik jobb hadde passet for meg hadde jeg bare tenkt på det som ung.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en fin og viktig jobb, jeg. Være med på å klargjøre de døde før deres siste reise, og stelle de før familien får se de for aller siste gang. Tror jeg hadde følt på mye respekt og takknemlighet hvis jeg hadde møtt på noen som hadde en slik jobb.

Anonymkode: c4000...e85

• Liker 4
Skrevet

Virker spennende, men man må jo være forberedt på de mest grusomme dødsfall. Jeg ville  i aller høyeste grad respektert yrket om en av mine nærmeste jobbet som dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes overhodet ikke det sært og jeg synes det er flott at mennesker ønsker å ha et slikt yrke. Til syvende og sist er det jo hva du vil jobbe med som er det viktige, ikke hva andre mener om det. Kjør på :)

Anonymkode: f4870...ea0

• Liker 1
Skrevet

Du mener du ønsker å bli patolog? Nei, det er ikke sært. Men da er det på tide du starter på medisinstudiet - for det kommer til å ta tid før du er ferdigutdannet. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er litt sært;) Trodde forøvrig de som skar opp for å finne dødsårsaker var erfarne kirurger med spesialutdanning.. Og de som klargjorde de døde for ‘siste reise var eget yrke?🤔 Så den Oskar vinnende asiasiske filmen ‘Departure’ for et par år siden som tar opp tema. Anbefales☺️

Anonymkode: 7e975...414

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (2 minutter siden):

Du mener du ønsker å bli patolog? Nei, det er ikke sært. Men da er det på tide du starter på medisinstudiet - for det kommer til å ta tid før du er ferdigutdannet. Lykke til. 

Nei. Obduskjsonteknikker er ikke det samme som patolog og krever ingen medisinstudie. Man trenger kun helsefaglig bakgrunn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er litt sært;) Trodde forøvrig de som skar opp for å finne dødsårsaker var erfarne kirurger med spesialutdanning.. Og de som klargjorde de døde for ‘siste reise var eget yrke?🤔 Så den Oskar vinnende asiasiske filmen ‘Departure’ for et par år siden som tar opp tema. Anbefales☺️

Anonymkode: 7e975...414

Nei, når man skal skjære i mennesker som ikke lever, så får du ikke gjort noe feil. Eneste er vel at man må være varsom så man ikke ødelegger spor for dødsårsak, så man kan ikke kutte i vilden sky. Det gjør man jo ikke akkurat uansett til respekt for den avdøde. Man skal jo være varsom selvom personen er død. 

AnonymBruker
Skrevet

^ men ja, jeg legger til at du har rett i at for å undersøke dødsårsaken må man ha speial utdannelse innen medisin ja. Men obdukjsonsteknikkerne kutter ut organer osv og står ansvarlig for det tekniske. Men de undersøker ikke årsaken. Men kan hjelpe til med å f.eks finne kutt, sår osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Obduskjsonteknikker er ikke det samme som patolog og krever ingen medisinstudie. Man trenger kun helsefaglig bakgrunn. 

Ok, det er sært. Ikke at du ønsker å bli med det, men at det ikke krever medisinstudiet. Man må kunne kirurgi før man begynner å kutte i et menneske. Men obduksjonsteknikker er kanskje dem som steriliserer instrumenter - kaster avfall (hud...etc).  Nå skal jeg google det. 

Ønsket å bli patolog en gang i tiden - men et tøft medisinstudiet stoppet meg. 

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (Akkurat nå):

Ok, det er sært. Ikke at du ønsker å bli med det, men at det ikke krever medisinstudiet. Man må kunne kirurgi før man begynner å kutte i et menneske. Men obduksjonsteknikker er kanskje dem som steriliserer instrumenter - kaster avfall (hud...etc).  Nå skal jeg google det. 

Ønsket å bli patolog en gang i tiden - men et tøft medisinstudiet stoppet meg. 

Man trenger ikke være kirurg for å skjære i et dødt menneske. Man går som en slags lærling i en periode og lærer de praktiske tingene. Man står ikke for undersøkelsen og klargjøringen av selve dødsårsaken. Det er det paotologene som gjør.  Men man gjør alt det praktiske som å kutte ut organer for dem, vasker, steller, skriver journaler, oppbevarer eiendeler,  har kontakt med politi, kjører de inn og ut fra kjøle, kler av, kler på, sminker, syr osv. 

AnonymBruker
Skrevet

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/obduksjonstekniker

Aha, så da blir det sykepleie er bioingeniør studiet på deg da. 

Det finnes visst ikke en formalisert utdannelse for å bli obduksjonstekniker.  

Nei. Jeg har utdanningen som trengs som sagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har utdanningen som trengs som sagt. 

Legger også til at man kan bli verifisert som obduksjonsteknikker. 

Skrevet

Man trenger ikke være kirurg for å skjære i et dødt menneske. Man går som en slags lærling i en periode og lærer de praktiske tingene. Man står ikke for undersøkelsen og klargjøringen av selve dødsårsaken. Det er det paotologene som gjør.  Men man gjør alt det praktiske som å kutte ut organer for dem, vasker, steller, skriver journaler, oppbevarer eiendeler,  har kontakt med politi, kjører de inn og ut fra kjøle, kler av, kler på, sminker, syr osv. 

Man må ha kjennskap til menneskets anatomi og fysiologi - samt god kunnskap om sykdomslære. Man kan ikke bare kutte i vei. Og du må ha bakgrunn innen f.eks sykepleie. 

Skrevet

Legger også til at man kan bli verifisert som obduksjonsteknikker. 

Ok, hva er du utdannet?

AnonymBruker
Skrevet

Ok, hva er du utdannet?

Helsefagarbeider. 

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (1 minutt siden):

Man må ha kjennskap til menneskets anatomi og fysiologi - samt god kunnskap om sykdomslære. Man kan ikke bare kutte i vei. Og du må ha bakgrunn innen f.eks sykepleie. 

Ja, man går som lærling en periode og får opplæring i dette

Skrevet

Ja, man går som lærling en periode og får opplæring i dette

Nei. Du må kjenne til menneskets anatomi og fysiologi før du starter som lærling. 

Hvilken utdannelse har du som er helsefag-relatert? Jeg er ganske sikker på at man ikke kan starte som lærling med kun helsefagarbeider eller helsesekretær (f.eks) bakgrunn. 

Men lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...