AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg elsker barnet mitt, og støtter og gjør mitt for å være en god mor. Nå har det seg slik at barnet mitt har fått opp øynene for slanger. Det er slangebøker, film om slanger, som mor må se og lese og slanger og leker som ser ut som EKTE slanger. De er overalt i huset! OVERALT! Det er både min familie og svigers som har kjøpt disse lekene til barnet. Jeg sliter virkelig med å ta i de eller å være i nærheten av disse ekle lekene. Jeg har fått mannen til å kaste noen av lekene, men da får vi bare mer i gave. Det virker som de har klart å saumfare hele Norge i jakt etter lekeslanger. Og barnet mitt må ha disse med seg overalt. Ved spisebordet (på gulvet), badestund, på do, i senga. På sofaen, i bilen, ute i hagen. Om natta kommer barnet i sengen til oss, og da er slangen med. Barnet har ennå til gode sett meg hyle hysterisk og riste kroppen ukontrollert, fordi jeg ønsker ikke å overføre fobien min videre. Men det har vært noen panikkanfall pga disse lekene når jeg er alene hjemme og mannen har glemt å rydde de unna. Ja, jeg høres nok litt vel dramatisk, men jeg er LIVREDD. De ser så ekte at vi nå er kvitt problemet med naboens hunder som driter i hagen vår etter at de har sett en av de største slangene. (Hurra for det) Til å ha slangefobi, kan jeg veldig mye om slanger. Eksponeringsterapi har ikke funket, da dette har pågått i snart 2 år og barnet blir bare mer og mer interessert. Anonymkode: 91a71...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #2 Skrevet 7. juni 2021 Huff, samme problem her. Jeg tåler det virkelig ikke og har ekstrem fobi. Det høres sikkert teit ut, men det styrer nesten livet mitt. Eksponering har gjort det verre for min del, så det funker ikke. Har ingen råd til deg, bare medfølelse 😢 Anonymkode: f4b1a...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Slangen må med, vet du:-) Anonymkode: ca8e8...545
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Stakkars🥰 Tror nesten jeg hadde prøvd å introdusere noe annet for barnet men det har du kanskje allerede prøvd? Hva med hund? Katt? Gullfisk? Anonymkode: 79917...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 Forstår deg har hatt slangefobi hele livet. For meg har eksponering hjulpet siste årene, det har blitt bedre men fortsatt redd. Har også lært mer om dem og det har hjulpet meg å forstå litt bedre hvorfor jeg er redd. De er fremmede i forhold til andre vesener jeg føler de er smartere, eldgamle skapninger, mystiske. Det skremmer meg. Men så har jeg ikke lyst å skade dem heller mitt verst mareritt er å tråkke på en, vil bare unngå dem! Så en form for sympati er det. Prøver å tenke at jeg elsker naturen og at de er en del av den de og, og at de har sin funksjon. Anonymkode: a5dba...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 Hvis det er så ekstremt så burde du ta kontakt med profesjonelle for hjelp. Anonymkode: 19353...8c5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 Dette hadde jeg absolutt ikke greid å leve med. Her hadde det blitt et absolutt slangeforbud og hadde ikke det blitt respektert fra familie og/eller ektefelle, hadde jeg brutt kontakten/tatt ut skilsmisse. Jeg prøver ikke å være dramatisk her, jeg mener hvert ord. Ingenting av typen lekeslanger, bøker om slanger etc hadde entret dørterskelen her igjen. Hvis jeg hadde måttet leve med slangeting i huset hadde jeg rett og slett måtte flytte fra familien min. Jeg hadde ikke kunnet være en forelder under slike forhold. Jeg er imponert over at du har holdt ut med dette hittil (og mistenker at din fobi heldigvis ikke er like sterk som min), men du kan jo rett og slett ikke fortsette å leve sånn. Du må jo sette en grense her og det på en måte som gjør at den blir respektert. Anonymkode: d4547...659 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #8 Skrevet 7. juni 2021 Tusen takk for svar alle sammen og mange gode innspill. 🥰 Barnet er for liten til å skjønne at mor har fobi og derfor har vi latt hen få denne interessen i fred, og ikke prøvd å vise barnet hvor hysterisk jeg blir i nærheten av slanger. Da løper jeg opp på loftet (eneste sted som er slangefri sone og barnet kommer seg ikke opp dit). Der skriker jeg fra meg fobien. Til tider sover jeg her også. Vi har også prøvd profesjonell hjelp som da anbefalte eksponeringsterapi. Til tross for fobien min, har jeg ikke hjertet til å ta fra barnet disse lekene. Deres barn har sikkert en bamse eller koseklut de ikke klarer seg uten. Vel, for barnet vårt er det slangene. Barnet er eneste barnebarn/barn på begge sider av slekta og er etterlengtet. Så hen blir nok litt skjemt bort av det. Vi har prøvd med andre dyr eller leker til ingen hell. TS Anonymkode: 91a71...cdd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #9 Skrevet 7. juni 2021 Jeg leste slankefobi og satt her meget forvirret. Når det er sagt tenker jeg at det er litt viktig at selv om slangen er skummel, så er den Ike farlig. Det er en forskjell på dette. Dette er en leke/R og kan sånn sett være en god måte for deg å trene på. Men jeg ville sagt nei til slange i senga, og også kreve at det ble ryddet opp. Lykke til. Nå skal jeg finne tråder om slankefobi for det lider jeg av 😂 Anonymkode: f7b8f...c51
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #10 Skrevet 7. juni 2021 Ser forøvrig at noe av svaret mitt ble borte. Jeg ser du har forsøkt eksponeringsterapi, og at det ikke virker. Det forstår jeg. Derfor vil jeg heller råde deg til å sette grenser for denne slangebruken. Som feks at det er ikke slanger på deres rom, kjøkken etc. Slanger skal ryddes opp. Jeg vet selv hvordan det er å ha en fobi og det er ikke alltid det hjelper med eksponering. Jeg har en fobi for veps(er også veldig allergisk) og jeg får angst og gråter om jeg hører summing. Med årene har det blitt noe bedre men det blir nok aldri bra. Anonymkode: f7b8f...c51
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #11 Skrevet 7. juni 2021 Slanger er da bare koselige. Anonymkode: c9d62...59e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #12 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har også slangefobi, men det går greit når de ikke er ekte. En ekte en gir meg panikkanfall og hylskrik ute i naturen. Jeg løp ganske langt med mannen på slep etter å ha fått en slange foran meg på stien i skogen. Men en falsk en er litt ubehagelig, men den er jo ikke ekte. Men i sengen, usj det hadde jeg ikke likt. Anonymkode: ec4bd...30c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #13 Skrevet 7. juni 2021 Tror egentlig bare du må akseptere slangene, selv om de er jævlig ekle.. du har ikke prøvd å sette deg ned med de og ta på de, studere de osv? Da lærer du jo kroppen og hjernen at de ikke er noe farlige. Også trenger dere jo ikke ett tonn med leke slanger, så du kan jo si til familie at dere har så mye slanger så dere trenger ikke flere men barnet ønsker seg gjerne sånn og sånn (noe annet enn slanger) Anonymkode: d67fe...c65
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #14 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror egentlig bare du må akseptere slangene, selv om de er jævlig ekle.. du har ikke prøvd å sette deg ned med de og ta på de, studere de osv? Da lærer du jo kroppen og hjernen at de ikke er noe farlige. Også trenger dere jo ikke ett tonn med leke slanger, så du kan jo si til familie at dere har så mye slanger så dere trenger ikke flere men barnet ønsker seg gjerne sånn og sånn (noe annet enn slanger) Anonymkode: d67fe...c65 Men hva er det med slangene du synes er ekle? Anonymkode: c9d62...59e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 Haha, jeg var som barnet ditt. Elsket krypdyr som liten, og mamma hatet det. Nå som jeg er voksen, har jeg slanger og edderkopper som kjæledyr. Er det noe du kan prøve å jobbe med? Du vet jo at plastslangene absolutt ikke er farlige. Anonymkode: 0f2ea...356
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #16 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, jeg var som barnet ditt. Elsket krypdyr som liten, og mamma hatet det. Nå som jeg er voksen, har jeg slanger og edderkopper som kjæledyr. Er det noe du kan prøve å jobbe med? Du vet jo at plastslangene absolutt ikke er farlige. Anonymkode: 0f2ea...356 Vi har også tenkt å skaffe oss et par slanger. Tarantella har vi. Vi må bare lese oss opp på slangehold og hva som kreves. Anonymkode: c9d62...59e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #17 Skrevet 12. juni 2021 For meg hjalp det å se på Snake Discovery på Youtube. Lærte mye av den kanalen. Det er jo en irrasjonell frykt for noe vi ikke vet noe om. Jeg har til og med blitt flink til å forstå meg på edderkopper, som jeg var enda mer redd for. Synes ikke du skal ta fra barnet ditt denne interessen. Hvem vet, kanskje han vokser opp til å bli en innflytelsesrik biolog en vakker dag? 🙂 Anonymkode: d10a2...61d
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #18 Skrevet 12. juni 2021 Det er STOR forskjell på å være redd for, eller å synes slanger er ekle og en fobi! Anonymkode: f4b1a...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #19 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er STOR forskjell på å være redd for, eller å synes slanger er ekle og en fobi! Anonymkode: f4b1a...e0d Så sant!! Det hadde vært uaktuelt for meg å la barna få en eneste leke slange!!! Jeg får panikk og kan overhodet ikke kontrollere redselen min. De som snakker om at man "bare" skal roe ned og lære om dem aner ikke hva de snakker om..... Det er fullstendig irrasjonell redsel og all fornuft i verden har null effekt.... Anonymkode: 19fec...b50 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #20 Skrevet 12. juni 2021 Jeg har "alltid" hatt fobi for ormer og slanger! Kan ikke engang se bilder av de, hvis de viser sånne på TV og jeg uforvarende ser de, så blir jeg nesten fysisk dårlig. Hadde vært uaktuelt å ha lekeslanger i hus! Anonymkode: 15ac3...a0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå