Gå til innhold

Vegetar/Vegansk mat. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet å spise kjøtt. Når jeg en sjelden drister meg til å kjøpe noe veganske produkter som skal erstatte kjøtt, blir jeg alltid skuffet. Spesielt detjeg har kjøp av Liv Laga. Det smaker papp.  Tofu går det mest i nå

Er det noen som har tips til gode produkter?  Gjerne vegansk/vegetarisk hamburger ol?

Anonymkode: 6b777...390

AnonymBruker
Skrevet

Naturli har mye godt. Vegme (meny) er brukbart også

Bare synd mange produketer har så lite protein. Når man lager salat har man lyst på proteinkilde, ikke en burger som har så lite protein at den ikke teller som proteinkilde. 

Anonymkode: beab1...59e

AnonymBruker
Skrevet

Synes vegansk burger med rødbete er ganske god husker ikke merket men har den i en del dagligvarebutikker (2pk).

Bruker mye bønner og linser selv, f.eks taco med moste kikerter/bønner og tacokrydder.

Lasagne med aubergine istedenfor kjøtt er veldig godt.

Chilli con carne med bønner.

Du kommer til å finne nye retter underveis:)

Anonymkode: 7b7d0...252

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes vegansk burger med rødbete er ganske god husker ikke merket men har den i en del dagligvarebutikker (2pk).

Bruker mye bønner og linser selv, f.eks taco med moste kikerter/bønner og tacokrydder.

Takk for tips! Har sett den rødbeteburgeren men har avstått siden jeg som sagt har veldig dårlig erfaring meg ferdigvegetar. Men nå skal jeg jammen prøve 👍 Bakt aubergine med quinoa og grønnsaker liker jeg veldig godt, men har blitt litt mye av det. Skal prøve lasagne neste gang. Må utvikle meg på dette, ellers blir det veldig ensidig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Naturli har mye godt. Vegme (meny) er brukbart også

Bare synd mange produketer har så lite protein. Når man lager salat har man lyst på proteinkilde, ikke en burger som har så lite protein at den ikke teller som proteinkilde. 

Takk for tips!  Jeg tenker at sånne produkt kan være greit innimellom når man ikke gidder å styre så mye. Men det må jo smake godt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også lage indisk, kinesisk, thai-retter og bytte ut kjøtt med flere grønnsaker:)

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips!

Takk. Det var bare koselig.  Hvis du ikke har problemer med å lese dansk, så er dette den beste matsiden jeg vet om. Jeg leter  alltid der når jeg skal ha noe inspirasjon.  Jeg er nærmest en slags halvdanske, siden jeg er der så mye.

https://www.valdemarsro.dk/vegetar/

Og hvis du bruker ost og egg i noe, så er det heller ingen grunn til bekymring over proteiner.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk som deg på død og liv må kjøpe produkter som etterligner kjøtt. 🙄

Anonymkode: de68f...6cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (13 minutter siden):

Takk. Det var bare koselig.  Hvis du ikke har problemer med å lese dansk, så er dette den beste matsiden jeg vet om. Jeg leter  alltid der når jeg skal ha noe inspirasjon.  Jeg er nærmest en slags halvdanske, siden jeg er der så mye.

https://www.valdemarsro.dk/vegetar/

Og hvis du bruker ost og egg i noe, så er det heller ingen grunn til bekymring over proteiner.

Tusen takk! Nei har ingen problem med dansk så dette var veldig bra👍Takk!😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk som deg på død og liv må kjøpe produkter som etterligner kjøtt. 🙄

Folk som meg? Jeg må ikke på død og liv ha produkter som etterligner kjøtt, men nå er det jo det det er mest av når det gjelder lettvinte ferdigprodukt i butikk.

Og den kommentaren begynner å bli veldig gammel. Det er ikke sånn at vi lider oss gjennom dette i savnet etter kjøtt og jeg er absolutt ikke misunnelig på svinekoteletten eller kjøttburgeren din😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Masse godt og enkelt på veganmisjonen.com og veganeren.com 😀 ofte tar det like kort tid å lage hjemmelaget 🙂

Anonymkode: 7fc7d...fcb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler etkjokken.com

Ikke vegetarblogg, men oppskrifter fra Midtøsten der mange er vegetariske. Vi bruker mye linser, bønner og kikerter, noe tofu. Er ikke veganere, så bruker også økologiske egg og melkeprodukter.

En sjelden gang kjøper vi ferdigprodukter. Vi liker f.eks Schnitzel fra Vivera. Burgerne og bollene derfra også ok, men ingen av oss likte biffen.

Smaksatt tofu er også godt. Finnes røkt, med urter etc på enkelte helsekostforretninger.

Anonymkode: 0c433...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Halsans kok filetbiter som kylling

Naturli sine kjøttboller, burgere og pølser :)

Anonymkode: 998e3...af5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det etterligner ikke kjøtt, det etterligner mat som folk er vant til å spise. Fordi folk er vanedyr og liker holde seg til det de kan

Det er lettere kjøpe vegetarburger, enn å lære seg lage en asiatisk rett med uvante ingridienser for eks. Det er ganske naturlig, ikke noe å bli sur over. 

Både laktoseintolerante og glutenintolerante gjør det samme. De vil heller spise noe de er vant til, enn å lage nye retter uten melk og hvete. Selv om det finnes uendelig med oppskrifter som er naturlig melk- og glutenfri

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Obs røbeteburgerene som finnes på markedet i dag er vegetariske. De inneholder egge

Anonymkode: 8b6c5...721

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nr 1: De etterligner ikke kjøtt de er et substitutt.

Nr 2: Folk slutter ikke å spise kjøtt fordi de ikke liker smaken.

Nr 3: Folk som deg? Really?

Anonymkode: 8b6c5...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men har begynt å spise en del vegetariske måltider. Helt amatør, så dette blir super-enkle tips til lettlaget mat 😄

Til taco bytter jeg ofte ut kjøttet med store røde salatbønner (evt sorte bønner).  Champignon/ sopp generelt synes jeg er litt "kjøttaktig, og noe ost som f.eks Halloumi kan stekes/ grilles i tynne skiver og brukes akkurat som kylling.   Blomkålbiff er utrolig godt (prøv deg litt frem med krydder), og den kan spises sammen med det du ville brukt til en tradisjonell biff el. kotelett.

Jeg synes forresten grønnsaksbollene til Ikea er ganske gode, så de pleier jeg å ha liggende i fryseren. Da har jeg alltid noe enkelt lett tilgjengelig  (de har også noen som heter vegetarboller, men de synes ikke jeg noe om).

Anonymkode: ab917...953

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...