AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har vært permittert fra en jobb i luftfarten siden mars 2020. Søker aktuelle jobber og da drømmejobben (i en annen bransje jeg har jobbet i tidligere) ble utlyst for noen uker siden ble jeg selvsagt kjempeglad. Jeg har søkt og søknadsfristen var forrige søndag. I følge epostbekreftelsen jeg fikk da søknaden ble sendt inn kan det ta to-tre uker fra søknadsfristen utløp å behandle søknadene. Sist tirsdag var jeg på digital jobbmesse og ble kontaktet av et firma som inviterte meg på intervju til en stilling jeg har noe erfaring fra tidligere allerede torsdag, det haster for dem å ansette noen. Det er ikke drømmejobben, men helt greit. Jeg er forespeilet tilbakemelding tidlig kommende uke og om de velger meg blir det sannsynligvis oppstart omtrent umiddelbart. På den ene siden er jeg kjempeglad for å kanskje få meg en fast heltidsjobb, innser at det kan drøye lenge å komme tilbake til luftfarten, jeg er drittlei av å gå hjemme og å heve inntekten fra dagpenger hadde vært kjærkomment. Samtidig føles det bittert om jeg må la drømmejobben fare, om jeg takker nei til jobben jeg har vært til intervju for føler jeg det blir feil å være med videre i prosessen for drømmejobben. Hvordan ville dere håndtert dette? Anonymkode: ffcab...162
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 I prøveperioden har du to ukers oppsigelsesfrist. Så du takker ja til den første jobben dersom du får tilbud om den, og sier opp dersom du får tilbud om drømmejobben også. Så enkelt er det faktisk Anonymkode: ddf04...9ea 8
Rey Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Dersom dette er drømmejobben, så takker du ja til den første jobben samtidig som du er med videre i prosessen for drømmejobben. Du har sannsynligvis to vekers oppsigelsfrist i prøveperioden som gjer at du raskt kan bytte jobb om du får muligheten. Dersom du får tilbud om drømmejobben også kan det vere du kan bruke jobben du allerede har takket ja til i lønnsforhandlinger. Ikkje la drømmejobben fare berre fordi du skal ta hensyn til arbeidsgiver. Det viktigaste for deg er å prioritere deg sjølv 🙂 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Takk for svar. Jeg får så dårlig samvittighet med tanke på å akseptere en jobb jeg kommer til å slutte i raskt om jeg får tilbud om drømmejobben, samtidig som jeg skjønner at jeg ikke kan takke nei om jeg får et jobbtilbud som ikke er en drømmejobb. Å få seg en jobb er jo første prioritet. Men jeg vet jo at arbeidsgiveren jeg har vært på intervju hos vil slite veldig om jeg slutter i prøvetiden og jeg bor på et lite sted, så derfor kvier jeg meg litt for å gjøre det. Men det er vel eneste mulighet... Kan jo ikke takke nei til jobb fordi jeg har søkt på en annen jobb jeg har mer lyst på. Anonymkode: ffcab...162
Rey Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Du kan (bør) ikkje takke nei til jobb når du er arbeidsledig, og du kan ikkje takke nei om du får tilbud om drømmejobben. Forstår at du får dårlig samvittighet, men du veit ikkje om du får tilbud om drømmejobben enda. Dumt å stå heilt uten jobb også.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #6 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Jeg får så dårlig samvittighet med tanke på å akseptere en jobb jeg kommer til å slutte i raskt om jeg får tilbud om drømmejobben, samtidig som jeg skjønner at jeg ikke kan takke nei om jeg får et jobbtilbud som ikke er en drømmejobb. Å få seg en jobb er jo første prioritet. Men jeg vet jo at arbeidsgiveren jeg har vært på intervju hos vil slite veldig om jeg slutter i prøvetiden og jeg bor på et lite sted, så derfor kvier jeg meg litt for å gjøre det. Men det er vel eneste mulighet... Kan jo ikke takke nei til jobb fordi jeg har søkt på en annen jobb jeg har mer lyst på. Anonymkode: ffcab...162 Poenget er at du ikke har fått noe tilbud om drømmejobben (ennå). Derfor bør du takke ja til det tilbudet du faktisk har fått. Med så mange søkere det er til hver jobb nå, ville jeg ikke latt noe gå fra meg. Så får det heller være en bonus om tilbudet fra drømmejobben skulle komme. Arbeidsgiver har forståelse for at drømmejobben dukket opp. Men, det er jo ikke 100% sikkert at du i det hele tatt vil komme i en situasjon der du må fortelle at du har fått tilbud om drømmejobben. Forhold deg til nå-situasjonen og de faktiske forhold. Så får du ta resten som det kommer. Anonymkode: e86ee...c56 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #7 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Jeg får så dårlig samvittighet med tanke på å akseptere en jobb jeg kommer til å slutte i raskt om jeg får tilbud om drømmejobben, samtidig som jeg skjønner at jeg ikke kan takke nei om jeg får et jobbtilbud som ikke er en drømmejobb. Å få seg en jobb er jo første prioritet. Men jeg vet jo at arbeidsgiveren jeg har vært på intervju hos vil slite veldig om jeg slutter i prøvetiden og jeg bor på et lite sted, så derfor kvier jeg meg litt for å gjøre det. Men det er vel eneste mulighet... Kan jo ikke takke nei til jobb fordi jeg har søkt på en annen jobb jeg har mer lyst på. Anonymkode: ffcab...162 Alle arb.givere vet risken ved ansettelser. Det er en del av spillet i arb.livet. Kjipt der og da, og så er det glemt. Anonymkode: 279da...afa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå