Gå til innhold

Psykisk helse i svangerskapet og barseltiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv fikk jeg fødselsdepresjon med første og legen krysset derfor av på psykisk helse på helsekortet mitt. Det er også kommentert hvilket medikament jeg brukte før graviditeten. 

Det som forundrer meg litt, er at ingen har kommentert eller spurt meg noe om dette på kontroller og opphold på poliklinikken, obsposten for gravide, fødeavdelingen eller på barsel. Hadde sett for meg at ansatte kanskje var ekstra oppmerksomme på dette, men som sagt, fikk jeg ingen kommentarer på det.

Andre med erfaringer her? Ble dere spurt om dette med psykisk helse hvis dere hadde det på helsekortet? 

Anonymkode: 20026...c4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du det bra nå❤️du kan jo lufte tankene for feks helsesøster 

Anonymkode: deb84...2b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du det bra nå❤️du kan jo lufte tankene for feks helsesøster 

Anonymkode: deb84...2b6

Ja, jeg har det veldig bra og hadde søkt hjelp hvis jeg hadde merket noen symptomer på depresjon igjen. Jeg er bare bekymret for de som kanskje ikke blir fanget opp av systemet. Trodde det skulle være ekstra fokus på de som har slitt psykisk forut for svangerskapet. Jeg er bekymret for at svangerskapsomsorgen på sykehuset svikter på dette punktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt depresjon/angst og gikk på faste medisiner knyttet til psykisk helse gjennom begge svangerskap. Jeg ble spurt rundt dette på helsestasjonen av jordmor og helsesøster, og av fastlegen. I andre svangerskap ble jeg også henvist til kommunalt psykisk helse-tilbud av jordmor før og etter fødselen da jeg ønsket å lufte noen tanker. 

Men ikke noe spørsmål eller oppfølging fra sykehus/poliklinikk/barsel nei, men det har jeg egentlig ikke tenkt noe over. Jeg har ikke forventet noe derfra, der er det liksom baby som er i fokus. 

Anonymkode: 7c899...e78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har tidligere hatt depresjon/angst og gikk på faste medisiner knyttet til psykisk helse gjennom begge svangerskap. Jeg ble spurt rundt dette på helsestasjonen av jordmor og helsesøster, og av fastlegen. I andre svangerskap ble jeg også henvist til kommunalt psykisk helse-tilbud av jordmor før og etter fødselen da jeg ønsket å lufte noen tanker. 

Men ikke noe spørsmål eller oppfølging fra sykehus/poliklinikk/barsel nei, men det har jeg egentlig ikke tenkt noe over. Jeg har ikke forventet noe derfra, der er det liksom baby som er i fokus. 

Ja, det er jo baby som er i fokus på sykehuset, men det hadde jo ikke skadet at de ansatte på barsel spurte mor om hvordan det går med tanke på at mor har slitt eller sliter psykisk. Nå er det jo også slik at bemanningen på barsel gjerne ikke er tilstrekkelig så det er begrenset hva de rekker. Jeg tenker også at det er et tema man bør snakke om på samtalen man får før hjemreise. 

I min epikrise fra oppholdet på sykehuset står det ingenting om psykisk helse. Helsestasjonen vil dermed ikke få opplysninger om dette med mindre de får kopi av helsekortet mitt, noe jeg antar de ikke får.

Jeg tenker at for noen kan det være vanskelig å søke hjelp om man sliter psykisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring at de leser lite på helsekortet...vet ikke hvor mange ganger jeg Har måtte informere helsepersonell at jeg er gravid med tvillinger...dette etter de har fått helsekortet 🙄

Anonymkode: b4a75...18c

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er jo baby som er i fokus på sykehuset, men det hadde jo ikke skadet at de ansatte på barsel spurte mor om hvordan det går med tanke på at mor har slitt eller sliter psykisk. Nå er det jo også slik at bemanningen på barsel gjerne ikke er tilstrekkelig så det er begrenset hva de rekker. Jeg tenker også at det er et tema man bør snakke om på samtalen man får før hjemreise. 

I min epikrise fra oppholdet på sykehuset står det ingenting om psykisk helse. Helsestasjonen vil dermed ikke få opplysninger om dette med mindre de får kopi av helsekortet mitt, noe jeg antar de ikke får.

Jeg tenker at for noen kan det være vanskelig å søke hjelp om man sliter psykisk.

Nei, på føde og barsel så tror jeg ikke bemanningen generelt er god nok til å ivareta mors psykiske helse spesielt godt. Der er det andre ting som brenner mer, og sånn sett syntes jeg at prioriteringen er riktig. Men det forutsetter jo at jordmor, fastlege og helsesykepleier følger opp. 

Helsestasjonen skal følge opp alle mødre om psykisk helse etter fødselen, helt uavhengig av historikk. Dette er det nok ulikt hvordan kommunene løser. Der jeg fødte sist så var jordmor som fulgte meg i svangerskapet på hjemmebesøk ca 5 dager etter fødselen, samt at jeg hadde en etterkontroll hos henne 6-8 uker etter fødselen. Psykisk helse var tema på begge disse kontrollene. I tillegg skal jo helsesykepleier også spørre om mors psykiske helse på kontrollene man er på med barnet. I min kommune er det en screening av mor på seksukerskontrollen.

Jeg tror absolutt på at det er vanskelig for noen å søke hjelp med psykiske helse etter fødselen, for det er nok ulikt hvor tett oppfølging de ulike kommunene har og det er generelt vanskelig å si fra om det som er vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad sålenge ingen kommenterer din psykiske helse!

Anonymkode: 90b35...da6

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som tok opp psykisk helse på føden eller barsel, nei. Det stod på helsekortet. Og selv om jeg sa jeg ønsket samtale om fødselsforløpet med jordmoren som var med så ble det ikke noe av. 

Anonymkode: 1da4e...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Her var de faktisk oppdatert og veldig klar over at jeg hadde fødselsdepresjon etter første barn. Står i papirene mine etter fødsel (nr 2) at jeg/vi ønsker familierom men det ikke er anbefalt siden jeg hadde hatt fødselsdepresjon tidligere. Traff tilfeldigvis på jordmora jeg hadde under fødsel dagen etter og hun spørte hvordan det gikk med oss. Jeg svarte vi hadde det helt fantastisk, bare jeg og mannen og babyen. Hun svarte faktisk da at hun hadde tenkt sonnt på oss og trudde vi kom til å føle oss så alene. Uten tvil tydelig at de visste/følge opp. Psykisk helse ble og tatt opp på utreisesamtalen og det står nevnt også i denne epikrisen.

Anonymkode: 71239...2da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til helsesøster at jeg slet etter fødsel på babykontroll, hun reagerte med å bli ubekvem. Legen min syntes jeg så så bra ut etter fødsel (hadde blitt tynn.....), så derfor tok ikke hun tak i noe heller

Anonymkode: f5ca9...309

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa til helsesøster at jeg slet etter fødsel på babykontroll, hun reagerte med å bli ubekvem. Legen min syntes jeg så så bra ut etter fødsel (hadde blitt tynn.....), så derfor tok ikke hun tak i noe heller

Ja du vet, det viktigste er jo å få kroppen tilbake til normalen ASAP🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja du vet, det viktigste er jo å få kroppen tilbake til normalen ASAP🙄

Jeg var tynnere enn før graviditet pga hyperemesis 🙄 Derfor jeg var så tynn etter fødsel. Så fresh ut og kledde meg kult liksom, hadde et svart hull på innsiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...