AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #81 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 9.6.2021 den 4.31): Du har mao ikke forstått noenting om kristendommen, men baserer deg på det du tror....... spør en kristen da, så får du svar. Ikke ha slike fordommer. Hadde du bare kjent noen kristne, hadde du blitt overrasket. er du kristenofob som tror på dette? Siden du har såååååå liten kunnskap? Anonymkode: 3b517...243 Jeg er ingen kristenofob, er ei jente som er oppvokst i en kristen familie. Jeg kan ikke mye om kristendom, men det at Gud har en sønn klarer ikke jeg å fordøye. For meg er heller Jesus en profet, og dermed passer islam bedre for meg. Du får gjerne fortelle meg alt om kristendommen om du er ekspert 😁 Anonymkode: 97846...e88 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #82 Skrevet 11. juni 2021 Jaconandersen skrev (På 7.6.2021 den 18.17): Hvordan kan egentlig islam være den sanne religion når ikke ordene til guden i Islam, fører til de mest fredfulle og beste samfunnene i verden? For min del er islam sannheten fordi det er snakk om 1 kraft (Gud/Allah på arabisk) som har skapt alt. Det er så mye som har klaffet på millimeteren for at alt som er her i dag, skal kunne oppstå. Og jeg tror ikke at det sitter en mann oppi himmelen, men NOE har skapt alt dette. All matematikken som er, hvordan ting er beregnet så perfekt.. det må være noe som er mye større enn oss. Derfor tror jeg på Gud i første omgang. Og det er kun islam som virker logisk om man skal se realistisk på det. Det er også mye fakta om naturen i Quranen (ting man ikke visste om for lenge siden, så hvordan har det blitt skrevet ned på den tiden?) Jeg syns dette er interessant og fascinerende. Har også lest om andre religioner, men de har liksom ikke fanget meg.. I kristendom har Gud en sønn, i andre religioner er det mange guder, osv. Det blir ulogisk for meg og passer ikke med realiteten. I og med at islam er en såpass stor og kraftfull religion, tror jeg det er mange som allerede har psykiske problemer som bruker religionen til å begå dumme handlinger. Hadde ikke religion fantes så hadde de funnet noe annet å stille seg bak. Det er en grunn til at så mange «losers», folk som ikke passer inn i normale samfunn, drar til IS f eks. De vil være en del av noe. IS kaller seg muslimer og lokker med penger og felleskap, men i realiteten er IS en gruppe hyklinger som kun er ute etter penger. De har ingenting med ekte muslimer å gjøre. De kidnapper folk og hjelper de å rømme mot betaling. IS tar også over folks områder, driver salg av olje, klær og mye rart, og vanlige folk har ikke noe valg da de er helt avhengig av å kjøpe dette. Les om IS og hvor hykleriske de er. Normale muslimer flykter fra IS og er redd for å assosieres med de. Anonymkode: 97846...e88 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #83 Skrevet 11. juni 2021 Like ikke religion. Aller minst Islam, æsj. Anonymkode: d13a6...e80 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #84 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er ingen kristenofob, er ei jente som er oppvokst i en kristen familie. Jeg kan ikke mye om kristendom, men det at Gud har en sønn klarer ikke jeg å fordøye. For meg er heller Jesus en profet, og dermed passer islam bedre for meg. Du får gjerne fortelle meg alt om kristendommen om du er ekspert 😁 Anonymkode: 97846...e88 Det som er litt skummelt med kristendommen er at den er så full av lignelser og metaforer...at det er lett å misforstå- eller ikke forstå innholdet i tekstene i det hele tatt. Og slik er det med de fleste religioner. Og det er nok derfor det ender så gale rundt om i verden mht religion... Feks dette med at Jesus er Guds sønn. Det er en del av ‘Den hellige treenigheten’. Ganske innviklet å forstå. Men altså ‘Faderen(Gud), sønnen (Jesus) og Den hellige ånd (Gud) er det samme. Jesus er altså Gud, den hellige ånd i menneskeskikkelse. Kristendommens Gud er altså en hellig ånd. Denne hellige ånden er samtidig vår far. (‘Fader vår). Gud er derimot ingen gammel mann med langt hvitt skjedd som vi blir forklart i barnebibelen. Det er som sagt en ånd. Som blir gjenskapt til menneskeskikkelse igjennom Jesus. Anonymkode: ed8cd...dc0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #85 Skrevet 11. juni 2021 Det beste er kristendom og det verste er kristendom. Jeg er kristen men ikke en som passer til merkelappene som settes på. Jeg tror på Gud og at han har en kraft og at han alltid er med meg. Bibelen er til refleksjon og diskusjon om moral og etikk. Anonymkode: d53b8...39b
K.B. Skrevet 11. juni 2021 #86 Skrevet 11. juni 2021 Best - TST Dårligst - Alle de andre. Det er definitivt forskjeller, men alle har de samme iboende problemene.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #87 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som er litt skummelt med kristendommen er at den er så full av lignelser og metaforer...at det er lett å misforstå- eller ikke forstå innholdet i tekstene i det hele tatt. Og slik er det med de fleste religioner. Og det er nok derfor det ender så gale rundt om i verden mht religion... Feks dette med at Jesus er Guds sønn. Det er en del av ‘Den hellige treenigheten’. Ganske innviklet å forstå. Men altså ‘Faderen(Gud), sønnen (Jesus) og Den hellige ånd (Gud) er det samme. Jesus er altså Gud, den hellige ånd i menneskeskikkelse. Kristendommens Gud er altså en hellig ånd. Denne hellige ånden er samtidig vår far. (‘Fader vår). Gud er derimot ingen gammel mann med langt hvitt skjedd som vi blir forklart i barnebibelen. Det er som sagt en ånd. Som blir gjenskapt til menneskeskikkelse igjennom Jesus. Anonymkode: ed8cd...dc0 Ja, språket i bibelen (og koranen, vet ikke med de andre) er fryktelig vanskelig å lese! Måten det er skrevet på er jo helt merkelig. Ikke rart mange tolker det dit de vil og det finnes så mange grupper innen religionene. Kunne det ikke ha vært skrevet litt enklere liksom, så alle var enig? Anonymkode: 97846...e88
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #88 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det som er litt skummelt med kristendommen er at den er så full av lignelser og metaforer...at det er lett å misforstå- eller ikke forstå innholdet i tekstene i det hele tatt. Og slik er det med de fleste religioner. Og det er nok derfor det ender så gale rundt om i verden mht religion... Feks dette med at Jesus er Guds sønn. Det er en del av ‘Den hellige treenigheten’. Ganske innviklet å forstå. Men altså ‘Faderen(Gud), sønnen (Jesus) og Den hellige ånd (Gud) er det samme. Jesus er altså Gud, den hellige ånd i menneskeskikkelse. Kristendommens Gud er altså en hellig ånd. Denne hellige ånden er samtidig vår far. (‘Fader vår). Gud er derimot ingen gammel mann med langt hvitt skjedd som vi blir forklart i barnebibelen. Det er som sagt en ånd. Som blir gjenskapt til menneskeskikkelse igjennom Jesus. Anonymkode: ed8cd...dc0 Kan man ikke bare kalle Jesus en profet? Guds budbringer? Hvorfor skal han absolutt være sønnen eller Gud selv? Så den kraften Gud som har skapt hele universet, nedgraderer seg til et menneske? Blir ikke klok på det her jeg Anonymkode: 97846...e88 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #89 Skrevet 11. juni 2021 De fleste religioner er skumle og skriftene tolkes feil eller ikke oppdateres. En religion kan feks tolkes svært ulikt i ulike kulturer. Og det er slik vi utvikler skumle kristne sekter ..og islamister... Jeg er selv ateist, men har studert religion og holder en knapp på Buddhisme. Som om dette egentlig mer kan kalles en filosofi en enn religion. Buddhisme baseres stort sett på gode verdier uten å være for ekstrem for folk flest. Anonymkode: ed8cd...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #90 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, språket i bibelen (og koranen, vet ikke med de andre) er fryktelig vanskelig å lese! Måten det er skrevet på er jo helt merkelig. Ikke rart mange tolker det dit de vil og det finnes så mange grupper innen religionene. Kunne det ikke ha vært skrevet litt enklere liksom, så alle var enig? Anonymkode: 97846...e88 Enig;) Det verste er at skriftene faktisk har blir modernisert i flere omganger...men tydeligvis ikke nok. Nettopp fordi det allerede er så delte meninger og tolkninger av innholdet. Anonymkode: ed8cd...dc0
Tanuki Skrevet 11. juni 2021 #91 Skrevet 11. juni 2021 Buddhismen, selv om det kan diskuteres om den burde klassifiseres som religion eller en filosofi. Liker også Taoisme. Mannens familie er alle buddhister, glad for at sønnen vår vokser opp med slike verdier. Minst liker jeg de abrehamske religionenene, jødedommen, kristendommen og islam.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #92 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan man ikke bare kalle Jesus en profet? Guds budbringer? Hvorfor skal han absolutt være sønnen eller Gud selv? Så den kraften Gud som har skapt hele universet, nedgraderer seg til et menneske? Blir ikke klok på det her jeg Anonymkode: 97846...e88 De har nok gått inn for å gjøre det lott ekstra spesielt;) Husk at det er historiefortellere som har vært med å skrevet bibelen. Og de ville nok at historiene skulle være gode. Men enig i at Jesus egentlig burde kalles en hellig profet. Slik som feks Moses. Men da hadde han kanskje ikke blitt like spesiell? Hele andre testamentet handler jo om Jesus og hans lære. Han han fortjente en litt gjevere tittel;) Ikke minst for å slippe å gjøre historien alt for lik Koranens. Med Gud og profeten Muhammad. Anonymkode: ed8cd...dc0
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #93 Skrevet 11. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ingen kristenofob, er ei jente som er oppvokst i en kristen familie. Anonymkode: 97846...e88 Hvordan har du klart å vokse opp i en kristen familie uten å lære at Kristendommen kun har 1 gud? 6 hours ago, AnonymBruker said: Kan man ikke bare kalle Jesus en profet? Guds budbringer? Hvorfor skal han absolutt være sønnen eller Gud selv? Så den kraften Gud som har skapt hele universet, nedgraderer seg til et menneske? Blir ikke klok på det her jeg Anonymkode: 97846...e88 Det var Jesus som sa at han er Guds sønn. Så får man selv velge om man vil tro på Jesus. Det som er spesielt er å tro at Muhammad som levde 600 år etter Jesus vet bedre hva Jesus sa enn Jesus sine egne disipler. Det gir ingen mening. I historiefaget så er den grunnleggende regelen at kildene som er nærmest begivenheten veier tyngst. Når noen 600 år etter Jesus død sier at Jesus aldri hevdet å være Guds sønn og de gjør det helt uten bevis så har kilden null tyngde. Det blir som om jeg i dag skulle sagt at Muhammad bodde på Nordpolen. Det gir heller ingen mening at Gud skal ha sendt Jesus ned på Jorden, sørget for at SAMTLIGE misforstod hva Jesus sa og opplevde for så å gi Muhmmad 600 år senere oppdraget med å forklare hva som skjedde med Jesus og hva han sa. Det er absurd at en allmektig og allvitende Gud skal ha sendt Jesus ned på jorda, men samtidig sørget for at ingenting av hva han gjorde påvirket oss mennesker og at den eneste kilden til Jesus eksistens skal være noen historier som Muhammad kom med 600 år senere. Da kunne Gud like gjerne latt vær å sende Jesus til Jorda. Anonymkode: 59460...fde 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #94 Skrevet 11. juni 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Dette ønsker visst ikke muslimene å svare på. Er det fordi de ser du og Jesus har rett? Anonymkode: 59460...fde Vers fra den hellige quranen [Al-An'âm: 108] People who worship other than Allah, you have to respect their choice. [Al-An'âm: 108] And do not insult those they invoke other than Allāh, lest they insult Allāh in enmity without knowledge. Thus We have made pleasing to every community their deeds. Then to their Lord is their return, and He will inform them about what they used to do. Anonymkode: 3bdff...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #95 Skrevet 11. juni 2021 On 6/7/2021 at 6:17 PM, Jaconandersen said: Sitat fra bibelen og Jesus: "Vokt dere for de falske profetene! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver. På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. " Hvordan kan egentlig islam være den sanne religion når ikke ordene til guden i Islam, fører til de mest fredfulle og beste samfunnene i verden? Vers fra kristendommen: https://www.klikk.no/underholdning/dette-er-de-jaevligste-tingene-som-star-i-bibelen-4340777 Anonymkode: 3bdff...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #96 Skrevet 11. juni 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Kan man ikke bare kalle Jesus en profet? I islam er jesus fred være med han og mohammed fred være med han profet men vi muslimer kaller jesus for isa og vi elsker både mohammed fred være med han og isa❤ Anonymkode: 3bdff...f4f 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. juni 2021 #97 Skrevet 11. juni 2021 Liker ingen religioner spesielt godt, men av verdensreligionene synes jeg buddhismen fremstår som minst ille, mens islam og kristendom får delt sisteplass.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #98 Skrevet 11. juni 2021 On 6/7/2021 at 6:17 PM, Jaconandersen said: Hvordan kan egentlig islam være den sanne religion når ikke ordene til guden i Islam, fører til de mest fredfulle og beste samfunnene i verden? Har du lest alle vers I bibelen? Det står meget grufulle vers I I bibelen. Jeg kan gi deg ett vers fra den hellige quranen❤ les verset nøye så ser du at det ikke står noe grufullt Vers fra den hellige quranen [Al-An'âm: 108] People who worship other than Allah, you have to respect their choice. [Al-An'âm: 108] And do not insult those they invoke other than Allāh, lest they insult Allāh in enmity without knowledge. Thus We have made pleasing to every community their deeds. Then to their Lord is their return, and He will inform them about what they used to do. her under har jeg linker til grufulle vers som står I bibelen din: Jesus kom til jorden for å skape krig - og du skal elske ham mer enn dine barn. ... Oppfordring til barnedrap. ... Sønnen skal drepes for fars synd. ... Gud beordrer folkemord. ... Gud gjennomfører masse-barnedrap. ... Ren grusomhet. ... Angi din ulydige sønn slik at han kan steines. https://www.klikk.no/underholdning/dette-er-de-jaevligste-tingene-som-star-i-bibelen-4340777 Anonymkode: 3bdff...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #99 Skrevet 11. juni 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: For min del er islam sannheten fordi det er snakk om 1 kraft (Gud/Allah på arabisk) som har skapt alt. Det er så mye som har klaffet på millimeteren for at alt som er her i dag, skal kunne oppstå. Og jeg tror ikke at det sitter en mann oppi himmelen, men NOE har skapt alt dette. All matematikken som er, hvordan ting er beregnet så perfekt.. det må være noe som er mye større enn oss. Derfor tror jeg på Gud i første omgang. Og det er kun islam som virker logisk om man skal se realistisk på det. Det er også mye fakta om naturen i Quranen (ting man ikke visste om for lenge siden, så hvordan har det blitt skrevet ned på den tiden?) Jeg syns dette er interessant og fascinerende. Har også lest om andre religioner, men de har liksom ikke fanget meg.. I kristendom har Gud en sønn, i andre religioner er det mange guder, osv. Det blir ulogisk for meg og passer ikke med realiteten. I og med at islam er en såpass stor og kraftfull religion, tror jeg det er mange som allerede har psykiske problemer som bruker religionen til å begå dumme handlinger. Hadde ikke religion fantes så hadde de funnet noe annet å stille seg bak. Det er en grunn til at så mange «losers», folk som ikke passer inn i normale samfunn, drar til IS f eks. De vil være en del av noe. IS kaller seg muslimer og lokker med penger og felleskap, men i realiteten er IS en gruppe hyklinger som kun er ute etter penger. De har ingenting med ekte muslimer å gjøre. De kidnapper folk og hjelper de å rømme mot betaling. IS tar også over folks områder, driver salg av olje, klær og mye rart, og vanlige folk har ikke noe valg da de er helt avhengig av å kjøpe dette. Les om IS og hvor hykleriske de er. Normale muslimer flykter fra IS og er redd for å assosieres med de. Anonymkode: 97846...e88 Helt enig med deg veldig bra skrivd❤ Anonymkode: 3bdff...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #100 Skrevet 11. juni 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: De har nok gått inn for å gjøre det lott ekstra spesielt;) Husk at det er historiefortellere som har vært med å skrevet bibelen. Og de ville nok at historiene skulle være gode. Men enig i at Jesus egentlig burde kalles en hellig profet. Slik som feks Moses. Men da hadde han kanskje ikke blitt like spesiell? Hele andre testamentet handler jo om Jesus og hans lære. Han han fortjente en litt gjevere tittel;) Ikke minst for å slippe å gjøre historien alt for lik Koranens. Med Gud og profeten Muhammad. Anonymkode: ed8cd...dc0 Bibelen har blitt endret på heletiden, det kommer ikke den hellige quranen til og bli. den blir aldri endret på Fordi den hellige quranen er allmektige Allah's ord❤ Anonymkode: 3bdff...f4f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå