Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Liker islam best, da det er den sanne religionen.

Jødedom minst.

Anonymkode: 5987e...70a

Sitat fra bibelen og Jesus:

"Vokt dere for de falske profetene! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver. På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. "

Hvordan kan egentlig islam være den sanne religion når ikke ordene til guden i Islam, fører til de mest fredfulle og beste samfunnene i verden?

Endret av Jaconandersen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker en religion der du har sex :)

Anonymkode: 03d48...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg liker også hinduisme, veldig fredelig og man skal kunne legge fra seg en lommebok på en benk uten at den blir stjålet, leste jeg et sted.

Men for meg blir hinduismen mer en tullereligion. De har 3 guder. Jeg klarer ikke å tro på flere guder. Skal man først tro på en Gud så er dette for meg en kraft, ikke en personlighet eller flere personligheter med navn. Og så syns jeg at det er urealistisk at alle mennesker skal være så fredelige. Det vil alltid finnes det gode og det vonde, det er jo helt åpenbart. Så jeg ville gått for en religion som representerer virkeligheten bedre og kan gi et slags svar på det store spørsmålet om hvorfor vi er her, ikke bare en «nå skal vi meditere»-religion.

Anonymkode: 97846...e88

Interessant at du kaller hinduisme «en»tullereligion når du åpenbart ikke vet mye om denne retningen. Hinduisme er en slags paraply for ulike religiøse retninger, den er både monoteistiske og polyteistisk. Meditasjon er bare en liten del av hele greia. 

Anonymkode: dc09a...b47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker Zoriastrisme mest akkurat nå, men så finnes det tusenvis av religioner og det er vanskelig å velge når man ikke kan sette seg inn i alle.

Tok buddhisme som emne denne våren og må si at jeg mistet «respekten» for en del av buddhismen (finnes jo flere retninger der og), «buddhisme» er ikke så fredelig som mange skal ha det til. Er ganske nylig at de prøvde å rappe Ghandis filosofi om fred, og de lyktes jo veldig bra med det. Selv om ahimsa var et ideal for mange herskere langt tilbake i tid er det ikke blitt praktisert så veldig godt akkurat.

Anonymkode: dc09a...b47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke spesielt glad i religion. Men skal jeg si hvilken jeg liker minst, må det være islam.
Den har ført så mye vondt med seg, og gjør det fremdeles. I de landene er det virkelig trist å være kvinne.

Anonymkode: e2e22...acb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Liker hindu og satanisme best, kristendom og islam minst. 

Anonymkode: 97c03...11f

AnonymBruker
Skrevet

Liker ingen, siden de alle er basert på løgn og hjernevasking, men "liker" selvsagt islam minst.

Anonymkode: 76172...187

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg liker også hinduisme, veldig fredelig og man skal kunne legge fra seg en lommebok på en benk uten at den blir stjålet, leste jeg et sted.

Men for meg blir hinduismen mer en tullereligion. De har 3 guder. Jeg klarer ikke å tro på flere guder. Skal man først tro på en Gud så er dette for meg en kraft, ikke en personlighet eller flere personligheter med navn. Og så syns jeg at det er urealistisk at alle mennesker skal være så fredelige. Det vil alltid finnes det gode og det vonde, det er jo helt åpenbart. Så jeg ville gått for en religion som representerer virkeligheten bedre og kan gi et slags svar på det store spørsmålet om hvorfor vi er her, ikke bare en «nå skal vi meditere»-religion.

3 guder bare, nei det er mange flere :) 🙏 eller gudebilder. 

Anonymkode: 97c03...11f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Islam best og ateismen minst

Anonymkode: 229ca...e31

• Liker 4
Skrevet

Liker best: ingen
Liker minst: alle

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen religion jeg liker bedre/mindre enn andre. Alle har jo positive og negative sider med seg. Det som gjelder er hvordan du tolker og praktiserer religionen. Er man til bry for andre så er man til bry for andre, uansett hvilken religion det måtte være.

Anonymkode: 5a631...4e2

AnonymBruker
Skrevet

liker minst ateismen (det er faktisk en religion)

Anonymkode: 229ca...e31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Religion og politikk er roten til all krig. 

Anonymkode: b6448...992

Religion er ikke problem i seg selv, det blir først et problem om politikere bruker det som unnskyldning for å holde på makten og skaffe rikdom og land. 

Anonymkode: 7bb4c...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Religion og politikk er roten til all krig. 

Anonymkode: b6448...992

Det stemmer ikke. Høyre ekstremiste fattigdom og politikk  osv er rotten til all krig.

Anonymkode: 470d3...af4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er kristen og elsker Jesus så svarer sier seg selv. Islam misliker jeg egentlig svært mye. Det eneste positive jeg kan si er at vi har en del moralteologi til felles, men alt annet er jo ulikt. Islam er en lovisk religion hvor mennesket skal underkaste seg Allah uten å kunne klage eller stille "de vonde" spørsmålene. Dette er radikalt annerledes i kristendommen. 

Ellers er det verdt å bemerke seg at det er det vestlige kolloniherredømmet som kom inn og innførte et kunstig skille mellom religion og sekularitet/ kultur i store deler av den østlige verden. De likte Hinduismen og Buddhismen godt ettersom at de ble ansett som primitive og lite opprørske/ truende. Derav konstruksjonen om deres fredlighet. 

Dersom man leser historien og konfliktene som har funnet sted i de områdene der disse religionene står sterkt vil man se et helt annet bilde. Myanmar og Sri Lanka kan tjene som gode eksempler. 

Hinduisme og buddhisme er ikke verken bedre eller verre enn andre religioner når det kommer til krig. Mye blod også der, dessverre.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Norrøn mytologi best og islam minst. Konservativ kristendom ligger ikke langt over islam, men islam er omtrent der kristendom var for 300 år siden. Hvis ikke jeg kan velge norrøn mytologi må det bli Buddhisme på topp.

Anonymkode: ac53f...374

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes satanisme er den beste religionen 

Anonymkode: bc844...e09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 15.18):

Jødedommen liker jeg best. Ikke er den misjonerende, og den handler hovedsaklig om livet her og nå, og ikke hvilke belønninger som venter en når en er død. Dessverre vet de fleste nordmenn null og niks om Jødedommen.

Enig :) 

jeg har  lenge hatt stor interesse for jødedommen og leser masse om den. Syns det er så utrolig interessant! Liker egentlig alt med den, og syns som deg at det er veldig synd at nordmenn ikke ser ut til å vite så mye om den. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (16 timer siden):

Hinduisme og buddhisme er ikke verken bedre eller verre enn andre religioner når det kommer til krig. Mye blod også der, dessverre.

Det er nok sant. I tillegg så må man huske på at kristendom, hinduisme, osv kun er merkelapper vi setter for å gjøre ting lettere å kategorisere. Det finnes mange retninger innenfor hver religion og det blir enda flere om man tar med hele historien til religionen. 

Likevel så synes jeg det er forskjeller på religioner. Buddhismen har f.eks ikke noe konsept om hellig krig i motsetning til Islam. Finnes selvsagt buddhister om har kriget. Tror ingen religioner hadde overlevd om de praktiserende tok totalt avstand fra krig. 

Anonymkode: 7f25d...05f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 2.34):

Jeg liker Islam best, fordi den har mange fine verdier man tar med seg i hverdagen. Det legges stor vekt på takknemlighet, tålmodighet om livet føles tøft, og samhold. I tillegg til ting som stor vekt på renslighet og helse.

Og så tror jeg at det finnes bare 1 Gud, og ikke en treenighet som i kristendommen. Gud er en kraft som er over alt og alle, ikke et menneske - og kan dermed ikke ha en sønn, som i kristendom.

Det finnes bare én gud i kristendommen også, den samme som er i islam. 

Syns man kunne slått sammen alle religionene til én verdensreligion, hvor alle var likeverdige og ingen ble holdt utenfor. 

Anonymkode: 479e8...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...