Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Islam er så voldelig og kvinneundertrykkende, og de ser på alle andre som ikke er muslimer som skitne. 

Anonymkode: 479e8...747

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2021 at 2:34 AM, AnonymBruker said:

Jeg liker Islam best, fordi den har mange fine verdier man tar med seg i hverdagen. Det legges stor vekt på takknemlighet, tålmodighet om livet føles tøft, og samhold. I tillegg til ting som stor vekt på renslighet og helse.

Og så tror jeg at det finnes bare 1 Gud, og ikke en treenighet som i kristendommen. Gud er en kraft som er over alt og alle, ikke et menneske - og kan dermed ikke ha en sønn, som i kristendom.

Anonymkode: 97846...e88

Du har mao ikke forstått noenting om kristendommen, men baserer deg på det du tror.......

spør en kristen da, så får du svar. Ikke ha slike fordommer. Hadde du bare kjent noen kristne, hadde du blitt overrasket. 
er du kristenofob som tror på dette? Siden du har såååååå liten kunnskap? 

Anonymkode: 3b517...243

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ancient ariens best 😀

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok sant. I tillegg så må man huske på at kristendom, hinduisme, osv kun er merkelapper vi setter for å gjøre ting lettere å kategorisere. Det finnes mange retninger innenfor hver religion og det blir enda flere om man tar med hele historien til religionen. 

Likevel så synes jeg det er forskjeller på religioner. Buddhismen har f.eks ikke noe konsept om hellig krig i motsetning til Islam. Finnes selvsagt buddhister om har kriget. Tror ingen religioner hadde overlevd om de praktiserende tok totalt avstand fra krig. 

Anonymkode: 7f25d...05f

Fraværet av "just war-doktrine" er egentlig naturlig sett i lys av mangel på hierarkisk struktur. De har aldri hatt noen "Kirke" med stor K. Hinduismen er også en mytisk religion uten kjent grunnlegger. Det gjør den mer diffus enn de Abrahamitiske religionene. De er dessuten lite opptatt av ortodoksi og mer opptatt av praksis. 

Jeg synes det er svært essensielt å huske på at sekularismen oppsto som en særegen ideologi i vesten. Dette kan faktisk dateres til i hovedsak 2 historiske hendelser. Den første knyttes til Freden i Westfalen (1648) der man ble enige om at internasjonal politikk skulle være religionsnøytral. Hver kriser skulle ha suveren selvråderett over eget territorium. Staten var altså suveren og paven skulle akseptere dette. Den andre hendelsen var den franske revolusjonen (1789-99). Da ble staten inndelt i institusjoner. Kirken ble fra da av en blant mange. 

Hvorfor er dette viktig? Jo fordi det hendte i Vesten. Når vi antar at det er noe som kan skilles utfra kulturen som vi omtaler som religion, så er dette fremmed alle andre steder. Religion og politikk glir derfor ofte i hverandre andre steder i verden. Spørsmålet: hvor begynner og slutter egentlig religionen er et vanskelig spørsmål også i Vesten, men umulig i feks India. Kulturen og religionen henger tett sammen. 

Dessuten har vi som du er inne på problemer med å vite hvem som representerer en religion. Ingen eier jo egentlig religionen. Nyhetsbildet og vår sekulære ideologi legger sterke føringer. Islam preges av en liten gjeng med gale hunder (jihadististene). Disse definerer islam for mange av oss i Vesten. Protestanter er i protestantiske land synonymt med kristendommen osv. 

Religion er et vanskelig konsept! Mange lærer på barneskolen at Hinduister og Buddhister kun sitter i Lotus-stilling og går med munnbind for ikke å inhalere insekter. Vei denne karikaturen er bak mål! Munnbind-buddistene er en liten sekt med raringer som er lite utbredt i India. Lotus-stilling er noe de gjør for å meditere, ikke alltid religiøst ladet. 

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen...? 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har mao ikke forstått noenting om kristendommen, men baserer deg på det du tror.......

spør en kristen da, så får du svar. Ikke ha slike fordommer. Hadde du bare kjent noen kristne, hadde du blitt overrasket. 
er du kristenofob som tror på dette? Siden du har såååååå liten kunnskap? 

Kristofobi er et understudert fagfelt! Det er ingen tvil om at kristofobien i dag florerer i store deler av den vestlige verden. Vi kristne blir hetset og sett ned på, men kulturen vår liker denne tendensen for godt til å gå i rette med den. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

aLiens

Anonymkode: 479e8...747

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv, innlegg av utestengt bruker,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hell yes!

Skal jeg gå for noe overnaturlig kan det like godt være noe som har skikkelig schwung over seg. 

Anonymkode: 21183...a76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker best kristendom, liker ikke den muslimske tro.

Anonymkode: 3387c...8d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Religion er et vanskelig konsept! Mange lærer på barneskolen at Hinduister og Buddhister kun sitter i Lotus-stilling og går med munnbind for ikke å inhalere insekter. Vei denne karikaturen er bak mål! Munnbind-buddistene er en liten sekt med raringer som er lite utbredt i India. Lotus-stilling er noe de gjør for å meditere, ikke alltid religiøst ladet. 

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen...? 

Tror det også handler om at vi mennesker er flinke til å huske karikaturer og at vi ender med å huske karikaturene som fakta. 

Anonymkode: 59460...fde

AnonymBruker
Skrevet

Buddhismen er vel i utgangspunktet ikke en religion, men filosofi. Så derfor ingen. 

Anonymkode: b0b47...e38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns islam er den beste religionen ❤

Anonymkode: 3bdff...f4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/7/2021 at 6:17 PM, Jaconandersen said:

Sitat fra bibelen og Jesus:

"Vokt dere for de falske profetene! De kommer til dere i fåreham, men innvendig er de glupende ulver. På fruktene skal dere kjenne dem. Sanker en vel druer av tornebusker, eller fiken av tistler? Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer dårlig frukt. Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt. Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter. "

Hvordan kan egentlig islam være den sanne religion når ikke ordene til guden i Islam, fører til de mest fredfulle og beste samfunnene i verden?

Dette ønsker visst ikke muslimene å svare på. Er det fordi de ser du og Jesus har rett?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er selv kristen, så kristendom ❤️ 

Ellers må jeg si at jeg er aller, aller, mest skeptisk til satanisme. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne omgås noen som tilber og dyrker Satan og demoner. Jeg hadde blitt redd faktisk. Det er virkelig, virkelig, skumle greier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (På 9.6.2021 den 9.45):

Kristofobi er et understudert fagfelt! Det er ingen tvil om at kristofobien i dag florerer i store deler av den vestlige verden. Vi kristne blir hetset og sett ned på, men kulturen vår liker denne tendensen for godt til å gå i rette med den. 

Tenk hvordan kristne har det i store deler av den muslimske verden. Det er visst ikke så mange igjen har jeg hørt.

Anonymkode: 4a9de...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (15 minutter siden):

Ellers må jeg si at jeg er aller, aller, mest skeptisk til satanisme. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne omgås noen som tilber og dyrker Satan og demoner. Jeg hadde blitt redd faktisk. Det er virkelig, virkelig, skumle greier. 

Satanisme er noe helt annet enn det du beskriver. Selvfølgelig er det flere former, men du kan søke litt å se hva de som definerer seg som satanister sier.

Sier ikke bibelen at satan var en engel? Og at alt han gjør er å straffe de som fortjener straff? 

Anonymkode: cd0ee...033

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenk hvordan kristne har det i store deler av den muslimske verden. Det er visst ikke så mange igjen har jeg hørt.

Anonymkode: 4a9de...f30

Men det underkommuniseres i Vesten, mon tro hvorfor...? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker all religion veldig dårlig, og sybs godt om livssyn som bryr seg mest om mennesket selv

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Gjenferdet said:

Satanisme er et moderne fenomen som oppsto i det 20. århundret. Få satanister tror på og enda færre «dyrker» Satan. Bevegelsen setter i stedet menneskets selv i sentrum.

Satanistene er få, men det er stor intern variasjon i tro og praksis. Hovedstrømningene er fokusert på «det gode liv», nonkonformisme og kreativt utenforskap. Et mindre segment er primært opptatt av opposisjon mot det bestående. Det finnes former for satanisme de fleste vil regne som religion, men den største gruppen vil ofte bli regnet som et sekulært livssyn.

https://snl.no/satanisme

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Men det underkommuniseres i Vesten, mon tro hvorfor...? 

Mange kirkesamfunn i Norge som har høyt fokus på forfulgte kristne.  Forrige budsjettforlik endte også med at kristne flyktninger skal prioriteres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...