AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Med søvntrening mener jeg spesifikt å lære babyen og finne roen og søvne selv. Han nekter smokk og er per nå avhengig av pupp/byssing for å sovne. Han er enda liten så stresser ikke med det! Men lurer likevel på når er barnet stort nok til at det kan legges ned våken, gråte, bli plukket opp for trøst, prøve igjen osv. Anonymkode: f4cc4...27b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Du kan jo fint gjøre det sånn nå om du vil, det viktigste er jo at baby får nærhet og trygghet med en gang om han trenger det. Vår baby ble lagt for å sove i egen seng når vi så hun begynte å bli trøtt helt fra første dag på sykehuset. Tok selvfølgelig opp hvis hun ble lei seg hver gang. Hun var ikke spesielt interessert å sove på oss og kunne fint ligge for seg selv som våken, så jeg skjønner det er sikkert vanskeligere om man har en baby som krever kroppskontakt konstant. Anonymkode: 4f949...670 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. juni 2021 #3 Skrevet 7. juni 2021 Det der uttrykket "finne søvnen selv" er jo tatt rett ut av helsestasjonhåndboka, de er jo nærmest besatt av at så små barn skal klare dette. Vi har aldri hatt søvntrening med vår, han ble ammet i søvn til han var halvannet, deretter sovnet han oppå oss til vi la han i sengen for å sove videre, og nå som han er 2 ligger vi i senga med han og prater om dagen til han sovner søtt, det tar ca ett kvarter. Er veldig glad vi gjorde det på denne måten, ikke noe stress og grining, og han slipper å ligge der og føle seg forlatt fordi vi skal ha tid til oss selv. Regnet liksom med at man må gi litt av seg selv og tiden sin når man får barn, og det går an å være litt raus med noe som er så smått at ikke de skjønner hva søvntrening er, og hvorfor de må ligge der alene mens vi går i et annet rom.
Regnbuefisk Skrevet 7. juni 2021 #4 Skrevet 7. juni 2021 Vi hadde en baby som slet veldig med å roe seg ned og sovne, så legge han ned mens han var "våken, men søvnig" var rett og slett umulig. Jeg ammet i søvn hver kveld og ved alle oppvåkninger på natt i 9 mnd (synes heldigvis det funket helt greit for oss). Ved 9 mnd snudde han seg vekk fra puppen og begynte selv å trene på å finne roen. Han trengte tydeligvis en del tid før han klarte å slappe av og sovne uten hjelp. Men det gikk fint når han først var klar. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #5 Skrevet 7. juni 2021 skruttveig skrev (1 time siden): Det der uttrykket "finne søvnen selv" er jo tatt rett ut av helsestasjonhåndboka, de er jo nærmest besatt av at så små barn skal klare dette. Vi har aldri hatt søvntrening med vår, han ble ammet i søvn til han var halvannet, deretter sovnet han oppå oss til vi la han i sengen for å sove videre, og nå som han er 2 ligger vi i senga med han og prater om dagen til han sovner søtt, det tar ca ett kvarter. Er veldig glad vi gjorde det på denne måten, ikke noe stress og grining, og han slipper å ligge der og føle seg forlatt fordi vi skal ha tid til oss selv. Regnet liksom med at man må gi litt av seg selv og tiden sin når man får barn, og det går an å være litt raus med noe som er så smått at ikke de skjønner hva søvntrening er, og hvorfor de må ligge der alene mens vi går i et annet rom. TS: Ja vi gjorde det samme med storesøster som nå er 3. Hun tok heller ikke smokken og pupp var best. Jeg ammet i søvn til nesten 2 år, og etter det og frem til i dag ligger en av oss med henne og snakker om alt og ingenting. Og ja, det er faktisk en av de fineste stundene vi har ila dagen, og jeg absolutt elsker de gode samtalene som kommer rett før hun lukker øya. Men jeg kjenner at det blir utrolig vanskelig å styre med lillemann samtidig som jeg bruker 30-40 min på legging med henne. Jeg er alene 2 uker om gangen, og det er heftig å både bysse og kun ha han sovende på meg når jeg har en 3 åring som gjerne vil jeg skal hjelpe, leke, kose, ut å gå tur osv. Lillebror skriker så fort han legges ned, og nå mens han enda er så liten så plukker jeg han opp med en gang. Og det er virkelig ikke bare-bare å bære han, mens jeg triller vogn, og skal passe på/leke med storesøs. Så jeg får absolutt dårlig samvittighet i å tenke i de baner at jeg vil gi han «søvntrening» (i mangel på bedre ord), men storesøs er lei seg og sår fordi lillebror er på brystet mitt 24/7. 😢 Anonymkode: f4cc4...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå