Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har fått fødselsangst. 

Jeg er nå i sluttspurten av graviditeten, har noen få uker igjen og kjenner jeg gruer meg skikkelig til å føde. Ikke på selve fødselen, men jeg er enormt redd for at noe skal gå galt under fødsel. Min største frykt er selvfølgelig at babyen skal dø. Men også at babyen skal sitte fast, miste hjertelyd osv som kan gjøre at den får hjerneskade.  Jeg er redd for å revne (revnet til grad 4 i forige svangerskap og har slitt enormt i ettertid)

dette er utrolig slitsomt kjenner jeg, jeg går hver eneste dag og tenker på dette og bekymrer meg. Er det noen som kjenner seg igjen som har tips?

Anonymkode: d40d9...1fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok en helt vanlig frykt å kjenne på. Det du nevner er jo ting som kan skje og som skjer med noen. Jeg var redd for de tingene med første og er det nå også med andre. 

Tankene er normale å ha og frykt er ikke farlig. Det som er viktig er jo at ikke disse tankene ikke tar helt overhånd og at du glemmer at det kan gå bra også. :) Det beste er å prate om det! Snakk  med jordmor, mannen, familie og/eller venner om tankene dine, da sprekker de litt. Du kan også spørre jordmor om å henvise til noe lavterskel tilbud innen psykisk helse hvis det er noe din kommune tilbyr. 

Anonymkode: 6a907...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tror jeg har fått fødselsangst. 

Jeg er nå i sluttspurten av graviditeten, har noen få uker igjen og kjenner jeg gruer meg skikkelig til å føde. Ikke på selve fødselen, men jeg er enormt redd for at noe skal gå galt under fødsel. Min største frykt er selvfølgelig at babyen skal dø. Men også at babyen skal sitte fast, miste hjertelyd osv som kan gjøre at den får hjerneskade.  Jeg er redd for å revne (revnet til grad 4 i forige svangerskap og har slitt enormt i ettertid)

dette er utrolig slitsomt kjenner jeg, jeg går hver eneste dag og tenker på dette og bekymrer meg. Er det noen som kjenner seg igjen som har tips?

Anonymkode: d40d9...1fc

Meld deg på Positiv Fødsel sine fødselskurs ASAP!

Anonymkode: f8d46...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med jordmor, de vet hva de snakker om! Og vær åpen om frykten din - jeg er helt avhengig av å forstå hva som skjer, så jeg gjorde en avtale med jordmor under fødsel om at hun skulle forklare alt hun tenkte på, gjorde eller grublet over. Det funka bra for meg! (Også hjalp det å være litt stressa og tro at alt skulle gå til h.. for da ble jeg positivt overrasket over den faktiske fødselen 🙈😂)

Anonymkode: 8d027...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har d på samme måte. Uke 38..  angrer på at jeg ikke sto mer på mtp denne angsten.. få innvilget ks eller noe.. 

tar meg selv i å håpe på at det er «lenge» til fødsel starter og føler meg som eneste som ikke går å gnåler om «kan ikke fødsel starte snart..». Er jo veldig lei.. har masse plager , men gruer meg samtidig så mye til fødselen..

Anonymkode: 0965b...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...