Gå til innhold

Legge ved eldre attester og arbeidserfaringer når jeg søker jobb, samt VGS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet i 30åra innenfor et område det burde være relativt lett å få jobb, men jeg har foreløpig ingen relevant erfaring fra arbeidsmarkedet. Jeg har noen frivillige prosjekter jeg melker for det, det er verdt, men har valgt å ikke legge ved for eksempel VGS ettersom jeg har en god del utdanning. Jeg har og hatt en jobb på restaurant i mange år, hvor jeg fortsatt jobber, som jeg har satt opp som eneste jobb, ettersom jeg har vært der i omtrent 5-6 år nå. 

Slik jeg har forstått det, skal man bare legge ved erfaringer fra de siste 5 åra, med mindre erfaringen er veldig relevant. Jeg har hatt en del jobber i begynnelsen av 20 åra, hvor jeg har fått attester og strålende anbefalinger, men jeg føler det virker litt uproft å legge ved attesten fra Narvesen som 19 åring, når jeg søker på mer "profesjonelle" stillinger nå som 30 åring? Jeg har prøvd å lage en 'clean' og ordentlig profil som sporer seg inn på det arbeidsmarkedet hvor jeg søker jobb, men har fått høre fra venner og familie nå at jeg må pøse på med VGS og alt av erfaringer jeg har fra tidligere jobber, så har blitt litt usikker på hva som er riktig? Sånn som CV'en min er nå, går den ikke lengre tilbake enn da jeg var 25, men jeg kan da ikke skjønne at de skal ville vite om alle slags småjobber og ting jeg har holdt på med før, er ikke noen "hull" i livet mitt, bare at jeg har prøvd å holde CV'en relevant? 

Anonymkode: 0cf95...998

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette kommer litt an på hva som er vanlig i bransjen og hva du har å by på. Har du veldig mye relevant, kan vise til gode prosjekter etc, er det ikke så relevant med sommerjobben da du var 19. Du kan i tilfelle skrive et punkt under "årstall fra til (fra du var 19 - 25)" med "ulike sommerjobber" slik at alt samles for ikke å få en veldig lang CV. Og evt nevne i søknad eller i intervju at attester fås på forespørsel. Så få de spørre etter det de ønsker å se. 

Anonymkode: 27b03...505

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut mye urelevant fra CV, men tatt med noe eldre jobber for å vise at jeg ikke ventet til jeg var i midten av 20 årene før jeg begynte jobbe. Men har f.eks skrevet 2***-2*** - diverse deltidsjobber ved siden av skole. 

Anonymkode: 1d25d...dfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samlet alle deltidsjobber i en egen bolk. Type

«2006-2013 Diverse vikariater og deltidsjobber

- Narvesen

- McDonald’s osv»

Synes det er fint for å vise at jeg har vært i arbeid helt siden jeg var i tidlig tenårene, men siden det ikke er relevant for mastergraden min utdyper jeg det ikke på noen måte. Fikk for øvrig min første stilling som jurist på bakgrunn av at jeg hadde langvarig kundeserviceerfaring. Hehe. 

Anonymkode: f912b...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...