Gå til innhold

Barnet har barnehagestart i august, jeg har ikke fått noe informasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt eneste barn starter i barnehagen i august. Vi har frem til nå ikke fått noe informasjon om rutiner, klær og utstyr som han trenger, ting vi må sørge for er innlært før osv. Forventes det at man bare vet sånne ting? For det gjør ikke jeg... 

Jeg hadde håpet på en liste over ting han trenger, samt rutinene de har for legging og mat, hvor mye de vanligvis er ute osv. Barnehagestart hadde gått mye lettere for oss alle da. Skal jeg sende en epost å spørre? Men jeg vet heller ikke hvem jeg skal henvende meg til, da jeg ikke aner hvilken avdeling han starter på. Barnet er bare 15 måneder ved barnehagestart,  så man kan ikke forvente at han tar ting lett...

Er dette vanlig? 

Anonymkode: d04a1...f1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vårt eneste barn starter i barnehagen i august. Vi har frem til nå ikke fått noe informasjon om rutiner, klær og utstyr som han trenger, ting vi må sørge for er innlært før osv. Forventes det at man bare vet sånne ting? For det gjør ikke jeg... 

Jeg hadde håpet på en liste over ting han trenger, samt rutinene de har for legging og mat, hvor mye de vanligvis er ute osv. Barnehagestart hadde gått mye lettere for oss alle da. Skal jeg sende en epost å spørre? Men jeg vet heller ikke hvem jeg skal henvende meg til, da jeg ikke aner hvilken avdeling han starter på. Barnet er bare 15 måneder ved barnehagestart,  så man kan ikke forvente at han tar ting lett...

Er dette vanlig? 

Det er lenge til. Du får oversikt. 

Skrevet

Vi fikk kun ett skriv om når de skulle møte første dagen. Resten tok vi på tilvenningen. Da får dere utstyr liste og de spør om barnet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke informasjon før nærmere oppstart. 
hvis du lurer på generelle ting, kan du sjekke nettsiden deres, ellers pleier barnehagen å ta det meste av informasjonen i løpet av tilvenningen. 

Anonymkode: d3b96...9cd

• Liker 6
Skrevet

Mener å huske vi fikk tilsendt et skriv fra barnehagen i juni det året han skulle begynne i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått et informasjonsbrev fra barnehagen og skal visstnok ha en oppstartssamtale før barnet starter i bhg. skal også være foreldremøte over teams.

Ville kontaktet barnehagen. 

Anonymkode: de9c2...fd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ikke informasjon før nærmere oppstart. 
hvis du lurer på generelle ting, kan du sjekke nettsiden deres, ellers pleier barnehagen å ta det meste av informasjonen i løpet av tilvenningen. 

Anonymkode: d3b96...9cd

Det er ingen informasjon på nettsiden deres, bortsett fra åpningstider og årshjul. 

AnonymBruker
Skrevet

Informasjonsskriv sendes nok ut rett før sommerferien, det er helt vanlig. Så bare smør deg med tolmodighet.

Hvis du lurer veldig kan du Google, du finner nok mye nyttig på nett. 

Anonymkode: 0b7ec...896

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Minlillelykke skrev (7 minutter siden):

Vi fikk kun ett skriv om når de skulle møte første dagen. Resten tok vi på tilvenningen. Da får dere utstyr liste og de spør om barnet. 

Jeg hadde håpet på informasjon litt før slik at jeg fikk hjulpet sønnen min inn i rutinene deres. Han er antagelig vandt til å sove, spise og leke på helt andre tidspunkter enn det barnehagens rutiner tilsier. Ønsker å gjøre oppstart så enkelt så mulig, både for barnet mitt og barnehagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva trenger du å vite? Barnehagen følger barnegruppens rutiner. Barnet ditt får sove når det er trøtt. Måltider følges etter anbefalingene fra helsedirektoratet, frokost 08.00, lunsj 11.30 og frukt 14.00.

Barnet trenger vanlige klær i barnehagen, vanlige uteklær ute.

Du overtenker. Og hvis du ønsker å vite disse spørsmålene så ringer du avdelingen barnet ditt skal begynne på, kvinneguiden kan ikke gi deg svar på dette.

Anonymkode: c4a80...42c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde håpet på informasjon litt før slik at jeg fikk hjulpet sønnen min inn i rutinene deres. Han er antagelig vandt til å sove, spise og leke på helt andre tidspunkter enn det barnehagens rutiner tilsier. Ønsker å gjøre oppstart så enkelt så mulig, både for barnet mitt og barnehagen. 

Den første tiden tilpasser barnehagen seg barnets rutiner. Du trenger ikke å lære barnet noe. De første månedene har de fleste barn helt ulike rutiner - også helt magisk, litt oppunder jul, faller barna i samme rytme og rutiner. Det viktigste du kan gjøre er å ikke stresse og å vise med hele deg at du synes barnehagen er et kult og trygt sted. 

Anonymkode: 9afe0...d5e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på det, barna kommer inn i rutinene i barnehagen uansett om de blir forberedt eller ikke. :)

Men sover barnet to ganger daglig blir det vanskelig da, men som regel spiser man rundt kl.11 og kl.14 og sover en gang mellom der.

Barnehagen trenger ikke informere om hva slags klær, det vet du selv. Regntøy på sommeren og vinterdress på vinteren. Sokker, sandaler, lue og votter. ++ Skiftetøy, matboks og flaske. ++ Ikke vanskelig. :)

Anonymkode: 3ef41...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I oppstartsamtale vil bhg spørre hva ditt barn trenger, hva som er deres rutiner og behov, så vil de tilstrebe å møte dette på best mulig måte :) Etter kort tid vil ditt barn gradvis bli en del av «strømmen» og ha behov omtrent på samme tidspunkt som de andre små. Dette går seg til etterhvert. Utgangspunktet skal alltid være hva barnet er vant til fra før. Du trenger ikke øve inn noe eller forberede deg. Klær og utstyr vil du få info om senere, men i første omgang trenger du kun det su antakelig har fra før, som er hverdagsklær etter årstiden. Dette går fint:) Hvis du kjenner at dette plager deg kan du alltids ringe styrer og stille spørsmål. Si du er førstegangsforelder og har behov for litt mental forberedelse til bhg start eller lignende. 

Anonymkode: e48c7...607

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat det hadde jeg ikke bekymret meg for. Mine har sovet på andre tider, men kom fort inn i bhg sine tider

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send en mail eller ring styrer 😊 

Anonymkode: de54d...ba8

Skrevet

Vi fikk ikke velkomsbrev og oversikt over tilvennings osv før et par uker før oppstart. Ikke bekymre deg for å endre på deres rutiner. De glir som regel rett inn i barnehagens rutiner, selv om de ikke er de samme som de er vant med hjemmefra😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva trenger du å vite? Barnehagen følger barnegruppens rutiner. Barnet ditt får sove når det er trøtt. Måltider følges etter anbefalingene fra helsedirektoratet, frokost 08.00, lunsj 11.30 og frukt 14.00.

Barnet trenger vanlige klær i barnehagen, vanlige uteklær ute.

Du overtenker. Og hvis du ønsker å vite disse spørsmålene så ringer du avdelingen barnet ditt skal begynne på, kvinneguiden kan ikke gi deg svar på dette.

Anonymkode: c4a80...42c

Ikke alle barnehager gjør slik? I den vi bruker spiser de 1030 og 1400, to måltider, ikke bare frukt på siste. Barna spiser frokost hjemme,  ihvertfall siden oppstarten i august 2020. De legges mellom 11 og 1130 ca og sover til de våkner, eller vekkes før mat kl 1345. 

Anonymkode: 795c6...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slitsomt å overtenke så mye? Har selv en som begynner i barnehage i august, nesten ikke ofret det én tanke 😅

Anonymkode: cb621...98b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk ikke info om klær før litt uti oppstarten. Da jeg spurte om noen ting på forhånd fikk jeg blant annet beskjed om.at de ikke forventet at barnet kunne ditt og datt (min var 11,5 mnd ved oppstart) 

De hjalp å mate med skje/ åpne og gi klemmeposer,og jeg sendte med så lettspiselig mat jeg kunne.

Jeg var meget spent på soving da han kun var vant med å bysses i søvn av oss foreldre.  Men han sovna fint i vogna han, og han fikk sove når sine to lurer, som gikk over til en lur etter 2 mnd fordi det passet best slik og det gikk bra for ham. 

Du bør ha skifteklær i bhg ved søl av mat/ tiss. Fikk beskjed om å bruke bleier med åpning i sidene. Eget sovetøy, ulldress, lue, votter da det ble kaldere. To dresser og to par sko, to av det meste egt,  da ting ikke tørker over natta alltid.  De gikk ikke ut med barna i starten,  for en rolig overgang. Der meste går seg til :)

Anonymkode: 795c6...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sen en Mali til styrer. Vi har fått et lite skriv der de går igjennom en typisk dag/uke i barnehagen. Nå er vi 2. gangs foreldre, så vi vet jo hva det går i, men da det var første gang, så var jeg veldig stressa, så skjønner deg godt. man vet ikke det man ikke vet, og jeg fikk meg jo noen overraskelser etterhvert.

Det er nok ikke mye utstyr du trenger 1. dag i august. 

Anonymkode: e9fb6...a48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...