Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva angrer du på At du ikke tok med eventuelt hva savnet du, og hva hadde du klart deg uten!

Ta gjerne med om du tok KS eller fødte vaginalt

Anonymkode: 13e70...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angrer på at jeg pakket i trillekoffert, for det krevde så mye plass og styr for å åpne og få ut ting at jeg heller droppet det om det ikke var superviktig. Neste gang blir det en overnight bag som er enkel å ha ved sengen. 😊

Anonymkode: bb6c5...1c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte vaginalt. 

Hadde ikke klart meg uten lypsyl, shampoo, balsam, hårbørste og den store vannflasken min. 

Anonymkode: 09be3...945

AnonymBruker
Skrevet

Too = også 

Anonymkode: ad30a...b60

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger mye mindre enn du tror, toalettpapir, bind, nettingtruser osv får du på sykehuset. Jeg fødte vaginalt og syns det viktigste var: 

Alle de viktige papirene, helsekort osv!! Amme bh, amme innlegg, toalettsaker, antrekk for å reise hjem i til meg selv og babyen, sko for å bruke i dusj og hårstrikk.

Og som sagt over her, ikke pakk i trillekoffert. Det er trangt på sykehuset og bag er mye mer praktisk. Det kan også være lurt å ha med mat til partner, da de ikke alltid får servering på sykehuset. 

Anonymkode: 61606...479

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før min del nå i koronatidene ble det å ta med pålegg og mat jeg likte. Det er ikke buffe nå i koronatidene, og det man får servert er IKKE nok for en ammende kvinne. 

Anonymkode: 1c60b...c5d

• Liker 2
Skrevet

Du trenger veldig lite, de fleste blir jaget hjem fra sykehuset dagen etter fødsel uansett. Men vanlige toalettsaker +såpe og sjampo, myke, løse klær som er enkle å amme i (ammesinglet og velourjoggebukse f.eks), ammeinnlegg, purelan til såre brystvorter og ei stor vannflaske er fint å ha med. Og klær babyen kan reise hjem i. Det meste av det du trenger av bind, bleier etc får dere på sykehuset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en jævelig lang ledning til mobillader 😂

Anonymkode: e721d...9c0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva angrer du på At du ikke tok med eventuelt hva savnet du, og hva hadde du klart deg uten!

Ta gjerne med om du tok KS eller fødte vaginalt

Anonymkode: 13e70...8bc

Sjekk med ditt sykehus først og fremst. :)

Jeg hørte på de som sa "du trenger ikke så mye, du får alt på sykehuset" - og det var big mistake 😆 Det gjelder faktisk ikke overalt, spesielt om man havner på barselhotell. Og ikke alle sykehus "kaster deg ut" etter ett døgn. 

På barselhotellet jeg var på hadde de ikke noe, så mannen måtte hjem hele tiden for klesskift og ut og handle. Jeg fødte vaginalt og var på sykehuset i 4 dager (3 netter), som var helt standard og minimum for at sykehuset skulle gjøre undersøkelser. De ønsket ikke at man dro hjem før. Man kan jo risikere å være der lenger hvis det oppstår noen problemer. 

Grunnen til at jeg hadde behov for en del skift var at jeg svettet ekstremt mye etter fødselen, var inkontinent og lakk melk, samt at baby gulpa mye. Man kan jo være heldig å ikke trenge så mye skift, men jeg husker at det var ekstremt kjedelig å stå midt på natten og ha tissa seg ut og ikke ha noen tørre og rene klær til verken meg eller baby :(

Skal føde snart og kommer til å passe på å ha med nok skift og MASSE snacks, siden man ikke har lov å forlate avdelingen under oppholdet. 

Anonymkode: 92472...8bd

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke trengt noe under fødselen, bare på barsel. Da har jeg trengt slippers, toalettsaker og klær til meg (ammebh og gravidklær) og baby (til hjemreisen).

Anonymkode: 883d4...96b

AnonymBruker
Skrevet

Fødebagen, what too/not too

Kondomer kan du trygt la ligge igjen hjemme.

Anonymkode: 44080...7ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pakket altfor mye, og kunne klart meg uten det meste, men det jeg virkelig fikk bruk for var: 

Tights, ammeBH/singlet og lang cardigan til å dekke over bleierumpa

Toalettsaker

Ekstra lang mobillader

Slippers til å dusje med

Til babyen var jeg veldig glad jeg hadde med babyolje og kompresser til å vaske vekk den første bæsjen, den satt så godt og det var ikke annet å vaske babyen med enn stive, ekle papirservietter på sykehuset. 

Jeg fødte vaginalt og lå på barselhotell. 

Anonymkode: 52a98...871

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Dos and don'ts" eller "What to do and what not to do" er forresten korrekt engelsk :)

Anonymkode: 92472...8bd

• Liker 4
Skrevet

Jeg pakket alt som var listet opp på diverse oversikter på nett, men brukte så og si ingenting. Var fint å ha toalettsaker pluss egen såpe, shampoo og balsam. Brukte tøflene og joggebukse/genser. Ellers lå resten ubrukt🙈 Greit å sjekke opp om mannen/medmor får kjøpe mat i kantine/kiosk med tanke på korona. Hvis ikke er det nok greit å pakke niste😊

AnonymBruker
Skrevet

Balsam bruker jeg vanligvis ikke, men etter å ha ligget og gnidd bakhodet i ei pute i 22 timer så var det rimelig flokete baki der. Så det hadde jeg trengt.

Jeg mista så mye blod at jeg bare lå med truse, bind og sykehusskjorte i tre dager, så trengte ikke klær annet enn det jeg reiste hjem i. 

Slippers var uvurderlige. Hater å gå på bad på sykehus uten sandaler/tøfler, og slippers kunne jeg også bruke i dusjen.

Ellers lypsyl, håndkrem og vannflaske.

Anonymkode: 01809...19b

Skrevet

Utover hva de andre har nevnt her hadde jeg veldig god bruk for multimam kompress til såre nippler. Slet med amming og fikk sår , så veldig godt å ha disse tilgjengelig da man ikke fikk gå på apoteket. 

Hadde også med en nyfødt smokk. Vet det er veldig omdiskutert å bruke dette før ammingen er kommet i gang, men for oss lettet det veldig da mini hadde veldig sugebehov. Men bare gnagde på nippelen min( har stramt tungebånd og litt låsninger pga forløsning med vakuum).

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt med slippers, Crocs eller andre tøfler som kan være med i dusjen og som kan vaskes godt når du kommer hjem. Ville også hatt med komfortable klær som har god plass til en mage som ikke forsvinner med en gang man har født (ikke ta med gravidtopper. Man har plass til magen i den, men sånne topper fremhever magen veldig). Ville også tatt med en god del topper, og men få gensere (jeg har iallefall vært veldig varm). 

Anonymkode: 2bcbe...d3c

Skrevet

Neste gong skal eg ha med puta faktisk fordi dei slappe lefsene dei hadde der gjorde ikkje spesielt mykje for nakken min :P

Hårstrikk var veldig greitt å ha! Multimam kompresser, purelan, ekstra sokkar og truser (store). Fekk stort sett bruk for det eg pakka faktisk.

Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Satte stor pris på den lille reiseflasken med shampo jeg hadde med meg. Utrolig digg å få vasket håret! Når jeg fødte om vinteren var det en lang og god cardigan. Brukte sykehusklær, men mine egne store gode truser og strømper. Greit å ha med klær å reise hjem i. Fikk ikke bruk for så mye annet (utenom tannkost, tannkrem, hårbørste..) 

Edit: hadde med tøfler. Pakket i en bag. Fødte vaginalt. Tok også med litt babyklær. Glad jeg gjorde det også. Og eget teppe til vinterbabyen

Endret av kruspersilletaco
AnonymBruker
Skrevet

Leser flere steder at det anbefales å ha med slippers pga sykehusbakterier. Bør man da ha to par, ett til å bruke i dusjen og ett til gå med ellers? Eller holder det med ett par?

Anonymkode: 37ea1...390

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...