Gå til innhold

Nok en voldtektsforbryter går fri

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

VG skriver...

Jeg blir irritert. Jeg blir irritert på et latterlig norsk rettsvesen. Mer vil jeg ikke si av frykt for å få innlegget slettet. :frustrert:

Mannen får gå fri selv etter å ha blitt tatt på fersk gjerning av en politipatrulje. At denne mannen fortsatt går fri er i mine øyne helt utrolig, og troen på det norske rettsvesen er i ferd med å forsvinne helt.

Endret av Superlammet
Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Politiet mente også at pga at de gamle sakene var så gamle kunne det ikke være gjentakelsesfare, men grunnen til at dette kommer opp nå er jo at han nettopp har gjentatt det...

Skrevet

Nettopp. Jeg blir rett og slett oppgitt over den naive politikken til Norge på dette området.

Skrevet

Ikke særlig betryggende, nei. Ser man på at antallet uoppklarte voldtekssaker øker, er hvertfall ikke dette godt nytt! Hvis systemet er så fullt av hull at man slipper unna med slikt, er det kanskje ikke så rart. :forvirret:

I mitt distrikt har også antall uoppklarte voldtekssaker økt veldig det siste året. Er enkelte områder man blir anbefalt å absolutt ikke gå alene osv. Burde ikke være slik, nei.

Skrevet
- Jeg skjønner hvis dette skurrer for folk, det gjør det for meg også. Men vilkårene for varetekt er ikke oppfylt, vi kan ikke sannsynliggjøre at det er gjentaktelsesfare ni år etter siste dom, sier politiadvokat Tove Nissen-Solle.

Det er jo her hele poenget ligger.

Selv om det blir utrolig feil i slike saker, så handler det jo om rettssikkerhet. Mener dere at vi bør ha et system som åpner for fri tolkning av reglementet? Det kan fort slå feil vei.

Det jeg tenkte da jeg leste dette, var at fengselsstraff tydeligvis ikke var særlig effektivt ...

Skrevet
Ikke særlig betryggende, nei. Ser man på at antallet uoppklarte voldtekssaker øker, er hvertfall ikke dette godt nytt! Hvis systemet er så fullt av hull at man slipper unna med slikt, er det kanskje ikke så rart.  :forvirret:

I mitt distrikt har også antall uoppklarte voldtekssaker økt veldig det siste året. Er enkelte områder man blir anbefalt å absolutt ikke gå alene osv. Burde ikke være slik, nei.

Hæ?

Det er ikke snakk om at han slipper unna, men at han ikke kan sperres inne før rettssaken starter. Han er dømt for alle de tidligere forholdene.

Gjest Violetta
Skrevet
Hæ?

Det er ikke snakk om at han slipper unna, men at han ikke kan sperres inne før rettssaken starter. Han er dømt for alle de tidligere forholdene.

Men hvordan kan man påstå at det ikke er gjentakelsesfare? At det er så lenge siden sist viser jo bare at han ikke har blitt noe bedre selv om det har gått lang tid!

Skrevet
Hæ?

Vel, i min forstand var dette å slippe unna ettersom han i mellomtiden er fri til å gjennta handlingen. Hva statistikken sier om gjentagelse av tidliggere forbrytelser er egentlig ikke beroligende.

Skrevet
Men hvordan kan man påstå at det ikke er gjentakelsesfare?

Fordi det står i loven!

Sakene er foreldet mtp å bruke det som grunnlag for varetektsfengsling.

Gjest Violetta
Skrevet
Fordi det står i loven!

Sakene er foreldet mtp å bruke det som grunnlag for varetektsfengsling.

Ja da er det loven det er noe galt med. Uansett er det riv ruskende galt.

Skrevet
Vel, i min forstand var dette å slippe unna ettersom han i mellomtiden er fri til å gjennta handlingen. Hva statistikken sier om gjentagelse av tidliggere forbrytelser er egentlig ikke beroligende.

Nei, det er ikke beroligende - men jeg skjønner ikke helt hva dere vil med å kritisere det. En total forandring av loven?

Eller er det bare for å få ut litt galle? Det er to forskjellige ting, og jeg skjønner det siste, selvfølgelig - men i første innlegg er vedkommende så forbanna på norsk rettsvesen, og jeg forstår ikke helt logikken. Ihvertfall ikke uten at det begrunnes i hva man vil ha forandret.

Gjest Violetta
Skrevet
Nei, det er ikke beroligende - men jeg skjønner ikke helt hva dere vil med å kritisere det. En total forandring av loven?

Ja hva mener du, er noe rett bare fordi det følger loven? Det synes nemlig ikke jeg!

Skrevet
Ja hva mener du, er noe rett bare fordi det følger loven? Det synes nemlig ikke jeg!

I forhold til dem som må behandle saken akkurat nå - ja!

Om regelverket må forandres så er det en prosess som ikke kan brukes i denne konkrete saken uansett.

Gjest Violetta
Skrevet
I forhold til dem som må behandle saken akkurat nå - ja!

Om regelverket må forandres så er det en prosess som ikke kan brukes i denne konkrete saken uansett.

Jeg tolket ikke hovedinnlegget her er ment å bare kommentere denne enkeltsaken, jeg tolker det slik at det er lovgivningen rundt hele temaet som blir kommentert. Det er det jeg forholder meg til.

Skrevet
Jeg tolket ikke hovedinnlegget her er ment å bare kommentere denne enkeltsaken, jeg tolker det slik at det er lovgivningen rundt hele temaet som blir kommentert. Det er det jeg forholder meg til.

Javel, hva slags lovendring ønsker du?

Hovedinnlegger har forøvrig ikke lest artikkelen ordentlig - fyren er IKKE frikjent.

Skrevet
Javel, hva slags lovendring ønsker du?

Hovedinnlegger har forøvrig ikke lest artikkelen ordentlig - fyren er IKKE frikjent.

Poenget var vel ikke at han var frikjent heller, men at han ikke kunne bli holdt i varetekt frem til høringen. Dette gjør det fullt mulig for han å gjenta handlingen(og han har jo historie for å gjøre dette, som politiet kjenner til), og for offeret til å møte på han igjen.

Om dette er riktig ifølge lovverket eller ikke, skaper det reaksjoner hos folk. Det er da ikke så rart?

Skrevet
Poenget var vel ikke at han var frikjent heller, men at han ikke kunne bli holdt i varetekt frem til høringen. Dette gjør det fullt mulig for han å gjenta handlingen(og han har jo historie for å gjøre dette, som politiet kjenner til), og for offeret til å møte på han igjen.

Om dette er riktig ifølge lovverket eller ikke, skaper det reaksjoner hos folk. Det er da ikke så rart?

Neida.

Noen sier at de snakker generelt, men trådstarter tar utgangspunkt i denne saken, og jeg kommenterer dette i forbindelse med nettopp saken h*n linker til.

Jeg prøver bare å få frem at det ikke alltid er enkelt å behandle slike saker, og at man faktisk har et regelverk å forholde seg til.

Om loven bør endres, så lurer jeg fortsatt på om dere har noen tanker rundt dette - hvor skal grensen gå, og i hvilke situasjoner skal det kunne brukes? Skal det kunne brukes mot deg om du har kjørt for fort for 15 år siden også?

Ellers synes jeg jo det er et poeng at trådstarter tydeligvis ikke har fått med seg hva saken handler om før h*n forbanner norsk rettsvesen. Det er stor forskjell på å bli frifunnet og å ikke bli satt i varetekt, selv om det i den perioden det varer går ut på det samme (for offeret).

Gjest Violetta
Skrevet

Petzl - når du begynner å sammenligne voldektsforbrytelser med fartsovertredelser synes jeg du blir alt for usaklig til å kunne forvente noen kommentar.

Skrevet

Petzl, da har jeg redigert litt. "Frikjent" ble erstattet med det som står i overskriften, "går fri".

Og jeg bruker denne saken som et eksempel for å påpeke at det norske rettssystemet er altfor dårlig. Det er naivt og godtroende som har latterlige lave straffer i forhold til forbrytelsen, og når noe slik som dette kan "foreldes" på den måten det er blitt gjort begynner jeg å lure. Mannen har ikke bodd i Norge på noen år heller, og dermed kan han ikke begå overgrep her i landet. Men det står også i artikkelen at han visstnok begikk overgrep i Hellas når han oppholdte seg der.

Men poenget mitt var riktignok ikke denne saken, men at hele rettssystemet i Norge burde fått en aldri så liten oppgradering.

Det er stor forskjell på å bli frifunnet og å ikke bli satt i varetekt, selv om det i den perioden det varer går ut på det samme (for offeret).

Javisst, og som sagt, har endret teksten innledningsvis (ble skrevet i affekt). Men hvem skal man beskytte? Offeret eller overgriperen? Med dagens rettspraksis blir jo offeret offer enda engang ved at overgripern blir satt på frifot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...