AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg og min søster har vokst opp i et med dårlig økonomi. Mye pga valgene moren vår tok. Hun var arbeidsledig og ble ufør etterhvert. Vi hadde aldri råd til ferier eller nye klær. Det moren vår fikk i trygd gikk med til husleie, røyk og alkohol. Vi to jentene, jeg og søsteren min, vokste opp på nedarvet tøy, den billigste maten. Ferier og fornøyelser var utenkelig. Vi fikk aldri noen oppfølging på skolen, moren min møtte ikke opp på ett eneste foreldremøte eller avslutning. Jeg tok saken i mine egne hender, jobbet hardt og greide meg bra. Heldigvis bor vi i ett land med stor sosial mobilitet og gratis utdanning. Jeg begynte å jobbe som 16 åring. Sparte alt jeg kunne. Jeg flyttet ut etter vgs, men fortsatte å jobbe som pleieassistent på aldershjem. Jobbet opp mot 50-60 % ved siden av studiene. Og 100% i alle ferier. Da jeg var ferdig utdannet, greide jeg å kjøpe meg en leilighet utenfor Oslo. Det var ett oppussingsobjekt. De første 3 årene etter at jeg var ferdig utdannet, jobbet jeg 150%. Hadde en deltidsjobb ved siden av heltidsjobben. Penger og overskudd gikk til oppussing og sparing. Nå er jeg 30 og har i dag god økonomi. Har ett barn og mann. Vi lever ett godt liv og har god økonomi. Mye takket være hardt arbeid, sparing og fornuftig pengebruk. Det har dessverre ikke gått like bra med min søster. Hun har ikke fullført vgs og hun lever nå av jobbe som ringevikar. Hun har også 2 barn, som hun fikk i ung alder. Hun klager støtt og stadig over dårlig økonomi, samtidig som hun tar lite fornuftige valg, prioriterer snus og støpenegler, fremfor klær til barna sine. Vi snakket om dette da hun var på besøk i dag. Da jeg rådet henne til å legge om vanene sine og spare, sa hun at det var lett for meg å si, siden jeg har vært så heldig med alt. Og det gjør meg veldig sint, jeg har ikke vært heldig. Jeg har jobbet knallhardt for hver eneste ting. Jeg fikk ingenting gratis, hverken utdanning, jobb eller bolig. Har ofret mye for å være der jeg er i dag. Når jevnaldrende festet under russetida, jobbet jeg på aldershjem. Hver ferie siden jeg fylte 18 år har jeg jobbet. Min søster kunne ha valgt det samme som meg, og vært der jeg er i dag. Hun hadde de samme forutsetningene, men tok helt andre valg. Jeg har full forståelse for uføre og syke mennesker, eller mennesker som har diagnoser som gjør det vanskelig å studere eller jobbe. Men når du velger å ikke ta tak i livet ditt, så blir det ikke bedre. Anonymkode: eb515...532 28
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Jeg er enig med deg. Samtidig ser jeg at det ikke er sånn at det en orker eller kan, kan alle klare. Vi har ikke de samme forutsetningene, sånn er det bare. Anonymkode: ed88a...c13 22
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Hva vil du med dette innlegget egentlig? Anonymkode: 662dd...dfe 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og min søster har vokst opp i et med dårlig økonomi. Mye pga valgene moren vår tok. Allerede her belaster du mor for at dere hadde dårlig økonomi. Videre virker det som om du mener ingen har grunn til å syte over dårlig økonomi? Var dere unike, med andre ord? Anonymkode: aac75...81c 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 er enig med deg. alt handler om prioriteringer. og hvis man har dårlig råd, er det helt unødvendig å bruke penger på snus, røyk og alkohol f.eks. det man kan gjøre noe med bør man gjøre noe med. og enkelte ting kan man ikke gjøre noe med, f.eks hvis man er ufør eller går på aap pga sykdom ( jeg gjør det). men er enig i det du skriver. Anonymkode: c6664...547 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Er enig med deg. Men er jo ikke sikkert dere har samme forutsetninger, din søster er neppe like disiplinert som deg? Kanskje du tar skole letter? Osv. Selv om dette ikke er unnskyldninger. Jeg ville oppfordret søsteren til å fullføre videregående, eller sjekke ut hvilken muligheter man har for å få støtte til utdanning fra nav. Anonymkode: e2946...c72 2
Gjest laPistola Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva vil du med dette innlegget egentlig? Anonymkode: 662dd...dfe Skryte av seg selv, og rakke ned på moren og søsteren sin? Stående applaus og hyllest ?🤷♀️
Pillarguri Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Jeg synes TS har vært skikkelig flink. Med et dårlig utgangspunkt har hun ved hjelp av egen innsats og disiplin klart å komme seg ut av fattigdommen. Det står det stor respekt av. Det viser at det er mulig selv om utgangspunktet er dårlig. 21
Pillarguri Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Når mor velger å bruke pengene sine på alkohol og røyk fremfor å gi ungene en god oppvekst, da synes jeg ikke mor fortjener det minste skryt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 "Se så perfelt jeg er.." Anonymkode: 9edc1...17e 2
KvasiKonge Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg fikk ingenting gratis, hverken utdanning, jobb eller bolig. Har ofret mye for å være der jeg er i dag. Når jevnaldrende festet under russetida, jobbet jeg på aldershjem. Du skriver innledningsvis at du er glad du bor i et land som tilbyr gratis utdanning. Hvilken utdanning betalte du for? 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Det eneste jeg klarer å se her er sinne og et stort ego, stort behov for ros. Og en tanke om at hvis bare resten av verden hadde vært som meeeeeeii. Seriøst, du har all rett til å være fornøyd og stolt over deg selv. Men ikke kom og krev applaus samtidig som du viser null empati for andre. Anonymkode: 2f9b0...5c9 11
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er enig med deg. Men er jo ikke sikkert dere har samme forutsetninger, din søster er neppe like disiplinert som deg? Kanskje du tar skole letter? Osv. Selv om dette ikke er unnskyldninger. Jeg ville oppfordret søsteren til å fullføre videregående, eller sjekke ut hvilken muligheter man har for å få støtte til utdanning fra nav. Anonymkode: e2946...c72 Min søster hadde faktisk bedre karakterer enn meg fra ungdomsskolen. Hun havnet dessverre i ett veldig dårlig miljø på vgs, og ettersom vi ikke hadde noe støtte og veiledning hjemmefra, ble det til at hun fortsatte og droppet helt ut etterhvert. Jeg oppfordrer henne til å fullføre vgs og ta seg en utdanning, slik at hun kan få seg en god jobb etterhvert. Anonymkode: eb515...532 4
Gjest byråkrati Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 Er du sur på søsteren din, snakk med henne. Ikke lag skrytetråd på kg
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 Anonyminist skrev (9 minutter siden): Skryte av seg selv, og rakke ned på moren og søsteren sin? Stående applaus og hyllest ?🤷♀️ Nei, jeg har ikke behov for hyllest eller skryt, det at jeg lever godt er hyllest nok i seg selv. Poenget med tråden er ikke å tråkke noen på tærne, som jeg kanskje har gjort. Men å poengtere at man kan jobbe seg opp og frem. Det er fullt mulig, selv med ett dårlig utgangspunkt. Anonymkode: eb515...532 3
A-hunter Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 Enig. Tre gratis råd på veien: 1. Tjen mer 2. Bruk mindre 3. Gjenta både punkt 1 og 2 Det er i grunn enkelt. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 Jeg syns du fortjener ros for å ha tatt tak i livet ditt, jobbet hardt og prioritert knallhardt for å få et godt liv. Ikke alle har mulighet selv om man har de samme forutsetningene, det må du også huske. Du er kanskje mer skoleflink og smartere enn din søster,ikke sikkert hun kunne klart å gjøre det samme. Anonymkode: fbba7...3ae 3
Gjest byråkrati Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg har ikke behov for hyllest eller skryt, det at jeg lever godt er hyllest nok i seg selv. Poenget med tråden er ikke å tråkke noen på tærne, som jeg kanskje har gjort. Men å poengtere at man kan jobbe seg opp og frem. Det er fullt mulig, selv med ett dårlig utgangspunkt. Anonymkode: eb515...532 Det er kanskje det du tenker tråden handler om, men det er ganske åpenbart at du ble sur på søsteren din, turte ikke si fra og nå lager du en hel tråd om det på kg. Du vil føle deg bedre om du sier fra neste gang, så slipper du gå å gnage på det og føle deg så uvel at du må rettferdiggjøre livet ditt ovenfor fremmende på kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå