Gå til innhold

Hverdagsaktivitet vs trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus som gjør at jeg i perioder har mye fri. På fridagene tar jeg meg alltid en god fjelltur, også løper jeg et par ganger i uken. For øvrig kan jeg fint sitte i timesvis i sofaen, og kun reise meg for å gå på do f.eks på disse dagene. Jeg ligger på rundt 20-25 tusen skritt på en fridag, med ca 15 km gange/løp. 

Når jeg er på jobb, blir både skritt og distanse mer enn halvert, selv om jeg ofte føler at jeg beveger meg mye mer. Har en relativt aktiv jobb med mye gåing, kan kjenne det i korsryggen etter en arbeidsdag, men likevel går jeg altså vesentlig mindre. Har et eksempel fra forrige uke; jobbet 7 timer, følte selv jeg gikk konstant på jobb. Så var det hjem, ut igjen for å handle med tråkking på senter. Når kvelden da kom var jeg helt knust, verket i beina og følte meg skikkelig sliten. Overraskelsen var da stor når jeg så at jeg hadde gått knappe 10 tusen skritt den dagen.

Så til spørsmålet da; hvordan er det med hverdagsaktivitet vs trening? Som skrevet føler jeg meg sliten i hele kroppen etter jobb, mens jeg er frisk og opplagt etter fjelltur og løp til tross for dobbelt distanse og skritt. 

Anonymkode: 17be2...235

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at hverdagsaktivitet og aktive dager er viktigere enn en stillesittende dag med en times moderat/ hard treningsøkt. 

Anonymkode: f691e...423

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det også sånn, at jeg blir trøtt og sliten av 10000 skritt på jobb og ikke av 10000 skritt i skogen. I tillegg virker det som om 10000 skritt gått på tur har mye bedre treningseffekt, blir opplagt og i bedre form i perioder hvor skrittene er tur. Så må egentlig slutte å si meg fornøyd og droppe trening hvis jeg har mange skritt fra jobb. Da blir formen dårligere etterhvert, selv om det kalorimessig kanskje er det samme. 

Anonymkode: 6451c...866

AnonymBruker
Skrevet

Du bruker jo hodet på en helt annen måte på jobb enn når du har fri og går i naturen. Ikke undervurder hvor sliten du kan bli av å passe på, følge med og bruke kunnskapen din :) 

Det er også stor forskjell på å gå på harde gulv (kjøpesentre, sykehus etc) enn å gå ute i naturen. Kroppen liker det siste.

Anonymkode: ac1e2...03b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...