Gå til innhold

Stell av grav, hva er vanlig, egentlig? Fjernet blomstene mine...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forrige helg var jeg og plantet på graven til moren min. I dag så jeg at tanten min har vært der, fjernet blomstene på halve siden, og plantet ned sine egne - behørig dokumentert på Facebook, selvsagt. Jeg ble så lei meg, og sinna også. Men lurer egentlig på om dette er ansett som helt greit? Hun kom langveis fra og hadde sikkert med seg blomstene. Moren min har ikke vært død så lenge, og jeg har ikke opplevd dette før. 

Anonymkode: 3ceb2...486

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overhodet ikke greit hvis det er du/søsken/far som står ansvarlig for gravstedet.

Hvis hun står ansvarlig for gravstedet er det litt mer forståelig, men hun burde uansett tatt kontakt med deg/dere som er nærmeste pårørende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ansvarlig for graven eller ikke, er uansett ikke greit å fjerne blomster andre har plantet så lenge de fremdeles er fine. Da planter man heller ved siden av eller tilpasser på annen måte.

Anonymkode: 6ccc7...d97

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke greit på noen måte. Det er ofte noen som har plantet en blomst på graven til broren min, og jeg tar den aldri bort! Noen ganger har jeg flyttet den litt så det harmonerer best mulig, andre ganger planter jeg rundt. Det jeg har lært etter å ha mistet to av mine søsken altfor unge, er at andre noen ganger får et markeringsbehov i forbindelse med dødsfall og trenger at det dreier seg litt om dem. 

Du kan enten konfrontere tanten din der hun har lagt ut bilde... "så fint det ble hos mamma, har noen stjålet blomstene jeg plantet i forrige uke?" Litt offentlig shaming er noen ganger fortjent. Eller du kan ta det direkte med tanten din. Er det f.eks du som har betalt avgiften for graven, kan du bruke det som argument. Noen mennesker skjønner ikke at barna er nærmest. På alle måter.

Anonymkode: 60a42...fa0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (3 minutter siden):

Overhodet ikke greit hvis det er du/søsken/far som står ansvarlig for gravstedet.

Hvis hun står ansvarlig for gravstedet er det litt mer forståelig, men hun burde uansett tatt kontakt med deg/dere som er nærmeste pårørende.

Takk for tilbakemelding. Det er jeg som er ansvarlig for gravstedet. De kan umulig ha rukket å bli stygge på så kort tid. Jeg var så glad for de blomstene jeg plantet - de var valgt med omhu og het nesten det samme som moren min, og så bare fjernes de sånn. Syns det var så respektløst. Men vet de har reist langt for å «besøke henne» og sikkert ville pynte litt, de også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Det er jeg som er ansvarlig for gravstedet. De kan umulig ha rukket å bli stygge på så kort tid. Jeg var så glad for de blomstene jeg plantet - de var valgt med omhu og het nesten det samme som moren min, og så bare fjernes de sånn. Syns det var så respektløst. Men vet de har reist langt for å «besøke henne» og sikkert ville pynte litt, de også.

Greit at de har reist langt men da må de nesten koordinere det med deg først om de vil plante noe. Man planter ikke på graven når du har ansvaret og har gjort ditt. Da spør de deg først om det er plass. Går an å besøke graven uten å plante ting og.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er respektløst. Hun burde ha tatt kontakt med deg før hun kjøpte blomster for å sjekke hvordan du har tenkt beplantningen på graven. 

Klarer du å konfrontere henne med overtrampet? Eller kan du som en over skrive noe på Facebookbildet hennes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Respektløst og overhodet ikke greit. Om tanten din hadde ønske om å plante noe der da hun besøkte graven burde hun kontaktet deg, som ansvarlig for gravstedet, for å høre om dine planer for beplantning og om det var mulig å få plass til det hun ønsket å ha med. 

Anonymkode: 3a786...8c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, jeg blir nesten lei meg over å høre at det er akkurat så respektløst som jeg opplevde det. 😢 Vet ikke om jeg vil konfrontere tante, kvier meg for det.. selv om det hadde vært herlig med et stikk under bildet på Facebook! Får se hvor tøff jeg er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men det har jo vært veldig varmt denne uka. Om blomstene ikke har blitt vannet, kan det hende at de har tørket ut ellernoe og at det var derfor hun tok de bort.

Anonymkode: d7e3a...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uff, jeg blir nesten lei meg over å høre at det er akkurat så respektløst som jeg opplevde det. 😢 Vet ikke om jeg vil konfrontere tante, kvier meg for det.. selv om det hadde vært herlig med et stikk under bildet på Facebook! Får se hvor tøff jeg er. 

Kan jo være at de var blitt dårlige. Husk også at tanten din jo er søsteren til din mor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også at de sikkert hadde blitt stygge, så derfor bytta hun ut de. Det må vannes minst annenhver dag om det har vært like varmt hos deg som det har vært her hos meg. 
Du får ta en telefon til henne.

Hele episoden får meg til å tenke på en episode for flere år siden. Jeg bor langt unna kirkegården hvor mine foreldre og mine besteforeldre ligger. Da vannet jeg de gravene som tilhørte min familie. Det ble et sirkus uten like. For min onkel som bodde 15 minutter unna kirkegården, hadde da kjørt en unødvendig tur. Så han ringte til min tante og spurte surt hvem som hadde vannet. Hun visste jo ikke, men antok at det var en av oss søsknene som hadde gjort det, og samtidig hadde hun gitt beskjed om at det ikke var noe å fly i taket for. 

Så ta en telefon til henne i stedet og spør.

Anonymkode: 1bf7a...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...