Gå til innhold

Gir man returgave i norske bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å gi returgave til gjestene sine?  Hvis ja, hva har dere gitt/tenker å gi i returgave? 

Anonymkode: af4af...17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en returgave? Aldri hørt om.

• Liker 10
Gjest Rosendahl
Skrevet

Takkekort er mer vanlig. Gjerne med et fint bilde av brudeparet inni 👍

AnonymBruker
Skrevet
Sessan_ skrev (10 minutter siden):

Hva er en returgave? Aldri hørt om.

Google return gift. Det er en gave, en liten gave, du gir gjestene som kom i bryllupet ditt. Pleier å være en type, eks en fin kopp, glass figur, eller et eller annet. Samme ting til alle gjestene. Vanligere i andre land. Lurte på om det var vanlig her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Google return gift. Det er en gave, en liten gave, du gir gjestene som kom i bryllupet ditt. Pleier å være en type, eks en fin kopp, glass figur, eller et eller annet. Samme ting til alle gjestene. Vanligere i andre land. Lurte på om det var vanlig her. 

Overhodet ikke vanlig her, etter hva jeg vet. Dere skal heller skrive et takkekort hvor det er bilde av dere med på det. Når dere er hos fotograf kan det ordnes med bilder der. Så bestiller dere gitt antall takkekort når dere har fått oversikten over hvor mange som har gitt gave. Men det kan alltids komme gaver noen dager eller uker senere, så kan være greit med noen ekstra takkekort i tilfelle

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Dette har jeg ikke opplevd i de 10+ bryllupene jeg har vært i. Aldri hørt om andre som har fått dette som gjester heller. Så basert på det så vil jeg si det ikke er vanlig her. Men det er jo bare min erfaring. 

Takkekort derimot, det er vanlig her.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke vanlig her i landet. Googler man gjestegaver vil jeg tro at 90% av treffene er surmaga oppgulp fra KG om at man som gjest ikke ønsker å ha med seg noe ræl hjem fra bryllupet og at brudeparet ikke må tro at de er noe og innbille seg at gjestene ønsker noen minner fra bryllupet deres. ;) 

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke vanlig nei. Og hvis du ønsker å gjøre det, ihvertfall ikke gi en pyntefigur, eller et glass med deres bryllupsdetaljer inngravert. Det er det jo virkelig ingen som ønsker, utenom kaaaanskje foreldrene deres. Skal du absolutt gi noe så gi en liten ting som kan spises/drikkes, på vei ut av selskapet. Og takkekort senere. 

Ullvott skrev (3 minutter siden):

Det er ikke vanlig her i landet. Googler man gjestegaver vil jeg tro at 90% av treffene er surmaga oppgulp fra KG om at man som gjest ikke ønsker å ha med seg noe ræl hjem fra bryllupet og at brudeparet ikke må tro at de er noe og innbille seg at gjestene ønsker noen minner fra bryllupet deres. ;) 

Hehe, ja men sånn er det jo 😉

• Liker 7
Skrevet

Om jeg er bedt i bryllupet så er det vanlig med ganske store, dyre gaver til gjestene:)

• Liker 4
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Er ikke det å få bli med på bryllupsfesten gave nok fra brudeparet? Jeg har riktignok ikke være gift selv, men vært i en del bryllup. 

Det nærmeste en returgave må være bryllup hvor man gjør noe ekstra ut av bordkortene. For eksempel at bordkortet er en liten eske med sjokolade eller annet godteri. I tillegg er det jo også vanlig å sende takkekort med bilde av brudeparet til alle som gir gave. 

Pyntgjenstander, kopper eller annet nips, tror jeg de færreste i Norge setter pris på. Det blir bare støvsamlere.

• Liker 4
Skrevet
visp skrev (4 timer siden):

Om jeg er bedt i bryllupet så er det vanlig med ganske store, dyre gaver til gjestene:)

Så gjestene i et bryllup får store og dyre gaver?    Hvem har råd til å gi gaver i tusenkronersklassen til 50 gjester??

Nei, ts det er ikke vanlig å gi en gave til en gjest.  Man sender takkekort noen uker etter festen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Returgaver i form av navneskilt har jeg vært borti. Telysholder med navn og liten, pyntet boks med påskrevet navn og godteri. Elsket sistnevnte ❤️

Anonymkode: d6342...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Små poser/esker med litt godteri inni har vært standard i "alle" bryllupene jeg har deltatt på de siste årene. Ellers er det nok ikke så vanlig i Norge tror jeg. :)

Anonymkode: 8c47d...b71

• Liker 2
Skrevet

Siste bryllup jeg var i til en "tantunge " stod det et lite "norgesglass" med krydder ved alle kuvertene.  Syntes det var koselig.

AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (På 7.6.2021 den 1.00):

Så gjestene i et bryllup får store og dyre gaver?    Hvem har råd til å gi gaver i tusenkronersklassen til 50 gjester??

Nei, ts det er ikke vanlig å gi en gave til en gjest.  Man sender takkekort noen uker etter festen.

image.png.4a49f51694e8aa5d08c5c758299edd44.png

Anonymkode: 79599...91b

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Små poser/esker med litt godteri inni har vært standard i "alle" bryllupene jeg har deltatt på de siste årene. Ellers er det nok ikke så vanlig i Norge tror jeg. :)

Det er ikke helt det samme som en returgave da, dette er mer som en goodebag som man pleier å dele ut i barneselskap...

Anonymkode: f3d31...a70

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke helt det samme som en returgave da, dette er mer som en goodebag som man pleier å dele ut i barneselskap...

Anonymkode: f3d31...a70

Det kan så hende, men det er en veldig vanlig "wedding favor". Godt mulig en "return gift" er mer fancy enn en "wedding favor"? Hva vet vel jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke vanlig. Takkekort i ettertid med fint bilde av brudeparet, er derimot kutyme som jeg absolutt anbefaler at du følger ("Tusen takk for oppmerksomheten i forbindelse med vår store dag/vårt bryllup! Klem fra/hilsen/vennlig hilsen X og Y")

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd eller hørt returgave, så vanlig er det nok ikke.

Men det er vanlig å sende takkekort i etterkant hvor man takker for gaven, med bilde av brudeparet tatt på den store dagen. Og jeg setter pris på det når brudeparet har tatt seg tid til å skrive takk for «xxxx» som de fikk, altså ikke bare massetrykk med «takk for gaven/oppmerksomheten»

Anonymkode: bc567...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 19.47):

Er det vanlig å gi returgave til gjestene sine?  Hvis ja, hva har dere gitt/tenker å gi i returgave? 

Nei. Man spesifiserer i innbydelsen hva opplegget er og gjestene gir en gave av verdi tilsvarende ca middag+alkohol. Siden mat og alkohol i Norge er dyrt er det påregnet at brudeparet (og i Norge er det brudeparet, ikke foreldrene deres, som betaler) har (vesentlig) større utgifter enn verdien av gavene. Man sender så et takkekort il alle som har gitt gave (endel gir gave uten å delta) med bilde av seg selv (jeg aner ikke hvorfor, ingen vil ha et bilde av voksent folk i pentøyet, men man gjør alltid det).

Man sørger også altså for mat + alkohol + serveringspersonale + lokale + underholdning og om man insisterer på at brudepiker/forlovere etc er kledd likt så betaler man deres antrekk. 

Anonymkode: e8c96...2f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...